تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
پرده برداری ناسا از دورترین مناظر کیهان

طبق زمانبندی از پیش تعیین شده، ناسا قرار است تصاویر دورترین نقاط کیهان را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است را در روز سه شنبه ۱۲ جولای (۲۱ تیرماه) منتشر کند.

به گزارش مشرق،بیل نلسون، مدیر ناسا، هفته گذشته اعلام کرد به لطف تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که به تازگی عملیاتی شده است، «دورترین تصویری که تا به حال از کیهان گرفته شده» را در تاریخ ۱۲ جولای (۲۱ تیر ماه) خواهیم دید. با این حال در اوایل همین هفته ناسا اعلام کرد که این تصویر را یک روز زودتر از موعد مقرر منتشر خواهد کرد.

به گزارش فرارو، طبق برنامه رسمی، جو بایدن قرار است این اولین تصویر را در یک کنفرانس خبری رسمی رونمایی خواهد کرد. بی شک این یکی بزرگترین رویدادها و همچنین دستاوردهای بشری است که تا ساعاتی دیگر شناس دیدن آن را خواهیم داشت. جیمز وب یکی از شاهکارهای بشری در تمام تاریخ بشر است و همه بی صبرانه منتظر هستند تا ببینند این تلسکوپ چه چیزی را در اعماق کیهان شکار کرده است. اگر علاقمند هستید تا این کنفرانس خبری را به صورت زنده دنبال کنید، می‌تواند از اینجا شاهد جزئیات این رویداد بزرگ باشید.

در این لحظه و تنها چند ساعت مانده به این رویداد بزرگ، گمانه زنی‌ها درباره آنچه جیمز وب شکار کرده است به اوج خود رسیده است. ما در اینجا قصد داریم تا شما را با محتمل‌ترین گزینه‌هایی که شاید این تلسکوپ بزرگ شکار کرده است، آشنا سازیم.

جیمز وب چه چیزی را شکار کرده است؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب به شکل خارق العاده‌ای می‌تواند حتی تنها صد میلیون سال پس از انفجار بزرگ، یعنی تقریباً سال‌های کودکی جهان ۱۳.۸ میلیارد ساله ما را ببیند. همه این‌ها به لطف آینه اصلی بزرگ و توانایی دیدن نور مادون قرمز باستانی و کشیده فضای دور است. از آنجایی که کیهان در حال انبساط است، نور از همان ستارگان اولیه از طول موج‌های فرابنفش و مرئی به طول موج‌های مادون قرمز بلندتر منتقل می‌شوند که جیمز وب می‌تواند با جزئیاتی که قبلاً غیر ممکن بود آن‌ها را تشخیص دهد.

مدیر کل ناسا، هفته گذشته در جریان یک نشست مطبوعاتی در موسسه علمی تلسکوپ فضایی گفت: «این دورتر از چیزی است که بشر تا به حال به آن نگاه کرده است. این تلسکوپ، سیارات فراخورشیدی را که به دور ستارگان دیگر می‌چرخند کاوش می‌کند تا سرنخ‌هایی از وجود جوی مشابه جو سیاره ما بیابد. این تلسکوپ می‌تواند به سوالات همیشگی و بی پاسخ ما همچون؛ ما از کجا آمده ایم؟ آیا دنیای جهانی مشابه جهان ما در جاهای دیگر وجود دارد یا خیر؟ روشنایی ببخشد.» ناسا لیستی از اهدافی که جیمز وب به دنبال کاوش آنهاست را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است بنابراین می‌توان تا حدودی فرض کرد که تصاویری که ساعاتی دیگر منتشر می‌شود، احتمالا مربوط به یکی از گزینه‌های زیر باشد.

۱. سحابی کارینا

سحابی کارینا که در فاصله ۷۶۰۰ سال نوری از ما و در صورت فلکی جنوبی کارینا قرار دارد. کارینا یکی از بزرگترین و درخشان‌ترین سحابی‌های آسمان ما است. هابل چندین بار از سحابی کارینا تصویربرداری کرد، اما انتظار می‌رود تصاویر جیمز وب، تصاویر فروسرخ هابل را از یادها بزداید.

سحابی کارینا

۲. سیاره فراخورشیدی WASP-۹۶b

یکی از اهدافی که وب بر آن تکلیف شده است، نگاه کردن به اتمسفر سیارات خارج از منظومه شمسی یا سیارات فراخورشیدی است. سیاره فراخورشیدی WASP-۹۶b یکی از این موارد است که هموراه به عنوان موضوعی جذاب برای کشف جهان قابل سکونت در نظر گرفته می‌شد. بی شک ارائه تصویری دقیق از این سیاره می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

سیاره فراخورشیدی WASP-96b

۳. سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی یا AKA NGC ۳۱۳۲، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از ما است که یک حباب زیبا و درخشان در صورت فلکی جنوبی ولا است. اگرچه این سحابی با سحابی کارینا طبقه بندی مشترک دارد، اما آن‌ها بیشتر شبیه متضادهای نجومی هستند. در واقع این دو بقایای جذاب و زیبا از یک ستاره دوتایی است که در حال مرگ است.

سحابی حلقه جنوبی

۴. پنج‌قلوی استفان

پنج‌قلوی استفان عبارت است از پنج کهکشان که در صورت فلکی اسب بالدار که ۲۹۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارند. این کهکشان‌ها در افق دید ما به قدری به هم نزدیک هستند که تصاویر آن‌ها به نظر غیر واقعی می‌رسد. اما در واقع، تنها چهار کهکشان از این پنج کهکشان در حال تعامل با یکدیگر هستند. پنجمی بسیار به ما نزدیک‌تر است و تنها حدود ۴۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

پنج‌قلوی استفان

۵. منطقه SMACS ۰۷۲۳

وب در یکی از اولین دیدهای عمیق خود به قطعه‌ای از آسمان به نام SMACS ۰۷۲۳ در صورت فلکی جنوبی Volans نگاه کرده است. قطعه SMACS ۰۷۲۳ هدف خوبی برای این نوع رصد است، زیرا خوشه‌های عظیمی از کهکشان‌ها در پیش زمینه آن وجود دارد. این‌ها مانند یک ذره بین کیهانی غول پیکر عمل می‌کنند و به دلیل جرم بسیار زیاد، گرانش آن‌ها باعث انحنای واضح فضا-زمان در اطراف خود می‌شود.

منطقه SMACS 0723