کوثر

در جریان بازدید رییس جمهور از تاسیسات شرکت هواپیماسازی وزارت دفاع در استان اصفهان، مشخص شد گام مهم در مسلح سازی جنگنده های کوثر به سلاح دورایستا و بمب‌های هدایت دقیق برداشته شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بمب های هدایت شونده، امروزه بخش جدایی ناپذیری از هر نیروی هوایی مدرن یا در حال توسعه به حساب می آیند. هدایت ها بر اساس سیستم های لیزری ، اپتیکی یا ترکیبی از اینرسیایی و ماهواره ای از جمله معمول ترین روش ها برای رسیدن این بمب ها به هدف مورد نظر، به حساب می آید. با افزودن سیستم های هدایتی، حجم تعداد هواپیما و مهمات مورد نیاز برای حمله به هر هدف شدیدا کاهش پیدا می کند و در عین حال به دلیل افزایش دقت، هم می تواند در محیط های با احتمال خسارت جانبی و هم در نزدیکی نیروهای خودی با خیالت راحت از این تسلیحات بهره برد.

بیشتر بخوانید:

شبکه‌سازی مستقیم با پهپادهای تهاجمی ایران؛ قابلیت جدید «کوثر» / سامانه‌های جنگال و تسلیحات دورایستا به کمک اولین جنگنده بومی می‌آیند +عکس

۷ نوع سلاح‌ هدایت شونده هوا به زمین برای «سوخو ۲۲» سپاه/ رونمایی از بمب خاص «فیتر» با قابلیت هدایت دقیق تا هدف +عکس

«بمب‌های هدایت ماهواره‌ای» وارد سازمان رزم نیروی هوایی ارتش شدند/ «یاسین» برای غافلگیری دشمن از ۶۰ کیلومتری شیرجه می‌رود +عکس

از اوایل دهه 90 شمسی و در مدل جدید پهپاد شناسایی و رزمی شاهد ۱۲۹ ، شاهد به کارگیری سیستم هدایت ماهواره ای بوده ایم؛ یک توانایی استراتژیک و قابل توجه که البته از همان زمان تا به امروز صرفا در مواردی مورد اشاره مسئولین امر قرار گرفته و جزییات زیادی از آن در دسترس نیست. بعد از هدایت ماهواره ای در پهپاد مورد نظر ، بحث مهمات هوا پرتاب با هدایت ماهواره ای نیز در کشور ما کم کم مطرح شده و چه در نیروی هوافضای سپاه برای هواپیماهای سوخو ۲۲ و چه در نهاجا برای پرنده هایی مثل اف  ۴ و اف ۷ ، بمب هایی مشاهده شدند که عمدتا از بالک بهره برده و از هدایت ماهواره ای نیز استفاده می کنند.

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

بمب بالابان - اولین بمب از سمت راست به رنگ سبز جزو تسلیحات پهپاد کمان ۲۲ ارتش

راز بالک‌ها در بمب‌های ایرانی چیست ؟

در میان بمب های هدایت ماهواره ای ایرانی، دو مدل از بقیه بیشتر شناخته تر شده هستند که شامل سری یاسین و سری بالابان می شود. سری یاسین از جزو بمب های تقریبا بزرگ هدایت شونده بوده و در کنار بحث هدایت به بالک های بزرگی نیز مجهز شده است. نکته مهم در خصوص این بالک ها که در نمونه بالابان نیز دیده می شود، این است که به وسیله این بالک ها ، بمب مورد نظر توان پرواز بدون نیروی پیشران یا همان گلاید را پیدا کرده و بسته به ارتفاع و سرعت حامل آن می تواند مسافتی مشخص را طی کند.

در خصوص بمب های سری یاسین بردی در حدود 60 کیلومتر در ابتدا برای آن اعلام شده و سپس در ادامه، بحث تجهیز آن به پیشران های راکتی و در نهایت رسیدن آن به برد ۱۰۰ کیلومتر نیز اعلام شده است.

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

لحظات اولیه بعد از پرتاب بمب یاسین هواپیمای سوخو ۲۲ نیروی هوافضای سپاه

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

هواپیمای اف ۷ نهاجا مجهز به بمب یاسین

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

نصب بمب هدایت شونده یاسین در زیر جنگنده فانتوم نهاجا

بمب بالابان بر اساس شکل ظاهری، در حقیقت یک سلاح سبک تر اما تقریبا با همان ساختار هدایت ترکیبی اینرسیایی و ماهواره ای و همچنین مجهز به بالک بوده و عدد اعلام شده در خصوص برد آن در حدود ۲۵ کیلومتر است. بمب بالابان به دلیل اندازه کوچک و وزن مشخصا کم تر خود، از جمله گزینه های مطلوب نه فقط برای هواپیماهای سرنشین دار بلکه برای پهپادهای ایرانی نیز به حساب آمده و برای نمونه به عنوان سلاح پهپاد های سری کمان ۲۲ نیز معرفی شده بود.

بمب خاص ایرانی برای هواپیمای کوثر

هواپیمای جنگنده کوثر از جمله طرح های خاص و مهم صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر بوده که از زمان معرفی تا به امروز، صحبت ها و تحلیل های زیادی در خصوص آن مطرح شده که مسئله تجهیزات قابل نصب برای آن و ... از جمله نکاتی بوده که در سالهای اخیر کم و بیش به آن پرداخته شده است.

اما مدتی بود که خبر جدیدی از تجهیزات و سامانه های جدید نصب شده روی این پرنده ایرانی وجود نداشت تا اینکه در جریان سفر استانی اخیر رییس جمهور به اصفهان و بازدید از مجموعه هسا، تصویری جالب از یک فروند هواپیما کوثر رویت شد که در زیر بال آن، یک بمب مجهز به بالک های جمع شونده نصب شده است. بمب به شکل بسیار قابل توجهی، شبیه به سری SDB است و به نظر، نسل جدیدی از بمب های هدایت ماهواره ای ایرانی باشد. واژه اس دی بی مخفف سه عبارت به معنی بمب کم قطر است.

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

بمب کوچک هدایت شونده نصب شده زیر بال جنگنده کوثر

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

بمب مرموز ایرانی در زیر پهپاد کرار و در کنار پهپاد کمان ۱۲ - به حالت باز شده بالک های بمب دقت کنید

نکته جالب اینکه این بمب مرموز ایرانی پیش از این در زیر پهپادهای کمان ۱۲ و کرار مشاهده شده بود ولی این اولین بار است که روی یک پرنده سرنشین دار در ایران نصب شده است. در این بمب شاهد استفاده از دو سری بالک هستیم. یک سری بالک به شکل حرف X که در پشت بمب قرار گرفته و یک جفت بال که در اصل در بالای بمب قرار می گیرد. در تصویر مربوط به بارگیری این بمب که در زیر بال هواپیما است مشاهده می کنیم که باله ها در زیر بمب قرار دارند ولی این بالک ها بعد از رها سازی بمب و چرخش آن باز شده و در بالا قرار می گیرد. همین روش در نصب و پرتاب بمب های مورد نظر در پهپاد ها نیز انجام می شود.

مشخصات این بمب چیست ؟

هرچند به صورت رسمی اسم و مشخصاتی از آن در اختیار نیست ولی می توان بر اساس شکل ظاهری و داشتن اطلاعات از نمونه های مشابه در ایران و جهان، اطلاعاتی را در خصوص این بمب به صورت گمانه زنی مطرح کرد. بر این اساس، ما با یک بمب سبک ، احتمالا در کلاس وزن کلی بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلو گرم رو به رو هستیم که فعلا به دلیل نبود جستجوگر در بخش جلویی بمب، مخصوص هدف قرار دادن اهداف ثابت توسعه پیدا کرده است. با توجه به وزن تخمین زده شده، اندازه بالک ها و ارتفاع پروازی و سرعت جنگنده ای مثل کوثر که از اصطلاحا رژیم پروازی شبیه به اف ۵ بهره می برد می توان بازه بردی بین ۶۰ الی ۱۰۰ کیلومتر را برای این بمب در نظر گرفت. چنین بردی، جنگنده ایرانی را از تیررس بسیاری از سیستم های شناخته شده پدافندی در جهان خارج کرده و قابلیت حمله دورایستا را برای آن فراهم خواهد کرد.

سر جنگی و میزان مواد منفجره به کار رفته در این بمب مشخصا کم بوده و قاعدتا باید آن را در ردیف کلاس های سلاح های با دقت بالا و در عین حال قدرت تخریب محدود برای هدف قرار دادن نقاط خاص با خسارت جانبی کم به حساب آورد. شرایط یک دهه اخیر در منطقه غرب آسیا و خصوصا تجربه درگیری با گروه های تروریستی مثل داعش که عمدتا علاقه دارند در شهرها سنگر گرفته و از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند لزوم توسعه تسلیحات هم دقیق و هم با قدرت تخریب کنترل شده را پر رنگ کرده که این مهم را در چندین سال اخیر در صنایع دفاعی کشور در موارد مختلفی شاهد بودیم.

گام بزرگ صنایع دفاعی برای مدرن‌سازی جنگنده‌های ایرانی محقق شد/ نصب موفق نسل جدید تسلیحات دورایستا روی «کوثر» +عکس

بمب هدایت شونده سری GBU-۳۹ معروف به SDB

از توسعه بمب های مینیاتوری سری قائم برای پهپادها تا موشک ضد زره الماس با توان هدایت تا لحظه آخر و حمله دقیق از بالا به اهداف الی بمب های سری بالابان و ایضا این بمب جدید کوچک و دقیق که در کنار قابلیت هدایت شونده بودن و نقطه زنی به دلیل داشتن قدرت انفجاری کم قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را به کاربران داده و در موارد بیشتری قابل استفاده است، همه و همه نشان می دهد برنامه مدون و جامعی برای دستیابی نیروهای مسلح به چنین توانمندی مهمی، در جریان است.

وزن سبک این بمب در عین حال این امکان را فراهم می کند که آن را نه فقط روی پهپاد ها بلکه در تعداد بیشتری روی پرنده های سرنشین دار نصب شود. برای نمونه بمب های بسیار سنگین تر سری یاسین در تعداد حداقل دو تیر بر روی هواپیماهایی مثل سری سوخو ۲۲ ، اف ۴ یا اف ۷ نصب شدند ، با توجه به تفاوت های آشکار در اندازه و وزن با توسعه آسان نگاه دارنده های بمب بزرگتر به راحتی امکان نصب و حمل حداقل ۸ تیر از این بمب برای پرنده ای مثل اف ۴ یا حداقل ۴ تیر از ان برای کلاس اف ۵ یا کوثر ممکن است.

نکته پایانی و البته بسیار مهم در خصوص نصب این بمب این که در شهریور ماه سال گذشته بود که اعلام شد سه بحث توسعه توان جنگال ، عملیات مشترک با پهپادها و البته توسعه سلاح های دورایستا برای پرتاب از هواپیمای کوثر در صنایع هوایی وزارت دفاع آغاز شده و حالا با نصب این بمب های هدایت شونده می توان گفت یک گام مهم در طرح مجهز سازی هواپیماهای سری کوثر برای حضور در نبردهای پیشرفته قرن جدید برداشته است.

*خبرنگار: مجتی خاجی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    42 41
    افرین صدافرین 1401افرین
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      49 79
      صنایع هوایی ایران در همه دنیا بی نظیر است حتی ناتو هم جرات نزدیکی به ایران اقتدار را ندارد.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      14 35
      باید به پهباد ها هم موتور هواپیما وصل کنیم و تنها کشوری در دنیا باشیم در این زمینه.
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      11 4
      این هواپیما چنده؟ معادل خارجی چند؟
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      25 31
      انشا الله که ایربگهاش باز بشه.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      14 43
      پوتین به جای دست و پا زدن باید از توانمدی ایران و تجهیزات هوایی ایران استفاده کنه تا ناتو فرار کنه.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      18 39
      مواد شوینده باز هم 15 درصد گران شد. متشکریم.
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      18 27
      موج ورشکستگی دامداران به راه افتاده و حالا صف دام مقابل کشتارگاه‌های ایران شکل گرفته است
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      18 8
      فرمانده سنتکام گفته اصلا جرات نزدیک شدن به ایران را ندارد و حتی نمیتواند درباره توان کوثر حرفی بزند و زبانش بند میآید.
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      22 21
      پراید مدل ۸۲ یه کف دست رنگ معاوضه با کوثر
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      10 20
      ‌سقوط هواپیمای جنگنده «اف-۱۴» در اصفهان
    • بلاش IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      7 4
      آفرین آفرین
    • DE ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      18 1
      آلبانی ارزونه، برو اونجا، مسعود مجانی بهت میده. راستی این آقا مسعود، بالاخره چی شد؟ اصلا کلا غیبش زده؟
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      6 0
      بعد از خرید انبوه آواکس از روسیه برای نیروی هوایی کشور که اوجب واجب هست نصب این بمبها روی آواکسها برای حمله به خاک دشمن فرضی رژیم صهیونیستی اوجب واجب بعدی هست آواکس آواکس آواکس
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      5 0
      باید هرچه زودتر وبه تعداد زیاد آواکس از روسیه بخریم آواکسها میتونن با بمباران هوایی شدید دشمن صهیونیست همه جا رو با خاک یکسان کنند وخاک اورشلیم رو به توبره بکشن و برگردن به کشور خرید آواکس از نان شب واجب آواکس آواکس آواکس
  • طرفدار صنایع آمریکایی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    74 36
    دوستان تندرو کله مشرقی ، کمی فکر کنید ، در تمام جنگها برتری هوایی فایترها و تسلیحاتشان بوده که حرف اول رو میزنه ، جنگ خلیج فارس ، عراق و غیره . شما 500 هزارتا موشک هم داشته باشین بدون برتری هوایی پشمین ، چرا ، چون به شدت از همه جهت آسیب پذیر میشین ، هرچند پدافنده خوب هم داشته باشین تا یه حدی جوابگو هست. ساخت این بمب ها پیشرفت خوبی هست ولی قابل قیاس با نمونه غربیش نیست چون نمونه غربیش برای شلیک دقیقش از فاصله چنصد کیلومتری با سامانه های جگندهای مدرن کاملا مچ هست . ولی برای شلیک اینایی که الان میبینین نه پاد هدف گیری دقیقش رو دارین نه ماهواره اش رو که ساخت ماهواره اش سالها زمان میبره . صرفا با این مهمات بردتون یه خورده بیشتر میشه . البته نمونه روسی هم هست که نصف بمب های آمریکایی برد داره .
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      42 57
      غربگدای نا عزیز، لطف کن فعلا روی اون 870 تا اشکال آشغال F-35 و آبکش آهنین اربابت تمرکز کن و مشکل سقوط هفته ای سه چهارتاشو حل بکن بعد بیا اینجا راجع به چیزی که نمیدونی حرف صدتا یه غاز بزن!!! اینقدر هم فایتر فایتر نکن که مثل مگس امشی خورده میندازیمشون و با همون موشک‌ها پایگاه هاتونو تومنطقه داغون میکنیم و وقتی دارین تیکه های جنازه سربازای همجنس بازتونو جمع میکنین با همین بمهای هدایت شونده میزنیم تو فرق سر شما ها و بقیهٔ فایتراتون!!!
    • اکبر قادری IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      30 33
      اون قدرت هوایی که نام بردی، تو همون ساعات اول جنگ اصلا توان بلند شدن از روی زمین و ناوهاتون رو پیدا نمیکنن که بخوان موثر باشن یا نباشن همشون روی باند از بین میرن
    • طرفدار صنایع ایرانی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      32 22
      جناب طرفدار صنایع آمریکایی! در پاسخ به زیاده‌گویی‌های شما، جمله‌ی «فرانک مک کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام را یادآوری می‌کنم که گفته است: (استفاده گسترده ایران از پهپادها باعث شده که برای اولین بار از زمان جنگ کره، برتری کامل هوایی نداشته باشیم.) حال اینکه شما بدونِ در نظر گرفتن شرایط دو کشور اعم از شرایط اقتصادی و نظامی (بودجه سنگین نظامی آمریکا که با سایر کشورها قابل قیاس نیست) مشغول افاضات می‌شوید، ناشی از بی‌انصافی و خودباختگی شما در برابر بیگانگان است.
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      7 28
      لابد تو آلبانی اینجوریه. با پهباد بمپ ها پهبادی آمریکار ا با خاک یکسان میکنیم. با جنگده کوثر فضا پیما های آمریکا را میزنیم تا از فضا هم به ما حمله نکنند.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      18 27
      خخ آمریکا انتقام سخت مار رو تو عین الجسد دید که همه سرباز هاش سر درد و سرگیجه شدند.
    • NL ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      10 7
      ۰۸:۲۶ فقط بذار جنگ بشه اونوقت معنی الکی حرف زدن وابکش وشر و ور گفتن را میفهمی.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      12 15
      ۰۸:۲۶ غرب گدا به از شرق گدای پوتینه
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      11 5
      طرفدار صنایع آمریکایی . همان آمریکای جنابعالی حاضر نشد موشک به اوکراین بدهد تا در برابر روسیه از خود دفاع کند . روسها هم نیروی هوایی بسیار برتری از اوکراین دارند اما در برابر حملات موشکی به ناوهایشان آسیب پذیرند . وقتی آمریکایی ها خواستند به عراق حمله کنند اول وادارش کردند موشکهایش را قطعه قطعه کند . همان زمانی که هواپیماهای بروزی هم داشت . همین حالا یمنی ها با موشک و پهپاد ارتش دارای نیروی هوایی مدرن عربستان با جنگنده های آمریکایی را مهار و به شکست کشاندند . حمله به عراق و افغانستان مال بیست سال پیش بود . دنیا عوض شده است . فعلا 134 ضربه مغزی ملایم و کلی مدال قلب بنفش نتیجه حملات همان موشکها در حضور فایترهای آمریکایی است . بله این وزیر خارجه اوکراین بود که گفت ایران از سرنوشت ما عبرت بگیرد .
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      7 4
      فرانک مک کنزی رییس ستکام دولت آمریکای گفته ما هرگز توان مقابله با ایران را نداریم و همواره در حال فرار هستیم.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      11 6
      غربگدا حیا کن ایران اسلامی رو رها کن.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      7 6
      موج عظیم و فراگیر «سلام فرمانده» را ندیده اید.
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      5 3
      هرپهبادایرانی مجهزبه موشک های کروزاپتیکی است که قابلیت دفاعی هوایی راداردوقتی که رئیس سنتکام میگوید نمیتوانیم طرف ایران برویم بعدش چرایش راهم جواب میدهد که ایران باتوان پهبادی قوی خودباموشک های پهبادی سامانه ی دفاعی نیزتشکیل داده است واین سری جنگنده های کوثر فراصوت است بهترین تسلیحات درجهان متعلق به اپارتاید اسراییل است که هواپیمایش توسط پدافند سوریه چندبارمنهدم شده است
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      5 0
      نه اتفاقا جنگ اکراین و جنگ ارمنستان و اذربایجان نشون داد نقش موشک بالستیک تاکتیکی و پهپاد عالیه روسیه اکراین رو با موشک‌اسکندر و اذربایجان ارمنستان رو‌با‌ پهپاد برقدار آچمز کرد حالا فکر کنید موشک بالستیک همراه پهپاد چه قدرتی به ایران میده اگه جنگی بین ایران با عربستان یا هر کسی اتفاق بی افته اون کشور جون سالم یه در نمیبره
    • حسین IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      5 0
      وقتی اربابت مجبوره سرباز ها و افسراشو از ترس اسارت، پوشک کنه که دوباره در مواجه با نیرو های ایرانی، توی شلوارشون خرابی نکنن، دم از تجهیزات مدرنشون نزن
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      5 0
      اولا بقول معروف:چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید! چون شما غربگدایان عشق غرب کورتون کرده واسه جور شدن قافیه جفنگیات خودتون به انقلابیهای وطن دوست میگید شرق گرا!! دوما : این نبوغ شما عشق غرب ها منو کشته! یعنی اگر آمریکا چارتا نابغه مثل شماها داشت تا حالا فهمیده بودن که برتری مطلق هوایی دارن و ماهم ضعف مفرط هوایی و صدباره حمله نظامی میکردن و قال قضیه رو میکندن والا سوما : اینو تکرار کنید دهنتون و مغزتون عادت کنه ایران مستقل ترین کشور ابرقدرت دنیاست و با دیگر کشورها و قدرتهای دوست تعامل دارد وگرنه همچون حکومت پهلوی که وابستگی مطلق به غربیها و ابر قدرت آمریکا داشت و نابود شد تا حالا نابود شده بود بالاخره هرجور حساب کنید شرق و روسیه خیلی ضعیف تر از غرب و آمریکاست خصوصا طبق عقل منطق شما غربگراها مگه نه
    • حسن IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      0 0
      رفقا ، شما از توان هوایی کشور اطلاع ندارید ، بحث بی خودی می کنید. چرت و پرت داخل سایت ها و مطالب متفرقه آلبانی نشین ها را ول کنید. کشور به شدت از لحاظ هوایی مجهز شده
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    10 2
    دنیا داره به سمت هوش مصنوعی و پهپاد ها میره بنظرم تا بیست سال دیگ جنگنده سرنشین دار در دنیا نخواهیم داشت حتی در آمریکا که پیشرو در ساخت بروزترین جنگنده های سرنشین دار دنیا هست از پیشرفته ترین پروژه اش یعنی ساخت اف ۲۲ سالهاست میگذره و پروژه برتر دیگه ای را راه اندازی نکردند و دارند بسمت ساخت پهپادها میرن
  • RO ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    10 7
    از کی تا حالا تو خط تولید بمب نصب میکنن زیر بال جنگنده
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      10 6
      از زمانی که تو آلبانی پناهنده شدین.
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      1 0
      رونمایی از تجهیزات ذیل جنگ روانی و قدرت نمایی تعریف میشود به هر حال طرف مقابل همیشه باید سطحی از شناخت از طرف دیگر(ایران) داشته باشد جهت مدیریت ذهنیت آن و عدم اشتباهات محاسباتی در سطح استراتژیک و لذا رونمایی و معرفی تجهیزات علاوه بر مخاطب داخلی مخاطبان خارجی(دشمنان) هم دارد و هدف از نصب این بمب زیر بال جنگنده در خط تولید به طرف مقابل اثبات عملیاتی بودن و تولید انبوه آن در خط تولید است نه صرفا یک رونمایی ساده
  • CA ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    3 3
    حضرات در نیروهای مسلح استاد فرصت سوزی هستند روسیه تحت تحریم هست و نیاز به منابع ارزی. الان اگه نتوانیم ازش جنگنده بگیریم عمرا بعد از جنگ اوکراین و رفع اجتماعی تحریمها به ما چیزی بفروشه
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 5
      خخ ما خودرمان بزرگتری صارد کننده جنگنده در دنیا هستیم فرمانده سنتکام گفته از ایران میترسه
    • رحمت عیدی IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      0 0
      داش گلم کاملا در اشتباهی و انشاءالله بزودی میفهمی که اشتباه فکر میکردی البته همه میفهمن، یکی دوتا ماجرای موثق و مهمتر از همه به نشانه ها دقت کن!خیلی به نشانه ها دقت کن!
  • Ali GE ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    3 2
    پلوتونیوم از کره شمالی .اماده همکاری با کره شمالی برای افزایش ذخایر پلوتونیوم ایران و کره حاضر است مقادیر زیادی پلوتونیوم تهیه کند برای کار بر روی نظرسنجی از اسراییل
  • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    5 1
    بخش عمده نفت عراق به اسراییل منتقل شده و می‌شود قطعا" پایگاه های ترکیه حضور نظامی ترکیه در عراق اتفاقی، نیست و به خواست آمریکا و اسرائیل بوده برای تامین منافع یهود و اسرائیل در عراق ..
  • ماحسون IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    4 2
    جنگ روسیه و اکراین نشان داد برتری هوایی روسیه کاربرد نداره و برا جلوگیری از زدنشان از خاک خود روسیه شلیک میکنن، بنظرم دیگه سوخوهای روسیه ارزشی ندارن، با توجه به مشخصات جی 10 چین بنظرم بهترین گزینه هستش ولی چه فایده به ما نمیدن
  • DE ۰۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    5 1
    خدا قوت ایرانی سربلند و قوی.
  • US ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    11 0
    نیروی هوایی ایران نیاز به نوسازی جنگنده دارد ،
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    بهتره
  • ابوالفضل US ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    5 6
    اااااا اینم بومی هست ؟! چ جالب پراید هم بومی هست
  • حمید IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    7 0
    ما باید خودمان جنگنده بسازیم.
  • مجتبي IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    4 2
    اين بمب هاي به اصطلاح هدايت ماهواره اي دقيقا با كدوم ماهواره هدايت ميشن؟!
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 1
      ماهواره های ایرانی در دنیا از همه بیشتره در هر خانه ایی ماهواره به تلویزیون وصل هست خصوصا خانه های غربگدا ها.
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    5 5
    اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    4 3
    ایران پیشتار هوش مصنوعی در دنیاست. آمریکا باید سرباز هاش رو پوشک کنه.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    2 6
    صنعت نوره سازی پر طاووسی پبشتاز صنایع ایران.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 1
      نوره زرنیخ طلایی رقابت میکنه.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      3 0
      خوشمزه های خود حقیر پندار
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    با نگاه سیاسی و حتی مکتبی، وظیفه داریم از فرصت ها استفاده کنیم. چرا نباید هم آمریکا و هم روسیه و هم چین ضعیف شوند؟ چه کسی گفته است که اینها باید قوی باشند و چرا ما باید کمک کنیم که این ها قوی باشند؟ اینها چه گلی به سر دیگران زده اند که بخواهند به سر ما بزنند؟
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    2 4
    ایران قوی تنها دارنده جنگنده فاتوم کوثر در دنیاست و تنها عضو باشگاه دارندگان کوثر در دنیا به نام ایران است.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      3 1
      شما خواب تشریف داری انگار برو چند تا مقاله بخون
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      5 1
      ایران درچندچیزبی نظیردردنیاست 1تعدادکمی وکیفی موشکهای نقطه زن2سامانه های دفاعی وپدافندی 3موشکهای رادارگریز
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 1
      لفاظی مصرف ذاخلی
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    3 3
    بر فرق سر آمریکا باید زد چونان میمون دوپا باید زد بر تن و جان اروپا باید زد بر دهان هر غربگدا باید زد بر حقوقدان طرفدار کدخدا باید ..
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 2
    سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش 15 درصدی قیمت برای تلویزیون و 10 درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ...
  • NL ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 2
    بزرگترین دشمن ما آمریکاست !
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    4 2
    ساخت این تسلیحات نظامی، مشکلات اقتصادی ملت را حل نمی کنه، همین الان اعلام کردن که دستور افزایش قیمت ٢٠ درصدی لوازم خانگی صادر شده و این یعنی افزایش بدبختی های مردم ایران، یعنی کاهش میل به ازدواج جوانان و در آینده کاهش جمعیت کشور. کاهش جمعیت = ضعیف شدن نیروهای نظامی یک کشور.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      3 4
      تو آلبانی که بیشتر تورم وجود داره و گرونتره میشه.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      6 0
      مگه قراره ساخت تسلیحات مشکلات اقتصادی رو حل کنه. هدف از ساخت تسلیخات افزایش توان رزمی و امنیت ملیه. خسته نمیشید از مزخرف بافی؟ از نیروی نظامی مملکت بابت اقتصادت طلبکاری؟
  • علیرضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    4 0
    با سلام و عرض خسته نباشید - کار بسیار زیبا و مورد تقدیری داره انجام میشه - قدرت منظقه و خاور میانه هستیم چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر تجهیزات - اگه این اروپائیها و آمریکائیها توان داشتن ایران را در مدت چند ماه یا هفته زمین گیر میکردن پس قدرت ندارن و دوم توان نظامی ما بسیار قوی و پیچیده هستش باید به این دلیرمردان خسته نباشید عرض نموده و توفیق بیشتر - اگه کم و کاستی هم وجود داره خداوند کمک میکنه - ان تنصرالله ...
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      2 3
      فرمانده ستکام از وحشت توان نظامی ایران خواب نداره و پوشک به خودش می بنده.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    3 4
    چرا ایران پر شده از مواد مخدر ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      4 1
      درامارجهانی ایران جزوبیشترین یابندگان وامحاککنده های موادمخدردرجهان است وامریکاوکشورهای سکولاربیشترین امارااستفاده وتلفات براثرموادمخدررادارند
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      1 1
      در آمار جهانی دروغگو ترین مردم دنیا هستند . مردم ایرانی یکی در میان معتاد شدن .شما خبر ندارید ؟؟؟؟؟ دسترسی به مواد مخدر مثل آب خوردن است . از این همه دروغ چه فایده می برید .
    • مهدی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      به خاطر مهمان نوازی افراطی از شما افاغنه هست
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    2 0
    درود:خداوکبلی رییسی از تمام ( شاه ها، نخست وزبرها ورئیس جمهورهای تاریخ۳۰۰ساله ایران پرتلاش ترهست(البته بحز رصاپهلوی ومحمدرضا پهلوی که کشور راوابسته به دشمنان کرده بودنندواکر حالا بودنند به راحتی اوکرایت افعانستان روسیه ولبنان شده بودیم-عربستان هم بخاطر نفت وگازش افعانیزه اشد نمیکنند) واگر اینطوری پیش برویم(باند وپارتی بازی خانداتن فساد خیانت جنایت غارت سهمیه وامتیاز...حذف بشه وعدالت،اشتعال ودرامد برای همه وحمایتهای مختلف یارانه ای سهمیه ای کالابرگ بیمه ....انجام بشه) -ظرف ۸سال ابرقدرت منطقه ودنیا میشویم
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    هوش مصنوعی وپهپاد،موشک،خودرو،برق بادی،خورشیدی وآیی ...(حتی خودروبدون یرنشین،هواپیما،ماهواره،فضا ومریخ نورد..) خوبه ولی اصل جنس(نیروی بازدارند ه بالستیک وکلاهک)اگر نباشه،اینها همش اسباب بازی ودرجهت پیشرفت وغارت استکبار خواهدو-وابسته به قدرت بازدارنده نظامی عرب وشرق خواهیم بود(ونهایتا اوکراین،افعانستان،سوریه،لبنان،عراق میشویم ویا مثل عربستان خواهیم شد)
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 1
    اگر شما می خواستید یک ساله مواد مخدر را ریشه کن می کردید و زندگی مردم را آباد می کردید .
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 0
    کاش صنایع دفاع تولید خودرو را در دست می‌گرفت تا این دو خودرو ساز پر رو بتمرکند سر جایشان نیاز به واردات خودرو هم نبود آنوقت دنا پانصد میلیونی میشد پنجمیلیون خوانندگان هیچ میدانید سمن بدلیل ضعف عملکرد پیشرانه و جلو بندی و تعلیق قراره حذف بشه حال دنا چیست همان سمن است با همان پیشرانه و جلو بندی و تعلیق بدون سر سوزن اختلاف فقط ظاهر اختلاف دارد ببین چطور مردم را سر کیسه میکنند
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    یکی ا. دلایلی که ب شرق متمایل هستم بخاطر عدم فشار آنها بر گدایی است. کجا روسیه و یا چین از دولت ایران گفته بمن تلفن کن یا دنبال من موس موس کن. کی ایران را تهدید ب بمب بارن هسته ای کرده؟ آمریکاست که می خواهد بترساند و ایران را ب اذ و چز بیاندازد. شرق چه پولی از ایران را بلوکه کرده و فشار مادی ب ایران آورده تا ایران بدست و پا بیفتد و تسلیم شود. غرب گدا!!!
  • Ismail IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    تولید انبوه سازی جنگنده کوثر مهم و حیاتی است و تولید مهمات دور ایستایی برای جنگنده کوثر و کروز های هواپایه دور ایستا
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      1 0
      اگرمردان زمان جنگ دوباره بیاینددرمیدان ایران گلستان میشود نه انهایی که فکر خودشان هستند
  • حسامی فرد بختیار IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    خدا خیرتان دهد خداوند گشاینده راه برلی مومنین است علم ولو در ثریا هم باشد بدست ایرانیان فتح خواهد شد
  • واحد ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    0 0
    ایرا اولین کشور دنیا که توان مقابله باشرف وغرب رابه رخ عالم کشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس