استقبال از کتابی که رهبر انقلاب روایت آن را «شورانگیز» توصیف کردند

ضرابی‌زاده در «گلستان یازدهم» روایتی انسانی، فارغ از کلیشه و شعار، از جنگ تحمیلی ارائه می‌دهد. این کتاب اخیراً با استقبال مردم به چاپ سی و پنجم رسیده است.

به گزارش مشرق، پرداختن به خاطرات زنان در جنگ تحمیلی طی یک دهه گذشته رونق بیشتری گرفته است. حالا جنگ از دید سربازانی که در معرکه حضور دارند، فاصله گرفته و از زاویه دید افرادی روایت می‌شود که کیلومترها از میدان‌های نبرد دورند اما این دوری و فاصله، سبب نشده تا جنگ بر زندگی آنها بی‌تأثیر باشد. 

پرداختن به زندگی زنان در خلال جنگ تحمیلی علاوه بر گشودن دریچه‌های جدید به روی ادبیات دفاع مقدس و روایت حماسه‌ از نوع و جنسی دیگر، مزیت دیگری نیز داشت و آن، معرفی نویسندگان جدیدی بود که با نویسندگان دوره‌های گذشته متفاوت به این پدیده می‌نگریستند و می‌نوشتند. بهناز ضرابی‌زاده از جمله این نویسندگان است. او که با آثار کودکان وارد دنیای نویسندگی شد، در ادامه با نوشتن «دختر شینا»، خاطرات زنده‌یاد قدم‌خیر محمدی در میان مخاطبان کتاب‌دوست به عنوان نویسنده‌ای خلاق در حوزه ادبیات دفاع مقدس مطرح شد. ضرابی‌زاده در تجربه بعدی خود، «گلستان یازدهم» نشان داد که به موفقیت در «دختر شینا» متوقف نشده است. 

او «گلستان یازدهم» را که داستانی عاشقانه از یک زوج همدانی در خلال جنگ تحمیل است، از همان ابتدا حرفه‌ای و متفاوت آغاز می‌کند. نویسنده حساس‌ترین بخش زندگی زهرا پناهی‌روا، راوی کتاب و همسر شهید چیت‌سازیان، را انتخاب می‌کند: تولد فرزند بدون حضور همسر. مخاطب در فصل «زندگی‌ام فیلم می‌شود» که اولین فصل کتاب است، با زندگی زنی روبرو می‌شود که قرار است فرزندش را پس از شهادت همسرش به دنیا بیاورد. نویسنده با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله رفت و برگشت‌های متعدد و نقب زدن به خاطرات گذشته، به خوبی توانسته از پس انتقال حس یک زن در چنین موقعیتی به مخاطب خود برآید. او گویی به ذهن راوی‌اش رسوخ کرده و هرآنچه را که در سر او می‌گذرد، روایت می‌کند. 

کتاب در ادامه داستان زندگی راوی را بیشتر باز می‌کند. هرچند شخصیت اصلی کتاب «گلستان یازدهم»، زهرا پناهی‌روا است، اما همواره در کنار او شخصیت دیگری خودنمایی می‌کند که اصلاً کتاب برای بهتر شناختنش نوشته شده است: شهید علی چیت‌سازیان، از سرداران جنگ تحمیلی استان همدان. 

در کنار به تصویر کشیدن زندگی یک زوج در دهه ۶۰، کتاب حاوی اطلاعات جانبی دیگری نیز از فضای آن دوران است؛ از جمله نشان دادن تصویری از زندگی مردم در شهرستان‌ها در خلال جنگ تحمیلی، تلخی و شیرینی‌هایی که خانواده‌ها با اعزام فرزندانشان به جبهه چشیده‌اند و ... . 

ضرابی‌زاده در «گلستان یازدهم» روایتی انسانی، فارغ از کلیشه و شعار، از جنگ تحمیلی ارائه می‌دهد. او پس از «گلستان یازدهم»، کتاب دیگری با عنوان «ساجی» را نیز منتشر کرده که هرچند به لحاظ سوژه، توانسته مخاطب خود را اقناع کند، اما همانند «گلستان یازدهم» روند رو به جلو به لحاظ نوآوری در سبک نوشتاری نداشته است. 

رهبر معظم انقلاب نیز در تقریظی درباره این کتاب فرموده‌اند:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید .. هنیئاً له.

راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانه‌ خود به روشنی نشان داده است.

در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسنده‌ کتاب.

انتشارات سوره مهر اخیراً چاپ سی و پنجم از کتاب «گلستان یازدهم» را در دسترس مخاطبان قرار داده است. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 2
    دلار چند؟
    • محمد علی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      چه ربطی دارد؟دوست عزیز و هموطن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس