حج

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به استفتاء درباره «صرف هزینه حج برای فقرا» منتشر شد.

به گزارش مشرق، متن پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به استفتائاتی درباره «صرف هزینه حج برای فقرا» منتشر شد.

متن سؤال و جواب منتشرشده به این شرح است:

سؤال: سال‌های قبل جهت انجام فریضه حج ثبت‌نام کردم. آیا جایز است از تشرف انصراف داده و کل هزینه حج را جهت خرید جهیزیه فقرا هزینه نمایم؟

جواب: اگر مستطیع هستید، بر شما واجب است که به حج مشرف شوید؛ هرچند بسیار شایسته است به‌مقدار توان، برای جهیزیه فقرا نیز کمک کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    16 7
    خدایی که حج را واجب کرد از وجود فقرا خبر داشت. منتهی افرادی پیدا شده اند که خود را از خدا هم عاقلتر و دلسوزتر می دانند. جالب اینکه همین افراد دلسوز که رفتن به حج و زیارت اربعین را نهی می کنند و می گویند پولش را به فقرا بدهید کمترین اظهار ناراحتی در در مقابل سفرهای سالانه ده میلیون ایرانی به امارات و ترکیه ندارند. پس مبادا فریب اینها بخورید. حج واجب است. دادن ولیمه اش هم به فقرا سنت است و اتفاقا از قدیم همیشه فقرا منتظر ولیمه حج بودند!
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 1
      فامیل نزدیک پزشکه متخصص هست تجریش یه مجتمع 5 واحدی میشینه همه کارخانه دار و پزشک یک زوج جوان استخدام کردند تمام وقت برا نظافت ساختمان و استخر و نگهبانی یک اتاقک هم پارکینگ دادند بشینه مثل سگ باهاش رفتار میکنند ماهی 1.5 هم به سختی میدهند میگن پرو میشه حرف گوش نمیده سفر های خارجی شان هم براه ماهی بالای چند صد تومان هم خرج زندگی و عیش و نوش هشیااااااااار باشید ملت حج و نماز و روزه و خمس و زکات و مسلمانی را تقویت نکنید جامعه گیر این اشغالها میفته و همه شما ها حکم حیوانات این دماغ فیل افتاده ها را پیدا میکنید از ما گفتن بود نشه باز مثل ساسانیان و قبل و بعدش
    • FR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 4
      اکثرا ولیمه ها را به فامیل میدهند نه فقرا . اگر نظام حسابرسی و مالیاتی درست داشتیم کسی آنقدر فقیر نبود که محتاج ولیمه شود. نحل 36 یونس 47 هر قوم رسول خودش را دارد و به تبع آداب و مکان نیایش خودش را. شوری 7 اسلام اختصاص به مکه و اطرافش دارد . بقره 144 به این دلیل قبله تغییر کرد چون اسلام قرار نبود جهانی باشد و تابع یهودیان. طبق نظر امام برای حفظ حکومت میتوان نماز را حذف کرد چه رسد به حج. میلیاردها تومان ارز ترجیحی برای حجاج در این وانفسای اقتصادی یعنی خیانت به کشور و خدمت به بن سلاخ. سوال انحرافیست. اولویت نان و رفع درد مردم است نه جهیزیه. افرادی هستند که برای چندمین بار حج میروند. مسلما نظر رهبری شامل چنان افرادی نمیشود. نباید منتظر فتوا بود. هر کس که میخواهد واقعا عمل صالح انجام دهد پیش خودش هزینه حج را محاسبه کرده اختصاص به رفع مشکلات مستمندان کند. خدای کعبه که از رگ گردن به ما نزدیکتر است قهر نکرده ، مودتش فزونتر خواهد شد.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 0
      پیغمبر برای شاه ایران و روم و حبشه افریقا سفیر فرستاد و انها را به اسلام دعوت کرد در قران مجید هم همه مردم دعوت شدند و فرموده رنگ و نژاد فقط برای شناخت شما از هم است
    • به ۱۲:۱۰ IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      وصیت حضرت علی علیه السلام در بستر شهادت این بود" الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترك لم تناظروا".. خدا را خدا را برای خانه پرودگارتان. آن را تنها نگذازید که اگر تنها گذاشتید مهلت داده نخواهید شد. تو فکر کرده ای یعنی زمان خود رسول الله فقیر نبود؟ امام علی علیه السلام خود هر سال حج می رفت آیا از فقرایی که شبها برایشان غذا می برد خبر نداشت؟ آیا امام حسن و امام حسین علیه السلام که هر سال حج می رفتند ازفقرایی که اموالشان را با آنها تقسیم می کردند خبر نداشتند؟.. چرا ای دشمن خدا. ولیمه را هم به فامیا هم بدهند در همه فامیل ها افراد فقیر زیاد هست. همین بهانه برای دور همی فامیل و کمک به آنها بهترین عبادت است.
  • خدای اسروشنه IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    8 11
    تا خدا را درچه و در کجا ببینی
    • NO ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 4
      لابد خدا در دوبی و آنتالیا است.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      8 3
      نیاز فقرا را با زکات می توان رفع کرد، به خصوص اگر هر محصولی که مانند گندم و جو و خرما و دام حاصل شود مثل: برنج، پسته، ماهیگیری، چاییکاری، پرورش شتر مرغ و مانند این ها ! اما هزینه سفر به دوبی و آنتالیا و قبرس و تایلند و سایر بلاد برای تفریح و خوشگذرانی نه تنها جایز که واجب است خرج نیازمندان شود!!!
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      7 3
      یه اصولی هست که مسلمونارو سرپا نگه داشته...یکیش حج، شما از درکش عاجزی
  • GB ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    4 11
    خدا مگه خونه داره؟؟؟ که میگید خونه خدا؟؟؟ این خودش جهالت.... احترام به اتاق با پارچه سیاه یعنی حماقت عربی
    • علی حقجو IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      6 4
      بیت الله الحرام نامی است که خداوند متعال در قرآن بر روی کعبه گذاشته و بر شرف او افزوده است. پس کعبه، خانه خداست. اما نه خانه‌ای که در ذهن کودکان و کم‌خردان متبادر می شود. هر تعلقی نسبت به متعلقش سنجیده می‌شود و صفت و ویژگی‌های مخصوص به خود دارد.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      4 3
      جواب ابلهان خاموشی است. نام دیگر خانه خدا « بیت الله الحرام » است.
    • GB ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      1 4
      آفرین خدا نیازی به خونه این کلک بازی‌ها نداره اینها همش پول واسه عربستان
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 0
      بله. خدا هم خانه دارد. اما نه یک خانه. هر خانه که محل برپایی شرایع الهی باشد خانه خدا است. خدا قرض هم نمی خواهد اما می گوید به خدا قرض الحسنه دهید. خدا حانش در خطر نیست اما می گوید برایم جهاد کنید. این ما هستیم به سنگ نشان و خانه خدا و حاکمیت دین او نیاز داریم. در حماقت شما همین بس که اسلام که ویران کننده همه فرهنگ و آداب و رسوم عربی و احیا کننده یکتا پرستی بود را دین عربی می نامید.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    6 1
    یکبار حج تمتع در صورت داشتن استطاعت بر هر مسلمانی واجب است مانند نماز و روزه و هیچ جایگزینی ندارد. مگر برای نماز یا روزه جایگزینی هست؟؟؟ و معمولا افرادی که صرف اطاعت خداوند، به حج واجبشون میروند معمولا دست بخیر هم هستند.اما سفر به دوبی و آنتالیا و تایلند و... واجب نیست! نگه داری حیوان در خانه و کلی خرید غذا و عقیم کردن و جراحی زیبایی او واجب نیست. رفتن به کنسرت فلان خواننده در ترکیه و آمریکا واجب نیست! کلی هزینه صرف لباس و وسایل خانه آنچنانی و لوازم آرایش و عمل های زیبایی الکی واجب نیست و برای همه ی آنها جایگزینی هست و آن هم کمک به فقرا!!!!!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    5 0
    هرچه جای خودش حج جای خودکمک جای خود
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    1 0
    هیچ وقت نمی توان یک عمل واجب را با اعمال مستحب جایگزین کرد حج جزو اعمال واجب برای افراد مستطیع است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس