کد خبر 1394026
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
فرانسه

وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با همتای انگلیسی خود در پاریس نگرانی اش را در مورد اجرای پروتکل ایرلند شمالی ابراز کرد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی گفت کاترین کولونا (وزیر خارجه فرانسه) به لیز تراس (وزیر خارجه انگلیس) گفت فرانسه خواهان راه حلی پایدار برای ایرلند شمالی بر اساس توافقی است که بین اتحادیه اروپا و انگلیس امضا شد.

بر این اساس، لندن قصد دارد به طور یک جانبه برخی مفاد آن را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،  پروتکل ایرلند شمالی که لندن و بروکسل در چارچوب برگزیت در مورد آن مذاکره کردند، به منظور تلاش برای حل مسئله حساس مرز بین ایرلند شمالی که بخشی از انگلیس است و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست طراحی شد.

بیشتر بخوانید:

اتحادیه اروپا از انگلیس شکایت کرد

این پروتکل برای حفاظت از بازار واحد اروپایی پس از برگزیت بدون ایجاد مرز خاکی بین دو ایرلند امضا شد تا بدین ترتیب توافق صلحی که سال ۱۹۹۸ به سه دهه ناآرامی‌های خونین بین وحدت طلبان و جمهوری خواهان پایان داد، حفظ شود.

با این هدف، این پروتکل یک مرز گمرکی در دریای ایرلند ایجاد کرد، اما این وضعیت عرضه را مختل می‌کند و خشم جامعه وحدت طلب را که از ماندن در انگلیس حمایت می‌کند، برمی انگیزد.

دولت بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از تهدید به لغو این معاهده بین المللی که در مورد آن مذاکره شده و به امضای طرفین رسیده است، ترجیح داد به طور یک جانبه تغییراتی در آن ایجاد کند.

دوشنبه نمایندگان انگلیسی در شور اول بازنگری یکجانبه در سازوکارهای گمرکی در ایرلند شمالی را با وجود هشدارهای بروکسل تصویب کردند. بروکسل به لندن هشدار داد چنین اقدامات تلافی جویانه تجاری را توجیه خواهد کرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با تأکید بر اینکه هیچ کشور عضو اتحادیه اروپا با بازگشایی مذاکرات در این زمینه موافقت نخواهد کرد، گفت دولت بوریس جانسون به تبلیغات انتخاباتی در مورد برگزیت پس از تبلیغات انتخاباتی ادامه می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس