مذاکره

نخست‌وزیر عراق در تشریح محورهای گفت‌وگوی خود در ریاض و تهران خبر داد با طرف ایرانی درباره مسأله آب و برق صحبت کرده و وزیر نیروی ایران به بغداد سفر خواهد کرد.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، عصر سه‌شنبه، در جلسه اعضای دولت این کشور به مسائلی که در سفرش به ریاض و تهران مورد بررسی قرار گرفته، اشاره کرد.

سفر به ایران و عربستان

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نخست‌وزیر عراق در ارتباط با سفر منطقه‌ای خود اظهار داشت: «درباره سفر اخیرم به عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، [باید بگویم] سفر به عربستان خیلی خوب بود و ما در جریان این سفر مسائل مشترک و سرمایه‌گذاری این کشور در عراق و چشم‌انداز همکاری‌ها در آینده را مورد بررسی قرار دادیم.»

مصطفی الکاظمی اضافه کرد: «ما درباره اتصال برق و بسیاری از پروژه‌های که عراقی‌ها از آن استفاده می‌کنند و اهمیت استقرار و آرامش در منطقه و ایفای نقش عراق در آرام‌سازی فضا در راستای منافع کشور و منطقه گفت‌وگو کردیم.»

الکاظمی ادامه داد: «ما درباره چالش‌های جهانی ناشی از جنگ اوکراین و بازتاب آن بر امنیت غذایی و چگونگی همکاری برای فراهم کردن نیاز ملت‌ها برای تأمین این امنیت صحبت کردیم.»

وی ادامه اداد: «در سفرمان به جمهوری اسلامی ایران درباره همین نکات و مسائل مشترک و همچنین اقدام در جهت مسئله انرژی و آب گفت‌وگو کردیم و برادران در ایران آمادگی خود را برای اعزام وزیر نیرو به بغداد به منظور صحبت درباره مسائل مربوط به آب و انرژی برق و حل و فصل تمام مسائل اعلام کردند.»

بیشتر بخوانید:

آمادگی عربستان برای مذاکرات دیپلماتیک با ایران

نخست‌وزیر عراق اخیرا در سفری ‌ازپیش‌اعلام‌نشده در رسانه‌ها ابتدا به عربستان سعودی سپس به ایران سفر کرد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: «سفر الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود و این سفر در چارچوب موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای معنا پیدا می‌کرد از جمله نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در روابط ایران و عربستان ایفا کرده است. در این سفر درباره موضوعات اقتصادی و پروژه‌هایی که معطل مانده و یا در حال انجام است، تبادل نظر انجام شد. در خصوص مراودات مردمی و رفت و آمدها گفت‌وگو شد. روابط دو کشور چند لایه و راهبردی است و همواره این موضوعات پیگیری می‌شود و متعاقب سفری است که چند وقت پیش وزیر خارجه عراق به ایران داشت.»

خطیب زاده اضافه کرده بود: «یکی از ابعاد دیگر این سفر نقشی است که عراق در گفت‌وگوهای ایران و عربستان ایفا می‌کند. پنج دور گفت‌وگوها در بغداد برگزار شده و از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد براساس آنچه شنیدیم طرف عربستان این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و این مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن معلوم می‌شود و این کار در سطح دیپلماتیک جلو می‌رود. توافقی بود که مقدمات سفر هیأت‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه‌ها انجام می‌شود که همه طی روزهای آتی پیگیری خواهد شد.»

توافق عراق و چین

وی درباره توافق بغداد و پکن نیز گفت: «چندی پیش سنگ بنای پروژه ساخت ۱۰۰۰ مدرسه در تمامی استان‌های عراق را گذاشتیم که اولین گام در چارچوب توافق عراق و چین است.»

الکاظمی بیان کرد: «این توافق با سروصدای بزرگی از سوی برخی از طرف‌ها مواجه شد که سعی کردند جدیت دولت را در اجرای توافق‌نامه یا عدم تمایل به اجرای آن ترویج دهند. حال آنکه دولت مجری آن است و ما با پروژه هزار مدرسه از مجموع ۸۰۰۰ مدرسه در تمامی استان‌ها را به‌صورت مرحله‌ای آغاز کردیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    چه صحبتی در زمینه آب داریم ما با عراق؟ در زمینه گاز یا مسائل دیگه میخواید صحبت کنید اشکال نداره. در زمینه آب الکاظمی بره سراغ ترکیه. ما حرفی نداریم با عراق. وزیر نیرو هم مراقب باشه در سفر به عراق در زمینه آب هیچ قولی نده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس