کد خبر 1395666
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶
بورل: دوباره تلفنی با امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت که دوباره تلفنی با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

به گزارش مشرق، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توییتر از گفت‌وگوی تلفنی خود با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «دوباره حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. اگر خواستار انعقاد قراردادی هستیم، اکنون نیاز به تصمیم‌گیری است. این هنوز ممکن است اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود».

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی انجام می‌شود که ساعتی پیش یک مقام ایرانی درباره مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن گفت که آمریکا باید یک ابتکار واقعی ارائه دهد نه آنه از ابتکار طرف‌های دیگر انتقاد کند.

این مقام ایرانی که با شبکه الجزیره مصاحبه می‌کرد، اضافه کرد: «در جریان مذاکرات دوحه هیچ گونه تغییری از سوی آمریکا در خصوص منافع ایران در توافق هسته‌ای احساس نشد».

وی گفت: «برخی تغییرات اندک در موضع واشنگتن ناکافی و غیرقابل اعتماد بوده و تضمینی برای اجرای آنها وجود ندارد».

مقام ایرانی اضافه کرد: «آماده انعقاد توافقی قوی بوده و این مشروط به یک دولت جدی در آمریکاست».

وی گفت: «آنچه واشنگتن شرط و شروط ایران می‌نامد، حق طبیعی ما بوده و اگر تصمیم‌گیری به اروپایی‌ها بستگی داشت تا کنون توافق امضا شده بود».

گفتگوی مجدد بورل با امیرعبداللهیان درباره برجام

علی باقری و انریکه مورا در مذاکرات دوحه

مذاکرات دوحه سه شنبه و چهارشنبه هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل گری انریکه مورا برگزار شد و در همین راستا علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به دوحه سفر کرد. البته در طول این مدت انتقال پیام‌ها به واسطه انریکه مورا، جوزپ بورل و برخی از وزرای خارجه اروپایی و منطقه بین ایران و آمریکا ادامه داشت تا این‌که بورل سفری به تهران داشت و در پی توافق حاصله مقرر شد مذاکرات از سرگرفته شود که در نهایت این مذاکرات در دوحه برگزار شد.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توییتر مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه را فشرده توصیف کرد.

مورا در توییتر نوشت: «دو روز مذاکرات فشرده و با واسطه در دوحه در خصوص برجام [داشتیم]. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده امیدوار به آن بود حاصل نشده است. همکاری‌ها را با فوریت بیشتر برای به آنکه توافق کلیدی برای منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.»

پس از پایان مذاکرات  «ناصر کنعانی»  سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    عجب گرفتاری شدیم ول کنید این برجامو خلاص
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • رضا IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    از بايدن ريقو مگه ميشه تضمين خواست ؟! چه ارزشى خواهد داشت ؟! بنظرتون بهتر نيست در توافق شرط كنيم : اگر هريك از اعضا بنا به هر دليلى از برجام خارج شد ايران مجازه اقدام متقابل - مثلاً غنى سازى نود درصدى - كنه و هيچيك از اعضاء هم حق اعتراض نخواهد داشت !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس