میقاتی

روند رایزنی‌های مربوط به تشکیل دولت جدید لبنان نشان می‌دهد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد طرف‌های خارجی همچون عربستان و فرانسه قصد مداخله و مانع‌تراشی در این روند را دارند.

به گزارش مشرق، منابع لبنانی گزارش دادند، «نجیب میقاتی» نخست زیر مکلف لبنان رایزنی‌های غیرالزام‌آور پارلمانی برای تشکیل دولت را از دیروز آغاز کرده است تا بتواند نقشه راه کابینه آینده را ترسیم کند، اما تماس‌ها و ارتباطاتی که میان نیروهای سیاسی در این زمینه برقرار شده است نشان می‌دهد که نقش‌آفرینی طرف‌های خارجی همچنان در روند تشکیل دولت لبنان پابرجاست و این طرف‌ها تلاش دارند در دوره منتهی به انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان فضای سیاسی این کشور را طبق منافع خود تحت تأثیر قرار دهند.

منابع آگاه در این زمینه اعلام کردند که نجیب میقاتی می‌خواهد نشان دهد در روند تشکیل دولت حواشی زیادی وجود دارد و هنوز اقدام جدی برای رایزنی با نیروهای اصلی را آغاز نکرده است، به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که نخست وزیر مکلف لبنان در زمان حاضر از هرگونه تماس برای هماهنگی با نیروهای سیاسی مربوطه جهت تشکیل دولت فاصله می‌گیرد، اما شواهد نشان می‌دهد که در واقع نجیب میقاتی نمی‌خواهد با «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید:

ماموریت جدید میقاتی در دولت جدید لبنان

این منابع تصریح کردند، همچنین به‌نظر می‌رسد که میقاتی قصد دارد در تشکیل دولت روش «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان را در پیش بگیرد و ابتکار عملی برای تشکیل سریع کابینه ندارد.

بر اساس این گزارش، فرانسوی‌ها که از نجیب میقاتی برای نامزدی نخست وزیری آینده لبنان حمایت کرده‌اند نمی‌خواهند که دولت لبنان قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» تشکیل گردد و قصد آنها این است که همچنان یک دولت موقت در لبنان روی کار باشد، بنابراین نجیب میقاتی قبل از اینکه بخواهد روند تشکیل دولت را آغاز کند در زمان حاضر درباره انجام برخی اصلاحات در سطح وزارتخانه‌ها صحبت می‌کند.

از طرف دیگر تحرکاتی نیز از جانب مهره‌های عربستان سعودی در خصوص پرونده تشکیل دولت لبنان مشاهده شده است، بر این اساس ریاض به متحدان خود در لبنان توصیه کرده است که بدون تشکیل دولت، وضعیت را همان‌طور که هست حفظ کنند یا این‌که اجازه ندهند دولتی که میشل عون و حزب‌الله در آن نقش دارند تشکیل گردد.

منابع آگاه گزارش دادند، عربستان به همه متحدان خود توصیه کرده است که درباره عدم تشکیل دولت لبنان موضع قاطعانه اتخاذ نکنند اما به‌شکل غیرمستقیم به مانع‌تراشی در این زمینه بپردازند، این موضع عربستان توسط نمایندگان حزب سوسیالیست ترق‌ ‌خواه ترجمه شد و آنها اعلام کردند در دولت جدید مشارکت نخواهند کرد.

از روز گذشته رایزنی‌های غیرالزام‌آور نمایندگان پارلمان لبنان با نجیب میقاتی برای تعیین اعضای کابینه هفتاد و هشتم لبنان برگزار شد

128 نماینده پارلمان لبنان با حضور در ساختمان مجلس دیدگاه‌ها و اولویت‌های دولت آینده را با نخست وزیر مکلف مطرح کردند.

به‌فاصله حدود یک ماه بعد از انتخابات پارلمانی لبنان و تعیین نمایندگان و رئیس مجلس این کشور، در جریان رایزنی‌های الزام‌آوری که روز پنجشنبه انجام شد نجیب میقاتی بار دیگر مأموریت تشکیل دولت در لبنان را به‌عهده گرفت. طبق قانون اساسی لبنان میقاتی تا تاریخ 31 اکتبر یعنی پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» این منصب را به‌عهده خواهد داشت و تا آن زمان کابینه فعلی نجیب میقاتی می‌تواند به‌عنوان دولت پیشبرد امور، کشور را اداره کند.

اما در این مرحله نیز سفارت‌خانه‌های ایالات متحده و عربستان سعودی در بیروت تلاش داشتند بر انتخاب نخست وزیر مکلف لبنان تأثیرگذار باشند و ولید البخاری با شمار زیادی از نمایندگان سنی و نیز نمایندگان مستقل پارلمان لبنان صحبت کرد تا به «نواف سلام» سفیر پیشین لبنان در سازمان ملل رأی دهند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این مداخلات همچنان در روند تشکیل کابینه نیز ادامه یابد.

برخی تحلیلگران معتقدند احتمال دارد نجیب میقانی نتواند در مدت پیشِ‌رو، در تشکیل دولت موفقیتی کسب کند و برای همین ممکن است به‌جای تشکیل دولت دست به ترمیم کابینه فعلی بزند و البته برای این کار باید موافقت پارلمان را به دست آورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    بعد از 3 سال تازه تشکیل دولت با این اما و اگرها. تو ایران فورا بعد از انتخاب رئیس جمهور دولت تشکیل میشه اما تو عراق و لبنان از پاییز 98 تا حالا تو سرو کله هم میزنن. اینه فرق یه کشور مستقل با وابسته.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس