ویژه ها

دوگانه «موشک- معیشت» از اساس غلط و دروغین است. موشک که نماد امنیت و قدرت دفاعی و نظامی کشور است، هیچگاه در نقطه مقابل معیشت و اقتصاد قرار ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «بازگشت ظریف به میدان!» نوشت: «بسیاری بر این اعتقاد هستند که اگر تدابیر محمدجواد ظریف نبود، کشور با شرایط مشکلی مواجه می‌شد. اکنون هم احساس می‌شود رویکرد مذاکره با چالش‌هایی مواجه و در مسیر سربالایی قرار گرفته است. مذاکره‌کنندگان تیم هسته‌ای فعلی فاقد تجربه تیم مذاکره کننده ظریف هستند و یکی از گزینه‌هایی که از سوی دلسوزان مطرح می‌شود، دعوت از ظریف برای مشورت با دیپلمات‌های دولت سیزدهم است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «حتی اگر امیرعبداللهیان و باقری از انتقاد دلواپسان هراس دارند، این جلسات می‌تواند مخفی برگزار شود چرا که منافع ملی با اهمیت‌تر از چالش‌های سیاسی استاکنون با توجه به شرایط کشور به نظر می‌رسد باید از ظریف دعوت شود تا به عنوان مشاوری دلسوز در کنار تصمیم‌گیران هسته‌ای باشد.»

وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد/ «موشک» در کنار وضع اقتصادی نامناسب، کفایت نمی‌کند

جریان اصلاح طلب همچنان در پی سفیدنمایی کارنامه وزارت خارجه دولت روحانی است. این در حالی است که تنها در یک نمونه، نمایندگان مجلس گفته بودند: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم".» »

نکته قابل تأمل اینجاست که تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف،  لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها همین مسئله است.

نکته دیگر اینکه برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد،   ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام استظریف چندی پیش در گفت‌وگویی ادعا کرده بود که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. این یعنی وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است!

رویکرد غلط «رسیدن به هر توافق، بهتر از عدم توافق»، اجرای توافق به‌صورت یکطرفه، عجولانه، نامتوازن و غیرهمزمان در ۲ ماه، نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علی‌رغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا و اروپا از مصادیق قصور و تقصیرهای فاحش تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف در پرونده برجام است.

همچنین اجرای تعهدات علی‌رغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام، قصور و تقصیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره‌کننده و حمایت از جاسوس‌ها، اعتماد بلاوجه به طرف بدعهد و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا، پیش‌بینی نکردن خروج طرف مقابل و انکار احتمال خروج آمریکا از توافق و... ابعاد دیگری از خسارت محض برجام است.

یکی از نقاط ضعف جدی ظریف در ۸ سال گذشته این بود که وزارت «امور خارجه» را به وزارت «امور برجام» تقلیل داد. اقدامی که خسارت های فراوانی در پی داشتدر این میان، دیپلماسی منطقه ای و دیپلماسی اقتصادی مورد غفلت قرار گرفت.

در مجموع، کارنامه آقای ظریف در وزارت خارجه اصلا قابل دفاع نیست. ولی با اینحال رسانه های اصلاح طلب با سانسور واقعیت ها، مشغول سفیدنمایی و بزک تیم مذاکره کننده دولت روحانی هستند.

** «موشک» در کنار وضع اقتصادی نامناسب، کفایت نمی‌کند

«عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «قدرت یک زنجیر بر اساس ضعیف‌ترین حلقه آن است. اگر ضعیف‌ترین حلقه این زنجیر دو کیلو وزن را تحمل کند و حلقه‌های دیگر آن بیست کیلو، اگر وزنه‌ای که آویزان می‌کنیم از دو کیلو بیشتر شود این زنجیر پاره می‌شود. مولفه‌های زنجیر امنیت ملی هم بر اساس ضعیف‌ترین جزء آن است. بنابراین باید موازنه و بالانسی بین حلقه‌های این زنجیر برقرار شود. شما اگر کلی موشک داشته باشید اما وضع اقتصادی، مشارکت مردمی و اعتماد مردم کافی نباشد، کفایت نمی‌کند، چون امنیت نهایی شما بر اساس این بخش‌های ضعیف تعریف می‌شود

وی افزود: «اگر حکومت بخواهد که از این پس مردم در انتخابات شرکت کنند باید دو کار بکند. یکی اینکه انتخابات را معنادار کند به لحاظ نامزدها و دیگری اینکه تضمین کافی بدهد که زیر نتایج انتخابات نزند. زیر نتایج زدن هم دو جور است. یکی اینکه بگوید نتایج مخدوش است که این حکومت این کار را نمی‌کند، بلکه در عمل آن منتخب را مسلوب‌الاختیار می‌کند که آن هم قابل قبول نیست.»

وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد/ «موشک» در کنار وضع اقتصادی نامناسب، کفایت نمی‌کند

این روزنامه اصلاح طلب در مطلب مذکور ۲ ادعا را مطرح کرده است. یکی ادعای «انتخابات معنادار» است و دیگری دوگانه دروغین «موشک-معیشت».

درخصوص ادعای اول باید گفت، جریان اصلاح طلب همواره طیف مقابل را به داشتن «توهم توطئه» متهم می کند. اما اتفاقا این طیف اصلاح طلب است که شدیدا به «توهم توطئه» دچار است. چرا!؟ به این دلیل که این جریان سیاسی چه در انتخابات پیروز شود و چه شکست بخورد، مسئولیت این پیروزی یا شکست را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن را به عوامل بیرونی و توطئه آمیز نسبت می دهد.

بر همین اساس وقتی این طیف در انتخابات شکست بخورد، بدون هیچ سند و مدرکی صرفا به این دلیل که نتوانسته رأی مرم را کسب کند، آن را ناشی از تقلب در انتخابات جا می زند!

همچنین وقتی این طیف در انتخابات پیروز شود باز هم بدون هیچ سند و مدرکی و براساس ادعاهای واهی، علت ناکامی خود را اختیارات محدود جا می زند.

در حقیقت این جریان سیاسی بجای پذیرش کارنامه اسف بار و غیرقابل قبول خود، ناکامی هایش را ناشی از دست های پشت پرده و توطئه دیگران قلمداد می کند.

این در حالی است که همین جریان سیاسی در فصل انتخابات ریاست جمهوری، آنچنان از خود بیخود می شود که با ترافیک کاندیدا مواجه شده و فعالین این طیف برای ورود به پاستور، حتی به تخریب یکدیگر نیز روی می آورند.

و اما درخصوص ادعای دوم باید گفت، دوگانه «موشک- معیشت» از اساس غلط و دروغین است. موشک که نماد امنیت و قدرت دفاعی و نظامی کشور است، هیچگاه در نقطه مقابل معیشت و اقتصاد قرار ندارد.

دوگانه های اصلی عبارتند از «فساد صندوق ذخیره فرهنگیان- معیشت» و «فساد کرسنت- معیشت» و «قرارداد خسارت بار توتال- معیشت» و «واگذاری غلط و مساله دار هفت تپه، معیشت»، و «حقوق های نجومی- معیشت» و «فساد امثال حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و هادی رضوی و...- معیشت» و...

امثال عبدی و امثال روزنامه هایی همچون اعتماد- به مدیرمسئولی الیاس حضرتی-، از یکسو با اشخاصی همچون شهرام جزایزی کله پاچه می خورند و از سوی دیگر با پاک کردن صورت مساله، دوگانه دروغین «موشک- معیشت» را مطرح می کنند.

** از ادعای حاکمیت یکدست تا ادعای اختلاف شدید بین ارکان حاکمیت

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «استیضاح در حاشیه» نوشت: «اصل ماجرا...نشان از بالاگرفتن تنش میان مجلس و دولت برای ترمیم کابینه است... بعد از استعفای وزیر کار که در شرف استیضاح بود، صحبت از ادامه تغییر در کابینه قوت گرفت و از استعفای قریب‌الوقوع وزرای در معرض استیضاح دیگری سخن به میان آمد و در میان فضای غبارآلود سیاسی حاکم بر این اخبار شاهد افزایش انواع و اقسام شایعه‌ها هم بودیم. تا جایی که حاشیه‌های تلاش مجلس برای استیضاح چند نفر از وزرا به مراحل عجیبی رسیده و از دیروز پای پیامک تهدیدآمیز هم به میان آمده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: «به گفته نمایندگان مجلس چهار وزیر در صف استیضاح قرار دارند...استیضاح جزء حقوق تعریف‌شده و قانونی برای مردم از سوی وکلای خود در مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین هر زمانی که وکیل مردم احساس کند که باید وزیر را استیضاح کند، قانون این اجازه را به او در مجلس شورای اسلامی داده است.»

وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد/ «موشک» در کنار وضع اقتصادی نامناسب، کفایت نمی‌کند

جریان اصلاح طلب تنها ظرف چند ماه از ادعای حاکمیت یکدست به ادعای اختلاف شدید بین ارکان حاکمیت رسیده است.

اصلاح طلبان از زمان روی کارآمدن دولت رئیسی، بارها ادعای «حاکمیت یکدست» را مطرح کرده بودند. اینکه دولت سیزدهم به صورت طبیعی با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد چرا که دیگر قوا و از جمله مجلس و دیگر نهادهای حاکمیتی به صورت یکدست با آن هماهنگ هستند.

اما حالا همین طیف با ذوق زدگی مدعی شده است که مجلس و دولت با یکدیگر اختلاف پیدا کرده و به حالت تقابل رسیده اند.

این در حالی است که مجلس مشغول یکی از  وظایف اصلی خود یعنی نظارت بر عملکرد دولت است. همان وظیفه ای که در مجلس دهم و خصوصا در فراکسیون امید تعطیل شده بود و برخی نمایندگان علنا به «وکیل الدوله» تبدیل شده بودند.

دولت نیز مشغول رسیدگی به میراث نامطلوب «دولتِ اصلاح طلبان» است. رئیس جمهور در روزهای گذشته گفت: «هر ماه ۱۲ تا ۱۳ هزارمیلیارد تومان هزینه های دولت گذشته را پرداخت می کنیم.»

به این نمونه توجه کنید: محمد شریعتمداری - رئیس ‌ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۶- پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، ابتدا به عنوان وزیر صمت انتخاب شد اما پس از تشدید سوء مدیریت در حوزه صنعت و تجارت و گرانی‌های افسارگسیخته و تصمیم مجلس وقت (همسو با دولت) برای استیضاح وزیر صمت، او از وزارت استعفا داد. نکته قابل تأمل اینجاست که به فاصله خیلی کوتاهی، روحانی وی را به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی کرد و مجلس دهم (همسو) نیز به او رأی اعتماد داد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    43 26
    ننگ برظریف
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      34 41
      به موجب قطعنامه های شورای امنیت، ایران ذیل فصل 7 ماده 42-41 منشور سازمان ملل متحد بود.......... به لطف برجام ظریف ، ایران از فصل 7 بیرون اومد........ شما باید دست جواد ظریف رو ببوسید که موجب خروج ایران از ماده 41 و 42 شد......... اگه خیلی ناراحتین از برجام ظریف بیایید بیرون خب .......فوقش مثل قبل از ظریف میشه دیگه......یعنی دوباره ایران میره زیر فصل 7 و.........جنگ.
    • SE ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      21 9
      ای اصحالاتی های احمق و خائن! مگر مغز خوردیم که ابوموسی اشعری را به میدان بیاوریم؟ هنوز گند شما بر زمین است و خفتش برای ملت. شرم وحیا را هم از وجودتان رخت بربسته؟!
    • حاج حسین IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      33 15
      ظریفی که معتقد بود آمریکا با یک بمب تمام قدرت نظامی ایران را از بین می برد با این ذهنیت وزیر خارجه شد و آنچه ایران داشت داد به دست برجام سراسر ضرر و خسارت را امضا کرد و هزار نوع تسهیلات صنعتی ایران را تعطیل کرد و از بیت المال مسلمین هزار سکه جایزه گرفت و حالا که فرستادیمش خانه این جماعت دوباره می خواهند بیارنش به مذاکره... میگن چون وضع اقتصادی خوب نیست موشک فائده ندارد... حالی اقتصادی ما را مگر همینا نابود نکردند؟ با این وضف آیا نابودی اقتصاد یکی از هدف اینها نبود؟ آیا هدف این نبود که اقتصاد را نابود کنند و بعدا با دشمن همراه شوند و بگویند که حال اقتصادی بد با موشک نمی سازد باید موشک را هم بدهیم؟ آیا هسته ای را دادند حال اقتصادمان خوب شد؟ وقاحت هم حدی دارد. به خدا اگر من به جای اینها بودم حد اقل 8 سال از خجالت جرف نمی زدم، چیزی نمی گفتم و نمی نوشتم. ولی وقاحت و پوست کلفتی درد بی درمانیه.
    • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      47 23
      ننگ برخودت که نمی خواهید مردم کشورتان اززیرباراینهمه فشار بیرون بیان بابت تحریمها همه شمادراخرت باید جواب این مردم رابدین
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      22 12
      آقا اگه کسیو خواستین تو پارک قدم بزنه و قرارداد نخونده امضاء کنه و تو هتل های وین بخوابه، بنده در خدمت هستم، دستمزد هم نمیخوام!!! خخخخخخخخخ
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      5 5
      منم چندان با بعض نظرات ظریف موافق نیستم، اما شما ایشون رو بهتر میشناسید ؟
    • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      24 14
      سنگهای بزرگی که ظریف در برجام گذاشت فقط وزنه غرب را سنگین کرد و تا ابد به دلیل اغماض او، باید در این دامی که جاسوسان اطراف ظریف از دری تا جیسون در برجام جایگذاری کردند،بسوزیم
    • محمد IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      23 15
      البته ایران ذیل فصل هفت نبود فقط ذیل بند ۴۱ بود خب از نظر حقوقی اینا خیلی فرق داره البته از دستبوسان ظریف انتظار نمیره بتونن این مسائل رو درک کنن
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      16 4
      آقای ظریف بالاخره " تعلیق "در متن برجام بود یانه؟
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      7 7
      جدایی چند ماهه آقای ظریف از وزارت ,فرصتی بوده که بادقت متن کامل برجام توسط ایشان خوانده شود.و اگر ایشان دوباره بیایند .احتمالا با دید بازتری عمل میکنند و نمیگذارند کلاه هایی که قبلا سرش گذاشته شده . مجدد تکرار شود
    • داوود IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      4 0
      نظر سانسور شدم رو خوندم خندم گرفت..
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      8 1
      کاسب تحریم همین خود شماها بودید که غیر قانونی باچند کشور سعد اباد را امضا کردید و ماجرای فشار و تحریم شروع شد و دوباره برجام را هم امضا کردین و فشار بیشتر
    • سعید MD ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      9 4
      ظریف زانو زدن را خوب بلد است
    • به ۰۲:۰۸ US ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      9 2
      هر چند دروغ می گویی اما یادت باشد تا قبل از برجام و به قول تو. بودن ایران در ذیل بند هفت منشور دلار فقط سه هزار تومان بود. ایران با دور زدن تحریمها روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت بالای صد دلار می فروخت و با دور زدن تحریمها نقدا پولش را وصول کمی کرد. ظریف راههای دور زدن تحریمها را برای آمریکا افش کرد، قیمت نفت را به زیر چهل دلار رساند، همان پول را هم وصول نکرد و فرستاد به یک بانک سوئسیس که با اجازه آمریکا صرفا صرف واردات شود. برای همین واردات افسار گسیخته بعد از برجام رخ داد و دهها تولیدی داخلی ورشکست شدند. ظریف باید بلافاصله دستگیر و اعدام می شد... اما نشد. هخدا کند دوباره زیر بند هفت منشور برویم اما باز هم دلار سه هزار تومان شود.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      4 10
      نمیدونی که الان هم دارن روی بستری که ظریف ایجاد کرده مذاکره میکنن بستری که فقط مردی مثل امیرکبیر میتونست اونو ایجاد بکنه!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      8 2
      "همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم" یعنی خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااک
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      7 3
      بیرون آوردن ایران از ذیل قطعنامه هایی که خود اصلاح طلبان وطن فروش باعث و بانی اصلی آن بودند افتخار است؟گراواطلاعات دقیق مالی و بانکی و صنعتی کشور را چه کسانی به خزانه داری امریکا داده بودند تا بتوانند به صورت نقطه زن با تحریم ملت و کشور را فلج کنند؟
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      6 1
      پاسخ به کاربر 02:08 قطعنامه جدید 2231 که پیوست برجام است و تمام قطع نامه های قبلی در آن تجمیع شده اند تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است یعنی تمام قطع نامه های قبلی با برجام به رسمیت شناخته شدند.
    • DE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      3 1
      وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد زیرا این گروه جدید هرهر کرکر و قدم زدن در پیاده رو بلد نیست و دارن یواش یواش امریکا ارباب ما را به گوشه رینگ میبرن و اگر پیروز شدند فاجعه است و فاتحه کل اصلاحات و غربگداها و خود تحقیر کن ها و رانتخواران و لاتچری ها و تمبان جریها منظور تُم و جری ها یعنی موش و گربه بازی ها تمام خواهد شد . به جان جان کریه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 1
      پاسخ به کاربر ۱۲:۲۸............ خیر ........... قطعنامه 2231 میگه قطعنامه های قبلی که مبتنی بر فصل 7 بودند تا زمانی که ایران متعهد به برجام است، لغو می باشند.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      2 1
      محمد IR ۰۶:۴۹ - البته ایران ذیل فصل هفت نبود فقط ذیل بند ۴۱ بود خب از نظر حقوقی اینا خیلی فرق داره ///////// خب حقوقدان اعظم ماده 41 ذیل فصل 7 هست دیگه........ضمنا ماده 41 درسته نه بند 41 که شما گفتی............. آقا محمد شما اول برو تفاوت فصل -ماده-بند را یاد بگیر و یک دور منشور سازمان ملل رو بخون ببین فصل 7 از ماده ی چند تا چنده ، بعد بیا ادعای حقوقدان بودن بکن و از من ایراد بگیر
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    28 25
    تنها مکانی که برازنده ظریف حافظ منافع آمریکا در ایران است یک سلول در زندان است تا بقیه عمرش را در آن بگذراند
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      20 23
      ظریف یکی از نخبگان سیاست در ایران و جهان است و بدخواهان او احمق ترین ها هستند.
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      13 0
      چه شده است که خاطرجمعان تا دیروز، دلواپسان امروز شده اند!؟ نکند که مرگ برجام را با مرگ نحله شان یکسان می بینند!؟
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      6 0
      خخخه یک بقالی بیشتر از این حالیش هست هرچند در هیچ جای جهان به همچین نخبه ای!!!! که سیاست کلان آن کشور را قبول ندارد اجازه در دستگاه را نمی دهد چه برسد به وزیر چون....!!!!
    • سعید MD ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      5 1
      متخصص در زانو زدن
  • مسعود IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    26 42
    دکتر ظریف از بهترین دیپلماتهای کل تاریخ کشور بوده و ای کاش امور کشور به چند تا مثل او واگذار میشد .
    • NL ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      18 10
      ظریف حافظ منافع آمریکا بود با گندی که در برجام زد اقتصاد رو فلج کردند تا موشک و منطقه رو هم تقدیم آمریکا کنند! کسی که رسما دروغ بگه تعلیق رو لغو جا بزنه بعد بگه ندیدم بگه آمریکا نمیتونه یکجانبه خارج بشه و اگر هم بشه بخاطر قطعنامه شورای امنیت هیچ ضرری به ایران نمیرسه و تحریمهای آمریکا کاغذپاره میشه! و مکانیسم ماشه رو بده دست تحریم کننده ها! مثل اینکه گوشت رو بدی دست گربه!
  • علی سلیمی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    24 18
    مثلاً اصول گرا چکار کردن
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    20 30
    درود بر استاد جواد ظریف سیاستمدار سطح یک جهان.....این میتونه کاری بکنه
    • برات IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      9 2
      دیپلمات خنده ... دیپلماتی که فکر می کنه دنیای واقعی انمیشنه که در آن دشمن وجود ندارد و بلا نسبت همه نوع حیوان باهم زندگی می کنند... می گه من کسی را دشمن خطاب نمی کنم... تصویر یاسر عرفات در زمان فترت سازمان آزادیبخش فلسظین.... بازیگری که خود بازی می کند و وزیر خارجه ای که نام ایران را یدک می کشد و در ایران نماینده آمریکا و اتحادیه اروپا است ... به محض شهادت شهید سلیمانی حرف از مذاکره با آمریکا بر زبان می آورد. بماند این که که روزی او و دولت متبوعش باید بابت شهادت سردار دلها نیز پاسخگوی ملت باشند.
  • امیر IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    20 26
    حداقل تیم مذاکره کننده ی دولت روحانی این بود که آنها زبان خارجی بلد بودند وباسواد این تیم مذاکره حتی زبان خارجی هم به خوبی بلد نیستند
    • طاهری IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      9 3
      سه سالته ؟!
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      7 1
      ابو موسی اشعری هم به زبا ن عربی مسلط بود اما.....
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      3 0
      در اینکه ایشان به زبان انگلیسی مسلطند شکی نیست ما مشکلمان این است که طرف مقابل به این زبان مسلط نیست و "لغو تحریمها "را " تعلیق تحریم "ترجمه میکند و درک درستی از این عبارتها نداره.بهتر است توسط تیم قبلی برای آنها کلاسی گذاشته شود
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      2 0
      ظریف حتی فرق بین کلمه SUSPEND (تعلیق) و کلمه TERMINATE(لغو) را نمیدانست و اینگونه برجام به خسارت محض تبدیل شد.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      متن برجام را گروه بین‌الملل که خیلی از آنها صهیونیسم هستند نوشته اند و گذاشته اند جلوی این اقا و بعید هم میدانم نداند این کلمه نبوده و میدانسته یعنی خیلی مشکوک هست
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    12 17
    من یادمه که ظریف در نشست های بین المللی همیشه از موشک دفاع کرد
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 3
    میره کاسب تحریم ....
  • علی IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    10 4
    این عبدی چقدر حرف میزند!! برای خودش ، یک پا آقای همه چیز دان است !
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 7
      درست مثل رائفی پور شما .
  • احمد سروری ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 13
    کسی که تخصص ندارد تقوی ندارد فهم السوال نصف الجواب ظریف لااقل میفهمه چی میگن ما کسی رو میخوایم که بدون واسطه باشه
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      2 0
      زبان بلد بود ولی دیپلماسی خیر! او حتی بلد نبود متن برجام را بخواند؛ پس چه بلد بود. قانون دنیا این است که دیپلماتها به زبان خودشان صحبت می کنند نه به زبان دیگران و یکی مترجم می شود تا همان بگوید که ملت متبوع می خواهد نه این که خودش بگوید آنچه که دل تنگش بخواهد. ظریف فقط گوش تا گوش دهان باز کردن بلد بود. ان شاء الله که در همین دنیا هم جوابش را خواهد داد برجام سراسر ضرر را می گم
  • حسين DE ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    11 3
    من به روزنامه آرمان پيشنهاد ميكنم كه به دولت آقاى رئيسى پيشنهاد كنه علاوه بر "توانائيها و تجربيات" جواد نيويوركى از تجربيات مهدى هاشمى و خواهرش هم حتمًا استفاده كنه.
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 1
    بابا اینا رسما فاجرند!
  • رضا IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    10 7
    مشکلات اقتصادی ربطی به موشک ندارد مشکلات اقتصادی داخلی است
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 4
    آزمان ملى چه ساده است ! نميدونه با آوردن اسم ظريف يه عده خودشونو ////
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 2
    خدا نیامرزد ح روحانی انگلیسی وظریف امریکایی راکه کشور مان را در منجلاب برجام انداختند
  • مجتبی IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 5
    تیم هسته ای بیسواد و جوگیر هستند
  • US ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 0
    دو راهی مردم ایران و گروه مقاومت .
    • ناشناس IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 1
      راه دوم هرچیزی که باشه،انتخاب مردم ایران نیست!
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 0
    بهش بگو تو ظریفت درشت شده اید بدرد مذاکرات به این ظرافت نمی خورید
  • ناشناس IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    5 4
    دانستن چند اصطلاح انگلیسی و ... خیلی بکار نمیاد باید به حق خودت اعتقاد داشته باشی و اونو هر طور شده طلب کنی من اینو از پدر کشاورزم در مقابل متشاکیان پولدار و بانفوذ با تمام وجود احساس میکنم ژست های توخالی ره به جایی نمیبرند
  • محمد IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 6
    سلطان وزارت خارجه و مرد با تدبیر وروس کش ایران تنها محمدجواد ظریف
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    9 3
    هی ظریف وقتی بچه های روستا در جنگ از ایران دفاع میکردند تو کجا بودی ؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      0 2
      مگه همه بچه های روستا جنگ بودن پس کی کشاورزی میکرد ؟ مملکت که یک دست جنگ نبود ، بچه ها یا خود مسئولین چندتاشون جبهه رفتن واقعی نه نمادین و موقت؟ احساسی نظر ندید
  • جواد IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 8
    واقعا جای آقای ظریف و هر دل سوز و ایران دوست زبل در مذاکرات و مسولیت های ایران خالی است.
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    لعنت بر اون کسی که توی روزنامه آرمان این تیتر رو نوشت
  • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    بخدا قسم مشکل این مملکت تحجر
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 4
    ظریف رو فقط باید خفه کرد. راستی بالاخره وقت کرد یه بار کامل قرارداد رو بخونه!! سکه ها رو بگو زود پس بیاره .
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    6 5
    اقای ظریف اگر کننده بود که حرف شفاهی و وعدهای جان کری را بدون امضاء رسمی نمی پذیرفت. اگه یادتون باشه خودش توی مجلس گفت اقای کری گفته ...
  • مسلمان IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 4
    حالا شما وضعیت کشور را رها کرده اید وضعیت سیاسی و اقتصادی و .. را بی خیال شده اید فعلا ظریف را تخریب کنیم تا بعدا خدا کریم است توافق شد شد نشد خیلی مهم نیست گور بابای مردم فعلا ظریف را تخریب کنیم
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 3
    وقتی جای افراد کاردان را افراد متوهم کاردانی بگیرند نه توقع حل مشکلات داخلی را داشته باشید نه توقع مراوده با دنیا بر اساس منافع مردم فقط منافع کاسبان تحریم ،نفوذیهای روسیه و پوتین تامین خواهد شد
  • افشین IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    واقعا مشکلات کنونی بعلت برجام ضعیفی است که ضمانت اجرا ندارد و امریکا به راحتی از آن خارج شد و اگر قدرت میدان و موشک نبود که غربی ها برای نابودی این مملکت لحظه ای درنگ نمی کردند. حالا اصلاحات با تحلیل دروغین و دستپاچگی به دنبال راه اندازی جریان تطهیر خود، جلب نظر و بدست آوردن وجهه از طریق تلاش های دولت رئیسی است. حالا که با تدبیر و مقاومت رئیس جمهور شجاع و دولتش کار در آستانه تسلیم غرب است اصلاح طلب بی مایه به دنبال تمام کردن کار به نام خودش است. درود بر مقاومت درود بر دولت رئیسی درود بر ملت ایران و ننگ بر وطن فرش قدرت طلب.
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 1
    ظریف اگر بیل زن بود همون زمان باغچه خودش و دولت مطبوعش را بیل می زد ، بیشتر این مشکلات نتیجه تساهل و تسامح و تغافل و حماقت ظریف و تیمش بود که اصلا متن برجام رو نخونده بود ، و فقط سیاست التماس و خفت را بلد بود.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 2
    چرا منافع ملی را نمی فهمید ومشکلات را به دوش دیگران می اندازید.
  • رضا IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 2
    همه مردم ایران و کل دنیا آقای ظریف را قبول دارن وقتی یک نفر محبوب میشه امثال شماها میترسید نمونه اش تو ایران زیاده تو سیاست ظریف حرف اول را میزند شماها که سواد ندارید میگی ظریف متن قرارداد را نخوانده. شما که آقای عبدالهیان را قبول دارید چی شد برجام را کلا به باد داد شماها میتونید به مردم ایران زور بگید به کل دنیا که نمیتونید
  • ali IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 9
    سلام اتفاقا ظریف مرد با سواد وبا تجربه وبسیار توانا وتوانمند است شکی نیست در مقابل مگر امیر عبدالهیان حتی تلفظ عربی در کنفرانس عراق عدد را نتوانست بخواند چرا تعصب شماها را کور کرده کسی که توانای و دانش وتوان را دارد با فردی مبتدی که خودتان بهتر میدانید بر خورد میبکنید مملکت مال شخصی شماها نیست برای موفقیت بایست باتمام ظرفیت استفاده شود نه افرتد بی سواد ومدرک کیلوی
  • ali IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 3
    سلام اتفاقا ظریف مرد با سواد وبا تجربه وبسیار توانا وتوانمند است شکی نیست
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    5 1
    اون وقت که ذیل فصل 7 بودیم .اوضاع و احوالمون خیلی بهتر از حالا که بیرون اومدیم بود. میشه دوباره برمون گردونند ذیل فصل 7 ؟
  • totonchyan IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    فعلا بگذارید اینهایی که ظریف بار اورده تهش پیدا بشه بعداً ببینیم چی میشه
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    دیگه خوشم نمیاد
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    به یاد "ابو موسی اشعری" افتادم
  • علی IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 1
    من نگران معاند بودن بعضی از رجال سیاسی در مملکت نیستم نگران بی بصیرتی خودمون یعنی همین مردم عادی هستم چرا که در صورتی که مردم بی بصیرت باشن امثال معاویه ها و عمر و عاصها جرات می کنند نماز جمعه را در چهارشنبه بخونن و یا چنان علیه علی (ع) تبلیغ کنن که وقتی خبر شهادت مولا در محراب پخش میشه بعضی ها می گن مگه علی نماز هم می خوند هشت سال تمام ظرفیت های دیپلماسی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در خدمت طرز فکر ظریف بود ولی در پایان هشت سال مملکت از چاله در اومده بود و به چاه اوفتاده بود برادران عزیز عاجزانه از همتون خواهش می کنم تا جایی که می تونید با تحقیق و مطالعه بلاخص در قرآن، تاریخ معاصر و صدر اسلام بصیرت افزایی کنید تا مشکلات مملکت حل شود .
  • عطار IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    7 1
    ظریف همون قهرمان دیپلماسی نبود که توی آلمان به هواپیماش بنزین ندادند؟؟؟؟؟؟؟ ننگ ابدی بر افسادطلبان
  • شریف زاده MD ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 0
    ** وزارت خارجه، ظریف را به «میدان مذاکرات» بیاورد هشت سال فرصت کمی بود که می خواهید آن را اضافه کنید و خاطرات قدم زدن با جان کری را تبلوری دوباره بخشید.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    ولمون کن تورو قران باز پا اینا را باز نکنید
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    اگر این دوگانه موشک معیشت غلط است پس چرا دو گانه تعطیلی سانترفیوژ وسفره مردم جواب نداد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    2 0
    وطن فروشی ظریف بر همه گان روشن است چرا این عده خائن اصرار دلرند مملکت را دوباره برگردانند به سال های حقارت روحانی و دار ودسته اش ننگ بر ظریف
  • نام آشنا IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 0
    ایران در حال حاضر با روسیه و چین روابط خوبی پیدا کرده درنتیجه وجود این جناب ظریف نیویورکی همه چیز را برهم خواهد زد. در ضمن این جناب ظریف از مخالفان سرسخت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه است و دوستدار و از ارادتمندان پروپاقرص جان کری قاب باز!
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    لازم نیست آقای ظریف برای کمک ب گروه مذاکره کننده ب پیوندد. ایشان می‌توانند در رسانه هم از عملکرد خود دفاع کنند و هم راه کار ارائه نمایند. حداقل کارهای خودشان را ب نوعی توجیح کنند. فکر می‌کنم ایشان و همراهان این جمله کندی را ب چالش کشیده اند: " هر پیروزی صد ها و شاید هزاران مدعی دارد ولی شکست بدون پشتیبانی است." نکته دیگر کسانیکه آمریکا را الگو قرار می‌دهند چطور نمی خواهند ببینند و یا درک کنند که این کشور بزرگ ترین بودجه نظامی دنیا را با اختلاف چند صد برابر دارد. اعتراضی ندارند، آنرا ب چالش نمی‌کشند،سکوت می‌کنند و یا آنرا برای آمریکا لازم می‌دانند. در مقابل برای رساندن غرب ب اهدافش در ایران انواع تحریک ها را بکار می‌گیرند.
  • NG ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    کاری که دولت روحانی و بویژه ظریف در امضای برجام انجام داده اند و همچنین مساعدت و همکاری شخص ع لا به عنوان رئیس مجلس در تصویب آن که قانون اساسی مملکت و حتی آیین نامه داخلی مجلس را دور زده و زیر پاگذاشت تنها یک اسم دارد، " خیانت ". از مردم شریف ایران تقاضا میکنم روند مذاکرات و اتفاقاتی که در طی اون افتاد و رفتارهای تیم مذاکره کننده ایران رو با آنچه تیم مذاکره کننده آمریکا داشت مقایسه کنید. اینکه کنگره آمریکا چگونه موضعی در برابر روند توافق داشت رو با آنچه در ایران انجام شد رو مقایسه کنید. والله اگر بجز خیانت چیزی دیگه بشه نامید. چرا، قسم جلاله خوردم باید اصلاح کنم. بجز خیانت تنها نامی که میشه رو رفتار ظریف و روحانی در این مقوله گذاشت " بلاهت و حماقت " ست و بس. من به عنوان یک ایرانی که حق داره بدونه این کار رو انجام دادم و خودم به این نتیجه رسیدم. بدون هیچ حب و بغض ابتدایی. شما هم این کار رو انجام بدید تا بفهمید چه بر سرمون آوردند در این ۸ ساله دولت های یازدهم و دوازدهم.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    3 0
    برای انگلیسی مذاکره کردن نیازی به ظریف نیست، ظریف بهتر است برود یکبار متن برجام را بخواند تا مورد مضحکه وندی شرمن یهودی قرار نگیرد که با پوزخند می گفت: هیات مذاکره کننده ایرانی نمی دانست کلمه lift به معنی معلق نگه داشتن است.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    هنوز که کاری نشده کمی تحمل کن درست می‌شه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 1
    تواین دعواهای سیاسی فقط مردم شریف ایران آسیب میبینندوضعیت معیشت مردم راببینید
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      عقل و منطق میگه توافق فقط یک مسکن است برای اقتصاد ما و در حقیقت ما را از درمان قطعی دور میکند پس دولت بای از توافق فقط به عنوان تنفس استفاده کند ولا غیر نقشه دشمن شرطی کردن اقتصاد ایران است
  • غضنفر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    به نظرمیرسدپیشنهاد دعوت از ظریف بخاطر این است که اصلاح طلب ها احتمال امضاء برجام را یقینی میدانند ومیخواهند نتیجه این کار رابه نام ظریف تمام کنند درحالی که اقای ظریف سوتی های نابخشودنی درباره برجام دارد نمونه اش با قاطعیت وعصبانیت وقتی میگفت دربرجام کلمه تعلیق نداریم وادعا میکرد که خودم کل مفادبرجام را خواندم بعدها معلوم شد دروغ بوده وادعا کرد کارشناسان من به من نگفته بودند اگربخواهندامتیازبدهند وهیچ دست اورد نداشته باشندایشان متخصص امتیاز دادن هستند دراینصورت مشورت با ایشان خوب است
  • غضنفر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    به نظرمیرسدپیشنهاد دعوت از ظریف بخاطر این است که اصلاح طلب ها احتمال امضاء برجام را یقینی میدانند ومیخواهند نتیجه این کار رابه نام ظریف تمام کنند درحالی که اقای ظریف سوتی های نابخشودنی درباره برجام دارد نمونه اش با قاطعیت وعصبانیت وقتی میگفت دربرجام کلمه تعلیق نداریم وادعا میکرد که خودم کل مفادبرجام را خواندم بعدها معلوم شد دروغ بوده وادعا کرد کارشناسان من به من نگفته بودند اگربخواهندامتیازبدهند وهیچ دست اورد نداشته باشندایشان متخصص امتیاز دادن هستند دراینصورت مشورت با ایشان خوب است
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    5 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    انقلاب کارکنن موشک چطوری موفق شد مسئولین شفاف ونظارت تعزیراتی دقیق بیارن درست میشه سودوام بانکی روهم کم کنن
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    ظریف اگر یک جو غیرت داشت ازخجالت بازنده کردن ایران قدرتمند درمذاکرات برجام ودقت نکردن درمعنی تعلیق و لغو رانداند وبرجام دیکته شده غرب رانخوانده امضاکرده وبااطمینان احمقانه اعلام کرد که امریکا نمیتواندتعهدات خود دربرجام رارعایت نکند وهشدار منتقدان دلسوز باباپررویی واهانت جواب دادازخجالت-خودکشی میکرد یاسکه های داده شده را پس میداددرآخر جان کری به او گفت بروبه نوه هایت تعریف کن چه بلایی سرتان آوردیم اوابلهی بی نظیراست وهوادارانش ابلهتر ازخودش
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 1
    با این پیشنهادت(ورود ظریف به مذاکره)
  • محمد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 3
    وای ظریف کجایی که یک عده بیسواد کشورو نابود کردند
    • DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      3 0
      وای ظریف کجایی که یک عده بیسواد کشورو نابود کردند// آره بخدا ظریف اینقدر دانشمند بود که اصلا لازم نبود حتی یکبار درست و حسابی برجام را بخونه به جان جان کریه ظریف کلا از قبل از انقلاب میدونست چی میخوان در برجام بنویسند لذا خودش را قبل ار انقلاب آماده کرد رفت خارجه منظور وزارت خارجه .شما تازه به دوران رسیده های شوفرتاکسی بیشناسنامه که باید برید به جهنم و حیف سیب و گلابی ...باید برجام را اول بخونید ما احتیاج نبود بخونیم. برجام برای گرفتن کاپ اخلاق بید نه برای برداشتن تحریمها .دیدی که ما کاپ اخلاق گرفتیم و تحریمها هم به دو هَزار و پانصد رسید ... به عدد جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی ممرضا پالانی .... والا با این نمون سنگگ پختنت نخواستیم اصلن
  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 11
    خدا لعنت کنه دشمنان ظریف را یک انسان شایسته حیفه یک عده احمق ازش انتقاد کنند
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 1
    یه چیزی رو من متوجه نمیشم اگر برجام بده چرا الان هزار نفرو واسطه میکنید میرید مذاکره احیای برجام؟
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    تمام تلاش تیم مذاکره کننده کنونی اینه که امریکا راضی بشه به توافق 2015 برگرده . توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • ایرانی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    ظریف شانس آورد در زمان خودش شهید سلیمانی میانه میدان می جنگید وغربی ها وآمریکا از تر س پای مذاکره میومدن . وگرنه اون تیم هم هیچی حالیشون نبود ، فقط بودجه بیت المال بابت هتل وبلیط وخوش.... حیف ومیل کردند.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    1 0
    ظریف را به میدان بیاوریم ، زرشک ، امریکا نفوذی کم آورده مغز خر خورده باشیم که همچین امری بشه . همش تقصیر قوه قضائیه است که کوتاهی میکند ؟ ؟؟؟ در محاکمه این خبیث ها
  • سید قاسم IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    شما مینویسید دلسوزان
  • هادی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    مگه قرارداد رو نخونده امضا کردن و یک طرفه اجرا کردن و توافق کردن به هر قیمت و امتیازی مشاوره دادن داره؟
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    ظریف و عراقچی باید 500سکه ای را که هرکدام بابت برجام گرفته اند فوری برگرداند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس