کد خبر 1396061
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
سرنوشت شهدای فوتبالیست دفاع مقدس

هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی اقشار مختلفی برای دفاع از کیان نظام و انقلاب راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند. یکی از این اقشار، فوتبالیست‌ها بودند.

به گزارش مشرق، در بانک اطلاعاتی شهدای فوتبالیست، نام بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شهید ثبت شده است که در اسامی این شهدا بازیکنان بسیاری که سابقه فعالیت در تیم‌های ملی، رده‌های مختلف و  باشگاهی داشتند، حضور دارد. البته در این میان اسامی مربیان و داوران بی‌شماری هم به چشم می‌آید.

استان مازندران و بالاترین شهدای فوتبالیست  

طبق این آمار، بالاترین تعداد شهدای فوتبالیست کشور را استان مازندران دارد و پس از آن استان‌های همدان، هرمزگان و بوشهر افتخار داشتن شهدای ورزشکار فوتبالیست را دارند. در ادامه به معرفی چند شهید فوتبالیست می‌پردازیم:

شهیدی که لقب مارادونای ایران را از آن خود کرد

 سرنوشت شهدای فوتبالیست دفاع مقدس

شهید مهدی رضایی‌مجد

شهید مهدی رضایی‌مجد، بازیکن اسبق تیم ملی، عضو تیم ملی جوانان در سال ۱۳۶۰ و همبازی مجتبی محرمی، محسن عاشوری و امیر قلعه نویی در مسابقات جوانان ۱۹۸۲ آسیا بود. او در روزگاری که فوتبال بازی می‌کرد به دلیل تشابه ظاهری و تکنیک بازی، خود را با مارادونا مقایسه می‌کرد. مهدی ۱۵ گل برای تیم ملی جوانان زد و کاپیتان تیم ملی جوانان بود. یکی از گل‌های به یاد ماندنی او در بازی ایران و کره ‌جنوبی زده شد. سرانجام این بازیکن تیم ملی در ۱۰ اسفندماه سال ۱۳۶۵ در عملیات تکمیلی «کربلای ۵» در منطقه عمومی شلمچه به فیض شهادت نائل شد.

فوتبالیستی که به ولیعهد پهلوی دست نداد

 سرنوشت شهدای فوتبالیست دفاع مقدس

شهید سیدمحمدتقی رضوی

سیدمحمدتقی رضوی در جوانی عضو رسمی تیم ابومسلم خراسان بود. در یکی از مسابقات تیمشان مقام اول را کسب کرد و قرار شد که از طرف رضا پهلوی، ولیعهد شاه معدوم، مورد تقدیر قرار بگیرند. روز تقدیر، وقتی ولیعهد خواسته بود با او دست دهد، از دست دادن امتناع کرد. برخی بازیکنان هم از او تقلید کردند. او سوم خردادماه سال ۱۳۶۶ حین شناسایی منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ به شهادت رسید و مزار مطهرش در حرم امام رضا (ع) قرار دارد.  

واکنش یک شهید فوتبالی بعد از گُل زدن

 سرنوشت شهدای فوتبالیست دفاع مقدس

 شهید احمد هوشنگی بسیار به فوتبال علاقه داشت. وقتی به جبهه رفت،  مسابقات فوتبال لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب (ع) قم را تشکیل داد. وقتی در مسابقه فینال شوتش تبدیل به گل شد، از خوشحالی فریاد زد: «گل!» بعد از بازی توی خودش رفت و گفت: امشب باید توبه‌ کنم. زیرا بعد از آن ضربه گل، باید می‌گفتم: «یا زهرا (س)». کلمه گل از دهانم در رفت. او در ۲۴ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ در عملیات والفجر ۸ به شهادت رسید و مزار مطهرش در گلزار شهدای علی بن جعفر قم واقع است.

فوتبالیست شهیدی که حین فوتبال به خودش اخطار داد

 سرنوشت شهدای فوتبالیست دفاع مقدس

شهید حسین نوروزی‌ و قاب عکس امام در دستش

کیومرث (حسین) نوروزی دیگر فوتبالیست شهید دفاع مقدس است. در مسابقه فوتبال هنگامی که مسابقه به اوج خودش رسیده بود و توپ زیر پای مهاجم تیم مقابل، به سمت دروازه می‌رفت، حسین نوروزی برای گرفتن توپ خطایی کرد. داور مسابقه این برخورد را خطا تشخیص نداد و بازی ادامه پیدا کرد. بعد از لحظه‌ای حسین دست‌هایش را به نشانه خطایی که انجام داده بود، بالا برد و به طرف خودش اشاره کرد و گفت: من خطا کردم! آن وقت داور سوت زد و خطا را اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    اکثر حرفهاش درست درست است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس