.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از خشکاندن دریاچه شیرابه ۱۸ هزار هکتاری جنوب تهران خبر داد .

به گزارش مشرق، حسین حیدریان در این باره توضیح داد: از نظر سرانه تولید پسماند، نزدیک به میانگین جهانی هستیم. سرانه تولید زباله برای هر نفر در شهر تهران ۷۴۵ گرم است. البته در مناطق شمالی تا ۱۵ گرم بالاتر و در مناطق جنوبی تا ۱۵ گرم پایین‌تر است. این اعداد در حالی است که متوسط تولید زباله در جهان حدود ۷۵۰ گرم است.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مافیای زباله گردی گفت: ترجیح می‌دهم اصطلاح «شبکه پنهان» را برای این موضوع به کار ببرم، چرا که اصطلاح «مافیای زباله»، بزرگ کردن مسئله است. با شبکه پنهانی روبه‌رو هستیم که می‌تواند کارکرد بالایی داشته باشد. حتی می‌تواند به مدیریت شهری خدشه وارد کرده و ضررهای زیست‌محیطی بسیاری برای سلامتی مردم به همراه داشته باشد.

حیدریان از واگذاری کامل مسئولیت بازیافت پسماند به سازمان مدیریت پسماند شهرداری خبر داد و افزود: در گذشته، بین سازمان مدیریت پسماند به عنوان سیاست‌گذار و شهرداری‌های مناطق به عنوان مجری فاصله نسبتاً زیادی در موضوع بازیافت وجود داشت. ما سیاست‌گذاری می‌کردیم اما مجریان آن را به درستی اجرا نمی‌کردند. تصمیم گرفتیم این خلأ را پر کنیم. براساس نتایج طرح «جامع مدیریت پسماند کلانشهر تهران»، این فاصله پر شده و مدیریت اجرایی این موضوع به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره روند بازیافت زباله‌های شهر تهران نیز اظهار کرد: به صورت روزانه، ۶۵۰۰ تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود که از این مقدار، حدود ۷۰۰-۸۰۰ تن تفکیک در مبدأ شده و حدود ۵۵۰۰ تن وارد مجتمع آرادکوه می‌شود. این زباله‌ها وارد خطوط پردازش مکانیکی می‌شوند. در حالی که ظرفیت این خط پردازش حدود ۷۵۰۰ تن است.

گلایه از مشارکت مردم در تفکیک زباله

او ادامه داد: در نهایت، زباله‌ها تبدیل به ۳ بخش می‌شوند؛ مواد قابل بازیافت که دوباره به چرخه صنعت برمی‌گردد، پسماند تَر که وارد فرآیند کمپوست‌سازی می‌شود و پسماند رد شده که ارزش اقتصادی نداشته،‌ اما دارای ارزش حرارتی بوده و می‌توان از آن بازیافت انرژی کرد. جالب است بدانید حدود ۲۰۰ تن از آن در زباله‌سوز آرادکوه تبدیل به برق شده و ۳ مگاوات ساعت برق تولید می‌شود. مابقی نیز دفن می‌شود اما در تلاشیم یک زباله‌سوز جدید با ظرفیت ۱۱۰۰ تن در مجتمع آبعلی احداث شود که در مرحله عقد قرارداد است.

معاون پردازش و دفع سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به خشک شدن دریاچه شیرابه زباله در جنوب تهران گفت: در اواسط دهه ۱۳۸۰، کل زباله‌ها دفن می‌شد،‌ اما آرام آرام خطوط پردازش را برای جداسازی اجزای زباله ایجاد کردیم. بخش تَر زباله که رطوبت بالایی دارد، تولیدکننده اصلی شیرابه است. قبلاً که زباله‌ها دفن می‌شد، شیرابه‌ راه می‌افتاد اما اکنون که کمپوست می‌شود، رطوبت جذب شده و در صورت دفن، تولید شیرابه نمی‌کند. باید اعلام کنم خوشبختانه دریاچه‌ شیرابه به وسعت ۱۸ هزار هکتار و عمق ۲ متر که در طول سالیان دراز تشکیل شده بود، کاملا خشک شده است. برای خشک کردن آن که طی ۲ سال انجام شد، روش‌های مختلفی را به کار گرفتیم که از آن جمله می‌توان به احداث تصفیه‌خانه شیرابه در مجتمع آرادکوه اشاره کرد.

او در پایان درباره تبدیل زباله به کمپوست اظهار کرد: روند کار این‌گونه است که کل زباله‌ها تحویل یک پیمانکار می‌شود؛ ۵۰ درصد آن، زباله تَر است که وارد فرآیند کمپوست‌سازی می‌شود. البته با افزایش قیمت کودهای شیمیایی، بازار خرید کمپوست بهتر شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس