کد خبر 1390465
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
ترکیه

اکثر نمایندگان پارلمان ترکیه با درخواست دولت برای تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی موافقت کردند.

به گزارش مشرق، به رغم ابراز نگرانی‌ برخی سیاستمداران ترکیه درباره وضعیت اقتصادی این کشور، پارلمان ترکیه به تمدید حضور نظامی در لیبی رای مثبت داد.

منابع رسانه‌ای از قبیل «دیلی صاباح» ترکیه و خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش دادند، پارلمان ترکیه به درخواست دولت این کشور برای تمدید ۱۸ ماهه حضور نظامی در لیبی رای مثبت داد.

طرح پیشنهاد شده به پارلمان ترکیه برای تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی با رای مثبت حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدانش مواجه شد و همچنین قانونگذاران عضو احزاب اپوزیسیون هم از آن حمایت کردند.

بیشتر بخوانید:

آنکارا چرا نیازمند قاهره است؟

پارلمان ترکیه اولین بار در ژانویه سال ۲۰۲۰ به دنبال امضای توافق امنیتی-نظامی این کشور با دولت وفاق ملی لیبی که دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی لیبی بود، رای به حضور نظامی ترکیه در این کشور آفریقایی داد

ترکیه طی سال‌های اخیر همواره از دولت وفاق ملی لیبی حمایت کرده و برای کمک به این دولت نیروی نظامی و تجهیزات  اعزام کرده است.

لیبی طی سال‌های اخیر شاهد جنگ بین دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر نیروهای خلیفه حفتر) بود اما این درگیری‌ها با اعلام آتش بس پایان یافت و تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لیبی ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در درخواست تمدید حضور نظامی این کشور در لیبی، به «ابهامات سیاسی» جاری در لیبی و «خطرات و تهدیدهایی» که می‌تواند منافع ترکیه را در دریای مدیترانه و شمال آفریقا تهدید کند، استناد کرد. در این درخواست آمده است که نیروهای ترکیه به ارائه آموزش نظامی و مشاوره در لیبی ادامه می‌دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود درباره حضور نظامی ترکیه در لیبی نوشت: «آنکارا به اعزام هزاران مزدور سوری به لیبی متهم شده است.

این رسانه آمریکایی افزود: «ترکیه در آن زمان همچنین با دولت طرابلس یک توافقنامه دریایی بحث برانگیز امضا کرد که به آن اجازه دسترسی به یک منطقه اقتصادی مورد مناقشه در شرق دریای مدیترانه را می‌داد. این توافق بر تنش‌ها در مناقشه ترکیه با یونان، قبرس و مصر بر سر حقوق حفاری نفت و گاز افزود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • وطنم ایران IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    4 7
    رژیم ترکیه پروژه بگیر صهیونیست هاست و تمام همسایه هاشو ناراضی کرده از سوریه عراق یونان ایران گرفته تا ارمنستان همه ازش ناراحتن. اما همین رژیم نمیزاره آب تو دل اسرائیل تکون بخوره
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 6
    چه غلطی می کند عردوقان بار همین سمت عراق هم هست فصل خرکاری گذشته است.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 2
    اونی که میگی ایرانه داداش
  • چرچیل IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    7 5
    ای کاش من نیز یک افغان فارس بودم. وینستون چرچیل
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      3 5
      از اینکه یک افغان پشتون ( طالبانی ) و یا یک افغان تورک و اوزبک وحشی باشم بهتره
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    28 7
    ترکیه و آذربایجان خاری هستند بر چشم سیاه چردگان فاشیست قوم فارس
    • علیرضا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      5 18
      فاشیستهای قوم ترک هنوز دنبال اجداد خود هستند البته در قبچاق ،حسرت و حسادت به تمدن‌های منطقه آنها را به فکر تصاحب نداشته های خود انداخته
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      4 5
      ((در هلند دوستی آذربایجان با من تماس گرفت که سفارت آذربایجان می‌خواهد نظامی، شاعر ملی آذربایجان را گرامی بدارد، شما می‌توانید لطفا بخشی از کارهای نظامی را به زبان هلندی برای ما ترجمه کنید؟ پرسیدم از کدام کارش می‌خواهید؟ گفتند مگر چند کار دارد؟! وقتی ناسیونالیسم بیداد می‌کند شاعری که زبانش را نمی‌فهمیم، شاعری که نمی‌فهمیم چه نوشته است، شاعر ملی خود معرفی می‌کنیم و می‌گوییم برویم پارسی‌گویی پیدا کنیم که بخشی از کار او را به زبان هلندی برای‌مان ترجمه کند و ما بیاییم به بقیه ملل بفهمانیم که این شاعر پارسی‌گوی که ما خود زبانش را نمی‌فهمیم شاعر ماست! یا ترکیه که تندیس بوعلی را به عنوان حکیم بزرگ ترک ساخته است.))
    • کلیم IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      21 0
      به ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ دوست عزیز اگر بر فرض حرف شما آذربایجان نباید از نظامی عنوان شاعر ملی حرفی بزنه چون زبان اثارش ترکی نیستش در این صورت که ما هم بعنوان ایرانی نباید به ابن سینا که تمام اثارش عربی هستش افتخار کنیم! دوست عزیز محل تولد و حکومت اون دوره، تنها معیار ملیت یک شاعر و یا نویسنده و یا دانشمند هستش وگرنه اگر بر خلاف این بود که انیشتین آۀمانی رو همه باید امرکیایی بدانیم چرا که همه اثارش انگلیسی هستش نه آلمانی
    • به کلیم IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      1 2
      (( پدرش که مردی دانش‌دوست و از صاحب منصبان در حکومت سامانی بود،))((در عصر ابن‌سینا، عربی زبان رایج آثار علمی بود و دانشمندان ایرانی که در آن روزگار می‌زیستند، ‏کتاب‌های خود را به زبان عربی نوشتند. بعد‌ها بعضی از این آثار به زبان‌های دیگر، از جمله فارسیترجمه شد. ‏ افزون بر این، ابن‌سینا در ادبیات فارسی نیز دستی قوی داشته‌است؛ بیش از ۲۰ اثر فارسی به او منسوب است که از میان ‏آن‌ها دانشنامه علائی و رساله نبض از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. آثار فارسی ابن‌سینا، مانند سایر نثر‌های علمی زمان وی، با ‏رعایت ایجاز و اختصار کامل نوشته شده‌است. از جمله مهم‌ترین آثار ابن‌سینا می‌توان به شفا، قانون فی الطب، الاشارات و التنبیهات فی المنطق والحکمه و بسیاری رساله‌های دیگر فارسی و عربی اشاره کرد.)) زبان ان دوره عربی بوده ولی اثار فارسی هم داشته است و پدرش جز صاحب منصبان سامانی که اتفاقا زبان فارسی را گسترش دادندقبل از تهاجم اتراک مهاجر .اینقدر در جهل نباشید
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 1
    زنجیر دور گردن را ببندید.
  • محمود IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    16 3
    یادم میاد یه میگفت ترکیه تو لیبی شکست خورده
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 2
    7پایگاه نظامی آریاییِ آمریکای آریایی در خاک ترکیه و بر روی شرف ارتش ترکیه ساخته شده است.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    1 0
    آمریکایی آریایی؟ آمریکا وطن اصلی سرخ پوستها است و بیش از 40 درصد آفریقایی تبار است. بقیه انگلیسی و درصد کمی از سایر ملل هستند. آریایی را از کجات درآوردی همه فرزندان آدم و مخلوق خداییم. فقط تقوای الهی نشانه برتری انسانهاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس