کد خبر 1389463
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: روزنامه اعتماد، تحلیلی را به قلم عباس عبدی درباره "برجام رییسی؛ برجام روحانی" منتشر کرده است. ابتدا گزیده ای از این یادداشت، و در ادامه، نقدی مختصر بر آن را مطالعه فرمایید:

"همچنان برجام و سرنوشت آن مهم‌ترین موضوع کشور است. عده‌ای از مخالفان برجام، پرداخت مشروط 1٫6میلارد دلار طلب ایران از حکومت عراق را به عنوان یک پیروزی بدون وجود برجام یاد می‌کنند! واقعاً کار کشور به کجا رسیده که وصول مشروط طلب ایران را موفقیت و پیروزی بدانند.

اگر برجام رییسی بتواند به دستاوردهای برجام روحانی برسد، موفقیت بزرگی خواهد بود. البته این کافی نخواهد بود، به همان دلیلی که آن برجام، به چنان سرنوشتی دچار شد.

برجام رییسی، بیش از برجام روحانی نیست، ولی به شرط حل یک مشکل، می‌تواند پایدار شود. برجام رییسی به دو دلیل، بدون تحقق یک شرط، حتی به پای برجام روحانی نخواهد رسید. دلیل اول عدم استقبال شرکت‌های خارجی برای مراوده با ایران است. تجربه خروج ترامپ موجب احساس بی‌ثباتی این شرکت‌ها می‌شود. دلیل دوم، آسان‌گیری تحریم‌ها از سوی دولت بایدن است که در عمل اگر برجام به نتیجه هم برسد، به اندازه برجام ۱۳۹۴، تغییر زیادی در منافع کنونی ایجاد نخواهد کرد. 

برجام رییسی، با یک شرط می‌تواند بهتر از برجام روحانی هم باشد. این همان شرطی است که در زمان روحانی موجب بی‌ثباتی برجام و خروج آمریکا شد. مسأله ما با دیگران، محدود به موضوع هسته‌ای نیست، بلکه مسایل منطقه‌ای محور اختلافات است. اگر برجام به مسایل منطقه‌ای تعمیم نیابد، همچنان ناپایدار  خواهد بود. 

تحقق این شرط به معنای تسلیم شدن نیست، همچنان که برجام نیز مترادف با تسلیم شدن نبود که اگر بود، طرف مقابل زیر آن نمی‌زد. توصیه به این گفتگو، به معنای کوشش برای رسیدن به راه‌حل‌هایی است که منافع طرف‌های ذی‌نفع تأمین شود".

وصول طلب 1/6 میلیارد دلاری ایران از عراق، همانند واردات انبوه واکسن، افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، و گسترش تجارت خارجی با کشورهای همسایه، ابطال چند باره ادعای غربگرایان است، مبنی بر این که بدون برجام و FATF  -بلکه بدون واگذاری امتیازات جدید- نمی توان قدم از قدم برداشت. برای همین هم آقای عبدی اصرار دارد ماجرا را بی اهمیت نشان دهد.

او با دست پیش گرفتن درباره برجام و توجیه زیاده خواهی آمریکا، ادای آدم زرنگ ها را در می آورد. اما کجا با این عجله؟ سرنوشت برجام و کلاهی که آمریکا به واسطه غربگرایان سر ملت ایران گذاشت، قبل از هر چیز جای عبرت آموزی دارد.

ماه هایی که ادعا می شد برجام، فتح الفتوح قرن و پیروزی بزرگتر از فتح خرمشهر است، امثال آقای عبدی مشغول هم سرایی "خر برفت و خر برفت" بودند؛ کسی نمی گفت که پشت قبله برجام، بی نهایت تعهدات و بدهکاری های جدید خوابیده است.

بزک کنندگان سیاست باز، به هنگام تدارک آن، دهان هر صاحب نظری را با توهین و تهمت می دوختند؛ صاحب نظرانی که هشدار می دادند حداقل های لازم برای حصول یک توافق حقوقی خوب (ضمانت اجرا، توازن و همزمانی تعهدات، مکانیسم معتبر شکایت و تادیه خسارت) به هیچ وجه در برجام رعایت نشده است.

امثال عبدی اگر از خسارت های نهفته دربرجام خبر نداشتند، که در این صورت با وجود بیسوادی، بازیچه دشمنان ملت ایران شده اند و حق  نسخه پیچی جدید ندارند. اما اگر خبر داشتند -و احتمال قوی همین است- بنابراین در مظان اتهام خیانت و وطن فروشی قرار دارند و اکنون، ابعاد تازه ای به خیانت خود داده اند.

اینکه آمریکا  همه امتیازات را یکجا (دو ماه قبل از شروع روز اجرای برجام) گرفت و زیر تعهداتش زد، کاملا پیش بینی شده بود. و بر خلاف ادعای عبدی، از همان دولت اوباما با تحریم های ویزایی، آیسا، سیسادا و... آغاز شد، تصویب تحریم های کاتسا نیز با اتفاق نظر و همراهی دموکرات ها در کنگره صورت گرفت.

ترامپ هم اگر گستاخ تر - والبته احمقانه تر- از اوباما رفتار، و آمریکا را از ادامه محدودیت های هسته ای ایران محروم کرد، به خاطر جرئتی بود که روحانی و غربگرایان به وی دادند:

فدریکا موگرینی یک هفته پس از خروج ترامپ از برجام فاش کرد: "من از روحانی ضمانت گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم ها علی ایران، به برجام پایبند بماند"!

روزی نیست که یک یا چند تحلیلگر ارشد آمریکایی از شکست "کمپین فشار حداکثری" و دنباله روی دولت بایدن از ترامپ انتقاد نکنند. دولت بایدن طی هفته های اخیر، تحریم های نفتی ایران را تمدید و بر تحریم های پتروشیمی ایران افزود. در یک سال و نیم اخیر (دولت بایدن)، هر چند وقت یک بار، چند فرد و شرکت ایرانی بر فهرست تحریم های افزوده شده اند؛

با وجود این واقعیت روشن، چرا باید عبدی مدعی "آسان‌گیری تحریم‌ها از سوی دولت بایدن" شود؟! ایران با وجود تحریم های آمریکا توانست فروش نفت را از 500 هزار بشکه به بالای 1 تا 1/5 میلیون بشکه برساند و گروگان گیری برجام را بی اثر کند. این رویداد مهم، دعاوی غربگرایان را زیر سوال برده و آنها را به دست و پا انداخته است.

آخرین نکته: در یک قرارداد وقتی یک طرف کلاهبرداری بکند و در کلاهبرداری سابقه دار هم باشد، اولا دیگر به او اعتماد نمی کنند و ثانیا به طرف کلاهبردار فشار می آورند تا بدهی اش را بپردازد.

اگر در این میان، کسانی پیدا شدند که به جای دفاع از مالباخته، حق را به جانب کلاهبردار دادند و گفتند شرط احقاق حداقل حقوق شما، دادن امتیاز های جدید در همان روند کلاهبردارانه است، تردید نباید کرد که آنها، شریک دزد هستند؛ ولو خود را رفیق قافله جا زده باشند.

حالا که تحریم های آمریکا -حتی به اذعان مقامات دولت بایدن- شکست فاحشی خورده، امثال عبدی ماموریت دارند نیاز راهبردی آمریکا را به عنوان امتیاز به ایران بفروشند!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 0
    برجام نهایتابه ارتباط ایران وروسیه وچین بصورت اتصادی ودورزدن تحریمها منجرمیشودوبصورت رسمی بااین سه کشورادامه ی فعالیت میدهد
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 0
    برجام روحانی یک. ترکمن چای دیگر بود
    • سید IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 0
      در حقیقت جماعت اصلاح طلبان ایران نگران آن هستند که با این اقدامات دولت ایران، تحریم های غربی ها بی اثر شود، در نتیجه برجامِ به حاشیه رفته کاملاً محو و نابود شود و بالنتیجه این جماعت که زلف شان را به زلف برجام گره زده بودند و برجام شیشه عمرشان شده است، دود شوند و به هوا روند!!!!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 0
    بیشرفهای بنفش انگلیسی
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      6 1
      بلانسبت بیشرفها! انگلیسی ها کشورهای دیگر را میفروشند, اصلاح طلبان وطن خود را.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    دوست عزیز شما یا ساده هستی یا اسیر غرب . برجام چه با روحانی چه رییسی سرانجامی نخواهد داشت . فرق رییسی با روحانی این است که روحانی امید بی تدبیر به غرب داشت و پول بدون پشتوانه چاپ می کرد اما رییسی بنا را گذاشت به پتانسیل داخلی و برنامه خنثی سازی برجام و تا همین اواخر پول بی پشتوانه چاپ نکرد .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    خودشون رو به در و دیوار میزنن موشک و منطقه ای رو هم از ایران بگیرن غربگراها. اونوقت فقط میمونه بفرما زدن به ارتش ناتو. اینهمه خیانت نوبره.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    باید علاجی برای بیش فعالی عباس عبدی پیدا کرد
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    سرمایه های غرب داخل اسب تروایی به اسم اصلاحات در ایران هستند
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • رحمت عیدی IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    همیشه تئوریسین احزاب غربگرا در کشورهای مخالف آمریکا و صهیونیسم نفوذی است واین به تجربه ثابت شده است، خصوصا در کشور ما که بهاییها و یهودیهای مارانوس زیادی وجود دارد که تحت مدیریت شبکه ای در همه جا مسئولیت دارند
  • حبیب اله منصوری IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    کسی مثل عبدی میگه آسان گرفتن تحریم توسط بایدن مطمئن باشید در تیم بایدن بازی میکنه و جاسوس و همین خود تحقری اینها با این ادبیات پالس میدن به غربی ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس