یک نمونه در دنیا بیاورید که جزء بگوید کل تیم را نمی‌خواهم/ مجمع فوتبال؛ کوچکی کاریزمای فدراسیون را جبران کند

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: در کل دنیا یک نمونه بیاورید که یک جزء از تیم بگوید کل تیم ملی را نمی‌خواهم.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور در گفت‌وگویی در مورد شرایط فعلی تیم ملی فوتبال کشورمان و اتخاذ نشدن تصمیمی قاطعانه در مورد وضعیت دراگان اسکوچیچ اظهار داشت: قضیه مربوط به تیم ملی و اتفاقاتی که می‌افتد، تبدیل به یک پارادوکس شده است. یعنی مجموعه‌ای از اضداد را با هم جمع کرده‌اند و اسم آن را مسئله تیم ملی گذاشته‌اند. از هر سمت این پارادوکس جلو بروید، بار دیگر سر خود را  بلند کرده و می‌بینید در نیمه دوم این مسئله و مشکل تیم ملی هستید.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید بگویم این است که در برهه‌ای از زمان تیم ملی ایران در یک جدول پنج تیمی مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا در رتبه سوم قرار داشت و به دو تیم اول و دوم گروهش یعنی عراق و بحرین باخته بود. مسئله از همین جا شروع می‌شود. در این برهه از زمان یک فرد که نمی‌خواهیم بگویم چه کسی بود، تصمیم گرفت این سرمربی را بالای سر تیم ملی بگذارد. نمی‌دانیم چه کسی این کار را انجام داد اما یک نفر اسکوچیچ را انتخاب کرد. اکنون باید چند کلمه با همان شخص صحبت کنیم. آقایی که چنین کاری انجام دادی از کجا مطمئن بودی او موفق می‌شود. چگونه اطمینان کردی تیم در حال حذف از جام جهانی که ممکن بود بالا نرود، به چنین آدمی سپردی؟ چگونه این فرد را کاندید سرمربی تیم ملی کردی؟ 

* با چه استدلالی به این نتیجه رسیده‌اید که اسکوچیچ نمی‌تواند مربی تیم ملی باشد؟

کارشناس فوتبال کشورمان عنوان کرد: پس از گذشت یک سال و نیم این مربی، ایران را با بردن بحرین و عراق به رتبه اول جدول رساند و در نهایت تیم را به جایی رساند که اکنون یکی از شرکت کنندگان در جام جهانی قطر است. جام جهانی نیز قرعه‌کشی و حریفان ما مشخص شدند. این بار از گروه دیگر سؤال می‌کنیم با چه استدلالی به این نتیجه رسیدید که اسکوچیچ نمی‌تواند مربی ایران باشد؟ با چه استدلالی می‌گویید ضعیف است؟

* با چه استدلالی در آستانه جام جهانی حرف خودتان را نقض می‌کنید؟

چراغپور ادامه داد: هنوز که مسابقه‌ای نداده‌ایم و جام جهانی شروع نشده است چگونه می‌گویید مدیریتش ضعیف است؟  آن هم در شرایطی که در پیچیده‌ترین حالت تیم ملی او را تایید کردید و بالای سر تیم گذاشتید. سؤال بزرگ این است چگونه این تناقض را حل می‌کنید؟ موضوع یک بحث علمی، فنی و مدیریتی است. چگونه آن زمان اسکوچیچ را تایید کردید اما امروز که تمام پوئن‌ها را گرفته و همه شانس‌ها را برای خودش و تیم ملی به وجود آورده است، در آستانه جام جهانی حرف خودتان را نقض می‌کنید با چه استدلالی این کار را انجام  می‌دهید. 

یک نمونه در دنیا بیاورید که جزء بگوید کل تیم را نمی‌خواهم/ مجمع فوتبال؛ کوچکی کاریزمای فدراسیون را جبران کند

* معیارهای کمیته فنی برای کاریزما نداشتن یا کم سوادی اسکوچیچ چیست؟

وی افرود: اکنون به مسئله دوم می‌رسیم. روزی که اسکوچیچ را سرمربی تیم ملی گذاشتید، مگر کمیته فنی در فدراسیون فوتبال وجود داشت؟ روی چه استدلالی چنین تصمیمی گرفتید؟ امروز من با عناصر کمیته فنی کاری ندارم و نمی‌گویم این آقایان چه کاره هستند و چه عملکردی داشته‌اند. اصلا گفتن این حرفها درست نیست اما کمیته فنی حالا که تیم ملی به جام جهانی رفته و هنوز هم مسابقه درست و درمانی اجرا نکرده، براساس چه معیارهایی می‌گوید نمی‌شود، این فرد کاریزما ندارد یا سوادش کم است. داده‌هایشان برای این تصمیم چیست؟ اینجاست که می‌گوییم کار علمی نیست.

* اکنون داده‌های فنی برای تغییر اسکوچیچ وجود ندارد

چراغپور  خاطرنشان کرد: یک مثال بزنم. فرض کنید بازی اول تیم ملی در جام جهانی انجام شده و به انگلیس باخته‌ایم. در آن حالت کمیته فنی داده‌هایش را می‌آورد و آنالیز می‌کند. می‌گوید مدیریت اسکوچیچ ضعیف بوده و تیم به این دلایل باخته است. به همین دلیل وسط جام جهانی مربی تیم ملی را عوض می‌کنیم. در آن حالت همه ساکت می‌ماندیم و می‌گفتیم قبول زیرا داده‌ها درست است. پس به این نتیجه می‌رسیم داده‌های فنی وجود ندارد.

* از نتایج بازی‌های شبیه‌سازی راضی نبودیم قبول می‌کردیم اسکوچیچ نمی‌تواند 

سرمربی اسبق تیم ملی امید کشورمان تصریح کرد: اکنون وارد ماجرای بعدی می‌شویم. ممکن بود فدراسیون فوتبال و کمیته فنی، برای جام جهانی در خصوص سرمربی و تیم ملی آزمون فنی برگزار کنند اما آزمون آنها باید چه شکلی می‌شد؟ باید دو تا سه بازی تدارکاتی با تیمهای مشابه همگروه‌های ایران در جام جهانی برگزار کرده و سپس می‌گفتند از نتایج شبیه سازی‌ راضی نیستیم. به همین دلیل می‌گوییم این بحث علمی است و قبول می‌کنیم زیرا با انجام شدن بازی‌های هم خانواده با حریفان تیم ملی به این نتیجه رسیده‌ایم و برای ما ثابت شده که این مربی نمی‌تواند مقابل انگلیس، آمریکا و ولز عملکرد قابل قبولی برای تیم ما داشته باشد.

یک نمونه در دنیا بیاورید که جزء بگوید کل تیم را نمی‌خواهم/ مجمع فوتبال؛ کوچکی کاریزمای فدراسیون را جبران کند

* اگر قرار به ارزشیابی بود، خود مسئولان فدراسیون را عوض نمی‌کردند؟

چراغپور افزود: صحبت من با مسئولان فدراسیون است. بازی‌های شبیه سازی درست نکردید. آیا انجام نشدن بازی تدارکاتی یا برگزاری یک دیدار دوستانه با تیم دوم الجزایر در گرمای 50 درجه قطر، نقطه ضعف فدراسیون نیست؟ اگر قرار بود خودتان را ارزشیابی کنند با این دو عملی که انجام دادید و نتوانستید بازی دوستانه جور کنید، عوض‌تان نمی‌کردند؟ اگر یک نفر بزرگتر وجود داشت می‌گفت شما را اینجا گذاشتم تا برای تیم ملی بازی تشابه سازی با آمریکا، انگلیس و ولز درست کنید اما پنج ماه است می‌گویید دو روز دیگر، 10 روز دیگر یا یک ماه دیگر. 

وی خاطرنشان کرد: آقای نایب رئیس که صد مصاحبه کرده‌ای. آقای کمیته فنی که گفته‌ای همه چیز جور شده و هفته دیگر بازی می‌کنیم یا فلان آقا که فلان چیز را گفت. آیا با برگزاری یک بازی نصفه و نیمه در گرمای 50 درجه دوحه، نباید شما را تغییر بدهند؟ اگر مدیریت بزرگتر بالای سر بود، به شما انتقاد نکرده و شما را عوض نمی‌کرد؟ 

* جای حل کردن مسئله تیم ملی، طناب انسجامش را قیچی می‌کنند

کارشناس فوتبال کشورمان عنوان کرد: به سراغ مسئله چهارم می‌رویم. به جای حل کردن مسئله تیم ملی مشغول قطع کردن انسجام تیم ملی هستید. الان این طناب را قیچی بزنید و آن را قطع کنید. اگر مجدد  در یک یا دو هفته آینده نتوانید فرد دیگری بیاورید، با تیمی که قرار است جام جهانی برود چه کار می‌کنید؟ بهتر نیست آدم خودرا انتخاب کرده و شرایطش را در نظر بگیرید. می‌گویید پنج نفر مثلا علی دایی، جواد نکونام، منصوریان، مهدوی کیا و هر مربی داخلی را می‌خواهیم بیاوریم. بیایید و ببینید مربیان داخلی در گذشته با تیم ملی چه کردند.

* قهر و آشتی‌های تیم ملی با مربی ایرانی را یادتان نمی‌آید؟

چراغپور گفت: یادتان نمی‌آید خود علی دایی را روی نیمکت گذاشتند و گفتند دیگر تمام شده است یا خداداد عزیزی را روی نیمکت نشانده و گفتند فلان بازیکن از او بهتر است؟ ایرادها و اشکالاتی که به وجود آمد، قهر و آشتی‌ها  را یادتان نیست که حالا در این برهه بار دیگر می‌گویید مربی ایرانی. ایرادی ندارد بگویید کاندیدتان کدام مربی است و سپس بیایید طناب انسجام تیم ملی را با همین آدم  قیچی کنید.

* در کل فوتبال دنیا سراغ دارید که چند جزء از اجزای تیم ملی بگویند کل را نمی‌خواهیم؟

وی در مورد اینکه شاید دو دستگی فعلی تیم ملی مسئولان فدراسیون فوتبال را به این نتیجه رسانده که اسکوچیچ را تغییر بدهند پاسخ داد: در تاریخ تیمهای ملی دنیا یک مثال دیگری بزنید که عده‌ای از بازیکنان جمع شوند و به سراغ بیرون از سیستم فوتبال بروند. به افراد این سیستم خارجی بگویند مربی را نمی‌خواهیم و آن سیستم بیاید سیستم داخل فوتبال را عوض کند. آیا در کل فوتبال جهان چنین نمونه‌ای سراغ دارید؟ اگر ندارید چگونه ما اولین کشوری هستیم که می‌خواهیم چنین کاری انجام بدهیم تا چند جزء از درون اجرای تیم ملی بگویند کل را نمی‌خواهیم یا نمی‌توانیم با این کل بازی کنیم. مثل این می‌ماند یک دنده از چرخ دنده ساعت بگوید من برای ساعت نمی‌چرخم یا نمی‌توانم بچرخم. کدام جزء به کل می‌گوید تو را نمی‌خواهم.

یک نمونه در دنیا بیاورید که جزء بگوید کل تیم را نمی‌خواهم/ مجمع فوتبال؛ کوچکی کاریزمای فدراسیون را جبران کند

* مدیریت درست سرمربی تیم ملی را در گذشته قبول کردیم اما امروز او را مجازات می‌کنیم

کارشناس فوتبال ایران ادامه داد:  چرا چنین اجازه‌ای می‌دهید و این مسائل را مطرح می‌کنید؟ آیا دلیل این موضوع نیست که مدیریت کل یک جا یک جزء را دو بازی جریمه کرده است؟ آیا این گروه درست کردن و جنگیدن از آنجایی شکل نگرفت که مربی تیم ملی برای دو بازی ساده یک بازیکن را جریمه کرد و او را در ترکیب نگذاشت. آیا وضعیت فعلی حاصل همین اتفاقات نیست که سبب شده بازیکنانی که تیم ملی به آنها نیاز دارد بگویند مربی را نمی‌خواهیم؟ آیا به خاطر این نیست که سرمربی دوبار در دقیقه 70 یک بازیکن را تعویض کرد. در آن زمان همه مدیریت درست مربی را قبول کردیم ولی امروز او را مجازات می‌کنیم.

* فدراسیون فوتبال ما کوچک شده و وزنش پایین آمده است

وی در مورد اینکه آیا خلاء یک رئیس مقتدر در فدراسیون فوتبال در وضعیت فعلی تیم ملی تأثیرگذار نبوده است، گفت: مسئله پنجم همین است. فدراسیون فوتبال ما کوچک شده و وزن آن پایین آمده است. افرادی که در فدراسیون هستند همه دارای کاریزمای کوچک یا متوسط هستند. کاریزمای بزرگ و مقتدری در مجموعه ساختار فدراسیون وجود ندارد. خود فدراسیون متوجه این موضوع شده و به همین دلیل سپر 40، 50 درصدی برای کاریزمای خودش به عنوان کمیته فنی درست کرده است. کل کاریزمای کمیته فنی و فدراسیون فوتبال باز هم برای اداره تیم ملی جمهوری اسلامی ایران با این همه بازیکن ترانسفر شده، مربی خارجی دیده، سبک خارجی دیده، بافت خارجی دیده، تمرین و برنامه خارجی دیده باز هم کوچک است.

چراغپور گفت: امیدوارم مجمع فدراسیون فوتبال انتخابی داشته باشد که این کوچک شدن کاریزما و جثه فدراسیون فوتبال، جبران شود. کاری که انجام می‌شود غلط است. ممکن است بگویند ما هم قبول داریم که غلط است اما باید بافت درست بیاوریم. این مواردی که گفتم نظر شخصی نیست، با کسی مشکل نداریم و از جایی هم نگفته‌اند اینگونه بگوییم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    8 0
    یک کلام این ها عرضه جور کردن مسابقه تدارکی را ندارند ، کی روش خودش مسابقه جور می کرد .
  • امید IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    9 1
    کمیته فنی هیچکدامشان درحدی نیستن که بخواهند عیاراسکوچیچ را بسنجند.یه عده مربی ورشکسته که فاقد درک درستی از فوتبالند.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 1
    بازیها شروع نشده ترس از سراپای تان میریزد بگذارید اسکوچیچ خودش تصمیم بگیرد و کار کند،ورزش جای ترسوها نیست.
  • احسان IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 4
    اقای چراغپور ایران دو بازی مهم با کره و الجزایر داشت با فلاکت باخت این مربی به درد نمیخورد
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      3 2
      چقدر ناشی هستی
  • رمضانی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 2
    تیم ملی ما هم تحت تاثیر آبی و قرمز است الان اگه رابطه اسکوچیچ با پرسپولیس چون کیروش بود و دربرابر زیاده خواهی های آنها می ایستاد بدترین مربی دنیا بود و نیاز به اینهمه فلسفه بافی و نظرات مثلا کارشناسی نداشت
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 0
    باید دست مافیااز فوتبال قطع بشود تا فساد کم شود
  • نام آشنا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 3
    اسکوچیچ اگر سوادش در حد دبستان هم باشد باز هم از تمام سرمربی های ایرانی که حاضر نشدند پس از ویلموتس تیم ملی را تحویل بگیرند و ابروی خودشان را به خطر بیاندازند به مراتب بیشتر است. بیخود به دنبال تعویض اسکوچیچ نباشید. هر سرمربی ایرانی که به جای او قرار دهید طرفداران اسکوچیچ در تیم ملی با او مخالفت خواهند کرد.
  • بنده خدا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 4
    اسکوچیچ اگر زرنگ باشه باید دیگه برنگرده مگر با یک قرارداد بزرگ مثل قرارداد کیروش و اولین کاریم بکنه بره فدراسیون و در تموم اتاقها رو با لگد بشکونه و تمام اون بازیکنای درپیت فناشده زمان ویلموتس و کیروش رو هم که از حالت زباله بازیافتشون کرده بود رو خط بزنه
    • رمضانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      1 1
      بنازم ادبیات کلامی و گفتاری مخالفین عقده ای کیروش . می تونستی همین نظر را مودبانه بگی نمی میری که
  • GB ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    6 6
    چقدر بعضیها بیگانه پرست هستند!! مربیان ایرانی که سالها در لیگ‌های معتبر دنیا بازی کردند مثل علی‌ دائی و نکونام دانش فوتبالیشون خیلی‌ بالاتر از این ویچ هستش که بالاترین افتخارش فقط ۲ سال در لاس پالماس اسپانیا بازی کردن هستش!!
    • بنده خدا IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      1 1
      علی دایی باکلاستر از اینحرفاست که بازیچه دست یکسری موجود دوپای سیاسی بشه و تو این یک هفته تابحال یازده بار دستور جاهای مختلف برای سرمربیگری و حتی مدیریت تیم ملی رو رد کرده...قلعه نویی داره با دست پس میزنه و با پا پیش میکشه...نکو هم که ظاهرا داره بشدت با مسئولین و بازیکنا لابی میکنه...شنیده میشه یکسری مسئولین دنبال وحید هاشمیان و کریم باقری و فرهاد مجیدی بوده اند که همه اینا بشدت رد کرده اند و حالا یکعده دیگه از مجلسیا دنبال حمید استیلی و مهدوی کیا و علی کریمی و نامجو مطلقن حتی شنیده میشه یکعده میخوان افشین قطبی رو برگردونن...یکسری نماینده ها هم دنبال دنیزلی افتاده اند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس