بانک جهانی پیش بینی کرد جنگ اوکراین منجر به افزایش شدید قیمت کالا خواهد شد؛ این یعنی هر آن چیزی که یک شهروند در هر کشوری از جهان به صورت روزانه با آن سروکار دارد، دچار چالش قیمتی خواهد شد.

به گزارش مشرق، اردیبهشت ۱۴۰۱ در گزارش بانک جهانی اعلام شد که جنگ اوکراین منجر به بزرگترین شوک کالایی در ۵۰ سال گذشته شده است.

بانک جهانی پیش بینی کرده اختلالات ناشی از این جنگ منجر به افزایش شدید قیمت کالا از گاز طبیعی تا گندم خواهد شد؛ این یعنی هر آن چیزی که یک شهروند در هر کشوری از جهان به صورت روزانه با آن سروکار دارد.

نشریه بیزینس اینسایدر (Business Insider) آمریکا روز ۱۳ تیر گزارش داد که دومین شهر بزرگ آلمان و سومین بندر بزرگ اتحادیه اروپا در حال  آماده شدن برای جیره بندی آب گرم است! «ینس کرستان» سناتور محیط زیست هامبورگ در مصاحبه با روزنامه هامبورگر آبندبلات (Hamburger Abendblatt) گفت: «ما در بحرانی قرار داریم که بسیار بدتر از آن چیزی است که اغلب مردم تصور می‌کنند.»

این سناتور آلمانی مصرانه از مردم خواست در مدت زمان کوتاه‌تری دوش بگیرند و از حمام کامل پرهیز کنند!

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار

سخنان فوق از سوی مقام ارشد کشوری ایراد شده که «قدرتمندترین اقتصاد اروپا» و «چهارمین اقتصاد جهان» است. از طرفی، آلمان مدعی حرکت به سمت انرژی‌های پاک تجدیدپذیر بود و حتی دی ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که تاسیسات اتمی خود را در همین راستا تعطیل خواهد کرد. هنوز ۶ ماه از این ادعا نگذشت که «هابک» وزیر اقتصاد آلمان روز ۲۹ خرداد اعلام کرد که برای جبران کمبود منابع گاز وارداتی از روسیه به استفاده از زغال سنگ بازمی‌گردیم!

اوضاع در پادشاهی «الیزابت دوم» بهتر از آلمان نیست. افزایش هزینه بنزین منجر به ثبت رکورد بالاترین نرخ تورم انگلیس در قرن ۲۱ شد. شبکه BBC انگلیسی نوشت: «آخرین ارقام تورم حاکی از آن است که قیمت‌ها در [انگلیس] با سریع‌ترین نرخ در ۳۰ سال گذشته رو به افزایش است.»

تحقیقات اداره ملی آمار (ONS) انگلیس گزارش داد ۹ نفر از هر ۱۰ شهروند این کشور اعلام کرده‌اند که هزینه زندگی‌شان افزایش یافته است. بازه زمانی نظرسنجی مذکور از ۴ تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ بود و نتایج آن در ذیل آمده است.

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار


افزایش هزینه زندگی شهروندان انگلیسی | منبع: اداره ملی آمار انگلیس

رقمی بالغ بر ۵۲% از شهروندان انگلیسی اعلام کردند که مصرف سوخت در خانه نظیر برق و گاز را کاهش دادند. ۴۶% افراد گفته‌اند که اقلام کمتری از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری می‌کنند.

روزنامه گاردین از قول یک زن ۳۵ ساله انگلیسی نوشت: «قیمت همه چیز با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش است، امّا حقوق و مزایای من نه. دستمزد من حدود ۱۰ پوند در هفته افزایش یافته، اما [هزینه] بنزین من ۴۰ پوند در هفته.»

گروه تحلیلی-تحقیقی «YouGov» گزارش داده است: تقریباً ۹ نفر از هر ۱۰ انگلیسی (۸۸%) انتظار دارند در ماه‌های جاری سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش بیش‌از پیش هزینه‌های زندگی خود باشند.

گفتنی است که طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نرخ مالیات بر درآمد در انگلیس ۴۵% است؛ یعنی درآمد ماهانه شهروند انگلیسی هر چقدر باشد، باید تقریباً نصف آن را به عنوان مالیات به دولت بدهد که این خود فشار مالی بالایی بر دوش شهروندان است. این نرخ مالیات تقریباً در تمام کشورهای اروپایی حاکم است.

نرخ مالیات بر درآمد کشورهای اروپایی را می‌توانید به تفکیک در نقشه زیر مشاهده کنید.  

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار


نرخ مالیات در کشورهای قاره اروپا | منبع: OECD

به کشور صاحب بزرگترین اقصاد جهان برویم. نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است. سوخت نقش اصلی را در این میان ایفاء می‌کند. نرخ بنزین در آمریکا به رقم تاریخی ۵ دلار در هر گالن رسید.

هر گالن حدوداً معادل ۳.۸ لیتر است. یعنی بنزین در آمریکا به ۱/۳۲ دلار (۳۸ هزار تومان) در هر لیتر رسیده است. این معضل به اندازه‌ای حاد شده که رئیس جمهور آمریکا را مجبور به برنامه ریزی سفر به عربستان کرده است.

بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ از برنامه خود برای ادب کردن بن سلمان پس از ورود به کاخ سفید به دلیل قتل خاشقچی گفته بود ولی سفر قریب‌الوقوع او به ریاض نشان داد که حقوق بشر تا جایی برای واشنگتن مهم است که قیمت بنزین در آمریکا پایین باشد!

با این حال، قیمت بنزین در ایالات متحده هنوز ارزان‌تر از اروپا است. تغییرات بنزین در اغلب کشورهای اروپایی به صورت هفتگی است. قیمت بنزین (۴ جولای|۱۳ تیر) در کشورهای اروپایی با استناد به آمار پایگاه «GlobalPetrolPrices» از قرار ذیل است: نروژ (۲.۵۷۶ دلار)، فنلاند (۲.۵۱۲ دلار)، دانمارک ( ۲.۵۰۳ دلار)، هلند ( ۲.۴۲۴ دلار)، انگلیس ( ۲.۳۲۰ دلار)، سوئیس ( ۲.۲۹۹ دلار)، ایرلند ( ۲.۲۶۱ دلار)، ایتالیا ( ۲.۱۵۶ دلار)، فرانسه ( ۲.۱۱۴ دلار) و آلمان (۱.۹ دلار).

این وضعیت معیشتی قبل از وقوع جنگ اوکراین نیز بر قاره اروپا حاکم بود و اکنون تشدید شده است. گروه تحلیلی-تحقیقی «YouGov» یک بررسی از هفت کشور اروپایی پیرامون مسائل معیشتی انجام داده است که نتایج حاصل از آن، مربوط به ۵ روز قبل از وقوع جنگ اوکراین بود.

در تحقیقات «YouGov» آمده است: «اکثریت مردم در چندین کشور بزرگ اروپایی می‌گویند که هزینه زندگی خانوارشان در یک سال گذشته افزایش یافته است. شهروندان اسپانیا (۸۳%)، انگلیس (۸۰%)، آلمان (۷۸%)، ایتالیا (۷۶%)، فرانسه (۶۶%)، دانمارک (۶۵%) و سوئد (۶۲%) گزارش داده‌اند که هزینه‌ها افزایش یافته است.»

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار


تحقیق از شهروندان ۷ کشور قاره اروپا پیرامون هزینه زندگی | منبع: YouGov

همسایه شمالی آمریکا نیز وضع به قاعده‌ای ندارد. بانک غذایی کانادا (Food Banks Canada) اعلام کرد که درحال حاضر یک نفر از هر ۵ شهروند (۲۳%) کانادا گرسنه است و کمتر از آنچه که باید غذا می‌خورد. دلیل این است که پول کافی ندارند.

۶۱% نیز معتقدند که هزینه مسکن اکنون بزرگترین مانع کانادایی‌ها برای تهیه غذای کافی است. لازم به ذکر است که کل جمعیت کانادا ۳۸ میلیون نفر است و تحت هیچ تحریمی نیست. رهبر این کشور نیز ملکه انگلیس است و نزدیک‌ترین روابط سیاسی و فاصله جغرافیایی را با قدرتمندترین کشور جهان یعنی آمریکا دارد.

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار

موسسه ایپسوس (ipsos) نیز در نظرسنجی اختصاصی برای شبکه گلوبال نیوز (Global News) گزارش داد:

    ۷ نفر از هر ۱۰ کانادایی (۶۹%) نگران است که توان پرداخت هزینه بنزین را نداشته باشند.
    آمار فوق برای والدین صاحب فرزند برابر ۸۰% است.
    نیمی از کانادایی‌ها نیز گفته‌اند که نمی‌توانند باک ماشین خود را پر کنند.
    حدود ۷۵% کانادایی‌ها نیز کمتر رانندگی می‌کنند تا کمتر سوخت مصرف کنند.

 اوضاع اقتصاد اروپا و آمریکا برای شهروندان‌شان چگونه است؟+آمار


نظرسنجی ایپسوس (ipsos) | روز انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱

امّا برای فهم وضعیت گرانی در غرب بهتر است به آمار منتشره از سوی شهروندان آن نیز رجوع کنیم. یک پزشک ایرانی ساکن اروپا در صفحه اینستاگرامی خود شرح حال قابل توجهی از وضعیت امروز اروپا در قالب استوری منتشر کرده که مرور آن برای مخاطبان خالی از لطف نیست.

در همین اثناء، اوضاع همسایه غربی ایران به مرحله بحران رسیده است. به نقل از دویچه وله فارسی (DW)، نرخ تورم ترکیه در آستانه ۸۰ درصد است. هزینه‌ حمل و نقل نیز در ماه گذشته ۱۲۳ درصد و قیمت مواد غذایی و نوشابه‌های غیرالکلی ۹۳ درصد افزایش یافته است.

«علی باباجان» وزیر پیشین اقتصاد ترکیه طی یک سخنرانی عمومی گفت: «بحران اقتصادی در کشور ما به سطح بسیار خطرناکی می‌رسد. ترکیه با خطر عدم پرداخت بدهی خود روبروست. خطر ورشکستگی [اقتصاد] هیچ وقت تا این اندازه بالا نبوده است ... ورشکستگی یعنی اینکه کشور به طور سراسری روزانه ۶ تا ۱۰ ساعت قطعی برق خواهد داشت. ورشکستگی یعنی قطعی گاز یعنی انفجار بمب بیکاری.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 1
    مردم کشورهایی که نام بردید متوسط سرانه درآمدی مردمش بالای سی هزار دلار در سال است .داخل ایران متوسط درآمد سرانه سالانه مردم به زحمت چهار هزار دلار است.تاره کارگران که زیر دو هزار و پانصد دلار در سال است .حالا حالا ها چنته شون در است و تورم رو زندگیشان تاثیر ندارد فوقش پس اندازشون در ماه کم شده باشه ‌.راحت هر ماه چند صد دلار پس انداز می‌کردند تا ۲۰۲۱.
    • سلام IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 2
      اینکه فرمودید درآمدشان بالای چند ده هزار دلار است، و بعد مقایسه کردید با کشور ما، بد نیست بدانید: اولا که خرجشان هم به دلار است. یعنی یک لیتر بنزین در آنجا حدود یک و نیم دلار است یعنی بیش از سی و پنج هزار تومان! و بقیه موارد هم همینطور. ثانیا، حدود نیمی از درآمدشان را مالیات می پردازند. یعنی همان سی هزار دلار سالانه را باید نصف کرد. ثالثا، تفکر مقایسه کشورهای مختلف با هم در هنگامی درست است که درآمد و خرجکردشان مثل هم باشد.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 1
      خرجشون هم دقیقا مثل ما هست تازه کمتر از ما .قیمت ماشین در اونجا با حقوقشون جور در میاد و راحت با یکسال پس اندازشون می‌توانند اتوموبیل قسطی بخرند با سود زیر دو درصد .مواد غذاییشون هم تفاوت چندانی با ما ندارد .لوازم خانگی هم همین طور .اتفاقا مال به ریال بی ارزش ایران درآمد داریم و به یورو و پوند با ارزش اروپا و دلار با ارزش آمریکا خرجمون است با این تفاوت که درآمدمون کمتر از یک پنجم آمریکا و بیشتر اروپا است .
    • BE ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 0
      شما هیچی حالیت نیست. عکس مربوط به میزانه مالیات رو ببین در اطلاعات دقیق ندارن و فقط حرف میزنن.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    1 2
    اروپا و آمریکا به هیچ مشکلی برنخوردند فقط کمی مشکل انرژی دارند بخاطر تحریم نفت و گاز روسیه و قبلاً هم کمی مشکل روغن آفتابگردان 🌻 داشتند که الان اون عمدتا حدودی برطرف شده.تورمشون بخاطر حامل های انرژی است که کمی بالا اومده و هنوز زیر ۱۲ درصد است .تورم تو ایران بالا ۵۰ درصد است .تازه مردم اروپا درآمدشون بالای سی میلیون تومن در ماه است .گرانی ها روشون حالا حالا ها تاثیر ندارد مگر اینکه این روند تورمی سه چهار سال دیگر ادامه پیدا کنه که تازه میشن ایران سال ۹۶.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      1 0
      کلا آمریکا ارباب بزرگ هیچوقت مشکلی نداره و همیشه اوضاعش عالیه، متوجه شدیم!!
    • BE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 1
      شما هیچی حالیت نیست. عکس مربوط به میزانه مالیات رو ببین در آلمان ۴۸ درصد مالیات درآمد هست. سی هزار دلار یا ایرو میشه ۱۵ هزار بعد از کسر مالیات. یه آپارتمان نوساز در آلمان ماهی ۱۲۰۰ ایرو اقلا آب میخوره تازه بدون هزینه آب و برق و گرما. حالا خودت حساب کن ازون ۱۵ هزار ایرو بعد از کسر مالیات چی میمونه. بعضیا که در ایران زندگی میکنند اطلاعات دقیق ندارن و فقط حرف مفت میزنن.
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    2 0
    مردم ترکیه قسمت جدا شده ی ملت ایران هستند. خدا برایشان خوب بخواهد و از بند فاشیست رهایشان بکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس