ذوالجناح

ماهواره‌بر ذوالجناح به عنوان یکی از جدیدترین موشکهای ایرانی در حوزه حاملهای فضایی، با ثبت یک پرتاب زیرمداری موفق آماده ارسال انواع ماهواره‌های ایرانی به فضا در آینده نزدیک شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، برنامه فضایی جمهوری اسلامی ایران از اواخر دهه ۸۰ شمسی تا به امروز، با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده و اکنون دو نهاد مهم در کشور، پس از فرصت سوزی مفصل مسئولان دولت سابق، در بخش پرتاب محموله ها به فضا فعال شده اند تا خون جدیدی در رگ های این صنعت ارزشمند، درآمدزا و موثر در حوزه های مختلف نظامی و اقتصادی جریان پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

چشم جهان‌نمای ایران با «منظومه‌سازی ماهواره‌ها» روشن می‌شود/ تشکیل اولین صورت فلکی ماهواره‌ای بومی با ترکیب «نور و ذوالجناح»

سپاه با «رافع» به باشگاه سازندگان ماهواره‌بر سوخت جامد پیوست/ نقش تدبیر رهبر انقلاب درباره «الیاف کربن» در ارتقاء صنعت فضایی کشور +عکس و فیلم

خوشبختانه پس از آنکه یخ عدم موفقیت و بروز مشکلاتی در تزریق ماهواره های ایرانی به فضا، توسط نیروی هوافضای سپاه شکسته شد، حالا به نظر می رسد وزارت دفاع نیز با دومین آزمایش ماهواره بر ذوالجناح، به دنبال یک شروع جدید و موثر در این بخش است.

ذوالجناح چیست و چه خواهد کرد؟

اولین تصاویر و اطلاعات مربوط به ماهواره بر نسل جدید ایرانی به نام ذوالجناح در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ منتشر شد.  طبق این توضیحات، این پرتابگر ایرانی (ذوالجناح) در حقیقت یک سامانه سه مرحله ای است که دو مرحله اول آن از سوخت جامد بهره برده و مرحله نهایی آن از سوخت مایع بهره می برد. توجه به شکل موشک در زمان تست اول، مشخص کرد که آزمایش انجام شده ماهواره بر ذوالجناح که تصاویر آن نیز پخش شده ظاهرا یک مرحله از سه مرحله مورد نظر بوده و در این مرحله سیستم پیشران به مدت ۷۰ ثانیه فعال بوده و توانسته به ارتفاع ۱۵ کیلومتری برسد.

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

پرتاب اول ماهواره بر ذوالجناح مربوط به سال ۱۳۹۹

قدرت یا همان تراست مرحله اول و دوم این ماهواره که سوخت جامد هستند هر کدام ۷۴ تن است که این تراست می تواند به ۱۰۰ تن نیز برسد. قطر موتورهای سوخت جامد مرحله اول و دوم در ماهواره بر ذوالجناح که قدرتمندترین پیشران سوخت جامد در کل کشور تا به اینجا هستند ۱.۵ متر و قطر مرحله سوم ۱.۲۵ متر است. طول این ماهواره بر در حالت کامل ۲۵.۵ متر و وزن آن نیز ۵۲ تن است و می تواند یک ماهواره به وزن ۲۲۰ کیلوگرم یا مجموعه چند پرتابه به وزن نهایی ۲۲۰ کیلوگرم را تا مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین برساند.

برای مقایسه بد نیست بدانید که ماهواره بر سفیر به عنوان نسل اول ماهواره بر های ایرانی در بخش پیشران قطری در حدود ۱.۲۵ متر داشته و وزن کلی آن نیز ۲۶ تن بود و نهایتا می توانست یک ماهواره ۵۰ کیلوگرمی را به مدار ۴۵۰ کیلومتر برساند.

مثال دوم برای فهم بهتر قدرت این ماهواره بر، اینکه ذوالجناح با سه مرحله کامل خود می تواند حدود ۱۰ ماهواره نور ۱ را در یک پرتاب به فضا ارسال کند. چه در تست اخیر  و چه در پرتاب آزمایشی سال ۱۳۹۹ یکسری از حسگرهای لازم برای انجام محاسبات لازم برای برآورد از نحوه عملکرد سامانه های این ماهواره بر در داخل آن نصب شده بود که به وسیله آنها اطلاعات لازم به ایستگاه زمینی ارسال می شود.

آزمایش دوم؛ یک مرحله جدید برای آزمایش ذوالجناح

از مدتی قبل، رسانه های داخلی و خارجی، به نزدیک بودن دومین پرتاب ماهواره بر ذوالجناح اشاره کرده و این مسئله نیز مشخص شده بود که در این مرحله، آزمایش مرحله دوم این ماهواره بر مد نظر بوده و تست در نهایت جزو پروازهای زیر مداری به حساب می آید و مشخصا برنامه خاصی برای رساندن محموله به مدار زمین یا حتی آزمایش مرحله سوم این ماهواره بر وجود نداشته است.

دومین پرتاب آزمایشی ماهواره بر ذوالجناح

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

ماهواره بر ذوالجناح قبل از پرتاب اخیر - به نقطه اتصال مرحله ۱ و ۲ دقت کنید

در این جا باید به این نکته اشاره کرد که تجربیات قبلی و برای نمونه چندین مورد عدم موفقیت در گام آخر برای رساندن محموله به مدار خود در فضا توسط ماهواره بر سیمرغ، موجب آن شده تا ساختار فضایی وابسته به دولت آزمایش های بیشتری را برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر و کاهش احتمال عدم موفقیت در پرتاب های عملیاتی با ذوالجناح انجام دهد.

آیا ایران از تکنیک Hot staging استفاده کرد؟

در جریان دومین آزمایش ماهواره بر ذوالجناح و بر اساس تصاویر منتشر شده در لحظات پایانی شاهد نوعی انفجار کوچک هستیم که برخی رسانه های بیگانه و تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی، تصور کرده بودند یک ایراد یا نقص فنی است. در حالی که به نظر می رسد آنچه دیده شده، پروسه ای موسوم به Hot staging است. این پروسه مبنی بر فعال شدن مرحله جدید راکت در وضعیتی است که همچنان به مرحله قبلی وصل است و به همین دلیل ما شاهد فرایندی شبیه به یک انفجار هستیم. اگر در تصاویر مربوط به این ماهواره‌بر هم دقت کنیم نوعی برجستگی دیده می شود که مربوط به مرحله دوم ماهواره بر ذوالجناح است.

گام مهم «ذوالجناح» برای رساندن ماهواره‌های ایرانی به فضا/ تست موفق "Hot staging" برای عملیاتی شدن موشک جدید ماهواره‌بر +عکس و فیلم

لحظه فعال شدن پیشران مرحله دوم ماهواره بر ذوالجناح

در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که این پرتاب آزمایشی و البته پرتاب های بعدی که برای مطالعه روی مرحله سوم این سامانه و بحث تزریق محموله به مدار انجام خواهد شد، همانند تمرین ها و آزمونهای مهمی است که حجم قابل توجهی از اطلاعات ذی قیمت را در اختیار متخصصان ایرانی قرار می دهد تا در زمان پرتاب های عملیاتی با اطمینان بیشتر و احتمال موفقیت بسیار بالاتری عمل کنند.

با این اوصاف، باید منتظر ماند تا با افزایش پرتاب ها و انگیزه بیشتر متخصصان عرصه فضایی برای رفع گلوگاه های خودکفایی و خوداتکایی در این بخش، ماهواره های ایرانی بیشتری به مدار تزریق شوند که این اقدام مهم، با برنامه مهم سپاه در حوزه فضایی، باعث گشوده شدن درهای جدید در حوزه های مرتبط با اقتصاد، صنعت و اطلاعات خواهد شد.

*خبرنگار: مجتبی خاجی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    24 3
    چه اسم جالبی
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      15 10
      رییس جمهر احمدی نژاد نیز بسیار فضا پیما به فضا فرستاد با موجودات زنده.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      14 65
      دانشمندان ایرانی اگر میتوانند خودرو بسازند.
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      7 18
      دولت انقلابی سامانه ایی یکپارچه برای ساماندهی فضاپیما ایجاد کند تا پس از احراز هویت از طریق قرعه کشی و با نظارت کارگروه جهادی حمایت از مصرف کنندگان فضا پیماهای منتخب با درج قیمت تولید کننده به دست مصرف کنندگان برسد.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      7 26
      نرخ تورم خرداد ماه رکورد زد. تورم ماهانه 12.1 درصد و تورم نقطه به نقطه 52.5 درصد بیشتر شده است.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      19 4
      خودرو رو باید بخش خصوصی واقعی و صنعتگر بسازه نه دانشمندان!!!
    • ساسان IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      14 1
      ترس و محافظه کاری آثار زیانبار داره و باعث عقب موندگی و گستاخ شدن دشمنان میشه ، راه درست اینه که با صلابت چشم در چشم دنیا نگاه کنیم و هرآنچه را که لازم داریم برای بقای تمدنمون بسازیم حتی به قیمت سرشاخ شدن
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      9 0
      سزای گران فروش نخریدن هست خودرو ایرانی ۴۰ برابر گرانتر از خودرو خارجی است چرا آخه تازه اونم بی کیفیت ترین قطعات نخرید.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 2
      مجلس و دولت انقلابی هرگز زیر بار مذاکرات با یانکی ها و آل سقوط نخواند رفت و عزت و اقتدار ایرانی را با مذاکرات بی سرانجام با اروپایی ها هدر نخواهند داد. درود بر دولت انقلابی.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 1
      سخنگوی وزارت خارجه: هم زمان و هم مکان مذاکرات تقریبا مشخص است؛ چند ساعت آتی تصمیمات نهایی اتخاذ می شود / در محتوا و در شکل توافقاتی حاصل شده/ امیرعبداللهیان: از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در دو کشور حمایت می‌کنیم
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 8
      باید با موشک ذوالجناح کسانی که پس از آزاد سازی سواحل شمال بی بند و باری میکنند هدف قرار گیرند.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 10
      به جاش امنیت داریم.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 0
      همین دیروز خودروی ری را رونمایی شد
    • ایران iran IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      12 1
      تا کور شوند هر آنکه نتوان دید ...
    • محمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      7 2
      بعضیا وسط بحث این خبر یاد تورم افتادن! اگه از سر دلسوزی باشه اشکالی نداره ولی همه می دونن تورم میراث دولت غربگرا و فاصله گرفتن از مبانی ارزشی هست.حل این مسئله هم زمان بر و پیچیدست این کارهم در دولت فعلی با جدیت پیگیری می شه و پرتاب ماهواره هم بخشی از پازل امنیت و معیشته چرا شما دردتون میاد؟
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 5
      چرا از اسامی ایرانی استفاده نمیشه؟!
    • رضا IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      پسر جون واقعاً نمی‌دونی خودروساز ها عمداً خودروی کم کیفیت تولید می‌کنن یا خودتو زدی به کوچه علی چپ؟ برخلاف صنعتگران نظامی و دانشمندان هوافضا خودرو ساز انگیزه‌ی چندانی برا پیشرفت نداره چون بازار انحصاری و مردم دست به چک جلوش وایسادن. با خودش می‌گه چرا باس پول نازنینمو خرج طراحی جدید کنم؟! مردم که همینطوری هم دارن می‌خرن! این سوال قدیمی شما سالهاست صاف شده ولی هنوز یه عده بی‌خبرن.
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      ایران از اتحاد اقوام مختلف اعم از کرد لر ترک بلوچ عرب و ... تشکیل شده است جدای از سابقه مذهبی و تاریخی بعضی از اقوام ، از نظر ایرانی ها اسامی هریک از اقوام زیباست و به همین دلیل برای فرزندانشان هم انتخاب می کنند .
  • عنایت کاظم پور IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    21 0
    احسنت ای کاش دربحث اقتصادی هم جهادی و انقلابی عمل میشد تا مردم لذت این پیشرفتها را بیشتر میچشیدند هرچند امید ما بخداوند است
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 18
      جهادی نان هم سهمیه بندی خواهد شد.
    • ناشناس IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 0
      سهمیه بندی ها؟! احیاناً منظورت تو اروپا(قبله‌ی آمالت) نبود؟!
  • ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    20 2
    باید به سرعت کوتاهی و کم کاری دولت قبل در هوافضا را جبران کنیم.
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    6 12
    گویا در سفر سرلشکر باقری به روسیه قرارداد خرید چندین فروند آواکس به امضا رسیده ولی به علت جنگ اوکراین واستفاده روسیه از آواکسها برای بمباران شدید اوکراین هنوز از تحویل آواکسها به ایران خود داری شده احتمالا بعد از جنگ حتما شاهد پرواز آواکسها در آسمان ایران ویحتمل حمله به خاک دشمن فرضی اسراییل رو شاهد باشیم آواکس آواکس آواکس
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      17 5
      چندین ساله تو اینجا آواسک آدامس میکنی، خسته نمیشی؟
    • جمله IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 3
      قضيه اواكس چيه ؟‌هر چند وقت يكبار تو ميايي اينا رو ميگي؟ توي اردوگاه الباني يه سري ادم پيرو پاتال نشستن پاي كامپيوتر و اراجيف مينويسن ....
  • پیمان IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    17 1
    زنده باد ایران اسلامی.ودرود بر دانشمندان عزیز کشور مان
  • حمید ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    14 2
    احسنت بر دانشمندان ایرانی
  • رهام حسامی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    4 0
    ببینید صحنه سازی داغ به معنای روشن کردن مرحله بعدی زمانی است که مرحله فعلی هنوز در حال اجرا است. این میانبری برای جلوگیری از استفاده از موتورهای ullage است. به جای استفاده از موتورهای ولاژ اضافی برای شروع مرحله بعدی، از فشار ارائه شده توسط مرحله فعلی برای احتراق مرحله بعدی درست زمانی که مرحله فعلی در حال خالی شدن است استفاده می کنید.منم بگموتورهای موشکی نسبتاً کوچکی هستند که سوخت مستقل دارند که ممکن است قبل از احتراق موتور اصلی، زمانی که وسیله نقلیه در وضعیت صفر گرم قرار داره شلیک شوند شتاب حاصله باعث می شود مایع در مخازن اصلی موشک به سمت انتهای عقب ته نشین شود و جریان بدون وقفه به پمپ های سوخت و اکسید کننده را تضمین کند.این خیلی مهم هست .
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    3 6
    گویا در سفر سرلشکر باقری به روسیه قرارداد خرید چندین فروند آواکس به امضا رسیده ولی به علت جنگ اوکراین واستفاده روسیه از آواکسها برای بمباران شدید اوکراین هنوز از تحویل آواکسها به ایران خود داری شده احتمالا بعد از جنگ حتما شاهد پرواز آواکسها در آسمان ایران ویحتمل حمله به خاک دشمن فرضی اسراییل رو شاهد باشیم آواکس آواکس آواکس
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 6
      گیرت هواپیمای حمل کننده رادار است بگو برات بخرن و رنگ کنن بدن دستت ....ولی اگه منظورت رادار هوایی و کامپیوترهای محاسبه کننده لازم و رمز کننده های پیچیده در آواکس است تا وقتی خود ایران نسازه خریدش پشیزی نمی ارزه....همون عقبه اویونیک نسل 4.5 کوثر را بگیر شاید یه زمانی به بلوغ لازم برای آواکس رسیدن....
  • رهام IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    4 0
    پیچیده تر از مرحله بندی با استفاده از موتورهای ullage است، زیرا قطعات کمتری درگیر هستند (کل موتورهای موشک و لوله کشی و مخازن آنها وجود ندارد، همچنین حسگرها و کنترلرهایی که آنها را به درستی کار می کنند). کاهش پیچیدگی اغلب به معنای بهبود قابلیت اطمینان است. مرحله قبل توسط موتور شلیک رانده می شود، بنابراین خطر برخورد مراحل وجود ندارد. برخی از نکات منفی عبارتند از: جرم بیشتر در صحنه زیر نازل موشک بعدی. آن مرحله باید بتواند گرمای شلیک مرحله بعدی را تحمل کند. این ممکن است توسط موتورهای ullage غیر ضروری و مخازن آنها و غیره جبران شود.
  • بسیجی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    20 3
    بخدا قسم از کار دانشمندان ایرانی لذت می برم خدااااااا قووووووت دانشمندان ایرانی
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 18
      لذت حرام است
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      8 1
      لذت حرام است؟!!!!! از کجا این حرف رو میزنی؟!! غذا می خوری بدت میاد به زور می خوری ؟
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      گل گفتی
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    12 3
    هزار ماشا اله به امید فتح فضا
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      0 5
      اصل بگیر راحت برو فضا
    • حسین ف IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      2 1
      اینهایی که منفی میدهندو از ابتکارات دانشمندان ایرانی ناراحت میشوند حتما به پزشک مراجعه فرماند
  • سوسان IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 1
    ابعاد این موشک برای رساندن محموله های سنگین به مدار 32 هزار کیلومتری خیلی کمه و فقط محموله های کوچک در مدار لئو رو میتونه جابجا کنه سری آپولو و الان سری اسپیس ایکس حداقل سه برابر بزرگتر و قدرتمندتر هستند برای موشکهای روسی هم ابعاد بزرگتری طراحی شده
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 10
    چه اصراری هست بر روی چیزهایی که مزیت رقابتی نداریم سرمایه گذاری کنیم؟ عراق یازده میلیارد در سه ماه نفت فروخت...
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      1 0
      باز حرف غربیها رو تکرار کردی؟ اگه مزیت اقتصادی اصل بود، هیچ کشوری در هیچ زمینه ای توان رقابت با چین را نداشت...
    • TR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      1 0
      یعنی به جای ماهواره بر 1 میلیون دلاری برن ماهواره برهای چند ده و چند صد میلیون دلاری بسازن مثل امریکایها و..!؟؟
  • علیرضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 6
    چند روز ییش کره جنوبی ماهواره بر خودشو با موفقیت آزمایش کرد که قادر هست تا یک تن محموله حمل کنه منتها ما پس از سیزده سال هنوز درگیر یک موشک شبیه به لوله خودکار هستیم اگر راه درست میرفتیم الان باید ماهواره برهای سنگین درست می کردیم
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 1
      فرغون فرانسوی یک میلیون و دویست هزار تومن شده.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      6 1
      کره جنوبی از حمایت و پشتیبانی و همکاری های اطلاعاتی و فنی و علمی ناسا برخورداره هموطن. اما ایران در دوران تحریم هایی که به قول اعمال کنندگان آن در تاریخ بی سابقه نه کم سابقه بی سابقه بوده تا اینجا رسیده. دیگه کمک پیشکش. یه ذره انصاف داشته باشیم حال خودمون بهتر خواهد شد.
  • FR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    7 1
    خیلی عالی 👌 تبریک به ایرانیان و ایران زمین و حوزه تمدنی ایران زمین شیعه 🌸
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      3 8
      سنی ها ادم نیسند
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      7 1
      ۱۲:۴۱ منافق؛ هیچ کسی چنین حرفی نزد عامل انگل لیس صغیر
    • FR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      1 3
      پیام که ان … که گفته بود : سنی ها ادم نیستن … همه انسان هستن ولی برای ادم بودن باید ادیب و فروتن باشیم و اهل بیت را دوست بداریم ! برای این مهم کتابهای قران، نهج البلاغ و صحیفه سجادیه و اگر لایق باشیم ۱۲۰ جلد بحار الانوار (اقیانوس نور به فارسی) را مورد مطالعه قرار داده و تمام دستورات را به اجرا در اوریم ! انوقت « آدم » میشیم. در ضمن برادران اهل سنت میتوانند اگر ارباب اجازه دهد این کار را انجام دهند ! سوال چرا نمیتوانند ؟ پاسخ در احادیث امام جعفر صادق میباشد. با احترام و من الله توفیق. ایران شیعه تنها کشور مستقل هست ! برادران سنی باید خودشان را از ارباب و مشرکین نجات دهند و بعد هم کار و تلاش کنند شاید روزی بیاید که شاید…
  • ایران مقتدر iran IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    14 1
    درود بر دانشمندان میهنم ایران ، اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس ( ایران ) به آن دست خواهند یافت ، فرمایش پیامبر گرامی اسلام‌ حضرت محمد مصطفی
    • FR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      5 1
      اری درود و سلام به ایرانیان !
  • محمد قزل IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    8 1
    فرستادن ماهواره به فضا باعث سوزش دشمنان داخلی و خارجی وغربگراهای خودفروخته میشود
    • R IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      0 0
      بزار اینقد بسوزن تا جونشون دراد. پاینده ایران.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    5 1
    زنده باد ایران و دانشمندان توانای این مرز و بوم. به امید موفقیت های بیشتر.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
      4 1
      احسنت
  • فهیم IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 1
    چانم فدای امام حسین ع .
  • اساک IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    آیا امکان استفاده نظامی هم ازین راکت‌ها میشه کرد؟ ینی میشه در قالب توسعه فضایی جنبه نظامی هم داشته باشه؟
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 2
    کسانی که ایران و ایرانی رو تحقیر می کنن، حواسمان باشد که از تبار مغول یا اعراب یا بربرها هستن.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 3
    وقتی میشه با بالا بردن موشک با بالون کلی سوخت توش حفظ کرد، چرا از کف زمین پرتاب انجام میدید؟؟
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      1 0
      اگر خواستی بگو آسانسور بزنیم براش
  • حسن IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    4 0
    تست همان آزمایش است.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    چون استکبار از(تله برجام وتحریمها وحضور وهزینه های هنگفت‌‌.)علیه ایران ودنیا شکسته خورده ۱-باید استکبار،وهابیها،صهیونیسنها ونوکران وابستکان،شیفته،خاین جاسوس عارتگر جنایتکار عارتگز داخلی وخارجیشان وخارجیشان...)تعهدکتبی،تضمین اجرایی بدهد که درهیچ(مسئله وانواع پیشرفتها بدون هرگونه محدودیت ایران....)دخالت نداشته باشندوهرگونه هزینه های جانی مالی بتن کردن تعلیق پلمپ محدودیت وحضورجاسوسان اژانس وبازرسی... عیر قابل قبول خواهدبود ۲-تعهد وضمانت کتبی ومعتبر بدهنند کلیه تحریمها علیه مردم ایران سپاه بسیج و....بطور کامل حذف وازروز اول اجرایی شودوهیچگونه حضور وانواع دخالتهای نظلمی سیاسی واقتصادی درمنطقه وایران نداشته باشند وکشورهای شرق بطور مستقل عمل خواهمد کرد ۳-بایدتعهد کتبی وبا ضمانت اجرایی بدهند که تمام مزدوران داخلی خارجیشون اعم از شیفتکان وابستگاح ووهابیها وصهیونیسم وپایگاه ها و....ازشرق خارج کنند ۵-اگر ایران غیر( بالستیک وبمب اتمی )میخواهند بعدازاینکه تمام تسلیحات اتمی خودشان را طبق قراردادهای منعقده چندین دهه گذشته شان معدوم وحذف کنندو-ایران هم پشت سرشون حذف خواهد کرد
  • AU ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    زمان سلطنت نکبتبار پهلوی می‌گفتند ایران آفتابه نمیتونه درست کنه نفت داریم هرچه لازم است از خارج وارد میکنیم زمان انقلاب با خروج مستشاران آمریکایی واروپایی مملکت دچار سکون شد و تازه معلوم شد که چه شده اما همت جوانان ایرانی باعث شد که از فرش به عرش برسیم کاری که همسایه اطراف ما نتوانسته اند انجام دهند حتی با وجود دوستی با آمریکا این پرتاب موشک فضایی یعنی ما زنده هستیم و می‌توانیم زنده باد ایران عزیزم
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    ما به ماهواره ای در حد پُروتُن روسی برسیم واقعا گل کاشتیم و خیلی از نیازهای مارو برطرف میکنه که هیچ و میشیم پرتاب کننده ماهواره سایر کشورها...
  • DE ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    در آینده اگر این ماهواره بر موفق عمل کرد باز باید بروسه رو از اول شروع کنیم تا به موشک بزرگتری برسیم از همون اول قطر ماهواره بالای ۲ ، ۲.۵ متر اگر بود خیلی بهتر میشد
  • مهدی IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    ما می توانیم
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    ایران مقتدرتروپیشرفته ترازیک لحظه پیش
  • دکترای هوافضا و کارمند سابق سازمان فضایی TR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    1 0
    متاسفانه سرعت تست ها بسیار پایین و کند هست الان نزدیک 2 سال فاصله بین تست اول ذوالجناح تا دوم و اصلا خوب نیست کره جنوبی توی این مدت ماهواره بر کلاس سنگین خودشو عملیاتی کرده با توان حمل نزدیک 2.5 تن ماهواره برای مدار لئو!!!کشوری که تا ده سال پیش اصلا موشک نداشت که به شدت در هزینه های پرتاب هر کیلو بار صرفه جویی میشه نسبت به پرتاب دها میکرو ماهواره بر مثل ذوالجناح یا سیمرغ
  • TR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    ..مشرق عالی بود خسته نباشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس