کد خبر 1396121
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
عمار حکیم «نقشه راه پنج‌گانه» برای «اصلاحات فراگیر» در عراق پیشنهاد داد

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی به کنفرانس عراق که سالانه در ایام حج در مکه برگزار می‌شود، مسیری پنج‌گانه به‌عنوان نقشه راه ثبات و تحقق اصلاحات فراگیر در عراق پیشنهاد داد.

به گزارش مشرق، حکیم در این پیام تاکید کرد: باید از این روزهای مبارک برای متحد کردن ملت عراق در یک گفتمان ملی جامع و یکپارچه کردن همت و مسئولیت در عراق استفاده کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که هر یک از ما مسئولیتی بر عهده دارد که باید به آن عمل کند و یکی از آنها تقویت هر چیزی است که موجب انسجام جامعه عراق در برابر تهدیدهایی می‌شود که وحدت ملی را هدف قرار داده‌اند.

حکیم با بیان اینکه هر تجربه سیاسی نقاط ضعف و قوت خود را دارد، گفت: عراق بعد از ۲۰۰۳ با چالش‌ها و خطرات سختی مواجه می‌شد که بدون لطف و عنایت خداوند و پافشاری ملت عراق بر رساندن میهنشان به ساحل امن مشخص نبود به کجا خواهد کشید.

وی افزود: امروز عراق با مسئولیت‌های سرنوشت‌ساز مواجه است که اولین آنها ضرورت تشکیل دولت مقتدر و قدرتمندی است که برای ملت عراق اطمینان‌بخش باشد و در آن انتخاب و خصوصیت‌های شرکای داخلی لحاظ شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق اظهار داشت: با وجود همه شائبه‌هایی که درباره انتخابات اخیر مطرح است، تسلیم در برابر تأیید انتخابات توسط دستگاه قضائی و رعایت منافع عالی کشور، ضامن حفظ فرایند سیاسی دموکراتیک فدرال در عراق و اجرای اصلاحات لازم در چارچوب حکومت است.

حکیم در ادامه پیام خود مسیری پنج‌گانه به‌عنوان نقشه راه ثبات و تحقق اصلاحات فراگیر پیشنهاد کرد.  

تشکیل دولت مقتدر و متوازن، بازنگری در قانون اساسی و اجرای تعدیلات لازم، سیاست بی‌طرفی مؤثر در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، تقویت زیرساخت‌های اقتصادی عراق و مبارزه با پدیده‌های فرهنگی منفی در جامعه پنج گام پیشنهادی حکیم بود.

وی تاکید کرد که توازن در کشور ضامن اصلی سلامت نظام دموکراتیک در عراق است چون منافع ملت از شمال تا جنوب و غرب به شرق در هم تنیده است و نمی‌توان حقوق هیچ گروهی را نادیده گرفت یا در حق کسی تبعیض قائل شد و باید مبنای هر کنشی مفهوم شهروندی باشد.

وی خاطرنشان کرد که هرگونه اختلال در توازن ملی در عراق، کشور را به روز اول برمی‌گرداند و موجب ثبات لازم برای فعالیت درست دولت و ثبات حکومت نمی‌شود چون هیچ دولتی هر قدر هم که توانمند باشد نمی‌تواند در شرایط آشوب و بی‌ثباتی عمل کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت: چالش‌های پیش روی کشور تشکیل دولتی توانمند و مقتدر با رویکرد اصلاحی را ایجاب می‌کند که بتواند برای تحقق خواست ملت عراق تلاش کند.

حکیم با تاکید بر اینکه باید عراق در تعامل با تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بی‌طرفانه عمل کند، عنوان کرد: عراق باید روابط سازنده خود را با کشورهای عرب و مسلمان منطقه تقویت کند و با برادران عرب و همسایگانش بر اساس اصل تقویت حاکمیت ارضی و تأمین منافع ملی همکاری کند.

وی تأکید کرد که عراق نباید مبدأ تعرض به کشورهای منطقه باشد و هم‌زمان می‌خواهیم که همگان به حاکمیت ارضی عراق احترام بگذارند و منافع عراق را در نظر بگیرند چون ثبات عراق و تأمین منافع آن کلید امنیت و ثبات در منطقه و حفظ منافع آن است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس