کد خبر 1397747
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
آیا مهمات غرب در حال اتمام است؟

روزنامه چاپ لندن، سرمایه‌گذاری ناتو روی خرید سامانه‌های پیشرفته جنگی را موجب غفلت از تامین سلاح‌های اولیه ارزیابی کرد و نوشت: جنگ اوکراین انبارهای مهمات غرب را از سلاح‌های کلاسیک خالی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی با طرح این پرسش که «آیا مهمات غرب برای تامین اوکراین در حال اتمام است»، نوشت: میزان کنونی تقاضا برای تسلیحاتی مثل گلوله توپخانه حاکی از پایین بودن ذخایر آنهاست.

این روزنامه چاپ لندن به درخواست واشنگتن از شرکت سازنده موشک‌های ضدهوایی استینگر اشاره کرد و نوشت: هنگامی که کاخ سفید از این شرکت خواست که هزار و ۳۰۰ موشک برای جایگزینی موشک‌های ارائه شده به اوکراین، بسازد این شرکت، انجام آنرا زمان‌برعنوان کرد.

فایننشال‌تایمز یادآور شد: پاریس ۱۸ سامانه توپخانه هویتزر به کی‌یف ارسال کرد که یک چهارم ذخایر این کشور از این سلاح محسوب می شدند اما شرکت سازنده آن اعلام کرد که ۱۸ ماه طول می‌کشد تا جایگزین آنها را بسازد.

این روزنامه افزود: جنگ اوکراین کمبودها در حوزه ذخایر دفاعی غرب به ویژه در مورد تسلیحات پایه مثل گلوله توپخانه را آشکار کرد. فقدان ظرفیت تولید، کمبود نیروی کار و زنجیره تامین به ویژه در حوزه چیپ‌های رایانه‌ای به معنای طولانی شدن زمان تولید تسلیحات است.

مقامات دفاعی و تحلیلگران می گویند کمبودها نشان دهنده از خودراضی بودن غرب درباره تهدیدات احتمالی بعد از پایان جنگ سرد است. ادعاها درباره وجود تسلیحات با فناوری بالا موجب شد تا اهمیت داشتن تسلیحات اولیه مورد نیاز جنگ فراموش شود.

«جیمی شی» یک مقام سابق ناتو و همکار کنونی اندیشکده «چتم هاوس» در انگلیس معتقد است: اوکراین این درس را به ما داد که چگونه می توان یک جنگ را با سلاح‌های کلاسیک مثل توپخانه و نیروی زمینی برد. لازم است برای ایجاد موازنه نظامی به عقب برگردیم.

فایننشال تایمز به نقل از «آلکس ورشینین» کارشناس تسلیحات آمریکا، شرایط کنونی کمبود مهمات در غرب را به بحران کمبود مهمات در جنگ جهانی اول تشبیه کرد و نوشت: کمبود تسلیحات در غرب ممکن است برتوانایی دفاعی اوکراین تاثیر بگذارد. کل تولید گلوله ۱۵۵ میلی متری توپخانه در آمریکا فقط برای کمتر از ۲ هفته جنگ اوکراین کافی است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات وزیر دفاع انگلیس درباره نبود تناسب بین تسلیحات غرب و تهدیدات موجود، نوشت: سال گذشته، یک جنگ شبیه‌سازی شده نشان داد که ذخایر مهمات انگلیس فقط برای هشت روز جنگ کافی است.

فایننشال تایمز نوشت: کسی باور نمی کند که ذخایر تسلیحاتی غرب با کمک تسلیحاتی به اوکراین در حال تمام شدن است. این در حالی است که بودجه دفاعی سال گذشته روسیه ۶۶ میلیارد دلار و بودجه دفاعی چین ۲۹۳ میلیارد دلار بوده است که مجموع این بودجه‌ها هم با بودجه ۱.۱ تریلیون دلاری اعضای ناتو برابری نمی‌کند.

این روزنامه غربی درباره دلیل کمبود تسلیحات در ناتو، باوجود داشتن بودجه سنگین نوشت: دلیل آن این است که ناتو بیشتر بودجه خود را صرف تولید سامانه‌های پیشرفته‌ای مثل جت‌های جنگنده کرد و در دو دهه گذشته به جای تمرکز بر تولید تانک و توپخانه، بر تولید سامانه‌های پیشرفته هوایی برای مقابله با گروه‌های مخالف خود در آسیای غربی متمرکز کرد.

فایننشال تایمز، کمبود تسلیحات در غرب را ناشی از سیاست دولت‌ها برای ادغام صنایع دفاعی ارزیابی کرد و نوشت: وضعیت به قدری بد است که انگلیس از طریق یک دلال بلژیکی، سامانه هویترز خریداری کرده و در اختیار اوکراین قرار داد و در حالی که پنتاگون در دهه ۱۹۹۰، با ۵۱ پیمانکار تامین تسلیحات کار می کرد اکنون فقط ۵ پیمانکار اصلی، طرف قرارداد آن هستند.

این روزنامه، دلیل بی توجهی غرب به تامین تسلیحات را ندادن احتمال شروع یک جنگ در سطح صنعتی ارزیابی کرد و نوشت: غرب اکنون اهمیت داشتن مهمات و سلاح های اولیه را فهمیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 1
    نه در حال اتمام نیست بیشتر میسازن
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    اون اوائل می گفتند که مهمات و موشکهای روسیه تمام شده و کار روسیه تمام است. حالا کل ناتو گلوله کم آورده است. شاید بد نباشد که روسیه به یکباره تکلیف ناتو و اروپا را هم یکسره کند و از این زندگی سگی نجاتشان دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس