کد خبر 1395162
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
اقدام معنی دار ترکیه علیه روسیه

توقیف کشتی روسی حامل غلات در آب‌های ترکیه، به این معنی است که آنکارا به روشنی در برابر مسکو موضع گرفته و احتمالاً تغییراتی در روابط اردوغان – پوتین صورت خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، اقدام ترکیه برای توقیف یک کشتی باری متعلق به روسیه، توجه رسانه های منطقه و جهان را به سوی خود جلب کرد.

دو روز پیش اعلام شد که دولت اوکراین از ترکیه خواسته است کشتی باری ژیبک ژولی (Zhibek Zholy) با پرچم روسیه را به خاطر حمل غلات اوکراینی توقیف کند. کی یف اعلام کرده که این کشتی از بندر بردیانسک تحت اشغال روسیه حرکت کرده و حامل ۴۵۰۰ تن غلات است.

دفتر دادستان کل اوکراین در نامه‌ای به تاریخ ۳۰ ژوئن به وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد که ژیبک ژولی در صادرات غیرقانونی غلات متعلق به اوکراین دست داشته است.

شرکت KTZ مستقر در قزاقستان اعلام کرد که کشتی ژیبک ژولی متعلق به شرکت آنها است، اما توسط شرکت روسی خط سبز اجاره شده که تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا نیست. بر اساس داده های ردیابی کشتی، ژیبک ژولی عصر جمعه در نزدیکی بندر کاراسوی ترکیه لنگر انداخته بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قبلاً در بیانیه ای در ۲۳ ژوئن گفته بود: «ما با فروش غیرقانونی کالاهای اوکراینی در بازار بین المللی مخالف هستیم و اجازه آن را نمی دهیم. ما راضی نیستیم که این محموله ها در ترکیه نیز فروخته شود.»

سفیر اوکراین، زودتر از دولت اردوغان موضع گرفت

واسیلی بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه، اولین منبع خبری رویترز و رسانه های دیگر برای اعلام توقیف کشتی بود.

وی اعلام کرد که ماموران گمرک ترکیه کشتی حامل غلات با پرچم روسیه را که به گفته اوکراین حامل «غلات مسروقه» بوده، توقیف کرده اند.

بودنار در بیانیه ای به تلویزیون ملی اوکراین گفت: «ما با مقامات ترکیه در همکاری کامل هستیم. کشتی هم اکنون در ورودی بندر، توسط مقامات گمرک ترکیه توقیف شده است. با بررسی ها و مذاکرات روز دوشنبه سرنوشت کشتی مشخص می شود. ما امیدواریم که غلات، هر چه زودتر توقیف شود.»

این اقدام ترکیه در حالی صورت گرفته که روسیه مورد تحریم غرب قرار گرفته و کشورهای غربی روسیه را متهم می کنند که با ممانعت از صادرات غلات اوکراین، باعث بروز بحران جهانی غذا شده است. ترکیه نیز یکی از کشورهایی است که به شدت به غلات، حبوبات و دانه های روغنی روسیه و اوکراین وابسته است.

آیا ترکیه از این وضعیت خوشحال است؟

توقیف کشتی باری متعلق به ابرقدرتی همچون روسیه، کار آسانی نیست و قطعاً چنین تصمیم و اقدامی تبعات و هزینه هایی دارد. آن هم برای کشوری همچون ترکیه که در چندین حوزه گازی، هسته ای، دفاعی و اقتصادی وامدار روسیه است و به خاطر توسعه روابط با روسیه امتیازات فراوانی به دست آورده است.

کشور ترکیه،

رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به فراخور روحیات شخصی اردوغان و سران حزب عدالت و توسعه عادت دارند که کوچکترین اقدامات برونمرزی سیاسی و نظامی دولت ترکیه  را همچون حماسه ای بزرگ جلوه دهند. اما چنین قاعده ای در مورد روسیه صدق نمی کند.

سکوت محتاطانه رسانه های اصلی نزدیک به تیم اردوغان درباره توقیف کشتی باری روسیه نشان می دهد که دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه از این وضعیت مسرور نیست و خوب می داند که ولادیمیر پوتین، سیاستمداری نیست که به آسانی از کنار چنین رفتارهایی بگذرد.

اما در هر صورت ترکیه عملاً در یک مخمصه جدی قرار گرفته و ناچار بوده کشتی مزبور را توقیف کند. چرا که اولاً ترکیه عضو ناتو و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است و ناچار است در این میان نشان دهد که تا حدودی در کنار غرب ایستاده است.

دوم این که ترکیه بر اساس حق ژئوپولیتیکی خاصی که در پیمان مونترو و مالکیت گذرگاه های حساس دریای سیاه به مرمره و اژه دارد، ناچار شده برخی مسئولیت های نظارتی بین المللی را از هر زمانی جدی تر بگیرد.

روزنامه جمهوریت از جریان مخالف و منتقد دولت اردوغان اعلام کرده که از مقامات امنیتی و گمرکی استان ساحلی ساکاریا در مورد تصمیم نهایی در مورد کشتی روسیه سوال کرده و آنان حاضر نشده اند به این سوالات پاسخ دهند.

در همین حال وزارت امور خارجه ترکیه نیز به سوالات جمهوریت و دیگر رسانه ها پاسخی نداده و شواهد نشان می دهد که اعلام تصمیم نهایی برای ترکیه کار آسانی نیست و احتمالاً به دنبال یک راه میانه هستند.

پیام سفیر اوکراین در مورد پهپادهای ترکیه

شواهد نشان می دهد که دولت اردوغان مایل نیست که در رسانه های اوکراین به نقش پهپادهای ترکیه در موازنات جنگ اخیر اشاره شود.

پیداست که آنکارا نگران واکنش های مسکو است و خوب می داند  که این بار نمی تواند همچون تجربه جنگ قره باغ، در رسانه ها درباره پهپادها حماسه سرایی کند. چرا که مقامات کرملین به این موضوع بسیار حساس هستند. با این حال سفیر اوکراین در آنکارا ابایی از بیان برخی واقعیت های مهم ندارد.

کشور ترکیه،

سلجوق بیرقدار داماد رئیس جمهور ترکیه که کارخانه پهپادسازی ترکیه را با پدر، برادران و پسرعموهای خود تاسیس کرده و در مورد عکاسی از کارگاه های خود، دغدغه و حساسیت امنیتی بالایی دارد، همه درها را به روی سفیر اوکراین گشوده است.

انتشار عکس و پیام سفیر اوکراین در آنکارا، نشان داد که سلجوق بیرقدار بدون دریافت هیچ هزینه ای، سه فروند پهپاد گرانقیمت ورژن «بیرقدرا تی بی ۲» را به دولت اوکراین هدیه کرده است.

کشور ترکیه،

تحولات اخیر نشان داد که حمله روسیه به اوکراین، نقطه عطف مهمی در تحولات سیاسی – امنیتی منطقه است که از بسیاری جهات با منافع ترکیه، ارتباط پیدا می کند. دولت اردوغان تاکنون تلاش کرده تا در این مسیر امتیازاتی کسب کند و از فرصت های موجود به نفع خود استفاده کند. اما در هر صورت با وجود احتمال کسب امتیاز به خاطر برخی مزیت های ژئوپولیتیکی، این احتمال وجود دارد که در آینده ای نزدیک شاهد برخی واکنش های تنبیهی روسیه در برابر ترکیه باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تورک آلتای IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    زنده باد برادرن و هم نژادهای ژاپنی ،کره ای ، فنلاندی و مجاریمان زنده باد نژاد برتر التای
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    متاسفانه اردوغان نمی تواند موضع گیری براساس منافعدرازمدت ترکیه داشته باشد علت هم معلوم است در ترکیه هیچ حزبی حاکم نیست و مجبورند سیاست روز بازی کنند
  • مهدی IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 5
    بهتر، سردی روابط بین روسیه و کشور بوقلمون باعث سقوط سریعتر عردوغان خواهد شد. البته این موضوع روی مسائل سوریه هم تاثیر خواهد داشت تاثیراتی که اصلا به نفع عردوغان نخواهد بود. کلا عردوغان عین خر تو گِل گیر کرده از طرفی مجبوره به ساز اربابانش برقصد از طرفی این رقص مرگ است و باعث نابودی عمر سیاسی اش می شود. اما خب نوکر است باید برقصد چاره ای ندارد.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 2
    { چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه قبلاً در بیانیه ای در ۲۳ ژوئن گفته بود: «ما با فروش غیرقانونی کالاهای اوکراینی در بازار بین المللی مخالف هستیم و اجازه آن را نمی دهیم. }/ پس چرا با فروش نفت و محموله‌های سوختی که داعش صهیونیستی- امریکایی ( لعنت الله علیه) از مناطق تحت اشغالش به یغما می برد مخالفتی نداشتین و بعضا راحت هم بودین؟؟!!
  • میراندا IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 3
    روسیه از ترکیه می ترسد. علت آن وجود بیش از 30 میلیون مسلمان در روسیه است و دیگر آنکه در حنگ قره باغ روسیه نتوانست درمقابل ترکیه مقاومت کند و سوم اینکه در سوریه دهها فروندهواپیما و دیگراداوات روسیه بدست ترکها ازبین رفته و همینطور در لیبی و سوریه، روسیه زمین گیرشده و چهارم روسیه به مواد غذایی ترکیه وابسته است ( بغیر از مقدارکمی غلات) و ...
    • US ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 4
      ۳۰مسلیون مسلمان روسیه از عربستان فرمان میگیرند. و شیعیانشان از ایران. حتی یونان فسقلی هم از ترکیه نمیترسه. حتی زورش به ارمنستان ۴میلیونی هم نرسید قرباغ هنوز ناتمام و زنگزور ناتمام ماند
    • US ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 2
      ۳۰مسلیون مسلمان روسیه از عربستان فرمان میگیرند. و شیعیانشان از ایران. حتی یونان فسقلی هم از ترکیه نمیترسه. حتی زورش به ارمنستان ۴میلیونی هم نرسید قرباغ هنوز ناتمام و زنگزور ناتمام ماند
    • US ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      3 4
      ترکیه به بازار مواپ غذایی روسیه‌وابسته است. اکنون هم روسیه بازارش را در اختیار ایران و هند قرار داده و ترکیه در حال التماس است. خسته نشدی انقدر نفهمیدی؟ همین هفته روسیه یک بندر به ایران داد و فروشگاه های یزرگ زنجیره ای هند در روسیه شروع بکار کردند. خسته نشدی انقدر نفهمیدی؟
  • US ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 2
    اکثر مواقع سرزمین لیدیه بین روم و ایران دست بدست شده است و اکنون فرماندار نالایق استان لیدیه یعنی اردوغان این سرزمین را تسلیم رومی ها کرده است
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    ایران در سوریه تاجگذاری کرده است.‌لشگر ایرانیان در زندان ها و گوشه کنار باکو آماده قیام هستند. به زودی رئیس جمهور ایرانیان در عراق و لینان حاکم خواهد شد. امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است. و این امپراطوری جهان را خواهد لرزاند. --------------- ایران با فارس فرق دارد ایران یعنی همه پیمان برادری مقدسِ بین یاران شاه جهان مهدی فاطمه،
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      بهتر از این نمیشه
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    وقتی از استانبول تورکیه پام به تهران ایران رسید که اخیرا به لحاظ کیفیت زندگی در بین 250کشور جعان رتبه ش 249 شد، احساس کردم از یک جای پیشرفته و سرزنده وارد یک شهر جنگلی پر شدم
  • DE ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    ترکیه مخصوصا پس از روی کار آمدن اردوعان فوق العاده نامرد، خائن، خنجر از پشت زن و خیانتکار شده و از فروش دوست و دشمن ابایی ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس