۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید بین حیوان و انسان مشترک است/ ابتلای ۴۵ نفر به تب کریمه کنگو

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید و بازپدید و ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی بین حیوان و انسان مشترک است.

به گزارش مشرق، بهزاد امیری رییس اداره بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۵ تیرماه روز جهانی بیماری‌های مشترک حیوان و انسان که در محل وزارت بهداشت برگزارشد، افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماریی است که امسال شیوع زیادی در کشور عراق داشته و به دلیل تردد زیاد، اکنون ۴۵ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۳ نفر فوت کردند.

وی اظهار داشت: ذبح دام بدون رعایت دستورالعمل های  بهداشتی عامل بیماری زا است، دامپروران، کشاورزان، قصاب و کارگران کشتارگاهها بیشتر در معرض خطر هستند و باید از وسایل محافظتی حین کار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به مردم توصیه می شود دام را از مراکز و میادین مجاز خریداری کنند، افزود: ظاهر سالم دام تاییده کننده سلامت دام نیست و دام نباید در معابر عمومی و منازل ذبح شود و حتما باید در کشتارگاه با حضور ناظرین ذبح آن انجام شود.

به گفته امیری،   مردم از خرید گوشت های به ظاهر تازه در جاده ها خودداری کنند و دام به قطعات کوچک و مغز پخت مصرف شود.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تصریح کرد: هاری نیز از دیگر بیماری‌های مشترک حیوان و انسان است در صورت ابتلا مرگ فرد  صد درصد است و درمانی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: بحث اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی در جهت مشارکت‌های مردمی، افزایش تعاملات و هماهنگی های بین بخشی برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک حیوان و انسان ضروری است، زیرا سلامت یکپارچه به عنوان یک رویکرد در بحث و کنترل این بیماری‌ها مطرح است.

امیری اظهار داشت: پایش، رصد و نظارت بیماری‌های تهدید کننده بین حیوان و انسان لطمات اقتصادی زیادی را برای حوزه سلامت ایجاد می کند و کنترل این بیماری‌ها زمانی امکان پذیر است که سلامت حیوان، انسان و محیط زیست فراهم شود.

وی ادامه داد: سلامت انسان در گرو سلامت حیوانات و محیط زیست است، به عبارتی دیگر وقتی سلامت انسان را تضمین می کنیم که بحث سلامت در حوزه حیوانات اهلی و وحشی و محیط زیست را در نظر بگیریم و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی را انجام دهیم.

امیری اظهار داشت: هر ساله با افزایش موارد حیوان گزیدگی در کشور مواجه هستیم بیش از ۲۶۰ مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته در کشور ثبت شد که عامل بسیاری از آنها سگ های ولگرد بودند.

وی گفت: در بحث حیوان گزیدگی جراحت به حدی شدید است که باعث مرگ انسان می شود و مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از طریق گاز گرفتگی و هاری است این بیماری ویروسی از طریق بزاق آلوده به انسان باعث درگیری سیستم عصبی و باعث مرگ می شود.

امیری با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ واحد درمان پیشگیری حیوان گزیدگی ایجاد کردیم و شستشوی و ضدعفونی کردن زخم، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری برای درمان این بیماری ضروری  است، گفت: اگر فرد به موقع به مرکز درمانی مراجعه کند از مرگ نجات می یابد.

وی افزود: بیش از ۹۹ درصد می توان از بروز بیماری هاری پیشگیری کرد و تعداد افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند به علت عدم توجه و اهمیت به این موضوع  به مراکز مراجعه نمی کنند یا  به علت مراجعه دیرهنگام و عدم دریافت سه نوبت واکسن فوت می کنند که سال گذشته ۱۶ نفر بر اثر هاری در کشور فوت کردند.

امیری با بیان اینکه کلیه خدمات درمانی حیوان گزیدگی رایگان است، گفت: واکسن هاری را از خارج وارد می کنیم بین پنج تا هفت یورو برای واکسن و سرم نیز ۵۶ یورو هزینه می شود.

وی ادامه داد: در بحث ارائه خدمات بین ایرانی و اتباع خارجی تفاوتی ندارد بخش عمده ای از مبتلایان به هاری که فوت کردند افغانی بودند.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد:خود را موظف به ارائه خدمات به تمامی افراد می دانیم و تمامی خدمات بصورت رایگان ارائه می شود.

وی به تب مالت نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۰ هزار ۴۹۰ مورد تب مالت در کشور شناسایی شد، این بیماری نادر است و اگر آن را در دام کنترل کنیم در انسان نیز کنترل می شود.

وی افزود: تب مالت  ۹۹ درصد از دام  و از طریق خوردن شیر و لبنیات غیر پاستوریزه، تماس با ترشحات آلوده دام از طریق چشم دهان بینی و پوست وارد بدن شود.

امیری ادامه داد: سالک نیز از دیگر بیماری‌های مشترک حیوان و انسان است که در سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۷ مورد سالک شناسایی شد.

وی افزود: این بیماری  از طریق گزش پشه خاکی به انسان  منتقل و باعث زخم های مزمن می شود.

امیری تصریح کرد: در ۱۹ استان کشور این بیماری شایع  است، کنترل سخت و دشواری دارد مخازن آنها در طبیعت زیاد هستند هر ساله بخشی از خدمات بهداشتی صرف درمان سالک می شود.

به گفته وی،   اصفهان، خراسان رضوی، گلستان و سمنان شیوع بالایی در زمینه سالک دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۴۱۳ مورد بیماری کیست هیداتی در کشور شناسایی شد و در مورد تب شالیکاران در سال گذشته ۲۵۱ مورد ثبت شد، ۱۰۷مورد ابتلا به سیاه زخم داشتیم و این بیماری از طریق خراش های پوستی وارد بدن انسان می شود.

وی در زمینه عقرب زدگی و مارگزیدگی اظهار داشت: در سال گذشته ۴۲ هزار و ۳۶۵ مورد عقرب زدگی، ۶ هزار ۲۴۸ مورد مارگزیدگی در سال گذشته داشتیم که ۸ نفر بر اثر عقرب زدگی و ۹ نفر بر اثر مارگزیدگی فوت کردند.

به گفته امیری، ایران از کشورهای موفق در منطقه در زمینه تولید واکسن و محصولات بیولوژیک است  .

وی تصریح کرد: در بحث پیشگیری از بیماری‌های مشترک حیوان و انسان تمامی این عوامل و راههای انتقال را باید تحت کنترل قرار دهیم، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال،   مادران باردار و بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی نسبت به ابتلا  بیماری‌های مشترک حیوان و انسان بیشتر در معرض ابتلا هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس