بایدن و بن‌سلمان - نمایه

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی درباره اولین سفر خاورمیانه‌ای جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دیدار او با مقامات سعودی را «بدتر از آبروریزی» توصیف می‌کند.

سرویس جهان مشرق - بسیاری از رسانه‌های آمریکایی، حتی حامیان حزب دموکرات و جو بایدن، نماینده‌ی این حزب در کاخ سفید، اولین سفر خاورمیانه‌ای بایدن در نقش رئیس‌جمهور آمریکا را یک شکست در زمینه‌ی سیاست خارجی توصیف کرده‌اند. بایدن در فلسطین اشغالی دستاورد قابل‌عرضه‌ای نداشت و در عربستان عملاً عکسِ نتیجه‌ای را گرفت که امیدوار بود بگیرد. روزنامه‌ی آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال طی گزارشی تحت عنوان «سفر بایدن به عربستان بدتر از آبروریزی بود[۱]» به طور خاص به بخش دوم از سفر بایدن پرداخته و آن را یک گام به عقب دانسته است.

هم اسرائیل، هم عربستان، و هم دموکرات‌ها از سفر خاورمیانه‌ای بایدن ناراضی هستند [دانلود]

گزارش وال‌استریت‌ژورنال این‌گونه شروع می‌شود:

ملاقات رهبران کشورهای مهم، معمولاً ارزش برگزاری را دارد؛ حتی اگر هیچ نتیجه‌ی فوری‌ای نداشته باشد. با این وجود، موارد استثنایی هم وجود دارد. یکی از این موارد استثنا ملاقات سال ۱۹۳۸ «نِویل چمبرلین» با هیتلر در مونیخ بود. [چمبرلین، نخست‌وزیر بریتانیا بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۴۰ بود که بیش‌تر به خاطر سیاست مسامحه‌آمیز و به‌ویژه امضای «توافقنامه‌ی مونیخ» با هیتلر شهرت داشت.] و یک مورد دیگر، نشست اخیر پرزیدنت بایدن با محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی. بیست‌وچهار حضور بایدن در جده، تحت‌الشعاع عکس‌های مُشت‌به‌مشت زدنِ رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر واقعی نظام پادشاهی‌ای قرار گرفت که آقای بایدن آن را «منفور» توصیف کرده بود.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

تصویر خوش‌وبشِ «مُشتی» جو بایدن (چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، و محمد بن‌سلمان (راست)، ولی‌عهد سعودی، در رسانه‌های آمریکایی بسیار جنجال‌برانگیز شده و بایدن به خاطر دیدارش با بن‌سلمان که شواهد نشان می‌دهند  دستور قتل وحشیانه‌ی «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه، را صادر کرده، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. (+)

خبرگزاری‌های مختلفی در آمریکا خوش‌وبشِ «مُشتی» بایدن با محمد بن‌سلمان را به باد انتقاد گرفته‌اند: سی‌ان‌ان آن را «فاجعه[۲]» خواند و واشینگتن‌پست (روزنامه‌ای که «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی که به دستور بن‌سلمان کشته شد، برای آن کار می‌کرد) در یکی از یادداشت‌هایش اقدام بایدن را «خیانت احمقانه[۳]» توصیف کرد. لازم به ذکر است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان آن‌قدر حساسیت‌برانگیز بود که خودِ بایدن در آستانه‌ی سفرش به خاورمیانه طی یادداشتی در واشینگتن‌پست دلایلش برای سفر به عربستان را تشریح کرده بود[۴]. با این وجود، منتقدان می‌گویند اقدام بایدن نقطه‌ی مقابل وعده‌های انتخاباتی اوست که گفته بود عربستان را به یک کشور منفور و منزوی تبدیل خواهد کرد.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

«جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی بود که در کنسولگری عربستان به شکلی وحشیانه کشته و بدنش قطعه‌قطعه شد. (+)

جزئیاتی درباره‌ی قتل وحشیانه‌ی «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در ترکیه [دانلود]

 اصلی‌ترین دلیل بایدن برای دادن آن وعده و عمده‌ی انتقادها از رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر نقش محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی که به خاطر اوضاع جسمی پدرش عملاً پادشاه این کشور نیز محسوب می‌شود، در صدور دستور قتل وحشیانه‌ی «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه است. بایدن که خودش دستور انتشار گزارش‌های قبلاً محرمانه‌ی نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره‌ی دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقجی را داده، حدود یک ماه پیش از سفر به خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرده بود که با محمد بن‌سلمان دیدار دوجانبه و خصوصی نخواهد داشت. گزارش مشرق درباره‌ی قتل وحشیانه‌ی خاشقجی را از این‌جا بخوانید.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

توئیت «خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی: «توئیتی که جمال خاشقجی [اگر زنده بود] امروز می‌زد: «سلام آقای رئیس‌جمهور، این بود آن توبیخی که بعد از قتل من قولش را داده بودید؟ دست شما به خونِ قربانیِ بعدی محمد بن‌سلمان آلوده است.»» (+)

در اقدامی خنده‌دار، پس از افشای قتل وحشیانه‌ی «جمال خاشقجی»، مسئولیت تحقیقات در این‌باره به عهده‌ی محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، گذاشته شد که خودش دستور آن را صادر کرده بود [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› تمام آن‌چه باید درباره قتل جمال خاشقجی بدانید

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد:

همه‌چیز از آن‌جا به بعد، خراب شد. آقای بایدن اصرار داشت در حضور تمام اعضای هیأت‌های آمریکایی و سعودی، ولی‌عهد عربستان را قاتل جمال خاشقجی معرفی کرده است. این در حالی بود که «عادل الجبیر» وزیر مشاور سعودی در امور خارجی [و وزیر خارجه‌ی سابق عربستان]، بلافاصله گفت به یاد نمی‌آورد چنین چیزی را از بایدن شنیده باشد[۵]. وقتی از آقای بایدن پرسیدند که آیا این وزیر سعودی دارد راست می‌گوید یا نه، گفت «نه»؛ که معنای تلویحی‌اش این بود یکی از مقامات مهم سعودی دروغگوست. حتی نیویورک‌تایمز هم [که معمولاً حامی دموکرات‌ها و بایدن است] با اشاره به این‌که رئیس‌جمهور سابقه‌ی توصیف رویدادهایی درباره‌ی برخی جلسات را دارد که سایر شرکت‌کنندگان در همان جلسات، آن‌ها را به یاد نمی‌آورند، این روایت آقای بایدن را زیر سؤال برده است[۶].

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

یکی از اعضای هیأت سعودی در دیدار با هیأت آمریکایی در عربستان «عادل الجبیر» (چپ) وزیر کشور سعود در امور خارجه، بود که می‌گوید نشنیده بایدن، محمد بن‌سلمان (ششم از چپ)، ولی‌عهد سعودی، را به قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی، متهم کند. (+)

 

بایدن تلویحاً «عادل الجبیر» وزیر کشور سعودی در امور خارجه، را به دروغ‌گویی متهم می‌کند [دانلود]

 

فارغ از شکل‌وشمایل و حاشیه‌های سفر بایدن به عربستان، وال‌استریت‌ژورنال این سفر را از نظر محتوایی نیز تهی ارزیابی کرده است. این روزنامه‌ی آمریکایی به طعنه می‌نویسد:

این هم از بازسازی همکاری‌های آمریکا و عربستان [!] که هدف آقای بایدن بود. این سفر حتی از یک «فرصتِ از دست‌رفته» هم بدتر بود: به منافع امنیتی آمریکا در خاورمیانه ضربه زد؛ چون به دنیا نشان داد نه عربستان و نه دیگر کشورهای خلیج [فارس] آن‌قدر به واشینگتن اعتماد ندارند که برای تجدید روابطِ به‌شدت تخریب‌شده‌یشان با آمریکا دست به هرگونه ازخودگذشتگی‌ای بزنند. رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش خطاب به رهبران عرب اعلام کرد: «ما [از خاورمیانه] نمی‌رویم و جای خالی‌ای باقی نمی‌گذاریم که چین، روسیه یا ایران بخواهند آن را پر کنند.» این در حالی بود که این حرف‌ها خریدارهای مرددی داشت، چون از زبان کسی گفته می‌شد که دیده بودند اتفاقاً افغانستان را خالی کرد.

سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

وال‌استریت‌ژورنال بر تحولات اخیر در خاورمیانه نیز تأکید می‌کند و آن‌ها را دلیلی دیگر بر شکست سیاست‌های دولت بایدن در این منطقه‌ی مهم جهان می‌داند. در این‌باره در گزارش این روزنامه می‌خوانیم:

امارات بلافاصله اعلام کرد تلاش می‌کند سفیرش را به تهران بازگرداند و اختلافات را از طریق دیپلماتیک حل‌وفصل کند. «فیصل بن‌فرحان آل‌سعود» وزیر خارجه‌ی سعودی ادعای آقای بایدن مبنی بر تقویت روابط عربستان و اسرائیل را رد، و تأکید کرد که افزایش تولید نفت هم تصمیم عربستان نیست، بلکه تصمیم «سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت پلاس» [موسوم به «اوپک پلاس»] است که شامل روسیه نیز می‌شود. بن‌فرحان با این روشِ نه‌چندان تلویحی، می‌خواست بگوید عربستان روابط روبه‌گرم‌شدنش با ولادیمیر پوتین را حفظ خواهد کرد؛ صرف‌نظر از این‌که نظر آمریکا چیست.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

مراسم استقبال محمد بن‌سلمان (راست)، ولی‌عهد سعودی، از جو بایدن (دوم از چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ «السلام» در جده‌ی عربستان در روز جمعه، ۲۴ تیر ۱۴۰۱. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی استقبال بن‌سلمان از بایدن را با استقبال ملک سلمان، پادشاه سعودی، از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مقایسه کرده‌اند و یادآور شده‌اند که روابط رژیم سعودی با ترامپ (که اتفاقاً بارها بن‌سلمان را صراحتاً تحقیر کرده بود) گرم‌تر بوده تا دولت بایدن. (+)

کنفرانس خبری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در عربستان و اشاره‌های او به ایران [دانلود]

روزنامه‌ی وال‌استریت‌ژورنال نتایج اولین سفر خاورمیانه‌ای بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند:

روی هم رفته، رئیس‌جمهور آمریکا بدون هیچ پیشرفتی خاورمیانه را ترک کرد: نه‌تنها در موضوع نفت، بلکه درباره‌ی صلح در یمن، مقابله با ایران، و همه‌ی مسائل دیگر. این ناکامی با نحوه‌ی مضحک مدیریت سفر بایدن توسط کاخ سفید بدتر هم شد. آن کارمندی که [حقوق کاخ سفید را می‌گیرد و] فکر کرده بود یک مشت‌به‌مشت زدنِ مبتذلِ «رفیق با رفیق» نسبت به دست دادنِ رسمی ارجحیت دارد، باید اخراج شود. این قضیه هیچ ارتباطی هم با کووید [و کرونا] نداشت: رئیس‌جمهور با سایر سعودی‌ها، و همچنین، پیش از آن‌ها با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، دست داده بود. اگر این آدم فکر می‌کرد خودداری بایدن از دست دادن [با محمد بن‌سلمان] باعث می‌شود منتقدان ضدسعودیِ رئیس‌جمهور در حزب خودش دلشان خنک شود، اشتباه می‌کرد. «آدام شیف» نماینده‌ی مجلس نمایندگان [کنگره‌ی آمریکا] این مشت‌به‌مشت زدن را «شاهد آشکاری بر تسلط مستبدان ثروتمند [و صاحب] نفت بر سیاست خارجی آمریکا» دانست و آن را محکوم کرد.

سفر بایدن به خاورمیانه هیچ دستاورد تاریخی‌ای نداشت [دانلود]

در ادامه‌ی گزارش، در دفاع از رسانه‌های آمریکایی که از سفر خاورمیانه‌ای بایدن انتقاد کرده‌اند، آمده است:

کاری ندارد که مطبوعات را به خاطر تأکید بر این آبروریزی‌ها سرزنش کنید؛ و آقای بایدن هم همین کار را کرد. با این حال، وقتی هیچ محتوایی برای تهیه‌ی گزارش وجود ندارد، جای تعجب نیست که خبرنگاران روی «شاهکار آقای بایدن در لولیدن (آن هم نه راحت) داخل تختی که با ادعاهای پهلوان‌پنبه‌ایش درباره‌ی تنبیه محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی، آماده‌اش کرده بود»، تمرکز کرده‌اند. به علاوه، رئیس‌جمهور آمریکا نباید انتظار داشته باشد خبرنگاران فریبِ تلاش‌های کاخ سفید را بخورند که تغییر جزئی در تمهیدات پروازهای عربستان-اسرائیل یا انتقالِ از مدت‌ها قبل توافق‌شده‌ی دو جزیره‌ی میکروسکوپی از مصر به عربستان با چراغ سبز اسرائیل را در بوق‌وکرنا کردند.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

تصویری از جو بایدن (دوم از چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، و محمد بن‌سلمان (دوم از راست)، ولی‌عهد سعودی، در نشستی چندجانبه در عربستان. بایدن پیش از سفر خاورمیانه‌ایش تأکید کرده بود که با بن‌سلمان دیدار خصوصی دوجانبه برگزار نخواهد کرد. (+)

وال‌استریت‌ژورنال برای تأکید بر پیامدهای بی‌دستاورد بودنِ سفر بایدن، برخی از معضل‌های بزرگ‌تر مقابل واشینگتن را این‌گونه برمی‌شمارد:

آقای بایدن در مقطعی به منطقه رفت که جهان با خطرات اقتصادی و امنیتی عظیمی مواجه است. حمله‌ی روسیه به اوکراین باعث کمبود و افزایش قیمت مواد غذایی شده است؛ که با ناتوانی اوکراین در صادرات غلات و کاشت محصولات جدید، در سراسر جهان بدتر نیز خواهد شد. مرحله‌ی بعدی، شروع موج‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی مهاجرت از کشورهای فقیر آفریقا و خاورمیانه، مانند مصر، خواهد بود که به‌شدت به گندم اوکراین وابسته هستند. تورم، که پیشاپیش یک معضل در ابعاد جهانی بود، قطعاً وخیم‌تر خواهد شد؛ مگر این‌که کاهش سرعت اقتصاد چین باعث رکود جهانی شود، که به هر کشوری، از جمله آمریکا، آسیب خواهد زد. آن‌چه بر همه‌ی این‌ها سایه می‌اندازد، ادامه‌ی تهدید هسته‌ای آقای پوتین است.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

محمد بن‌سلمان (راست)، ولی‌عهد عربستان، که با توجه به شرایط جسمانی پدرش، در حقیقت همه‌کاره و پادشاه سعودی نیز محسوب می‌شود، پس از استقبال از جو بایدن (چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ «السلام» در جده‌ی عربستان،  در روز جمعه، ۲۴ تیر ۱۴۰۱، از مهمانش پذیرایی می‌کند. اگرچه بایدن تأکید کرده بود به نشانه‌ی محکومیت قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی (که برای روزنامه‌ی آمریکایی «واشینگتن‌پست» کار می‌کرد) و دست داشتن بن‌سلمان در این جنایت، با ولی‌عهد سعودی دیدار دوجانبه نخواهد داشت، اما تصاویر خبری نشان می‌دهند، بن‌سلمان توانسته دست‌کم برای لحظاتی، بایدن را نمک‌گیر خود کند. (+)

اولین سفر خاورمیانه‌ای جو بایدن، به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، یک شکست در سیاست خارجی محسوب می‌شود [دانلود]

در نهایت، روزنامه‌ی وال‌استریت‌ژورنال گزارش خود را با تکرار اتهام‌ها علیه ایران و انتقاد از بایدن به خاطر امید بستن به مذاکرات با تهران، این‌گونه به پایان می‌رساند:

این خطر، هر روز بیش‌تر می‌شود که متحد روسیه در تهران، بمب خود را تکمیل کند. کارشناسان بین‌المللی معتقدند ایران پیشاپیش به اندازه‌ی کافی اورانیوم غنی‌شده دارد تا دست‌کم یک بمب بسازد. آقای بایدن و یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر تعهد خود درباره‌ی جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تکرار کردند. آقای لاپید گفت: «تنها راه برای متوقف کردن آن‌ها [ایرانی‌ها]، قرار دادن یک تهدید نظامی معتبر روی میز است.» این در حالی است که آقای بایدن این کار را انجام نداده است. هجده ماه است دارد به تهران التماس می‌کند که از تسلیحات هسته‌ای چشم‌پوشی کند؛ و در عین حال، چشمش را بر اقدامات ایران در نقض تحریم‌های اقتصادی، شرارت‌های این کشور در کشورهای همسایه، و حمایتش از حملات شورشیان حوثی [انصارالله] به عربستان بسته است. بایدن [به جای تشدید مقابله با ایران] در این سفر تأکید کرد همچنان مذاکرات واهی [با تهران] را ادامه خواهد داد. عزم بایدن برای آشتی با یک دشمنِ کینه‌توز نیز شباهت دیگرِ او به چمبرلین است. بیایید امیدوار باشیم یک سال بعد، نتیجه‌ی مشابهی [مانند توافق چمبرلین با هیتلر] حاصل نشود.


[۱] Biden’s Saudi Arabia Visit Was Worse Than an Embarrassment Link

[۲] Why Joe Biden's fist bump with MBS was such a disaster Link

[۳] Biden’s fist bump with MBS was a crass betrayal Link

[۴] Joe Biden: Why I’m going to Saudi Arabia Link

[۵] I asked @adelAljubeir, who was in the meeting with MBS... Link

[۶] Biden Says He Confronted Saudi Prince Over Khashoggi. How True Is That? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    24 26
    درخاورمیانه تغییری به نفع کاخ سفیدحاصل نشدونمیشود رشدایران هست وبیشتربرای بردن پول وسوخت برای نبرداوکراین اومده بود برای اپارتایدصهیونی هم برای بیشترسرمایه گذاری دراوکراین اومده بود
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 0
    جمال خاشقچی یه وهابی و طرفدار اخوان المسلمین بوده و مخالفتش با نظام سعودی فقط بخاطر این بوده ک میخواسته اخوانی‌هارو ک افکار سلفی و وهابی دارن رو سر کار بیاره، محمد بن سلمان هم تازه داشته اصلاحات اجتماعی انجام میداده و کشور رو به سمت لیبرالیزه کردن میبرده، بخاطر همینم این ترس و وحشت رو داشته ک کارش درست پیش نره بخاطر همین اینجور احمقانه خاشقچی رو سر به نیست کردن، ولی آمریکا مشکلش حقوق بشر نیست، اینا کلا افکار سامی ستیزی دارن و بخاطر همین به عربستان گیر میدن، وگرنه مگه شیرین ابوعاقله ک بدست صهیونیستها شهید شد خبرنگار نبود!!؟ مگه تابعیت آمریکایی نداشت؟؟ تازه مسیحی هم بوده ولی چون عرب و فلسطینی بوده راحت از خونش گذشتن، هر روز کلی جوون و زن و بچه‌ی فلسطینی تو سرزمین خودشون کشته میشن بعد گیر دادن به بن سلمان ک خاشقچی داعشی رو کشتی!!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      4 0
      خاشقچی یه ستون نویس روزنامه بود قدرت فشاربرای اجرادردرباررانداشت منتقدسیاستهای ال سعودخصوصا تکروی های بن سلمان بودتمایل هم به خلع قدرت بشاربود انهم دربحبوحه ی کشتارهای بخاطرقدرت بین 250 گروه تکفیری که اینها نظرات شخصی خودش بود ولی کشتن بااین وضع انهم درکنسولگری سفارت تشابه به جنایات تکفیریهاداردهرچنددرباراین اقدام راخودسری کارکنان سفارت عنوان کردوصوت گفتگوبابن سلمان راهم جعلی خواندولی مجازات نکردن وگردن نزدن این عناصر انهم دردربار جاهلی مسلک سعودی نشان ازدست داشتن درباریابرخی شاهزاده ها دراین جنایت داشت
    • محمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 15
      دقیقا،کشته شدن او بهانه ای بسیار خوب رو به یکسری جریان تو آمریکا داده که هم به عربستان فشار بیارن هم تو موقعیت های خاص به جناح مخالف.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    2 21
    روحت شاد خاشخچی
  • US ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    6 23
    امریکا هر لحظه در منطقه بودنش به ضرر کشور و مردمه
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      12 17
      دقیقا
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    19 12
    مشرق آخه شمارو چه به اینترنشرال
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    21 27
    خاشقچی هم یکی از وهابیون حتی بد تر از اونها بود . عاقبت اخوانی ها همه همین است .دارند مردم یمن و سوریه را می کشند.
  • رمضانی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    3 19
    سفر بایدن و پوتین به منطقه ی زور آزمایی و قدرت به رخ کشیدن بود ولی وضعیت دو قدرت شبیه وضع جسمانی دو رهبر است این کجا وآن کجا . پوتین در اوج اقتدار و بایدن عاجز ازکنترل راه شکم .خخخ
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      58 19
      ۰۹:۳۱ پروژه شرق در برابر غرب شکست خورده هست.تمام اگه نمیفهمی یا یه مدت کوتاه دیگه خواهی فهمید.
    • رمضانی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      12 27
      من هم با شما موافقم کمی صبر می کنیم ناکامی پوتین یا خردشدن هیمنه و قدرت پوشالی ناتو ، آمریکا ودر یک کلام غربیها و غربگداها را ببینیم
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 1
      ۱۳:۴۱ باشه پس صبر کن چه جوری میتونم ببینمت
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      ۱۳:۴۱ جناب رمضانی ادرس جمیل یا ایمیلت بزن تو سایت تا زمانی که این اتفاق نیفتاد بهتون بخندم
  • A IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    25 24
    خوشا ب حال مردم عربستان صفا میکنن برا خودشان
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      12 14
      کارشناسان سعودی در پخش زنده شبکه دولتی خلیجیه عربستان: اجاره‌بهای مسکن در عربستان 100درصد افزایش داشته است؛ مشکلات مردم طاقت فرسا شده و متأسفانه هیچ قانون و نهادی نیست که نظارتی داشته باشد، قیمت‌ها دیوانه‌وار در حال افزایش است ،مشکلات مردم تا حدی طاقت‌فرسا شده که بجای خانه تخت اجاره می‌کنند!
    • پاسخ IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      69 18
      ۱۱:۰۹ اره مردم عربستان دارن از گرسنگی می میرن این مردم ایران هستن که تو رفاه هستن
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      30 26
      چقدر بدبختی که برای رژیم قرون وسطایی سعودی ماله کشی میکنی
  • DE ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    28 14
    امریکا شریک‌راهبردی بن اره است
  • پطه IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 18
    بایدن خرفت آینه تمام نمای آمریکا
    • پور IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      16 31
      بایدن و ترامپ و اوباما و ... همشون عین همن
  • ظهور IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    28 24
    طرفداران و سینه چاکان امریکا حرفی بزنن
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      1 2
      ۱۳:۰۲ حرف که زیاد زده میشه
  • برین IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    8 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    2 0
    اونا فهمیدن بایدن نفهمیده
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    اصلاحاتیا نظری ندارن؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    4 0
    بایدن به زودی میمیرد
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    35 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    7 0
    نفله شدن بایدن را قبل از ترامپ شاهد خواهیم بودد
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    6 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    5 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    23 0
    خرزوخان عمملکرردش بهتر از بایدنه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    2 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خوبه این و مانگفتیم و خودشون دارن میگن
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    زوال قدرت امریکا عین زوال عقل بایدنه
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حال غربگداها صداشون در میاد
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن یا هر ....دیگه ای از امریکا همه شون دشمن ایرانن
  • نادرینا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امریکا رو به افول است
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن اوضاعش خرابه
    • یه مادر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
      0 0
      نمیدونن چی بگن
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    آخه بایدن هم آئم بود که انتخابش کردن؟؟؟
  • ماندانا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    هیشکی فکر نمیکرد بایدن به این زودیا خل بشه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    طرح حذف بایدن روی میز صهیونیستها
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن دیگه به درد نمیخوره به نظرم به زودی با یک طرح خاص حذفش میکنن البته قبلش سعی میکنن ازش قهرمان بسازن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • معترض IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امریکا توان ادامه دادن ندارد
  • .شناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    لعنت به هر چی امریکا دوست و امریکا پرست
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حالا بعضیا توی ایران دامن این بایدن رو گرفتن ول نمیکنن
  • طاهر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • رضی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    غرب لیسا حرفی ندارن احیانا؟؟
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن خیلی هم عالی بود حد اقل از پوتین بهتره
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نه غربی نه شرقی
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    چقدر ناااااایس
  • یک مسلمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن یا ترامپ کلا امریکا همه شون یه قماشن
  • محمدی اصل IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    کیا بودن میگفتن سفرش عالی بوده و میخواستن دیدار پوتین رو بی اثر کنن؟
  • برزو IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خرزوخان وارد میشود
  • یه اصلاحاتی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مگه داریم؟؟؟ اصلا میشه یه امریکایی افتضاح باشه مگه؟؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    همین زودیا شرشون از سر ملت کم میشه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکامرگ بر اسرائیل مرگ بر وال استریت
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    وال استریت غلط کرده اینجوری گفته
  • تامین اجتماعی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نفوذ در وال استریت ژورنال
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حیف که نتونستم و گرنه دست بایدن رو میبوسیدم بخاطر فعالیتهاش
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    وال استریت مگه راستگو هست؟؟
  • امیر IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    1 0
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    از کی وال استریت ژورنال شده منبع؟؟
  • ااااا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    آبروریزی بدتری هم بوده که بعدا صداش در میاد
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    من به این حرفا اعتنادی ندارم
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حالا کم کم امریکا داره گاو شیرده میشه خخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    اتفاقا خیلی هم سفر پرثمری بود این حرفا مهم نیستن
  • ایمان IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خیلی هم خوش گذشت
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا.
  • اصحاب کهف IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    44 سال مرگ بر امریکا بالاخره داره جواب میده. این تازه شروع شکستهای امرکاست
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    فردا مراسم اولین هفته عزای عمومی اصلاح طلبها در عزای سفر بد بایدن و سفر خاص پوتین به تهرانه
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    چرا الکی نظر میدین
  • شقایق IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نظرات بسیار سخیفه. اتفاقا سفر بسیار پرباری بود
  • ابوالفضل گلی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    با گفتن مرگ بر آمریکای شما آمریکا هیچیش نمیشه
  • ترک ایادی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    شب دراز است و قلندر بیدار. امریکا ایران و روسیه رو آدم حساب نمیکنه
  • ترنم IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر غربگرا وشرقگدا
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن نماد لرزش پایه های حکومت امریکاس
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    الان اصلاحطلبا میگن نویسنده مقاله نفوذیه ایرانه خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نفوذ ایران در وال استریت
  • مهان IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    وال استریت ر تسخیر یک ایرانی
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن کیلویی چند؟؟
  • هانی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امریکا کمکم از گردونه کنترل دنیا خارج خواهد شد
  • نظامی نیا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    آی خندیدم
  • ناشتا IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نتیجه دست دادن با خرزوخان
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امپریالیسم در سالهای پایانی
  • نادری IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    بایدن جان بای بای
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    درخاورمیانه تغییری به نفع کاخ سفیدحاصل نشدونمیشود رشدایران هست
  • گرگ IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    آمریکا مشکلش حقوق بشر نیست، اینا کلا افکار سامی ستیزی دارن و بخاطر همین به عربستان گیر میدن، وگرنه مگه شیرین ابوعاقله ک بدست صهیونیستها شهید شد خبرنگار نبود!!؟
  • محمدصالح چگینی 33 IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    دقیقا،کشته شدن او بهانه ای بسیار خوب رو به یکسری جریان تو آمریکا داده
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    کارشناسان سعودی در پخش زنده شبکه دولتی خلیجیه عربستان: اجاره‌بهای مسکن در عربستان 100درصد افزایش داشته است؛
  • یه اصلاحاتی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    شرشون از سر ملت کم میشه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    همین زودیا شرشون از سر ملت کم میشه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    خیانت میکنه را جی میگی
  • حاجی ازجوبشورقم IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    همین زودیا شرش کم میشه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امریکا میفته دست پوتین
  • بلوچ IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    از سر ملت کم میشه
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    مرگ بر بایدن داره جواب میده
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    امریکا بمیر تا دنیا از دست تو راحت بشه
  • بایرام IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه امریکا استعمار نکنه دو ماه هم خودش از عهده ی خودش بر نمیاد
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حرفی برای گفتن نئارم باید منتظر بود تا ابعاد مختلف قضیه روشن بشه
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    نگاهها متفاوته. از نگاهه یک امریکاییو وال استریتی ممکنه سفر بدی باشه ولی از نظریه اصلاحطلب مث زیبا ملال یا تاکزاده میشه گفت عالی بود
  • یکی از مردم IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    حیف که تاجزاده رو دستگیر کردن و گرنه شخصا میزد تو دهن وال استرت ژورنال
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    این شماره وال استریت "ژورنال" نبوده بلکه "زورنال" بوده و معتبر نیس خخخخخخخ
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    چقدر بیکارید که به این نشریه ها سر میزنید. همینجا شرق و آرمان و ....بخونید بهتر از بایدن دفاع میکنن
  • ابوالفضل IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه ابروریزی بوده خب به نفع شماها چرا میسوزید
  • FR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    دشمن شرور امریکای جنایتکار و دولت‌ها ی همراه و همکار او هستند انشالله ایران و محور مقاومت و روسیه پوتین دمار از روزگار غرب در می آورند
  • جعبه سیاه IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
    0 0
    همه می ترسیدن و استرس در نیروی انتظامی و ماشین تشریفات و فشار سنگین بود که مردم بر علیه پوتین و روسیه شعار ندهند ...و ماشینتشریفات تصادف کرد که بار و زرات خارجه بود ........و ترس خدا باید باشه
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    عربستان سعودی فاش نکرده ولی اینقدر میدونیم که تلفن قاشقچی توسط نرم افزار اسرائیلی پگاسوس کنترل میشد. بن سلمان ب مکالمه های او دسترسی داشته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس