.

غربگرایان زبان‌انگلیسی آمریکایی‌ها را خوب می‌فهمند اما از فهم زبان دیپلماسی و منطق آنها عاجزند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه رسالت با اشاره به ۲۰ سال سابقه مذاکرات نوشت: آمریکایی‌ها ۲۰ سال است با دولت‌های متفاوت در ایران پیرامون مناقشه هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند. آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب به ویژه پس از اشغال لانه جاسوسی بنا را برعدم رسمیت شناختن انقلاب و جمهوری اسلامی گذاشتند و انواع توطئه‌ها از جمله راه‌اندازی جنگ داخلی و خارجی برای تجزیه ایران و حمایت آشکار از گروه‌های تجزیه‌طلب و علی‌الخصوص با حمایت بی‌دریغ از تجـاوز حزب بعث عراق مرتکب انواع جنایات جنگی شدند. با چنین پیشینه‌ای دیپلمات‌های ما به ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم با لبخند پشت میز مذاکره می‌نشستند و برای حل مشکلات با آمریکا و رفع تحریم‌های ظالمانه و جلوگیری از ترورها و خرابکاری‌های آن‌ها گفت‌وگو می‌کردند.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم به این بهانه از مردم رأی گرفتند که بروند مناقشه هسته‌ای با آمریکا را حـل کـنـنـد و تحریم‌هـا را لغو کننـد و با برقراری روابط، شر آمریکایی‌ها را از سر ملت کم کنند. آن‌ها با بیان این که گذشتگان زبان دیپلماسی را نمی‌فهمند و زبان آمریکایی‌ها را نمی‌دانند از مردم رأی گرفتند با آنکه ردپای آن‌ها قبل از این در گفت‌وگوهای هسته‌ای وجود داشت.

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم و رئیس تیم دیپلماسی او می‌گفتند ما زبان آمریکایی‌ها را می‌فهمیم شما نمی‌فهمید برخی از ما ۳۰ سال در آمریکا زندگی کردیم و حتی با برخی از مقامات آمریکا رفت و آمد خانوادگی داریم، ما می‌دانیم چطور این مناقشه و سوءتفاهم با آمریکایی‌ها را حل کنیم. رفتند سر میز مذاکره حتی به توافق رسیدند اما با آنکه می‌گفتند زبان انگلیسی را با لهجه آمریکا می‌فهمند فرق بین «لغو» تحریم‌ها با «تعلیق، تحریم‌ها را نمی‌دانستند!

براساس توافق، امتیازات نقد به آمریکایی‌ها دادند، اما آمریکایی‌ها نه تنها به یک تعهد خود عمل نکردند بلکه تحریم‌ها و تهدیدها را چند برابرکردند. اینها آمدند در داخل به خاطر این دستاورد تقریبا هیچ به قول خودش به همدیگر مدال دادند و خود را قهرمان دیپلماسی کشور معرفی کردند بعد که ملت فهمیدند چه کلاهی سردولت گذاشتند عمر دولت به سر آمد ملت از رأی خود تبری جست و به دولت جدید با رویکرد انقلابی رای دادند. روحانی و ظریف با برجام، دست و پای دولت جدید را توی پوست گردوگذاشتند و بخشی از دیپلماسی دولت جدید رانقد کردن چک برجام با خسارات محض آن قرار دادند!

دولت رئیسی زیر بار حرف زور نمی‌رود و با تعریف واقعی و نوعی تعامل جهان را که در چشم‌انداز برنامه ۲۰ ساله جمهوری اسلامی بود در دستور کار خود قرارداده است.

این رویکرد، کشور را از موضع «بدهکاری» خارج و در جایگاه «طلبکاری» از غرب قرار داد.

اما برخی همچنان اصرار دارند که دولت و ملت ایران را «بدهکار» و آمریکا و سه کشور شرور اروپایی را طلبکار، جلوه دهند.

این روزها گاهی ظریف در عرصه رسانه ظاهر می‌شود و حرف‌هایی می‌زند که هیچ ربطی به نقدها پیرامون دستاورد تقریبا هیچ برجام ندارد.

آمریکایی‌ها اخیرا در ترجمه جدیدی از برجام می‌گویند؛ «ما که از برجام رفتیم اما ایران باید در برجام بماند و به تعهدات خود عمل کند بدون این که انتظار داشته باشد ما حتی یک تحریم را برداریم!!» ظریف به جای این که پاسخ گستاخی آمریکایی‌ها را بدهد هنوز از میوه‌های خیالی برجام سخن می‌گوید! ظریف حاضر نیست به این پرسش ملی پاسخ دهد که؛ چرا میلیاردها دلار خسارت به تأسیسات هسته‌ای زدید بدون این که حتی یک تحریم را بردارید و صدها تحریم دیگر به آن افزودید؟

ظریف باید اعتراف کند زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی‌ها را می‌داند اما از فهم زبان دیپلماسی آمریکایی و منطق مقامات کاخ سفید عاجز است! این عجز خسارات جبران‌ناپذیری به دیپلماسی خارجی کشور در طول خدمت او در وزارت خارجه به ویژه ۸ سال دوران دولت روحانی زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    21 1
    ______ اللهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      1 0
      بعضی ها با آن همه ادعا هنوز تفاوت تعلیق و لغو را در زبان انگلیسی نفهمیده اند!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    9 3
    امریکا 20 تریلیون دلارکسری بودجه داردومرتب به تعدادبی خانمانهاوبیکاران وزیان دیده های ناشی ازسیل وطوفان فصلی وبوران فصلی واتش سوزی جنگلی وزندانیان وسوء مصرف مخدروالکل وتیراندازی های جمعی اضافه میشوددرکنارکسری بیشترازجمعیت این کشورشاهدسلاح هستیم وبه تعدادهرکسی درامریکا خشاب سلاح هست این یعنی اینده ی کاخ سفیدنابودی قطعی درنزدیکترین زمان است
    • بهروز IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 3
      آره ،حتما بخاطر آینه که هرکی میخواد بهتر زندگی کنه میره اونور؟ هالیوود باعث شده نه؟
    • بهروز IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      1 0
      این رقم حدودی بدهی امریکاس نه کسری بودجه ،حتما تفاوتش رو متوجه میشی دیگه؟
  • ایلیا IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    10 1
    کسی که غرب زدست...تفکرش بصورت بنیادین عوض شده،یعنی ارزش اش تغییر کرده و فی الواقع،عمو سام قبله آمالشه...نشون به اون نشون که خیلی از غرب زده های داخلی تو هر حوزه ای واسه نشون دادن غرب زدگی و خودباختگی خودشون تو یه کورس شدید هستند
  • اصغر صیامپور IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 4
    چرت و پرت نویس هستسد و بی آر سر و ته یک کرباس هستید ،، شما چه دسته گلی به سر مردم زدید
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 0
    فهم و شعور چندان ربطی به لهجه ندارد .
  • داریوش IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 0
    من به شخصه به این نتیجه رسیده ام که غرب زدگان ایرانی یک مشت حرام لقمه بیشتر نیستند.
  • ... IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 6
    اینقدر زبونید حتی از سابه ظریف می ترسید
    • امیررضا IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      4 0
      ما هر چه می کشیم از خودباخته های غرب زده هست چرا نترسیم؟
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    روزنامه کیهان و جناب آقای شریعتمداری خوب میدانید
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    5 0
    ظریف یه فیلم کمدیه ! فرصت ادامه داشته باشن راه زلنسکی رو میرن !!کشور رو به باد میدن بدون منافع !!بدون دستاورد !!!
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    3 0
    هموون زبانش هم قوی نبود
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • ولی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    هیچ کدومتون دلسوزتر از ظریف نیستین .
  • اسماعیل IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    ابوموسی اشعری.انگارزنده شده......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس