کد خبر 1397792
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱
.

یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به بحران کمبود تسلیحات در کشورهای غربی و تاثیر مستقیم آن در تامین تجهیزات و مهمات مورد نیاز اوکراین در جنگ با روسیه اشاره کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که جنگ در اوکراین پنجمین ماه خود را سپری می‌کند آمریکا و کشورهای اروپایی با کمبود تسلیحات مواجه شده‌اند و این موضوع بر توانایی غرب برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه تاثیر گذاشته است.

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: «کاخ سفید در ماه می گذشته دستور ساخت ۱۳۰۰ موشک ضد هوایی استینگر را صادر کرد تا جایگزین موشک‌هایی شود که پیشتر به اوکراین ارسال کرده بود اما مدیر اجرایی شرکت رایتون (Raytheon) اعلام کرد که ساخت این تعداد موشک زمان‌بر خواهد بود».

پاریس نیز پیشتر ۱۸ توپ هاوترز به کی‌یف ارسال کرده بود. این تعداد، شامل یک چهارم از مجموع این نوع از توپ‌های پیشرفته‌ای است که فرانسه در اختیار دارد. شرکت فرانسوی نکستر (Nexter) که سازنده این نوع از توپ‌های پیشرفته بوده، اعلام کرد که برای ساخت توپ‌های جدید دست کم به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.

جنگ اوکراین کمبود شدید ذخیره مهمات در غرب را فاش کرد

روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت که جنگ در اوکراین، کمبود شدید ذخیره تسلیحات و مهمات در کشورهای غربی را نشان داد. این کمبودها به خصوص در تسلیحات اساسی همانند مهمات توپ‌ها که محوری اساسی در جنگ اوکراین به شمار می‌آید، بروز کرده است.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، با توجه به کمبودهایی که این کشورها در ظرفیت تولید، اشتغال و زنجیره تامین و کمبود تراشه‌های رایانه‌ای دارندف جبران کسری تسلیحات دفاعی در این کشورها، زمان زیادی را نیاز خواهد داشت.

سستی غربی‌ها در برابر تهدیدهای نظامی احتمالی

مقام‌ها و کارشناسان در عرصه نظامی معتقدند که این کمبود تسلیحات نشان دهنده سستی کشورهای غربی در زمینه آمادگی در برابر تهدیدهای نظامی احتمالی پس از پایان جنگ سرد بوده و نتایج این سستی نیز در زمان کنونی و تلاش غرب برای حمایت نظامی از اوکراین جلوه پیدا کرده است.

همچنین  این کارشناسان تاکید کرده‌اند که وسواس غرب در مورد سلاح‌های پیشرفته، باعث منحرف شدن از اهمیت ذخیره سازی تسلیحات و مهمات اولیه شده است.

هراس غرب از ته‌کشیدن زرادخانه تسلیحات و مهمات
اوکراین به طور مداوم از کمبود تسلیحات در جنگ با روسیه شکایت می‌کند

بازگشت جنگ صنعتی

«جیمی شیا» مدیر سابق برنامه‌ریزی سیاسی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که اوکراین این واقعیت را آموزش داد که پیروزی در جنگ‌ها اغلب از طریق سلاح‌های کلاسیک، نیروی زمینی و تصرف سرزمین به دست می‌آید.

وی در ادامه گفت: «توازن نظامی که در گذشته شاهد تغییر آن از قدیم به جدید بوده‌ایم در حال حاضر نیاز به آن دارد که به دوران قبلی خود بازگردد».

فایینشال تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: «فقدان تسلیحات و مهمات ممکن است بر توانایی غرب در تامین تسلیحات مورد نیاز کی‌یف در جنگ با روسیه تاثیر بگذارد».

«الکس ورجنین» کارشناس امور نظامی با تاکید بر این موضوع که جنگ روسیه و اوکراین، بازگشت به جنگ صنعتی بوده، می‌گوید: «مجموع تولید سالانه خمپاره توپ ۱۵۵ میلی‌متر در آمریکا تنها نیاز کمتر از دو هفته نظامیان اوکراینی در میدان نبرد را تامین می‌کند».

وقوع بحران کمبود راکت و خمپاره همانند بحران سال ۱۹۱۵

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: «حادثه‌ای که در حال حاضر در خصوص کمبود سلاح و تامین تسلیحات اوکراین توسط غرب می‌دهد شبیه بحران بزرگ کمبود خمپاره و راکت در جنگ جهانی اول است.

در جریان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۵ ارتش انگلیس در جنگ خندق‌ها، به استفاده گسترده از توپخانه و خمپاره روی آورد که این موضوع سبب شد تا ذخیره مهمات توپخانه ارتش انگلیس به پایان برسد و این کمبود به تلفات گسترده در ارتش انگلیس منجر شد و در پی آن نیز نخست وزیر وقت انگلیس استعفا داد.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس نیز پیشتر هشدار داد بود که در صورتی که جنگ روسیه با اوکراین طولانی شود، ذخایر تسلیحات کشورهای غربی برای مقابله با تهدیدهایی که با آن مواجه است، کافی نخواهد بود.

فایینشال تایمز نوشت که ذخیره مهمات ارتش انگلیس سال گذشته و در جریان یک رزمایش هشت روزه به پایان رسید و این موضوع نشان داد که باور این موضوع سخت است که غرب به دنبال مصرف کردن تسلیحات قدیمی خود با ارسال سلاح به اوکراین بوده است.

هراس غرب از ته‌کشیدن زرادخانه تسلیحات و مهمات

دلیل این کمبود چیست؟

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود به دلیل این کمبود تسلیحات در زرادخانه کشورهای غربی پرداخت و نوشت اگر مجموع بودجه دفاعی روسیه در سال گذشته را جمع بزنیم به ۶۶ میلیارد دلار می‌رسیم. چین نیز طی سال گذشته ۲۹۳ میلیارد دلار بودجه دفاعی اختصاص داده بود. این حجم از هزینه دو کشور چین و روسیه در زمینه تسلیحاتی و دفاعی در مقایسه با بودجه کشورهای عضو ناتو که بیش از ۱.۱ تریلیون دلار بوده، بسیار کم به نظر می‌رسد.

با وجود بودجه هنگفت ناتو در زمینه دفاعی، بخش عمده‌ای از این بودجه برای تولید سامانه‌ها و تسلیحات پیشرفته همانند جنگنده‌ها اختصاص یافته است که کشورهای غربی نز تا کنون در جنگ اوکراین از جنگنده‌های پیشرفته خود استفاده نکرده‌اند.

غرب ۲۰ سال گذشته درگیر خاورمیانه بوده است

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود نوشت که غرب در طول ۲۰ سال گذشته بخش عمده‌ای از بودجه و تسلیحات نظامی خود را برای جنگ در خاورمیانه اختصاص داده و از آمادگی برای جنگ‌هایی که به تانک‌ها و توپخانه‌های سنگین احتیاج دارند همانند نبردی که هم اکنون در اوکراین در جریان بوده، غافل مانده است.

یکی دیگر از دلایل کمبود تسلیحات در کشورهای غربی و خالی شدن انبارهای آنها از مهمات این بوده که این کشورها چند دهه بر تولید تسلیحات پیشرفته، تقویت صنعتی و کارآیی مالی تولیدات جنگی متمرکز بوده‌اند.

فایننشال تایمز نوشت که کاهش مهمات باعث شد تا انگلیس اخیرا به خرید توپ‌های هاوترز از طرف سوم که گفته می‌شود یک بازرگان بلژیکی بوده، اقدام کند تا بتواند آنها را به اوکراین ارسال کند.

از سوی دیگر در آمریکا، وزارت دفاع این کشور در حالی که در دهه نود از ۵۱ شرکت مختلف تسلیحات خریداری می‌کرد، در حال حاضر تنها ۵ شرکت بزرگ به تامین تسلیحات پنتاگون می‌پردازند.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود به گفته یکی از مستشاران نظامی غربی اشاره کرد که گفته بود عقل حکم می‌کند که غرب هرگز دوباره وارد جنگ صنعتی نخواهد شد در نتیجه، تقریبا هیچ کشوری توانایی افزایش تولید ملی تجهیزات دفاعی کلیدی خود را حفظ نکرده است.

این نشریه انگلیسی در پایان گزارش خود نوشت که بسیاری از کارشناسان نظامی، جنگ در اوکراین را به دقت زیر نظر دارند تا به دیدگاه روشنی درباره ساختار جنگ‌های نوین دست پیدا کنند. درس نخستی که این کارشناسان تا کنون به آن دست یافته‌اند، اهمیت و ضرورت حفظ انبار تسلیحات اساسی در زرادخانه‌های این کشورهاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی US ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    غربی ها تا دلت بخواهد سلاح برای جنگ دارند. احتمالا از این کلمات استفاده می کنند تا کمک نکردن به اکراینه را توجیه کنند.
  • CA ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ولی باعث میشه پول فراوان به کارخانه های اسلحه سازی سرازیر بشه و کم کم ظرفیت تولید رو بالا ببرن. کوتاه مدت درسته مخصوصا که الان کمبود و قحطی همه چیز و تمام قطعات و تجهیزات تولید هست احتمالا نیاز باشه باز هم به نظامی ها خارج نوبت و با اولویت بالاتر قطعه میرسونن ولی اوکراین اونقدر مهم نیست همین کشدار بشه انگار راضین.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    دلتون رو به این مقاله ها خوش نکنید.در غرب این مطبوعات هستند که با انتشار این مطالب توجه سیاست مداران را به مواردی که ممکن است به حاشیه رفته باشد جلب می کنند مگر نه کیه که نداند ایالات متحده امریکا به تنهایی در طول جنگ دوم جهانی تمام تجهیزات جنگی متفقین را تامین نمود آن هم با اون سطح درگیری ها و جبهه گسترده که از اقیانوس آرام و هند و اطلس تا سواحل قطب شمال
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    امریکا به هیچ کشوری تنهایی حمله نکرده است روسیه هم باید قزاقستان و ازبکستان قرقیزستان و تاجیکستان و بلاروس را که مجموعا 80 میلیون جمعیت و 1 میلیون سرباز رزمی دارند و عضو دفاع جمعی هستند پای کار بیارود اینها کافی است فقط نیروهای پیاده شان را به سمت کیف حرکت دهند تا جنوب اوکراین و شرق آن آزاد شود
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    آرام آرام با نگاهی به متضرران جنگ اوکراین بتدریج آشکار می شود که هدف از جنگ اوکراین مهار اقتصاد 3 کشور بازنده جنگ دوم جهانی یا همان محور متحدین در برابر متفقین هستند یعنی هدف از جنگ نابودی اقتصادی المان ژاپن و ایتالیا است چون انگلیس نفت ارزان امریکا و چین نفت ارزان روسیه را دارد می خرد احزاب آلمانی ها و ژاپنی ها باید تظاهرات ضد اشغالگری باید برگزار کنند وگرنه نابودخواهند شد
  • DE ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    هراس غرب از ته‌کشیدن زرادخانه تسلیحات و مهمات / صدای ملت اروپا در آمده و اعتراضات هنوز زمستان نشده شروع شده اول جنگ اوکراین فکر میکردند غربی ها دو هفته ای روسیه را پای میز مذاکره بکشانند این احمق های درجه یک لذا با قیافه گرفتن و تئاتر و شعبده بازی و حقوق مو بلوند ها و چشم آبی ها خواستند اینجا مفتخواری کنند لیکن وقتی صلابیت روسیه و استحکام . دوام آن را دیدند ئ مخارج جنگ از دهها میلیارد برایشان بیشتر شد و تازه 20 درصاز از مهمترین بخش ها را دلقک از دست داد...ملت اروپا تازه متوجه شده اند که خوشان هم موبلوند و چشم آبی هستند خب چرا سیا30 یون از جیب خودشان نمیپردازند و از حلقوم مردم بیرون میکشند و اعتراضات شدید و علنی شروع شده علیه سیا 30 یون غربی دستنشانده صهیونیست....لذا به بهانه های مختلف دارند از زیر بار گند و جنایت و خیانتی که به دوملت قرنها برادر روس و اوکراین نمودند عقب نشینی میکنند. زمستانی فریزر منتظر اروپائی هاست . نفت و گاز روسیه فقط ارزان بود زیرا یکبار سرمایه گذاری لوله برای دهها سال مخارج حمل و نقل بسیار گران رفت و برگشت با کشتی را ندارد .ثانیا منابع بسیار بسیار عظیم نفت و گاز روسیه کل اروپا را به کاپیتولاسیون مجبور میکند. گند و خیانت تاریخی دلقک با آن کودتای نارنجی جورج سوسیس صهیونیست رفت در تاریخ جهان.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    این جنگ بسود غرب دموکراتیک هست از این به بعد بودجه نظامی اینا بیشتر می‌شود مثل تصمیمی که آلمان گرفت بنظرم تجاوز روسیه به اوکراین بزرگترین نعمت برای غرب شده
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    اونوقت روسیه از ته کشیدن زرادخانش هراس نداره ؟! یعنی زرادخانه روسیه از زمین مثل چشمه براشون میجوشه !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس