بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، عادی سازی روابط این رژیم و عربستان سعودی زمان زیادی خواهد برد.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلویزیونی با یک شبکه صهیونیستی درباره روابط واشنگتن با تل‌آویو و موضوعاتی از قبیل ایران، روسیه، روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اظهارنظر کرد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی متن مصاحبه کامل با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد؛ مصاحبه‌ای که در آن مسائل دوجانبه واشنگتن- تل‌آویو و موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شد.

خلاصه این مصاحبه را در متون زیر بخوانید:

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: شما می‌دانید که اکثر اسرائیلی‌ها با بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) با ایران مخالف هستند و شرکای آمریکا در منطقه هم در این باره تردید دارند. می‌خواهم از شما بپرسم و البته بسیاری از اسرائیلی‌ها هم در تعجب هستند و می‌پرسند شما چرا برای بازگشت به توافق مصمم هستید؟

بایدن: به خاطر اینکه چیزی که بدتر از ایران امروز است، ایران دارای سلاح‌های اتمی است...من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور قبلی هنگام خروج از توافق، اشتباه بزرگی مرتکب شد، ایران اکنون بیش از گذشته به ساخت سلاح اتمی نزدیک شده است. اینکه آیا نیروی قدس به فعالیت خود در منطقه ادامه می‌دهد یا نه، ما می‌توانیم علیه آنها عمل کنیم و همچنان به توافقی برسیم که برنامه هسته‌ای را محدود کند. من هنوز فکر می‌کنم منطقی است. ما به میز مذاکره رفتیم، پیش‌نویس توافق را تهیه کردیم، آن را پیشنهاددادیم و اکنون (رسیدن به توافق) به ایران بستگی دارد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: و آیا شما متعهد می‌شوید که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه دارید حتی اگر این کار باعث از بین بردن توافق شود؟

بایدن: بله

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی:  شما قبلا گفته‌اید و باز هم می‌گویید که هر کاری انجام می‌دهید تا ایران سلاح اتمی نداشته باشد. آیا این همچنین به این معناست که در صورت ضرورت علیه ایران با نیروی نظامی اقدام خواهید کرد؟ آیا نیت شما این است؟

بایدن: بله به عنوان آخرین گزینه (از نیروی نظامی علیه ایران استفاده خواهم کرد)

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: آیا با اسرائیل در این زمینه کار خواهید کرد؟ آیا هیچ قولی از اسرائیل دریافت کرده‌اید؟

بایدن: من در این باره گمانه زنی نخواهم کرد اما ایران نباید به سلاح‌ اتمی دست یابد.

بیشتر بخوانید:

بندهای توافق احتمالی ریاض و تل‌آویو بر اساس ادعای شبکه صهیونیستی

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: آیا شما هیچ قولی از دولت اسرائیل، از بنت یا لاپید گرفتید مبنی بر اینکه آنها بدون اطلاع شما کاری انجام ندهند؟

بایدن: درباره این موضوع حرف نخواهم زد

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: اگر ممکن است می‌خواهم در مورد عربستان سعودی سوال کنم. شما  پس از اسرائیل، یک پرواز تاریخی را آغاز خواهید کرد. می‌توانید برای ما توضیح دهید که دلایل این اقدام چیست؟ آیا به قیمت نفت مربوط می‌شود؟ یا نوعی واکنش به ایران است؟ به نظر شما هدف از این سفر چیست؟

بایدن: هدف، ثبات در خاورمیانه است. ثبات در خاورمیانه از منافع بسیار مهم ایالات متحده است. به نظر من، اسرائیل منافع آشکاری دارد و به عقیده من، ایالات متحده نیز این موضوع را تضمین می‌کند که اسرائیل در منطقه ادغام و به عنوان یک عضو برابر پذیرفته شود.

تصویر بزرگ این است. برخی فکر می‌کردند به دلیل (مواضع) دولت قبلی ما خاورمیانه را رها کرده‌ایم، فکر می‌کردند که خلاء ایجاد کرده‌ایم که چین یا روسیه آن را پر می‌کنند و این نباید اتفاق بیفتد. دوم، هر چه اسراییل بیشتر در منطقه ادغام شود، بیشتر به جلو می‌رود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: در موضوع عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی چه انتظاری باید از سفر شما داشت؟

بایدن: این موضوع (عادی سازی روابط تل‌آویو و ریاض) زمان زیادی خواهد برد اما تعمیق رابطه به معنای پذیرش متقابل، به معنای کار کردن با هم روی همه چیز، برای من منطقی است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: شما برای ارائه کمک‌های نظامی و امنیتی به اسرائیل در حال مبارزه هستید. لازم به یادآوری است که دولت اوباما- بایدن (تامین مالی) گنبد آهنین را تصویب کرد اما صداهای دیگری در حزب دموکرات وجود دارد، صداهایی که ادعا می‌کنند اسرائیل یک کشور آپارتاید است و خواستار پایان دادن به "کمک های بی قید و شرط" هستند. شکی وجود ندارد که بین شما و این صداها فاصله است.

بایدن: برخی از این صداها وجود دارد اما از نظر من آنها اشتباه می‌کنند. اسرائیل یک کشور دموکراتیک است، اسرائیل متحد ما است، اسرائیل یک جامعه است. من از این موضوع عذرخواهی نمی‌کنم که دولت من 4 میلیارد دلار و یک میلیارد دلار دیگر به گنبد آهنین اختصاص داده است و ما در حال کار بر روی یک پروژه لیزری هستیم که می‌تواند جایگزین گنبد آهنین باشد. ما درباره ثبات و پایداری اسرائیل به منفعت آشکار داریم.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: اما اگر موضوعی مانند (تامین مالی) رهگیرهای گنبد آهنین موضوعی بحث برانگیز است، آیا باید از آینده روابط اسرائیل با حزب دموکرات نگران باشیم؟

بایدن: نه نه. این موضوع ممکن نیست که حزب دموکرات یا حتی بخش قابل توجهی از حزب جمهوری‌خواه بخواهد اسرائیل را رها کند.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: شما با یائیر لاپید نخست‌وزیر و همچنین با نتانیاهو، رهبر مخالفان دیدار می‌کنید. شما سال‌هاست که یکدیگر را می‌شناسید و رابطه اوباما و نتانیاهو... شما در آن زمان معاون رئیس‌جمهور بودید، سال‌ها (روابط نتانیاهو و اوباما) بسیار پرتلاطم بوده است. همانطور که می‌دانید طی این سال‌ها انتخابات زیادی در جریان است. اگر (نتانیاهو) انتخاب شود و به نخست‌وزیری بازگردد، آیا باز هم شاهد چنین رابطه‌ای خواهیم بود؟

بایدن: نه، آنچه خواهید دید این است... ببینید، اسرائیل یک کشور دموکراتیک است. ما به یک دولت متعهد هستیم، نه به یک رهبر خاص. همانطور که اسرائیل متحد ما است و به یک رئیس‌جمهور خاص متعهد نیست، به یک کشور و به ایالات متحده متعهد است. من و بی بی (نتانیاهو) نزدیک به ۴۰ سال است که همدیگر را می‌شناسیم و ما می‌دانیم که در مورد چه چیزی توافق داریم، در مورد چه چیزی توافق نداریم، آن را پنهان نمی‌کنیم اما من با یک دولت دموکراتیک کار می‌کنم که در حال انتخاب رهبر است، هر کسی که باشد، من با او کار خواهم کرد.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: شما رهبری حمایت بین‌المللی در اوکراین و فشار بین‌المللی بر پوتین را بر عهده دارید. این وضعیت نزدیک به پنج ماه است که ادامه دارد و قیمت بنزین، گاز طبیعی و مواد غذایی در حال افزایش است. آیا وقتی فشارهای اقتصادی را در نظر می‌گیرید، نگران هستید؟

بایدن: همانطور که شما گفتید ما دیدیم که او (پوتین) قصد حمله دارد، دیگران گفتند: "نه، او قصد حمله ندارد." دیگر. این اصلا مطرح نبود. هر کاری که او سعی کرد انجام دهد به خودش ضربه زد. ثانیاً، ما توانسته‌ایم یکنواختی و ثبات را در اروپا همراه با کشورهای ناتو حفظ کنیم و همانطور که در آن زمان گفتم - تا زمانی که روسیه را تحریم کنیم، همه از آن آسیب خواهند دید اما این بهایی است که ماباید بدهیم تا جلوی موفقیت این مرد را بگیریم و به نظر من این موضوع مهم است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

بایدن: از نظر ما این موضوع هر زمان که لازم باشد، طول خواهد کشید. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم این مرد برنده بشود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: آیا شما فکر می‌کنید که این جنگ ممکن است سال‌ها طول بکشد؟

بایدن: این چیزی است که شما گفتید. من گفتم این محتمل است اما فکر می‌کنم فشار بر پوتین به طور .یژه و فشار بر روسیه به طور کلی، یک فشار شدید است. آنها فقط در تلاش برای شکست اوکراین نیستند آنها دارند تلاش می کنند که اوکراین را حذف کنند و ما نمی‌توانیم اجازه این کار را بدهیم.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: اسرائیل بسیار درگیر سیاست داخلی در آمریکا است...آیا شما احتمال تکرار رقابت بایدن ترامپ در سال ۲۰۲۴ را می‌دهید؟

بایدن: من پیشبینی نمی‌کنم اما از این موضوع ناامید هم نخواهم شد

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: ناامید نخواهید شد که یعنی شما از این رقابت مجدد استقبال خواهید کرد؟

بایدن: نه ببینید تنها چیزی که من درباره سیاست به ویژه سیاست در آمریکا می‌دانم این است که به هیچ وجه امکان پیشبینی کردن نیست. من هنوز دوره ریاست جمهوری خودم را به نیمه هم نرسانده‌ام. مسائل بسیاری وجود دارد که باید تصمیم گیری شود و معلوم نیست چه پیش می آید اما من امیدوارم که حزب جمهوری خواه به جایگاه نرمال خود برگردد و تبدیل آن به حزب "آمریکا را دوباره با عظمت کنید" (شعار انتخاباتی ترامپ) ادامه نیابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    با ایران هراسی اعراب و اسرائیل را به آغوش هم انداختند.کلی از منابع و منافع کشور هم صرف ایران هراسی شد.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    وقت موشک باران جده همزمان با پایین آمدن بایدن از پلکان هواپیما در فرودگاه جده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس