کد خبر 1393532
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴

لوله گوشتدار در بین انواع لوله‌های فولادی با توجه به ضخامتی که در دیواره‌های خود دارند، به عنوان لوله گوشت‌دار شناخته شده‌اند. این لوله در صنایع بزرگ کاربرد دارد، حفاری زمین‌شناسی، صنایع نقتی و پتروشیمی، لوله و یاتاق‌های خودرو و… از جمله این موارد است.

لوله های ضخیم یا همان لوله گوشت دار فولادی کاربردهای متنوعی دارد اما اغلب، در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • موارد صنعتی
  • انتقال مایعات
  • پروژه های پتروشیمی
  • به منظور انتقال آب در مسافت های طولانی
  • به عنوان محصولات تحت فشار
  • ماشین سازی
  • هیدرولیک

منظور از محصول گوشتدار همان لوله هایی با ضخامت بسیار بالا نسبت به سایر لوله ها است که اغلب در شرایط محیطی سخت مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به اینکه ضخامت تیوب فولادی بسیار بالاست طبیعتاً وزن آن نیز بالاتر از حد معمول خواهد بود بر همین اساس ارزش و قیمت پایه آن نسبت محصولات معمولی بالاتر است.

نحوه ساخت و تولید این نوع محصول

برای ساخت لوله‌های گوشتدار که در خانواده لوله های بدون درز قرار می‌گیرد ، ابتدا باید مقاطع استوانه‌ای فولادی تولید شود. مقاطع استوانه ‌ای با نورد چهار پهلو یا شمشه‌ های فولادی بوجود می‌آید . خود این مقاطع به روش ریخته ‌گری پیوسته از مذاب فولاد با ترکیب شیمیایی مشخص در چند مرحله نورد بوجود می‌ آیند.

در روش‌های تولید هر دو نوع لوله ، فولاد خام در ابتدا درون یک شکل ابتدایی با قابلیت کارپذیری بیشتر ریخته می‌شود (بیلت داغ یا نوار مسطح) سپس به وسیله‌ ی کشیدن بیلت فولادی داغ درون یک لوله به صورت یک لوله‌ی بدون درز یا با فشار آوردن به لبه‌ های نوار فولادی مسطح به همدیگر و درزگیری آن‌ها با یک جوش یک لوله‌ ی بدون درز ایجاد می‌شود.

استاندارد لوله گوشت دار

اگر در تولید یک لوله فولادی، تمامی استانداردهای موردنیاز رعایت شده باشد، می‌توانید از کیفیت بالای لوله اطمینان حاصل کنید. به بیان دیگر این استاندارد لوله فولادی است که کیفیت آن را تضمین می‌کند و تائید می‌کند که آیا این لوله دارای کیفیت مناسبی است یا خیر. از آنجایی که لوله گوشت دار یک لوله بدون درز است، استانداردی که در تولید آن استفاده می‌شود نیز با تمامی لوله‌های بدون درز مشترک است. استاندارد ASTM یک استاندارد جهانی و مشترک بین تمامی لوله‌های بدون درز است که در تولید لوله گوشتدار نیز از استاندارد ASTM A105 استفاده می‌شود.

انواع ضخامت لوله گوشتدار

لوله‌ها را معمولاً با ضخامت آن‌ها نام می‌برند؛ به عنوان مثال لوله گوشتدار 20 میل یعنی ضخامت این نوع لوله 20 میلی‌متر است؛ اما لوله گوشت دار در چه ضخامت‌هایی تولید می‌شود؟

لوله گوشتدار در ضخامت‌هایی بین 2 تا 80 میلی‌متر تولید می‌شود که عمده استفاده از آن در ضخامت‌هایی بین ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۳۸، ۴۰ و ۷۰ میلی‌متر است. هر لوله علاوه بر ضخامت، دارای قطر خارجی و قطر داخلی نیز بوده که قطر خارجی این نوع لوله معمولاً 220 میلی‌متر و قطر داخلی آن 80 میلی‌متر است.

بهترین روش تشخیص لوله گوشتدار اصل

روش های مختلفی برای تشخیص لوله گوشت دار اصل از تقلبی و یا حتی تمایز بین لوله گوشتدار از سایر لوله های معمولی وجود دارد. لوله های فولادی با ضخامت کم معمولا به روش نورد سرد تولید می شوند؛ حال آنکه تکنولوژی به کار رفته برای ساخت لوله های گوشتدار که لوله هایی با جداره ضخیم هستند، فرآیند نورد گرم می باشد. بنابراین، یکی از اصی ترین فاکتورها در تشخیص لوله گوشتدار اصل از سایر لوله ها، توجه به روش تولید آنها می باشد.

دومین روش برای تشخیص لوله گوشت دار، توجه به ضخامت آن می باشد. با توجه به این که اصطلاح لوله گوشت دار به لوله های با ضخامت بالا اطلاق می شود، بنابرایت از روی ضخامت آنها می توان به اصل یا تقلبی بودن آنهای برد و آنها را به راحتی از سایر لوله ها متمایز کرد. در همین راستا، یک قاعده کلی وجود داشته که معمولا لوله هایی که نسبت قطر به ضخامت آنها کمتر از 20 باشد، لوله گوشتدار می باشند. در نتیجه، ضخامت لوله های گوشتدار از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر بوده که بیشتر از ضخامت لوله های جدار نازک می باشد.

لوله گوشتدار صنعتی را چگونه میتوان تشخیص داد؟

ضخامت این دسته از لوله‌ها بین چند میلی متر و چند سانتی متر می‌باشد. همان طور که گفتیم لوله‌های گوشت دار از لوله‌های بدون درز هستند که فرآیند تولید آن‌ها کاملاً مشابه تولید لوله مانیسمان است.

لوله‌های گوشتدار با توجه به سایز و ضخامتی که دارند، نام گذاری می‌شوند. برای مثال، لوله‌هایی که ضخامت ۱۰ میلی متر دارند، با عنوان لوله ضخیم یا گوشت دار ۱۰ میل و لوله‌هایی با ضخامت ۲۰ میلی متر، به عنوان لوله گوشتدار ۲۰ میل معرفی می‌شوند. اگر بخواهید ضخامت تقریبی لوله را به‌دست آورید، باید قطر بیرونی را از قطر درونی لوله کم کنید.

اگر قصد خرید لوله گوشتدار و یا دیگر مصولات فولادی و ساختمانی را دارید شرکت همیار فلز به دلیل مجهز بودن به خرید آنلاین بهترین گزینه برای شماست.

همیار فلز با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت در زمینه آهن آلات با ۳۸ سازمان دولتی طرف قرارداد است و به شما این امکان را می دهد تا در کمترین زمان با فاکتور رسمی خرید خود را انجام دهید.

کلمات کلیدی:لوله، فولاد، ضخامت لوله، همیار فلز


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد 

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس