تئوری بهبود رابطه هاشمی و احمدی نژاد موافقان و مخالفانی دارد. مخالفانی مثل حمید رسایی و صادق زیباکلام و موافقانی مثل عباس سلیمی نمین و سایر یاران اصولگرایش که بر خلاف سلیمی ترجیح می‌دهند از عبارت‌هایی مثل "فصل مشترک‌ها" یا "پیوندها" استفاده کنند.

مشرق: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور احمدی نژاد همواره در فضای افکار عمومی به عنوان دو رقیب جدی شناخته شده‌اند. دو رقیبی که کنایه‌های آنها به یکدیگر و عملکردهای هم، در طول 7 سال گذشته به محض ابراز، نقل تمام محافل سیاسی شده است.

این محمود احمدی نژاد بود که که در مناظره‌های معروف انتخاباتی در سال 88، در مقابل رقیبان خود به آیت‌الله هاشمی اشاره و تصریح می‌کرد که هاشمی مخالف اوست و علیه او با رقبای احمدی نژاد ائتلاف کرده است.

ماجرایی که تبدیل به حاشیه‌های زیادی شد و بعدها عده بسیاری احمدی نژاد را به دلیل این اشاره‌های صریح مورد شماتت قرار دادند.

البته آیت‌الله هاشمی نیز ساکت نبود. وی در موارد مختلفی به مقوله‌ای به نام "تخلفات دولت" اشاره کرده است. حتی در مقطعی به نقل از وی عنوان شد که "من از اول هم با احمدی نژاد مشکل داشتم."



این در حالی است که انتقادات متعدد وی از احمدی نژاد و یارانش که گاهی در خلال دیدارهای مختلف وی جلوه‌گر می‌شود، همواره سوژه مورد علاقه رسانه‌ها بوده است.

×و اما رخداد عجیب

ماجرا اما از آنجا آغاز شد که زمزمه‌هایی بلند شد که مفهوم آنها عجیب‌ترین چیزی بود که می‌توانست در معادلات سیاسی شکل بگیرد.

"دوستی احمدی نژاد و هاشمی".
کسی دقیقاً نمی‌داند این زمزمه از کجا آغاز شده است.

گفته می‌شود این داستان به آنجا بر‌می‌گردد که تعدادی از مدیران وابسته به تفکر کارگزاران در سازمان میراث فرهنگی و در زمان ریاست مشایی بر این سازمان به کار گرفته شدند.

بارزترین این افراد نیز چهره‌هایی نظیر مهدی جهانگیری (برادر اسحاق جهانگیری) و محمدشریف ملک زاده بودند.

ناگفته نماند که تراژدی انتصاب مدیران کارگزارانی در دولت احمدی نژاد فقط منوط به همین افراد نماند و بعدها نیز ادامه یافت.

خرداد ماه گذشته بود که انتصاب یکی از وزرای کابینه آیت‌الله هاشمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت احمدی نژاد جنجال‌های زیادی برپا کرد.

کار به جایی رسید که حتی روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت نیز در مقابل این انتصاب ساکت نماند و لب به انتقاد گشود.

ایران در همین زمینه در خبری نوشت: انتصاب "غلامرضا شافعی"، وزیر صنایع دولت‌های میرحسین موسوی و خاتمی و وزیر تعاون دولت هاشمی به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) واکنش های مختلفی را در پی داشته است.

ایران در ادامه خبر خود تصریح کرده بود: شافعی در حالی در این جایگاه مهم منصوب شده که از افراد نزدیک به حزب کارگزاران و جزو امضاکنندگان بیانیه معروف 16 نفری اعلام موجودیت این حزب می‌باشد.

اما ماجرا وقتی جذاب‌تر می‌شد که شافعی نیز که اکنون یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت به شمار می‌رود یک تن دیگر را با خود به این تشکیلات وارد کرد.

وی برای اکبر ترکان یکی از مدیران اصلی حلقه کارگزاران سازندگی، حکم ریاست هیات مدیره شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران را صادر کرده است.

و البته ترکان نیز همان کسی است که قبلا هم در دولت نهم و در سمت معاونت وزارت نفت حضور داشت اما پس از مدتی برکنار شد.


از "عباس سلیمی نمین" به عنوان نخستین کسی نام برده می‌شود که پیرامون شباهت‌های برخی روش‌های احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی سخن رانده است.

او در مقطعی و در جمع دانشجویان گفته بود:‌
"نمی‌توان گفت که نقد آقای احمدی‌نژاد به آقای هاشمی نقد روشی است چرا که در حال حاضر دارد به روش آقای هاشمی عمل می‌کند. ایشان می‌خواهد به نماد آقای هاشمی حمله کند و این حمله اصولی و اسلامی نیست. روش هاشمی این بود که از افراد همچون ملک‌زاده و جاسبی که به صورت غیر قانونی عمل می‌کردند حمایت می‌کرد. بعضاً می‌بینیم احمدی‌نژاد نیز روش هاشمی را در حال ادامه دادن است ضمن اینکه احمدی‌نژاد از آدم‌های هاشمی نیز استفاده می‌کند بنابراین منتقد روش آقای هاشمی نیست."

البته این فرضیه بعدها و با حمایتی که احمدی نژاد در شورایعالی انقلاب فرهنگی از عبدالله جاسبی، رئیس سابق دانشگاه آزاد و از چهره‌های منتسب به هاشمی رفسنجانی به عمل آورد بیشتر تقویت شد. ضمن آنکه در دو سال اخیر، موارد دیگری نیز از شباهت‌های رفتاری احمدی نژاد و هاشمی در گفته‌های چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب مورد اشاره قرار گرفته است.

×برگ‌های دیگر یک پرونده

در کنار تمام انتقاداتی که رئیس جمهور احمدی نژاد بارها و بارها به شخص آیت‌الله هاشمی و عملکردهای وی ابراز داشته است اما یک نکته نیز هیچگاه از یاد سیاسیون نرفت و آن دوران استانداری احمدی نژاد در در دولت هاشمی بود.

احمدی نژاد، در زمانیکه برخی از آیت‌الله هاشمی با عنوان سردار سازندگی یاد می‌کردند سکان استانداری استان اردبیل را بر عهده داشته است.



رئیس جمهور فعلی در زمان استانداری خود اما گویا نظر دیگری درباره هاشمی رفسنجانی داشته است.

نقل قولی از احمدی نژاد وجود دارد که در آن سال‌ها با اشاره به هاشمی می‌گوید: "آیت‌الله رفسنجانی، رییس‌جمهور ایران، همیشه و در همه ابعاد در صحنه‌ها و شرایط دشوار انقلاب اسلامی، از عناصر تعیین کننده است و نام ‌هاشمی در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی با درخشندگی و به نیکی ثبت خواهد شد."

همچنین بر اساس اخبار تکذیب نشده، احمدی نژاد در دوران انتخابات مجلس ششم، ریاست ستاد هاشمی رفسنجانی در منطقه نارمک تهران را بر عهده داشته است.

احمدی نژاد بر اساس آنچه که سایت تعامل گزارش داده است در سال 79 نیز و در هنگامیکه هاشمی رفسنجانی با انتقاداتی از درون جبهه اصلاحات مواجه شده بود به صحنه آمده و اینطور گفته است:

"تخریب چهره‌های رقیبی که طی سال‌های اخیر انجام گرفته در تاریخ دو دهه اخیر کشورمان بی‌سابقه است؛ بطور مثال برخورد جناح دولتی در انتخابات مجلس ششم با آقای هاشمی رفسنجانی، هم تأسف بار است و هم در عین حال عبرت انگیز است و نکته‌ای نیست که به سادگی امکان توجیه داشته باشد. جمع زیادی از افرادی که ادعای حضور در جبهه دوم خرداد را دارند، بخش اصلی حیات خود را مدیون شخصیت آقای هاشمی هستند، اما به محض اینکه ایشان در مقابل زیاده خواهی‌ها و انحرافات قطعی این مجموعه ایستاد و در انتخابات مجلس ششم به تحمیلات استبدادی آنان تن نداد و تسلیم خواسته‌های غیر منطقی بعضی از این مدعیان مردمسالاری نشد، لشکر تخریب و ماشین تبلیغاتی آن‌ها هجوم خود را آغاز کرد و شخصیتی را که تا چند ماه قبل، از او به عنوان امیر کبیر دوران سازندگی یاد می‌کردند و حتی مصمم بودند با تغییر قانون اساسی دوره مدیریت ایشان را تمدید کنند، با ناجوانمردانه‌ترین و پیچیده‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی مورد هجوم قرار دادند"

×مخالفان و موافقان یک نظریه

تئوری "دوستی احمدی نژاد و هاشمی" ضمن موارد گفته شده استدلال دیگری هم دارد و آن حضور احمدی نژاد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها استنکاف از حضور است.

حضوری که البته با لبخند‌های ملیح هاشمی و احمدی نژاد نیز همراه بود.

صادق زیباکلام به عنوان یکی از طرفداران اصیل و جدی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جمله مخالفان این تئوری است.

او که همواره و در تریبون‌های مختلف از نشدنی بودن دوستی احمدی نژاد و هاشمی صحبت کرده است طی یادداشتی در اینباره ضمن تایید اینکه احمدی نژاد در حال ارسال سیگنال‌هایی برای هاشمی رفسنجانی است، می‌نویسد:

" آقای هاشمی اساسا نمی‌تواند هیچ‌گونه نزدیکی و قرابتی با آقای احمدی‌نژاد داشته باشد چون هیچ‌گونه زمینه‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بین هاشمی و احمدی‌نژاد وجود ندارد."

او همچنین در بخش دیگری از این یادداشت که مدتی قبل در روزنامه اعتماد منتشر شده است، می‌گوید:
"دوستی با احمدی‌نژاد و ائتلاف با او برای هاشمی سودی نخواهد داشت و هاشمی به او نزدیک نخواهد شد. چون همانطور که گفتم نگاه‌های این دو متفاوت است و هر چه بررسی می‌کنیم می‌بینیم در هیچ کجا این دو نقطه اشتراکی با هم ندارند."

زیباکلام البته در لابه‌لای نوشته‌ خود تصریح می‌کند که هدف احمدی نژاد از حضور در جلسات مجمع تشخیص نزدیک شدن به شخص هاشمی است.



در کنار صادق زیباکلام نیز حجت‌الاسلام حمید رسایی قرار دارد.

چهره مبرّز جبهه پایداری اخیراً در گفت‌وگو با نشریه پنجره و در هنگام پاسخ به یک سوال، پیرامون بهبود رابطه هاشمی و احمدی نژاد می‌گوید:‌ اینکه روابط احمدی نژاد و هاشمی خوب شده یا به عبارتی از نظر فکری به هم نزدیک شده‌اند، خبری است که تحلیل شما بر اساس آن بنا شده و من اصل خبر را با واقعیت مطابق نمی‌دانم. یعنی من از نظر فکری این دو چهره را به هم نزیک نمی بینم.
آقای احمدی نژاد تصمیمات غلطی در آن ایام اتخاذ کرده است اما هنوز تا تطابق فکری با آقای هاشمی فاصله زیادی دارد.

×یاران ساکت احمدی نژاد و لبخندهایی برای هاشمی رفسنجانی

ماجرای سیگنال‌های ارسالی به هاشمی اما پرده دیگری هم دارد و آن حلقه یاران نزدیک به احمدی نژاد هستند.

مردانی با حاشیه‌های پررنگ که البته کوچکترین انتقادی از آنها نسبت به هاشمی رفسنجانی شنیده نشده است.

این در حالی است که صحبت‌های برخی از این افراد در نیش و کنایه به اصولگرایان و زیست مسالمت گونه با اصلاح ‌طلبان نیز ظنّ علاقه آنها به نزدیکی به خط هاشمی رفسنجانی را تقویت می‌کند.

 البته نباید از یاد برد که عبارت "جریان انحرافی" نخستین بار توسط هاشمی به منصه سیاسی کشور راه یافت و برخی اطرافیان احمدی نژاد به هیچ وجه در این رابطه دل خوشی از آیت‌الله هاشمی ندارند.

نقطه مقوّم ماجرای لبخندهای احمدی نژادیست‌ها به خط آیت‌الله هاشمی نیز آن است که به هر حال چهره‌هایی نظیر ملک زاده، جاسبی، جهانگیری، شافعی و ترکان بعنوان چهره‌های شناسنامه دار در ذیل سایه هاشمی؛ در دولت احمدی نژاد و یارانش بوده است که مورد توجه و حتی تکریم و حمایت قرار گرفته‌اند.

×موافقان و مخالفان، هریک به راه خود

عباس سلیمی نمین اما همچنان تنها کسی است که به سبب شجاعت‌هایی ذاتی که دارد علنا از بهبود روابط هاشمی و احمدی نژاد سخن می‌راند.

مدعایی که البته برای آن نشانه‌هایی نیز وجود دارد.

در کنار سلیمی نمین اصولگرا اما عده زیادی نیز در درون جبهه‌ها و طیف‌های سیاسی کشور هستند که به نظر می‌رسد با او موافقند اما ترجیح می‌دهند در هنگامه این شفاف‌سازی‌ها با ادبیاتی مثل "فصل مشترک‌ها" یا "پیوندها" سخن بگویند.

×دو موافق و مخالف با یک نظریه

عباس سلیمی نمین در فروردین ماه امسال در گفت‌وگو با سایت خبری الف و در ادامه همه اشارت‌های خود به نزدیک شدن رابطه میان احمدی نژاد و هاشمی گفته بود: در عرصه بین المللی ایشان (هاشمی) سعی می‌کند از کاری که دولت فعلی دارد انجام می‌دهد یک قدم جلوتر بردارد. دولت احمدی نژاد طی این سالها سیگنالهایی به آمریکایی‌ها برای مذاکره داده است. آقای هاشمی با این موضع گیری‌ها در رابطه با آمریکا می‌خواهد، بگوید که من در این موضوع از احمدی نژاد با سابقه تر هستم و من خیلی زودتر از احمدی نژاد ضرورت رابطه با آمریکا را حس کردم.



شاید به جرات بتوان گفت فصل مشترک صحبت‌های سلیمی نمین و زیباکلام، ردّ و بدل شدن سیگنال و پیام میان احمدی نژاد و هاشمی است.

صادق زیباکلام نیز که طی یادداشت خود در روزنامه اعتماد از ارسال سیگنال در این میان خبر داده بود، مدتی قبل در لابه‌لای یک مصاحبه به سایت عصر ایران اینطور می‌گوید: احمدی نژاد 2 هزار پیغام و پسغام هم برای هاشمی بفرستد بی فایده است. احمدی نژاد حاضر نشد حکم ریاست فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد را امضا کند. خیلی‌ها معتقدند که این کار او، در واقع پیامی بود برای هاشمی. برخی هم معتقدند که معرفی جاسبی از سوی احمدی نژاد برای عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیام دیگری برای هاشمی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    آقای کچوئیان یکی از موافقین جدی نزدیکی این دو نفر هستند. رجوع شود به مطالب ایشان در چند شماره پیش پنجره + ویژه نامه نوروزی پنجره
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    دوست بودند و هستند ....
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    از قدیم میگن سیاست پدر و مادر نمی شناسه
  • ... ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    دوست نبودند ، شدند
  • حامی دولت ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    اولین دیدار احمدی با هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت پس از مدتی طولانی بعد از تاکید رهبری بر حضور تمامی مسئولین بود. یکی از مخالفان دولت از اون سمت کلنجار میرفت که چرا احمدینژاد با تاکید چندباره رهبری دیر به مجمع رفته است!!(گرچه فکر میکنم این تاکید چندباره نبود و به محض اینکه رهبری تاکید کردند احمدی در مجمع حضور یافت) و یکی دیگر میگوید چرا احمدینژاد با هاشمی دیدار داشته و عبارتی به نام دوستی هاشمی و احمدی رو از اوهام و خیالاتشون در اوردند و روش مانورهای خبری میدهند. سرنوشت بدی در انتظارشونه. منافقان همواره دارای گزاره های متناقض علیه هم اما در نهایت باهم علیه جبهه حقیقت میجنگند. فان حزب الله هم الغالبون
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    0 0
    خفه شو لطفاً

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس