از مظلومیت پلیس تا در دسترس بودن سلاح/ ضعف کجاست؟

ماجرای شهادت مأمور پلیس تهران از سه وجهه قابل بررسی است؛ مظلومیت پلیس، در دسترس بودن سلاح و پایین بودن آستانه تحمل افراد.

به گزارش مشرق، قصه «مظلومیت» پلیس این روزها به دروازه «شهادت» رسیده است چرا که ماموری که برای اجرای حکم به در خانه شهروندی رفته بود با شلیک مستقیم گلوله به قلب به شهادت رسید؛ اگرچه شهادت فیض عظیمی است که خداوند به بندگان صالحش عطا می کند.

ماجرای شهادت سرگرد یاسمی از این قرار بود که روز پنجشنبه دوم خرداد خانمی با همراه داشتن حکم جلب همسرش به کلانتری ۱۰۸ نواب مراجعه کرده و در خواست اجرای حکم را داشت که در این رابطه یکی از عوامل کلانتری، سرگرد محمد یاسمی برای انجام این ماموریت با راهنمایی شاکی به آدرس مورد نظر اعزام می‌شود.

 در مراجعه مامور به در منزل برای تفهیم حکم و انجام دستور مقام قضائی، متهم به محض بیرون آمدن با اسلحه کمری، مامور را از ناحیه سینه هدف گلوله قرار داده و بلافاصله به سمت شاکی که همسر خود بوده تیراندازی و وی را مجروح کرده و پس از آن با همان سلاح اقدام به خودکشی می‌کند که مامور وظیفه شناس پلیس هم به علت شلیک مستقیم گلوله به قلب به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.

این ماجرا در وهله اول «مظلومیت» پلیس را به تصویر می‌کشد؛ مأموری که دارای دو فرزند دختر خردسال است بدون هیچ آشنایی، خصومت و یا سابقه قبلی فقط در راستای اجرای حکم و به عنوان نماینده قانون هدف گلوله قرار می‌گیرد. 

در وهله دوم این خبر این زنگ هشدار را به صدا در می آورد که چه شده که «آستانه تحمل» افراد پایین آمده و یک مرد ۴۵ ساله_ متهم_ در برابر مشکلی که برایش رخ داده اینطور عنان اختیار از کف داده و مأمور و زنی را که مدتی همسرش بوده به گلوله بسته وخودش هم در آخر با شلیک گلوله به زندگی خود پایان می دهد.

اما نکته مهمتر در «در دسترس بودن سلاح» است؛ چگونه اسلحه به راحتی در اختیار فرد قرار گرفته است؟

اگرچه پلیس برخورد با قاچاقچیان سلاح و شناسایی و انهدام باندهای خرید و فروش در فضای حقیقی و مجازی را در دستور کار داشته و نمایش و توقیف سلاح از متهمان در طرح‌های مختلف پلیسی از جمله رعد و کاشف و اقتدار نشان از توانمندی پلیس است اما ارتکاب جرایم با سلاح حاکی از دسترسی افراد در این زمینه است.

علی ایحال با توجه به گستاخی مجرمان و متهمان در تیراندازی و قمه کشی به ماموران می طلبد که قانون گذار در حمایت از پلیس در راستای ارتقای اقتدار ماموران و همچنین ایجاد امنیت‌ بیشتر در جامعه گام بلندتری برداشته و از سوی دیگر اصلاح و ابلاغ لایحه بکارگیری سلاح هر چه زودتر انجام شود تا حداقل پلیس در مواجهه با مجرمان دچار تعلل نشود.

مورد دیگر هم افزایش بودجه پلیس و بکارگیری تجهیزات پیشرفته ایمنی برای حفاظت از ماموران پلیس است که حتی در مأموریت ‌های معمولی نیز باید رعایت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    11 0
    عامل همه این فجایع رویکردهای بشدت رافت آمیز قوه قضاییه نسبت به مجرمان از هر نوع است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس