کد خبر 1391178
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
خودرو

این خودرو که P۵۰ نام دارد، توسط یک شرکت بریتانیایی بنام شرکت مهندسی پیل (Peel Engineering Company) ساخته شد.

به گزارش مشرق، معمولاً وقتی حرف از خودروهای کوچک می‌شود، هاچ‌بک‌های شهری مثل دوو ماتیز یا ام‌وی‌ام ۱۱۰ به یاد می‌آیند اما در دهه ۶۰ میلادی خودرویی ساخته شده که بسیار کوچک‌تر از این‌ها بود. این خودرو که P۵۰ نام دارد، توسط یک شرکت بریتانیایی بنام شرکت مهندسی پیل (Peel Engineering Company) ساخته شد. این خودرو با تنها ۱۳۴ سانتیمتر طول، ۹۸ سانتیمتر عرض و ۱۰۰ سانتیمتر ارتفاع، در سال ۲۰۱۰ در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان کوچک‌ترین خودروی تولیدی تاریخ ثبت شد.

آشنایی با کوچک‌ترین خودروی دنیا +عکس

سازنده P۵۰ ادعا می‌کرد که این خودرو توان حمل یک بزرگ‌سال و یک کیسه خرید را دارد. این خودروی تنها سه چرخ کوچک و یک در داشت که در سمت چپ قرار داشت و تجهیزات آن فقط در یک برف‌پاک‌کن و یک چراغ جلو خلاصه می‌شد. P۵۰ حتی دنده‌عقب هم نداشت اما ازآنجایی‌که بسیار سبک بود و تنها ۵۶ کیلوگرم وزن داشت، در پشت آن دسته‌ای تعبیه شده بود که امکان بلند کردن خودرو و کشیدن آن به سمت عقب را به‌صورت فیزیکی فراهم می‌کرد. P۵۰ آن‌قدر کوچک بود که می‌توانست وارد ساختمان‌ها شود و در یکی از قسمت‌های برنامه تاپ گیر در سال ۲۰۰۷، جرمی کلارکسون با آن وارد ساختمان BBC شد.

آشنایی با کوچک‌ترین خودروی دنیا +عکس

در پروتوتایپ‌های اولیه P۵۰ از طرح یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب استفاده شده بود اما به دلیل پایداری پایین خودروی هنگام رانندگی، در نسخه تولیدی دو چرخ در جلو نصب شد و چرخ تکی به عقب انتقال پیدا کرد. نسخه تولید نهایی P۵۰ در سال ۱۹۶۲ معرفی شد. این میکروکار سه‌چرخ به یک پیشرانه تک سیلندر ۴۹ سی‌سی مجهز بود که تنها ۴ اسب بخار قدرت داشت ولی می‌توانست خودرو را به حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این پیشرانه در سمت راست خودرو نصب شده بود و نیروی آن از طریق یک گیربکس سه سرعته دستی به چرخ عقب انتقال پیدا می‌کرد. P۵۰ در هر صد کیلومتر به تنها ۲.۸ لیتر بنزین نیاز داشت.

آشنایی با کوچک‌ترین خودروی دنیا +عکس

P۵۰ تا سال ۱۹۶۵ تولید شد و حدود ۵۰ دستگاه از آن ساخته شد که با قیمت ۲۰۰ پوند فروخته شدند. این رقم معادل حدود ۶,۶۰۰ پوند یا ۸,۵۰۰ دلار در حال حاضر است. از نمونه‌های ساخته شده P۵۰ تعداد ۲۷ دستگاه هنوز هم سالم هستند و یکی از آن‌ها در حراجی ساتبیز در مارس ۲۰۱۶ با قیمت ۱۷۶ هزار دلار فروخته شد و گران‌ترین P۵۰ لقب گرفت.

آشنایی با کوچک‌ترین خودروی دنیا +عکس

هرچند تولید پیل P۵۰ در سال ۱۹۶۵ به پایان رسید اما در سال ۲۰۱۰، دو تاجر ثروتمند تصمیم به احیای این خودرو گرفتند. آن‌ها با سرمایه‌گذاری، شرکت جدیدی را راه‌اندازی کردند تا به تولید نسخه اصلاح‌شده‌ای از P۵۰ بپردازند. این شرکت جدید در سال ۲۰۱۱ تولید P۵۰ جدید را در دو نسخه بنزینی و الکتریکی آغاز کرد. این خودرو به‌صورت دست‌ساز در بریتانیا برای بازار داخلی و صادراتی همچنان تولید می‌شود. گفته شده سالانه حدود پانزده دستگاه P۵۰ به تولید می‌رسد. نسخه بنزینی این خودرو که در بریتانیا بیشتر خریدار دارد، با قیمت ۱۴,۸۸۰ پوند به فروش می‌رسد درحالی‌که مدل الکتریکی با قیمت ۱۳,۶۸۰ دلار بیشتر در ایالات‌متحده طرفدار دارد.

آشنایی با کوچک‌ترین خودروی دنیا +عکس

P۵۰ جدید از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه اصلی ندارد اما در سیستم تعلیق، فرمان و پیشرانه تغییراتی را تجربه کرده و به دنده‌عقب هم مجهز شده است تا با قوانین ایمنی امروزی مطابقت پیدا کند. مدل بنزینی مثل قدیم از یک پیشرانه ۴۹ سی‌سی تک سیلندر استفاده می‌کند اما این موتور حالا چهارزمانه بوده و ۳.۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. نسخه الکتریکی هم به یک موتور برقی کوچک با ۳ اسب بخار قدرت مجهز است. حداکثر سرعت هردو نسخه هم به حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

منبع:چرخان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰ IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 0
    این که همون سه چرخه خودمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس