موشک بالستیک

یک نشریه آمریکایی نوشت، ایران بدون نیاز به سلاح هسته‌ای، از بازدارندگی کافی در منطقه برخوردار است.

به گزارش مشرق، «دنیل آر. دیپِتریس» کارشناس مسائل دفاعی در یادداشتی در نشریه «نیوز ویک» نوشت، ایران نیازی به تولید سلاح هسته‌ای ندارد زیرا اکنون نیز از قدرت بازدارندگی بالایی برخوردار است.

در این یادداشت آمده است، جمله «همه گزینه‌ها روی میز است» معنای به‌خصوصی دارد و منظور این است که اقدام نظامی یکی از احتمالات است. این جمله را روسای جمهور آمریکا از زمان «جورج دابلیو بوش» تا به حال در قبال ایران تکرار کرده‌اند. البته که واشنگتن ترجیح می‌دهد ابزار نظامی را به‌صورت ذخیره نگه دارد و از ابزارهای دیگری مانند مذاکره و تحریم تا حمله سایبری استفاده کند.

دیپتریس متذکر می‌شود: «می‌دانیم که ایران حمله نظامی آمریکا را تلافی می‌کند زیرا پیش‌تر نیز این کار را کرده است، زمانی که در پاسخ به کشته شدن فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران قاسم سلیمانی، ده‌ها موشک بالستیک به دو دو پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در عراق اصابت کردند. اگر ایران در پی از دست دادن یک فرد چنین پاسخی می‌دهد، تصور کنید در قبال نابود شدن برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود چه پاسخی خواهد داد».

او با اشاره به اینکه برخی در جهان غرب با اشاره به غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران، آن را در راستای تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای می‌دانند، جوامع اطلاعاتی آمریکا همچنان به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌اند. «ویلیام بِرنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چندی پیش در کنفرانس خبری نشریه «وال استریت ژورنال» گفت که این نهاد جاسوسی «هیچگونه شواهدی را مشاهده نمی‌کند که رهبر ایران تصمیمی درباره حرکت به سمت تسلیحاتی شدن [برنامه هسته‌ای ایران] گرفته باشد».

دیپتریس می‌افزاید، گزارش سالانه ارزیابی تهدیدات تهیه شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز دیدگاه برنز را تأیید می‌کند. در این گزارش آمده است: «ارزیابی ما همچنان حاکی از این است که ایران در حال حاضر در حال انجام فعالیت‌های کلیدی در زمینه توسعه تسلیحات هسته‌ای نیست که طبق نظر ما برای تولید یک سلاح هسته ای ضرورت دارند».

این کارشناس آمریکایی مسائل نظامی در ادامه دو دلیل عمده برای عدم تمایل جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای ارائه می‌کند. دیپتریس می‌نویسد: «اول اینکه به لطف گروه‌های غیر دولتی مانند حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه و گروه‌های فلسطینی، دشمنان ایران در خاورمیانه همین حالا نیز به قدر کفایت از حمله به قلمرو ایران بازداشته شده‌اند و تهران سال‌ها صرف تجهیز و رشد این گروه‌ها کرده است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ایرانی‌ها زمان و انرژی و حمایت مادی زیادی برای ایجاد این شبکه‌های نیابتی صرف کرده است. برای مثال حزب‌الله نزدیک به ۱۳۰ هزار راکت با بُرد و کالیبرهای مختلف و یک یگان پهپادی در اختیار دارد و شاید حتی از دولت لبنان قدرت بیشتری داشته باشد. حوثی‌ها نیز به فناوری‌های موشکی مشابه ایران دسترسی دارند و از استفاده آن‌ها علیه عربستان سعودی و امارات متحده عربی دریغ نمی‌کنند».

دیپتریس می‌افزاید: «شبه‌نظامیان شیعه عراقی که بعضاً در زمره نیروهای امنیتی این کشور نیز قرار دارند، همچنین یکی از عناصر اصلی نظام سیاسی عراق محسوب می‌شوند و حملات راکتی بی‌شماری را علیه نظامیان آمریکایی حاضر در این کشور انجام داده‌اند. نیروهای آمریکایی حاضر در شرق سوریه نیز از این حملات در امان نیستند. در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای، بازدارندگی تهران را بسیار بیش از این خواهد کرد؟»

وی در ادامه می‌نویسد، دوم اینکه در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای، در حقیقت کمکی به قدرت‌نمایی تهران در منطقه نخواهد کرد. توسعه تسلیحات هسته‌ای، چه رسد به استفاده از آن‌ها، موجب افزایش تنش در منطقه و پاسخ دیگر قدرت‌های بزرگ خواهد شد و هدف فرضی ساخت این تسلیحات که تضمین امنیت ایران است را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

این کارشناس نظامی آمریکایی در ادامه یادداشت خود می‌افزاید، از سوی دیگر، یک ایران هسته‌ای ممکن است دیگر کشورهای منطقه را ترغیب به دنبال کردن چنین مسیری کند. «محمد بن سلمان» از اعلام اینکه اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد عربستان سعودی نیز چنین خواهد کرد، ابایی نداشته است. سخت است تصور شود «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز همین مسیر را دنبال نخواهد کرد. آیا رقابت تسلیحاتی در منطقه، هم‌راستا با منافع امنیتی ایران است؟ و اگر نیست پس ورود به آن چه نفعی دارد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    24 2
    100 درصد. چطور این همه تحریم شدیم ده ها سال تحریم پشت تحریم. تمام دشمنان ما ما رو تهدید نظامی میکنند؟!! چطور کشورهای دارنده سلاح اتمی به سادگی هر چه تمام تر دارند همدیگه رو به حمله اتمی تهدید میکنند بعد ما بشینیم بگیم بمب اتم نه!!!!!!!
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      9 1
      در دنیای امروز با توجه به مسلح بودن کشورهای وحشی و شرور و قانون جنگل حاکم بر آن داشتن بمب اتمی از ضروریات دفاعی کشور ایران و مردمان شریف آن است.
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      ایران نیازی به سلاح هسته ای ندارد. وقتی میشود با هدف قرار دادن نیروگاههای هسته ای صهیونیست ها یا...انها را نابود کرد چرا برای ساخت بمب هسته ای هزینه کنیم ؟ وقتی میشود با هدف قرار دادن مخازن امونیاک یا... دشمن را نابود کرد چرا اینقدر هزینه کنیم ؟ یک پهباد کوچک و کم هزینه میتواند کار یک بمب هزار تنی را به راحتی انجام دهد. یک پهباد کوچک و ارزان میتواند به اندازه یک اف سی و پنج خطرناک باشد
    • DE ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      بله بله بله. نیاز فوری
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    18 2
    بله نیاز دارد. به حرف نشریه آمریکایی یا هر نشریه دیگه هم استناد نکنید. بازدارندگی ناشی از سلاح هسته ای قابل جبران با بازدارندگی از انواع دیگه نیست
  • AU ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    18 2
    بازدارندگی هسته‌ای از نان شب واجب‌تر است. شرط لازم ولی نه کافی برای اقتدار، امنیت و پیشرفت است.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 3
    نیازندارد ولی برای زدن پوزه آمریکا باید تا آستانه داشتن آن کوشش وتلاش نماید
  • هوشنگ IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    5 4
    سلاح اتمی چیه ما حتی یک دانه فشنگ هم نباید داشته باشیم
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      6 0
      تارژیم صهیونیستی جشن ایرانی کشی پوریوم بگیره یاداعشی ها وحشی بشن وبافراخوان امریکا ذبحمون کنن
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 2
    اصلا همه منطقه سلاح هسته ای داشته باشه، مانع حمله آمریکا به منطقه میشه.
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      فقط ایران چون استقلال داره مطیع آمریکا و ناتو نیست مثل کشورهای مرتجع خلیج فارس وعربستان
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    6 0
    کاخ سفیدیک نمونه ازپمپاژهای فرهنگی که میخواست جهان به فاسد بارسانه تبدیل شودرادرحدتوانش ایجادکرد وموفق به نابودی جهان نشد ومقاومت ایستادوعقبش نشاند درحال حاضرایران روی تعدادبالای موشکهای منهدم کننده انواع موانع وادوات سرمایه گذاری دارد وحای حزب الله ویمن هم این کاررابومی شروع کرده اند
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      7 1
      ایران نژادها وادیان مختلف بارسوم واعتقاداتشان بدون فسادودرامنیت زندگی میکنندکه این نژدهاوادیان درهمه جای جهان هستند این کشورالهی مامن خداپرستان است
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    6 1
    آیا ایران نیاز به سلاح هسته ای دارد؟ بله ١٠٠ درصد. قدرت موشکی و پهپادی فقط در کوتاه مدت می تواند جلوی حملات دشمن را بگیرد. همان طور که می دانید کشورهای غربی علاقه زیادی دارند که جنگ را بلند مدت کنند تا قدرت نیروهای نظامی طرف مقابل تحلیل رود، جنگ فرسایشی شود و قدرت ضعیف بازنده نبرد شود. بازدارندگی هسته‌ای از نان شب واجب‌تر است و ایران باید به سلاح هسته ای مجهز شود تا در جنگ های بلند مدت پیروز میدان شود.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 1
    بله حتما و بدون یک لحظه غفلت و تا دیر نشده
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 2
    لازمه...
  • ش. AE ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 1
    بله نیاز دارد ایران باید سلاح اتمی داشته باشه در صدر اسلام بعد از تمام کار شکنی های کفار در حق مسلمانان تحریم،کشتار،شکنجه ،ترور و...... حمزه سید الشهدا با جمعی از مسلمانان در مسجد با رسول الله صحبت کردند و رسول‌الله با باریتعالی امر خدا بر حفظ و محافظت مسلمانان بود در آن زمان شمشیر در زمان ما سلاح اتمی رژيم صهيونيستي با داشتن تخمین ۷۵ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای یک تهدید بالقوه ایران و ایرانی هست آیا باید منتظر یک هیروشیما و ناکازاکی دیگر در ایران باشیم ؟
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      3 0
      هرکسی با انقلاب اسلامی اشتراکات خداپرستی ودینی ونزادی درمنطقه ی مقاومت دارد
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    نظرات و نیات اسرائیل مهم است . تمام برنامه های آمریکا در این منطقه تابعی از آنست . مثلا بهار عربی چه سرنوشتی بر کشورها گذارد کدام بحالت عادی بازگشتند و یا انتظار است برگردند . وضعیت در عراق با وجود فروش بالای نفت چرا سامان نمیگیرد سرنوشت لیبی و مصر که جزائر استراتژیک خود را به عربستان به نمایندگی از اسرائیل می دهد .چطور؟، سوریه همین گونه . امروز در جده هم قرار شده سلاح بیشتر بخرند تا میزان دفاعی خود را افزایش دهند . باز پول به سمت اسلحه سازان آن هم تحت حمایت آمریکا و طبعا نظر اسرائیل . اینها با انتشار امثال نظرات بدنبال پیام و زمینه چینی در قبال اهداف خود هستند . مثلا مانع هسته ای که هست . از نظر خودشان (سیا) پس برویم سراغ دیگر مواقع و منابع قدرت ایران . بلکه به هدف نهائی . همان آرامش و آسایش رژیم اشغالگر برای توسعه مقاصد خود . که مملکت ما هدف نهائی باشه مثل آنچه جناب صدر در عراق بیان داشتند
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    بله نیاز است
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    فتوی حضرت آقا سلاح اتمی را حرام کرد
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    یقینا اگر سلاح هسته ای و موشک قاره پیما داشتیم حاج قاسم عزیز ترور نمیشد
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر بمب اتمی داشته باشیم برا دشمنان ما هم خیلی خوبه چون جلو هرگونه حماقت اونها را هم می گیره. پس هم بخاطر خودمان و هم بخاطر دشمنان بمب اتمی را می سازیم.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    استقلال آزادی جمهوری اسلامی .
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    امیدواریم تولید کرده حتی به بقیه جهان اسلام هم بده
  • mojtaba SE ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    جدا از تمام سیاست و اخلاق که لازمه کشور عزیز ما است ,اما مهمترین ضرورت قدرت نظامی برای بقای ایرانمان است و امروزه داشتن سلاح اتمی یک ضرورت است ..البته قدرت قابل استفاده از سلاحهای متعارف نظامی ما به اندازه 5 بمب اتم است که میتوانیم استفاده کنیم ,که در صورت جنگ 300 کلاهک دیگر هم داریم..فکر میکنم ,یعنی امیدوارم.پاینده باد ابرقدرت ایران پاینده باد رهبر عزیزم
  • ناشناس IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    ما هم می خواهیم مسولین هم می خواهند منتهی توانایی ساختشو نداریم و الا تا الان ساخته بودیم و تست هم کرده بودیم
  • mojtaba SE ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر جنگ جهانی بعدی با تیر کمان و تانک و اسلحه دستی باشه ؟؟؟ما هم نیازی به کلاهک اتمی و بمب اتمی نداریم؟؟؟ ما مگه بخاطره دیگران زندگی میکنیم که بخاطر دیگران امنیت و بقای خودمان رو نادیده بگیریم .ما باید بسازیم ,هر که هم میخواد یا نخواد هم بره بسازه یا نسازه ,مگه ما وزیر دفاع یا وکیل وصی دنیا هستیم ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    چرا ایران بمب اتم باید داشته باشد؟ برای اینکه: بیش از چهل سال همه چی را تحریم کردند، همه نوع جنگی را علیه ایران به راه انداختند، دور تا دور ایران پایگاه زدند(که البته از داخل آن پایگاه ها هر حرکتی دوست دارند علیه ایران می زنند مانند آب و هوایی، زلزله و...)، بیست سال مذاکره بیهوده انجام شده است، چندین دانشمند ترور شده است، بارها تاسیسات هسته ای را هدف گرفته اند، آمریکا دارنده ده ها هزار بمب اتمی است، اسراییل دارای صد ها بمب اتمی است، و از همه مهمتر بازدارنگی که بمب اتمی برای یک کشور ایجاد می کند قابل قیاس با هیچ بازدارندگی نیست در واقع بم اتمی بیمه یک کشور است شک دارید نگاهی به اکراین بندازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس