کد خبر 1394455
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
گاردریل

احتمالا شما هم بارها در بزرگراه ها یا جاده ها شاهد گاردریل ها بوده اید، گاردریل هایی که برخی اوقات به جای این که جان انسان ها را نجات دهند قاتل جان آن ها می شوند.

به گزارش مشرق، نامناسب بودن ایمنی گاردریل ها یکی از عوامل واژگونی خودروها، جان سپردن و نقص عضو سرنشینان خودروهاست. این درحالی است که نقش گاردریل ها، حفظ جان انسان هاست. نقش گاردریل های استاندارد پر واضح است که از نظر مهندسی، جنس و بافت آلیاژی این گاردریل ها، اتصالات قطعات آن‌ها به یکدیگر، تعداد لایه های محافظ در بخش های مختلف جاده و اتصالات و استحکام پایه های نگه دارنده در کنار سایز و ارتفاع نصب گاردریل از اهمیت ویژه ای برخوردارند و می توانند تفاوت بین مرگ و زندگی مردمان این سرزمین را رقم بزنند.

بر اساس استانداردهای جهانی یک گاردریل ایمن می تواند حتی انرژی جنبشی خودروهای بزرگی چون انواع کامیون یا اتوبوس را نیز خنثی و با تغییر مسیر این وسایل نقلیه، از سقوط آن ها به دره یا پرتگاه و خروج از جاده جلوگیری کند. گاردریل های خطرناک متاسفانه در کشورمان شاهد ناکارآمدی گاردریل ها حتی در برابر ضربه خودروهای سبک و سواری هستیم، آن چنان که بارها در تصاویر حتی شاهد جدا شدن گاردریل از پایه های خود و ورود آن به کابین خودرو بوده ایم که امری بسیار خطرناک و گاه مرگ آفرین است.

مقاومت نداشتن گاردریل، جداشدن اتصالات قطعات و فرو رفتن گاردریل در بدنه خودروها، تصادفات دلخراشی را رقم می زند. گاردریل هایی که یارای مقاومت در برابر وزن خودروهای سواری را ندارند، طبیعتا در مقابل وزن عظیم خودروهای سنگین و تجاری هم هیچ کاربردی نخواهند داشت.

حذف گاردریل و نصب نیوجرسی همان طور که گفته شد هدف اصلی از نصب گاردریل‌ها در بزرگراه‌ها گرفتن قدرت و انرژی خودروهایی است که به دلایل مختلفی چون خواب‌آلودگی راننده‌ها، کاهش دید، سرعت زیاد و ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه از مسیر اصلی خارج می‌شوند و حادثه می آفرینند.

به همین دلیل سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در گفت و گو با ایرنا از مسئولان وزارت راه و شهرسازی خواست تا ایمنی جاده ها را در اولویت کاری خود قرار دهند و گفت: «با پیگیری های انجام شده و کار کارشناسی، تصمیم بر این شد که به جای گاردریل در وسط راه از نیوجرسی مفصل دار استفاده شود تا از خروج خودرو جلوگیری شود. به نظر می رسد نصب این نیوجرسی ها موفقیت آمیز بوده و بهتر است در همه آزادراه ها برای نصب جداکننده وسط، به جای گاردریل از نیوجرسی مفصل دار استفاده شود چرا که توان نگه داشتن خودروها در زمان بروز حوادث را دارد.»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس