آزمایش جدید چشم قادر به پیش بینی حمله قلبی است

تحقیقات جدید ارتباطی بین پیچیدگی عروقی در شبکیه چشم و خطر ابتلا به انفارکتوس میوکارد یا به عبارت دیگر حمله قلبی را شناسایی کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز تودی، به زودی، اسکن شبکیه ممکن است بتواند حملات قلبی را پیش بینی کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاهش پیچیدگی رگ‌های خونی در پشت شبکیه چشم انسان، یک نشانگر اولیه برای سکته قلبی است.

این کشف با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری عمقی برای پردازش داده‌های گروه بزرگی از افراد انجام شد.

محققان با بررسی داده‌های ۵۰۰ هزار نفر، حدود ۳۸۰۰۰ شرکت کننده سفیدپوست بریتانیایی را شناسایی کردند که شبکیه چشم آنها اسکن شده بود و بعداً دچار حمله قلبی شده بودند. تصاویر شبکیه و اطلاعات ژنوتیپ این افراد مورد بررسی قرار گرفت.

در پشت شبکیه، در دو طرف جایی که به عصب بینایی متصل می‌شود، دو سیستم بزرگ رگ خونی یا عروق خونی قرار دارند. در یک فرد سالم، هر یک شبیه یک شاخه درخت، با هندسه پیچیده مشابه است.

با این حال، برای برخی افراد، این پیچیدگی تا حد زیادی وجود ندارد، و شاخه شاخه شدن‌ها بسیار ساده شده است. محققان دریافتند این وضعیت می‌تواند پیش بینی کننده احتمال حمله قلبی باشد.

«آنا ویلاپلانا ولاسکو»، نویسنده اصلی تحقیق، گفت: «تحلیل ژنتیکی ما نشان داد چهار ناحیه ژنتیکی مرتبط با پیچیدگی عروق شبکیه در فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با حمله قلبی نقش دارند.»

وی در ادامه افزود: «ما معتقدیم که هر بیمار ممکن است مشخصات تغییرات عروقی شبکیه منحصر به فرد خود را داشته باشد.»

به گفته محققان، اقدام آینده باید بر روی بازتولید نتایج در گروه‌های دیگر و یا تعداد بیشتری از بیماران متمرکز شود، زیرا نه تنها یافته‌ها را تأیید می‌کند، بلکه پیش‌بینی خطر را نیز بهبود می‌بخشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس