به گزارش مشرق به نقل از فارس، همکاری اوکراین با ایران تاریخی طولانی دارد و تنها به تجارت دوجانبه محدود نمیشود بلکه شامل همکاری در تولید هواپیماها نیز میشود. نتیجه این مشارکت ساخت نخستین هواپیمای 140 سرنشین ایران پس از خرید پروانه تولید ای- ان 148 از اوکراین بود.
به گزارش پرس تیوی، کارشناسان معتقدند که نخستین ای- ان 148 ایرانی در سال 2013 به پرواز درمی آید. آنها از مزیتهای اصلی این نوع هواپیما بر کارایی و قیمت پایین این هواپیما تاکید دارند.
به نظر میآید نیاز جهان به این نوع هواپیماهای اوکراینی به 500 هواپیما افزایش یافته است. اخیرا شرکت «آنتونوف» توافق نیم میلیارد دلاری برای ارسال 15 هواپیما به پاناما را امضا کرده است.
بر اساس این گزارش، ای- ان 148 یک هواپیمای مسافربری منطقهای دوموتوره با ظرفیت 80 مسافر است. توسعه این هواپیما در دهه1990 آغاز شد و اولین پرواز آن در دسامبر سال 2004 صورت گرفت. با موفقیت ای- ان 148 در خطوط هوایی داخلی اوکراین، شرکت آنتونوف آن را در بازارهای بینالمللی عرضه میکند.
اوکراین یکی از 9 کشور دارای علم مهندسی هواپیما است. در دهه 90 به علت مشکلات اقتصادی و کمبود سرمایهگذاری این صنعت را در لبه رکود قرار داد اما امروزه کارشناسان بر این عقیده هستند که به علت تقاضای در حال افزایش ناوگان غیرنظامی در سرتاسر جهان این صنعت با رشد روبرو شود.
ایران و اوکراین در زمینه ساخت هواپیما به طور مشترک همکاری میکنند و مختصصان معتقدند که نخستین ای- ان 148 ایرانی در سال 2013 به پرواز در خواهد آمد.