امانوئل مکرون و مصطفی الکاظمی - نمایه

عراق برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، جایگاه ویژه‌ای دارد. تا جایی که وقتی کشورهای منطقه، از جمله ایران، در سطح وزیر خارجه به عراق هیأت اعزام می‌کنند، مکرون شخصاً حضور پیدا می‌کند. اما چرا؟

سرویس جهان مشرق - امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نگاه ویژه‌ای به عراق دارد. طی دو سال گذشته دو بار از عراق دیدن کرده است. اولین بار، شهریور ۱۳۹۹ بود که برای بازدید از عراق عازم این کشور شد. دقیقاً یک سال بعد، یعنی شهریور ۱۴۰۰، نیز مکرون در حاشیه‌ی «کنفرانس همکاری‌ و مشارکت بغداد»، از این کشور دیدن کرد. نکته‌ی جالب توجه در این کنفرانس، حضور ۹ کشور منطقه‌ی غرب آسیا به علاوه‌ی فرانسه بود. علاوه بر این، اگرچه برخی از کشورهای حاضر در این کنفرانس (از جمله ایران) در سطح وزیر خارجه شرکت کرده بودند، اما فرانسه با رئیس‌جمهور خود مشارکت داشت.

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

دیدار «امانوئل مکرون» (چپ) رئیس‌جمهور فرانسه، با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، در کاخ نخست‌وزیری عراق، پس از شرکت در «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» سال ۲۰۲۱ در پایتخت این کشور. مکرون تنها رئیس‌جمهوری بود که در کنفرانس آن سال حضور داشت؛ کشورهای دیگر، در سطح وزیر خارجه یا پایین‌تر، در این نشست شرکت کرده بودند.  (+)

بازدید «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، از کلیسای شهر قدیم در موصل در عراق، بعد از شرکت در «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» سال ۲۰۲۱ در بغداد [دانلود]

مکرون بلافاصله پس از کنفرانس، از سه شهر حساس عراق دیدن کرد. ابتدا به کاظمین رفت تا از نزدیک با شیعیان عراق دیدار کند؛ سپس به موصل، شهر اهل سنت، رفت تا با دیدار از مسجد «النوری» و کلیسای این شهر، پیام خود را به اهل سنت و مسیحیان عراق برساند. و در نهایت، به شهر اربیل رفت و با رهبران کُرد منطقه دیدار کرد. این سفر مکرون و دیدارهایش نشان داد که پاریس نگاه ویژه‌ای به عراق دارد.

پول‌های فرانسه در عراق

علاقه‌ی فرانسه به عراق دست‌کم از دو جهت قابل‌اعتناست. جهت اول، تعاملات و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی فرانسه در عراق است. با فروکش کردن جنگ آمریکا در عراق و ناآرامی‌های ناشی از شورش داعش، اکنون عراق آماده‌ی رشد و توسعه است و فرصت را برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باز کرده است. در همان شهریور ۱۴۰۰، همزمان با سفر مکرون به عراق، شرکت فرانسوی «توتال» برای کشف، استخراج و توسعه‌ی میادین نفت و گاز عراق و همچنین استحصال انرژی‌های خورشیدی در بصره، قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار امضا کرد[۱]. این در حالی است که بهمن ۱۳۹۸، عراق توافقات اولیه را برای استخراج نفت و گاز با چین امضا کرده بود[۲].

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

«مصطفی الکاظمی» (وسط) نخست‌وزیر عراق، مدتی قبل قراردادی به ارزش ۲۷ میلیارد دلاری با مدیرعامل شرکت انرژی فرانسوی «توتال» امضا کرد. (+)

در واقع، این قرارداد بزرگ به نوعی پیروزی هرچند موقتِ سیاست‌های پاریس بر سیاست‌های پکن بود. اکنون شرکت توتال علاوه بر فعالیت در حوزه‌ی نفت و گاز عراق، در حال آماده‌سازی خود برای ساخت لوله‌ی نفتی است که بصره را به بندر عقبه‌ی اردن متصل می‌کند. همچنین گروه فرانسوی «سی‌ام‌اِی سی‌جی‌ام[۳]» که سومین کمپانی بزرگ ترابری در جهان است، همچنان مدیریت بندر «ام قصر[۴]» در جنوب عراق را به عهده دارد و محموله‌های بزرگ از آن‌جا با پرچم فرانسه به نقاط مختلف دنیا منتقل می‌شود. بنابراین از لحاظ صنایع نفت و گاز (سوخت‌های فسیلی) منافع اقتصادی فرانسه در عراق بسیار کلان است. اما عراق برای فرانسه فقط نفت و گاز نیست.

حدود ده سال پیش شرکت فرانسوی «آلستوم» و مسئولین عراقی، توافقات اولیه را برای تأسیس متروی بغداد انجام دادند[۵]، اما به خاطر حمله‌ی داعش و ناآرامی‌های منطقه، اجرای این توافق بارها و بارها به تعویق افتاد. با این وجود، اردیبهشت ۱۴۰۰، مسئولین عراقی از توافق مجدد با آلستوم فرانسه و هیوندای کره‌ی جنوبی برای راه‌اندازی متروی پایتخت سخن گفتند[۶]. گفته شده است کلنگ این پروژه‌ی بزرگ، که احتمالاً ۲/۵ میلیارد دلار ارزش دارد، طی ماه‌های آتی زده می‌شود[۷] و دولت فرانسه مصمم است برای تأمین هزینه‌های این پروژه به دولت عراق کمک کند.

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

سفر سال ۲۰۲۱ «امانوئل مکرون»   رئیس‌جمهور فرانسه، به کاظمین و حضور در حرم شریف امام موسی کاظم علیه‌السلام و امام محمد تقی علیه‌السلام در عراق. «مصطفی الکاظمی»   نخست‌وزیر عراق، که در این سفر با مکرون همراه بود، کتابی تحت عنوان «آثار انسانی مرجعیت دینی در دفاع از مسیحیان و سایر ادیان و اقلیت‌ها» را که روی جلدش تصویری از آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان عراق، چاپ شده، به مکرون تقدیم کرد. (+)

حضور «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در حرم مطهر امام موسی کاظم علیه‌السلام و امام محمد تقی علیه‌السلام، در کاظمین [دانلود]

از سوی دیگر، شرکت هوانوردی فرانسوی «اِی‌دی‌پی»، دی ماه ۱۳۹۹، توافقات اولیه را برای ترمیم و ارتقای فرودگاه موصل با مسئولین عراقی انجام داد. زیرساخت‌های فرودگاه این شهر پس از حمله‌ی نیروهای داعش در سال ۱۳۹۰ تخریب شده است. اکنون شرکت فرانسوی، مطالعات اولیه را برای راه‌اندازی مجدد و ارتقای زیرساخت‌های این فرودگاه آغاز کرده و متعهد شده است که استانداردهای بین‌المللی را در این فرودگاه اجرا کند.

این توافق در حالی انجام شد که ترکیه اشتیاق فراوانی برای این قرارداد داشت و با قیمت پایین‌تر حاضر بود این پروژه را انجام دهد. ترکیه حتی متعهد شد بخشی از هزینه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری این پروژه را از تعهد ۵ میلیارد دلاری خود برای بازسازی عراق فراهم کند. با این وجود، مسئولین عراقی در آن زمان، فرانسه را به دلایل سیاسی و اقتصادی به ترکیه ترجیح دادند[۸]. اکنون اهمیت ترمیم و ارتقای فرودگاه موصل بیش‌تر از یک قرارداد تجاری است و ابعاد سیاسی به خود گرفته است.

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

تصویری از تابلوی راهنمای مسیر فرودگاه موصل در عراق در دوران جنگ با داعش، در حالی که آثار تیراندازی روی آن کاملاً مشهود است. (+)

علاوه بر این قرادادهای کلان، تعدادی از شرکت‌های دفاعی و نظامی فرانسوی نیز پشت درهای عراق منتظر اجازه‌ی ورود هستند. به عنوان مثال، مسئولین «شورای بین‌المللی دفاع[۹]»، نهاد صادرکننده‌ی علوم، آموزش و کمک‌های فنی نظامی به نیابت از وزارت نیروهای مسلح فرانسه، اخیراً با همتایان عراقی خود دیدار کردند و پیشنهادهای تجاری بزرگی به آن‌ها ارائه دادند. اسفندماه سال جاری، نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی در بغداد برگزار خواهد شد[۱۰] و غول‌های دفاعی فرانسه، مانند «تالس» و ایرباس، نیز در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. این بدان معناست که این شرکت‌های بزرگ علاقه‌مند به حضور در عراق هستند.  

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

نمایشگاه صنایع دفاعی بغداد، اوایل سال جاری میلادی، در پایتخت عراق برگزار شد و شرکت‌های فرانسوی در آن رقابت تنگاتنگی با شرکت‌های چینی داشتند. (+)

دلایل دیگر حضور فرانسه در عراق

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از آغاز دوره‌ی نخست‌وزیری‌اش، نسبت به فرانسه روی گشاده نشان داد. سفرهای مکرر و طولانی مکرون و دیگر نمایندگان فرانسوی به عراق و همچنین سفر چند ماه قبل الکاظمی به پاریس نشانه‌ی همین علاقه‌ی دوطرفه است. در عین حال، تنها انگیزه‌ی مسئولین عراقی برای ارتباط با فرانسه جلب سرمایه‌ی شرکت‌های فرانسوی برای بازسازی عراق نیست، چراکه در این صورت چین، ترکیه و حتی رقبای منطقه‌ای، مانند ایران، نیز برای این کار آماده هستند. نکته این‌جاست که فرانسه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و یکی از متحدان کلیدی آمریکا و انگلیس است. بنابراین جلب حمایت این کشور به معنای برقراری یک پل ارتباطی با غرب محسوب می‌شود. در واقع، رفتار مسئولین عراقی در ارتباط با غرب و آمریکا در برخی مواضع، دوگانه و متناقض است.

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

«امانوئل مکرون» (راست)، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال بازدید از کلیسای شهر قدیم موصل در عراق در سال ۲۰۲۱. به نظر می‌رسد، فرانسه تلاش می‌کند در بیش از یک حوزه، در عراق نفوذ کند تا جای پایش پس از عزیمت آمریکا، محکم باشد. (+)

با خروج آهسته‌ی نیروهای آمریکایی از عراق، اکنون فرانسه به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم، حضور خود را در این کشور بیش‌تر می‌کند. این اقدام با حمایت آمریکا و انگلیس انجام می‌شود و مکرون در دیدار اخیر خود از عراق بر تداوم حضور نیروهای نظامی‌اش در این کشور تأکید کرد. در حقیقت، آمریکا حضور فعالانه‌ی خود در عراق را کم کرده، اما نایب خود را در آن‌جا نگه داشته است. فرانسه نیز به پشتوانه‌ی آمریکا و صدالبته برای کسب حداکثری منافع ژئوپلتیک خودش در عراق باقی مانده است. حضور شرکت‌های دفاعی فرانسوی و احتمالاً فروش تسلیحات نظامی به عراق با همین هدف صورت خواهد پذیرفت. البته مسئولین عراقی نیز از حضور یک نماینده‌ی غربی در کشورشان چندان ناخشنود نیستند، خصوصاً از آن‌جایی که، چنان‌که گفته شد، فرانسه عضو دائم شورای امنیت است و در صورت نیاز، حمایت بین‌المللی از عراق را به همراه خواهد آورد.

خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان/ واشینگتن یک کشور دیگر را هم تحویل تهران داد

یک سرباز افغان گیتاری را می‌نوازد که سربازان آمریکایی در پایگاه هوایی بگرام باقی گذاشته‌اند. سقوط سریع کابل، نشانه‌ای از افول قدرت آمریکا، یا دست‌کم تغییر اولویت‌های این کشور، در خاورمیانه بود، اما بعید نیست آمریکایی‌ها دلشان به این خوش باشد که کشوری مثل فرانسه، پشت سرشان در حال اسباب‌کشی به خاورمیانه است (+)

از سوی دیگر، حضور فرانسه در عراق با هدف جلوگیری از نفوذ چین در منطقه صورت می‌گیرد. پیش‌تر، چین و ایران توافقی راهبردی و بلندمدت برای توسعه‌ی اقتصادی و تجاری روابط دوجانبه امضا کردند. همچنین چین در سوریه نیز بسیار پررنگ عمل کرده و گوی سبقت را از دیگر رقبای بین‌المللی ربوده است. اکنون «ابتکار کمربند و جاده» به کشورهای غربی آسیا رسیده است و زمان زیادی تا تکمیل جاده‌ی ابریشمِ مدنظر چین باقی نمانده است. برخی کشورهای کوچک اما راهبردی منطقه، مانند جیبوتی، نیز در انحصار کامل چین هستند. جالب است بدانید که بدهی جیبوتی به چین، معادلِ بیش از هفتاد درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. در شرق آسیا نیز شرایط مشابهی برقرار است: سری‌لانکا یکی از بنادر کلیدی خود را به مدت ۹۹ سال به چین اجاره داده است[۱۱]. در آفریقا نیز چین و روسیه فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای دارند و به‌راحتی می‌توان گفت کنترل بازار کشورهای کنگو، مالی و آفریقای مرکزی (که پیش‌تر در اختیار فرانسه بود)، اکنون به دست چین و روسیه افتاده است.

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش ایران در ابَرپروژه «یک کمربند، یک جاده»

›› چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

بنابراین طبیعی است که غرب نگران این مسئله باشد و تلاش کند تا موقعیت خود را دست‌کم در عراق حفظ نماید. آمریکا نیز که اکنون در عراق و افغانستان رسوا شده، از حضور فرانسه به عنوان نماینده‌ی تام‌الاختیارش در عراق حمایت می‌کند. رقابت چین با غرب اکنون به مرزهای باریکی رسیده است و کشورهای غربی حاضرند هزینه‌های کلانی پرداخت کنند تا مانع از رشد بیش‌تر چین شوند.

«انگار خودِ آمریکایی‌ها این‌جا را غارت کرده‌اند»؛ گزارش «ان‌بی‌سی‌نیوز» از پایگاه هوایی «بگرام» پس از خروج نیروهای آمریکایی. با خروج تدریجی آمریکا از خاورمیانه، فرانسه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای غربی‌ها در جهت جایگزینی آمریکا باشد.  [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

تزلزل منافع فرانسه در عراق

چنان‌که اشاره شد، رقابت شدیدی برای جلب حمایت عراق در حوزه‌ی بین‌المللی وجود دارد. فرانسه به نمایندگی از غرب، تمام‌قد حاضر شده و میلیون‌ها دلار هزینه کرده است. اما چین به‌تنهایی رقیب بزرگی برای غربی‌ها محسوب می‌شود. در عین حال، روسیه و ایران و ترکیه را نیز نباید فراموش کرد. تا کنون پاریس روی حمایت مصطفی الکاظمی حساب می‌کرد، اما مذاکرات برای تشکیل دولت جدید عراق در حال انجام است[۱۲]. ائتلاف مقتدی صدر، اکثریت آرا را به خود اختصاص داده است و باید به‌سرعت نخست‌وزیر جدید عراق را معرفی کند. در این میان، اگرچه الکاظمی کارنامه‌ی نسبتاً موفقی دارد و در برقراری رابطه با ایران و آمریکا مراتب احتیاط را مراعات کرده است، اما از سوی دیگر، بسیاری از گروه‌های شیعی رابطه‌ی چندان مناسبی با الکاظمی ندارند. به این ترتیب، اگر احیاناً نخست‌وزیر عراق تغییر کند (که چندان هم بعید نیست)، آن‌گاه منافع اقتصادی فرانسه در معرض خطر خواهند بود. به طور ویژه، قرارداد شرکت هوانوردی ای‌دی‌پی که پیش‌تر بر پیشنهاد ترکیه ترجیح داده شده بود، اکنون در معرض خطر است.

عکس یادگاری «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، با مقامات دیگر کشورها (از جمله «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه‌ی ایران) در حاشیه‌ی «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» سال ۲۰۲۱ در پایتخت عراق [دانلود]

«اریک شوالیه» سفیر فرانسه در عراق، به‌خوبی متوجه تزلزل منافع دولت متبوعش در عراق هست. او تنها چند روز پس از انتصابش به عنوان سفیر، در شهریور ۱۴۰۰، با «نجم الجبوری» استان‌دار نینوا دیدار کرد تا درباره‌ی قرارداد فرودگاه موصل رایزنی کند. همچنین مدتی قبل، با مصطفی الکاظمی دیدار کرد و درباره‌ی منافع فرانسه در عراق به رایزنی پرداخت. با این وجود، مسئولین عراقی نسبت به حمایت‌های معهود مکرون در سفر اخیرش به عراق ناخرسند هستند و مجدداً به پیشنهادهای ترکیه و چین می‌اندیشند.

از سوی دیگر، چین بازار عراق را به صورت جدی هدف قرار داده است. در حال حاضر، پکن بزرگ‌ترین واردکننده‌ی نفت عراق است، اما از لحاظ سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی نفت و گاز عراق، به خاطر فشارهای آمریکا، یک گام عقب است. در عین حال، چین همواره پیشنهادی در آستین دارد. این کشور حدود دو سال پیش در طرحی موسوم به «بازسازی در ازای نفت» عراق را با خود همراه کرد[۱۳]. این قرارداد که احتمالاً بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد، چین را متعهد به اجرای هزاران پروژه‌ی زیرساختی آموزشی، بهداشتی و عمومی در عراق کرد.

پر کردن جیب فرانسه و پر کردن جای خالی آمریکا/ مکرون در عراق چه می‌خواهد؟ +عکس و فیلم

«لی کچیانگ» (راست)، نخست‌وزیر چین، و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت عراق، در جریان امضای تفاهم‌نامه در ساختمان دولتی «تالار بزرگ خلق» در پکن، پایتخت چین، در سال ۲۰۱۹ (+)

سال گذشته نیز در قالب همین توافق، شرکت چینی «پاور چاینا» قرارداد ساخت ۱۰۰۰ مدرسه‌ی عراقی را امضا کرد و احتمالاً به‌زودی این عدد به ۷۰۰۰ عدد خواهد رسید. این شرکت که زمینه‌ی اصلی فعالیتش حوزه‌ی انرژی است، در حال حاضر مشغول ساخت یک نیروگاه برقی در «رمیله» در جنوب عراق است. امروز، عراق یکی از متحدان چین در «ابتکار کمربند و جاده» است. در حوزه‌ی نظامی نیز اخبار حاکی از آن است که عراق خواهان خرید موشک‌های رادارگریز و دوربرد زمین به هوای اچ‌کیو-۹ از چین است[۱۴].

اکنون با وجود این‌که فرانسه، تحت حمایت آمریکا، سرمایه‌ی کلانی را به عراق آورده و آمادگی افزایش نقش خود را در منطقه دارد، اما منافعش را در خطر می‌بیند. عدم ثبات در وضعیت سیاسی و اقتصادی عراق و همچنین وجود رقبای قدرتمند منطقه‌ای و بین‌المللی، سرمایه‌ی پاریس را در معرض خطر قرار داده است. فرانسوی‌ها احتمالاً در کنفرانس آتی عراق با تمام قوا حضور پیدا خواهند کرد و از سوی دیگر، با حمایت آمریکا و انگلیس، تلاش خواهند نمود تا چینش سیاسی مسئولین عراق را به نفع خود تغییر دهند. با این وجود، به نظر می‌رسد موانع پیش روی آن‌ها بزرگ‌تر از اقداماتشان باشد.

** خبرنگار: حسن سلیمانی


[۱] France's TotalEnergies signs $۲۷bn oil, gas, solar deal in Iraq Link

[۲] Iraqi-Chinese Economic Agreement: a Debate on Objectives and Benefits Link

[۳] سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام لینک

[۴] ام قصر لینک

[۵] France's Alstom signs MOU for Baghdad metro Link

[۶] PROJECTS: Iraq seeks loan for Baghdad Metro Link

[۷] PROJECTS: Iraq to begin work on Baghdad Metro in Q۲ ۲۰۲۲ Link

[۸] France scores big Iraqi construction project at Turkey's expense Link

[۹] Défense Conseil International Link

[۱۰] IQDEX Baghdad Link

[۱۱] China widens presence in Indian Ocean through massive inroads in Djibouti Link

[۱۲] Iraq is forming a new government. But getting there will be complicated Link

[۱۳] Iraq, China launch 'oil for reconstruction' agreement Link

[۱۴] Iraq, China and FD-۲۰۰۰B air defense system Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    15 22
    ایران باید اجازه می داد تا داعش دست پرورده ی آمریکا و اروپا در عراق کارش را ادامه می داد.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      17 7
      خطرناک ترین مسئله ، خرید جنگنده رافائل توسط عراق میتونه باشه، تنها رقیب این جنگنده در منطقه ما ، فقط و فقط جنگنده اف-15 هست همین قدرت این جنگنده رو نشون میده. قبلا هم عراق گفته بود میخواد رافائل بخره، باید حتما به سمت خرید جنگنده بریم، SU-35 و SU-57 روسی یا J-10C و J-20 چینی گزینه های مناسبی هستند. متاسفانه نیروهوایی مون در حال حاضر وضع جالبی نداره...
    • IQ ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      14 17
      داعش اگه قدرت می‌گرفت در عراق حرم های اهل بیت رو خراب می‌کرد چیزی که درکش سخته برای مزدوری مثل تو فتوای مرجع عالی شیعیان و رهبری سید علی و جان بر کفی حاج قاسم نقشه های شوم داعش رو برای منطقه خنثی کرد سه هزار دختر رو بردن در یک شهر عراق چیزی که باز هم درکش سخته برات ملعون دوما به مرزها ایران می‌رسید ن اگر قدرت میگرفتن چیزی که تو آرزو ش رو داشتی ولی خواب مزدورانی مثل تو تعبیر نمیشه برای ایران و ایرانی
    • IQ ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      12 14
      و اما در جواب برادری که نگران خریدن هواپیماست عراق از فرانسه قرار نیست جنگی بین ایران و عراق بشه که اینگونه سخن میگید ابزاری که ایران در عراق داره از خیلی از هواپیما های جنگی قوی تر اون هم پشتیبانی شیعیان و دوستاران ایران هستش در عراق و این دوستی مانع جنگی بین دو ملت خواهد شد مثل زمان صدام و دشمنان این آرزو رو به گور خواهند برد
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      9 11
      نقشه ورجزهای داعش وجنایاتش رامرورکنید تحلیلتانراپس میگیرید
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      8 14
      سامانه دفاعی مابرای زدن هرچیزی حتی بلک هاوک کافیست وخوبه پدافندسوریه چندباراف 35اسراییل راکه قویترین است انداخت ایران که خیلی پدافندقویتری داره
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 1
      دوست ما نمی دونه بلک هاوک هلیکوپتره!
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 0
      حقش میخواد ، پول زور وَده
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      ۱۹:۵۵ مرگ بر داعش
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      0 0
      عراق لقمه‌ی تلخی برای فرانسه خواهد بود. عامریغا با این همه دبدبه و کب کبه‌ش، از پس عراق بر نیومد... این چی چی میگه؟ عراق، عراق قدیم نیست. چون ایران، ایران قدیم نیست. والسلام نامه تمام دادا.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    12 4
    فرانسه درباتلاق اوکراین سقوط کرده وورشکسته ترازهمیشه
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 3
      بسوز که خوب میسوزی
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت که در صورت عدم بازگشت جمهوری اسلامی ایران به برجام فشار «دیپلماتیک و اقتصادی» بر این کشور ادامه خواهد داشت. آقای بایدن این یادداشت را در آستانه سفرش به عربستان سعودی نوشته و از سفرش به این کشور دفاع کرده است. به نوشته رئیس جمهور ایالات متحده «تا زمانی که ایران آماده بازگشت و پایبند به توافق هسته ای ۲۰۱۵ نباشد، دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد». وی در عین حال تاکید کرد که آمریکا آماده بازگشت به توافقنامه برجام است. مذاکرات بازگشت ایران و آمریکا که از بهار سال گذشته خورشیدی آغاز شده بود همچنان به نتیجه نرسیده است و آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم دو کشور در هفته گذشته در قطر بی‌نتیجه پایان یافت.
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      12 0
      ایران همه کاردربرجام کرده ازبتن ریزی تانظارت اژانس اتمی الان نوبت امریکاست که اموال مسدودشده ی ایران راازادکندوتحریمهارابرداردوروسیه وچین وسازمان ملل هم میگویند امریکازیرتوافق زده ازاوباما که متن برجام راپرتاب کردتاترامپ هرکدام تحریمهارابیشترکرده اند
  • نیما IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    10 13
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    8 0
    دقت کردین، یه چیز بین غربلیس ها ، هنگام دیدار با اربابانشان مشترکه و اون حالت ...کیف شدنه که در صورتشونه
  • IQ ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    2 0
    کلی هم داستان درست کردن که چرا آقای امیر عبداللهیان در صف اول در ردیف مکرون قرار گرفته این جماعت
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 1
      چقدرم خخخخ حالا به صف گیر دادین؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    18 1
    فعلن سر ایران از همه بی کلاهتر مونده . مگه کشوری به اندازه ایران تو عراق هزینه جانی و مالی کرده ؟!
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 3
      چقدرم هزینه کرده خخخخخخخ اون یه ذره هزینه ها هم برای امنیت خود ایران بود
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    8 7
    شنیدید که خوبی که از حد بگدرد نادان خیال بد کند ؟ الان خوبی ایرانی از حد گذشته و کاهش ارزش پول ایران باعث شده نادان خیال بد کند
    • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      4 1
      هزینه ایران برای امنیت خودش بوده در ضمن کاهش ارز پول و مشکلات ربطی به این روابط ایران و عراق نداره
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    6 0
    این همه کشور بود که عراق بچسبه بهش حالا غرب پرستی قبول المان بود فرانسه همیشه خدا کلاه برداری کرده چه هم نوع هاش تو اروپا چه تو اسیا دزدیه برا خودش
  • نیما IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    1 0
    رقابت امریکا غرب با چین روسیه در دنیا بر سر منافع غیر مشترک اختلاف دارند
  • SE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    2 1
    فرانسه بخاطر منافع کشور و مردم فرانسه جیباشو مرتب پر میکنه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      2 1
      ازکمک های به اوکراین وسرکوب وکورکردن مردمش باتفنگ ساچمه زن وتحریم روسیه وقطع کردن نورداستریم که بامالیات مردم ساخت معلومه
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    23 1
    هزینه و جان دادن برای ایرانی ها و منفعت اقتصادی برای امریکا و غرب و شرق به جز ایران.
    • IQ ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      2 17
      نخیر برادر شما از هیچی خبر نداری نظر نده روابط گسترده بازرگانی که ایران و عراق از شمال تا جنوبش دارن و این همه مرز و تجارت باهم تمرچین باشما ق پرویز خان خسروی مهران چذابه شلمچه این همه اتباع برای زیارت از هر دو طرف سفر می‌کنند کارگرها و شرکت های ایرانی در شمال عراق کار می‌کنند در جنوب ش بیشتر کجای کاری عموجان هی برا خودتون حرف میزنید
    • غلامرضا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      خودشان میسازند وقتی چیزی برای ساختن نباشد داعشها رو درست می کنند یا جنگ داخلی یا یه دیکتاتور میزلرند بعد بهش همله می کنند وهمه چیزرو که درست کرده بودند باز نابود می کنند همین داستان ادامه دارد چرا ایران رو بازسازی نمی کنندچون قدرت دفاعی خودشو داره نمی تونند ساخته های خودشونو نابود کنند پس سرمایه گزای وساختو ساز نمی کنند اگه عراق نیروی دفاعی متکی به خودشو داشت همه وسایل دفاعی شو خودش درست می کرد مثل ایران می شود فحم این زیاد هم شکل نیست
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    6 1
    چون یک کشور با درآمد نفتی و مهم تر از همه "مصرف گرا" هست. لوازم آرایش، بزودی برند پژو و ظروف آشپزخانه فرانسوی جای خود را در بازار عراق پیدا میکند.
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      چون امریکا حمله به عرا کردخودکفایی نداشته وگرنه عراق دانشمندان ونخبه هایی داردفقط بایدپیداوپرورش داده شوند مثل نخبه های همه جای جهان
    • IQ ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 2
      نظر شما درباره لوازم آرایش و ظروف فرانسوی کاملا درسته بازار رو گرفته ولی ماشین نه زیاد طالب ش نیستن عراقی ها مدل فرانسوی
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    18 0
    کلا" رفیق نیمه راه است
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    2 1
    اومدهبرای زمستان سوخت وهیزم ازعراق بگیره ولی بااین همه کمک به اوکراین بعیده پولش برسه سال دیگه همبتونه بخره
  • CA ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    چرا ایران جز هیچ کدوم از این منافع و قرارداد ها نیست؟
  • مرتضي IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 1
    مقابله باداعش ازما وقرارداد با فرانسه پس مسئولان ایران چه می‌کنند که نفت عراق دلار می‌شود اما نفت ایران هیچ اسلام را پاس داشتید مردم را فقیر وزباله گرد ادعا هم دارید جای شاه خالیه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    فرانسه و انگلیس حدود صد سال پیش تقسیم کننده و شکل دهنده کشورهای منطقه بودند . همین یاعث شده فرانسوی ها احساس داشته باشند بعنوان استعمارگر ، هنوز حق دارند در منطقه نقش داشته باشند و خواسته خود را تحمیل کنند ...
  • mojtaba SE ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 1
    ,پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 1
    اونوقت برای برقی که بشون میدیم پول ندارند!
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 1
    دولت لیبرال عراق ، از اون شیطان به اون یکی شیطان ، سوییچ میکنه. بیچاره ملت عراق. لعنت برآمریکا و صدام و سعودی و صهیونیستی
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 1
    تا زمانیکه در عراق نخست وزیر حامی مقاومت بود نامردها شورش می‌کردند حالا که آمریکایی آمده مردم خاموش شدند. عراقی‌ها بدانند چوب خدا صدا ندارد
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    3 0
    عملکرد نخست وزیر جدید عراق به نفع مردم عراق تمام خواهد شد
  • US ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    2 1
    بالاخره یه روز اسناد وابستگی کسانی که به سفارت آمریکا در اوایل انقلاب حمله کردند به شوروی و کمونیست ها افشا خواهد شد و همون ها هم الان بر ایران مسلط هستند و در دامن چین و روسیه کمونیست هستند همونهایی که رئیسشون برای رد م کنی رفته بود حج . اگر اون زمان مردم به سفارت شوروی حمله میکردند اسناد جاسوسی خیلی بیشتری پیدا میشد
  • رضا IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 1
    بر اساس معاهده پایان جنگ جهانی دوم 40 درصد درآمد حاصل از فروش نفت عراق به فرانسه تعلق می گیرد و هیچ تفاوتی نمی کند چه کسی در عراق حاکم باشد صدام حسن با الکاظمی افاوتی ندارد.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    عراق مگه جز بدبختي براي ايران داشته ؟؟فقط ضرر زدن.
    • IQ ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 1
      تمام ناراحتی و دلخوری معاندین و بعضی از ایرانیها از عراق اینه که در جبهه مقاومت هستش با ایران و گرنه برای ایران از لحاظ اقتصادی و دور زدن تحریم ها سود هم داره
  • علی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    ای کاش عراقی ها یکم تاریخ قراردادهایی که این کشور با کشورهای دیگه منعقد کرده از قرارداد ناپلئون بناپارت که اسطوره فرانسوی ها است با در بار قاجار تا صف کشیدن شرکتهای فرانسوی بعد از برجام برای حضور در ایران رو مطالعه کنن تا به این نتیجه برسن که کشوری بد عهدتر و نجس تر از فرانسه تو دنیا وجود نداره فقط باید مثل کسی که می خواد از دست یه سگ دله در امان باشه بهش سنگ بزنن که نزدیکشون نشه
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    غرب می‌خواهد با تیر چند نشان را بزند آنهم در وضعیتی که خودش هم پایداری لرزان و یا حداقل درستی ندارد. رقابت بین قدرت های بزرگ بالا گرفته و همین امر باعث پیشروی قدرت های کوچکتر خواهد شد. رویکرد غرب تفرقه و بی ثابتی در منطقه هست، اما رقیب دارد و عقب رانده خواهد شد.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    عراق پوست موزی بود که انگلیس و آمریکا زیرپای فرانسه انداختن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس