کد خبر 1388111
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: نگارنده ۷ آذرماه سال قبل در یک گفتگوی زنده رادیویی تصریح کرد مذاکرات وین به نتیجه نمی رسد و این روزها صحت آن پیش بینی عیان گشته است.

در خصوص علل به نتیجه نرسیدن آن چند دلیل را باید بر شمرد.

 آمریکا اصولا مشکلش با رفتارهای سیاسی جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود ؛ این رفتارها شامل حمایت از متحدانش در منطقه ، ضدیت با اسرائیل و همراهی نکردن با سیاست های غرب در مناطق مختلف دنیا است.

 در نتیجه تا زمانی که نظام مستقر بر سیاست های اصولی اش تاکید ورزد ، مخالفت های آمریکا نیز ادامه خواهد یافت و موضوعاتی چون پرونده هسته ای تنها عامل اختلاف نیست که با حل آن مشکلات فیمابین نیز مرتفع گردد.

به عبارت دیگر آمریکا برنامه هسته ای ایران را صرفا دستاویزی برای فشار بر تهران در راستای بازگشایی مسیری جهت تغییر رفتار آن در عرصه های داخلی و بین المللی میداند .

 در مذاکره های اخیر چه در دولت روحانی و چه رئیسی ، آمریکا بر بازگشت به برجام تاکید دارد و ایران به لغو عملی تحریم ها و منتفع گشتن عینی از مزایای آن. 

توافق هسته ای ۲۰۱۵ نیز صرفا تحریم های ثانویه و هسته ای علیه تهران را رفع کرد در صورتی که اکثر تحریم های اولیه آمریکا با قدرت حفظ شدند که ربطی هم به پرونده هسته ای نداشتند (مانند قانون داماتو یا همان آیسا).

در نتیجه تحریم های اولیه همچنان تاثیر قابل توجهی بر روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر نهاد و عملا چهارچوب فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی حفظ گردید. 

بنابراین آمریکای بایدن حاضر نیست در مذاکره ها، امتیازات فراتر از برجامی بدهد که حتی در دوره اوباما نیز تحریم ها علیه ایران را عملا لغو نکرد .

این در حالی است که مذاکره کنندگان دولت رئیسی، لغو عملی تحریم ها و راستی آزمایی را طلب می کنند ؛ در نتیجه باید گفت اصولا مذاکرات بعدی نیز هیچ تفاهم واقعی را در بر نخواهد داشت و برجام را عملا مرده باید تصور کرد .

 حتی اگر تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی از شروط اولیه خود کوتاه می آمدند و می پذیرفتند که تحریم ها به شرایط قبل از ماه مه ۲۰۱۸ برگردد، بازهم دولت بایدن حاضر به دادن تضمین عملی برای ابقای برجام در دولت بعدی نبود. 

این در حالی است که در انتخابات کنگره آینده با توجه به عملکرد ضعیف بایدن و تیمش، بی شک جمهوری خواهان برنده اصلی خواهند بود و بسیار محتمل به نظر می رسد در سال ۲۰۲۴ دولت را نیز در اختیار گیرند. 

در این وضعیت طبیعی است که جمهوری اسلامی نیز حاضر نخواهد بود دستاوردهای هسته ای فعلی خود را که می تواند از آن به عنوان یک برگ برنده و اهرم فشار و ایضا یک عامل بازدارنده استفاده کند و بر طرف مقابل فشار آورد را با بازگشت به توافقی که حتی در اوج اجرایش نه عملا تحریم ها را لغو کرد و در دوره ترامپ نیز با یک امضا مزایایش را ساقط شده دید، از دست بدهد و در این زمینه سالها عقب بیفتد.

شرکت ها و کارتل های خارجی هم که معمولا پیش بینی های دقیقی از آینده دارند، حاضر نخواهند بود در ایران سرمایه گذاری گسترده ای را انجام دهند با وجودی که ترامپ کاندیداتوری اش را تلویحا اعلام کرده و اکثر جمهوری خواهان کنگره و سنا نیز بر پاره کردن مجدد برجام در صورت بازگشت به قدرت تصریح دارند.

 نهایتا باید گفت احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بسیار دور از ذهن است و بن بست بین ایران و غرب همچنان و حداقل در کوتاه مدت باقی خواهد بود. 

البته روشن است که جمهوری اسلامی نیز ابزارهایی برای آمپاس طرف مقابل دارد و از آن ها نیز جهت تعدیل فشارهای اقتصادی علیه خود بهره خواهد گرفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 2
    بازم به خاطر روحانی!!
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      3 0
      همه بدبختی ها بخاطر همان روحانی است
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      روحانی کاری با کشور کرد که حالا حالا ها گندش جمع نمیشه، حالا قر کمر بیا وسط...
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    3 4
    دست آورد هسته ای در مقابل این اقتصادی که به وجود اوردید
  • طبا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 10
    دلیل: بی کفایتی تیم مذاکره کننده. ندانستن زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط موثر
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      4 1
      چون تو کدخدا پرست هنوز نفهمیدی اول هسته ای بهانه کردن چند سال قبل و الان با تحریم کردن سپاه عملا دنبال برجام 2 هستند
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      4 0
      دلیل: بی کفایتی تیم مذاکره کننده اونا ندانستن زبان فارسی برای برقراری ارتباط موثر!!! به عقلت شک دارم. دو کلام هم از....
    • حاجی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 3
      البته ندانستن زبان مهم هست ولی این تیم نفهم تر از این حرفها هستن
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      6 1
      همان که ظریف زبان انگلیسی می دانست برای ملت بسه ، از خیلی نکات برجام خبر نداشت و توسط نمایندگان و غیره معنی بعضی کلمات را وقتی متوجه شد که کار از کار گذشته بود
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 1
      ظریف حتی فرق بین کلمه SUSPEND(تعلیق) و TERMINATE (لغو) را نمیدانست و اینگونه خسارت محض برجام به کشور تحمیل شد.
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      با همین سطح فکر کلاه گشاد برجام سرتون رفت بی کفایت شما کاسبان برجام هستید که یه طرفه به دشمن باج دادید ادعا ی کردید زبان دنیا بلدین، اما حتی معنای LIFT رو هم بلد نبودید بیسوادها
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      2 0
      کاسب برجام! اربابت آمریکا از توافق خارج شده چرا جرات نداری به اربابت آمریکا حرف بزنی؟
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 0
      حاجی کارمون با تو و اسقاطیل آندلسی تموم نشده هزار بار گفتم بهتر شنا ولی پشت گوش میندازی
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    3 0
    چون غیر قانونی و خلاف قانون ان پی تی بتن و پلمپ می خواهید انجام دهید و آنها به کم راضی نمی شوند!
  • مورخ ایرانی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    4 1
    خلاصه و مفید: آمریکا میخواهد ایران را از یک دشمن به یک کشور حامی غرب در بیاورد؛ آنهم نه مثل کانادا، استرالیا و ... بلکه مثل امارات، عربستان و ... که مثل گاو شیرده هستند اما ایران زیر بار نمی رود. هسته ای و موشک و ... هم بهانه است.
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      1 1
      دقیقا، گل گفتی آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 2
    خبری درراه است؛علی باقری کنی یامی رودوارتقامی گیردیاکلا استعفا؛یاهم مذاکرات به نتیجه نرسیده یاهم به نتیجه رسیده واینچنین توییت می زند!توییت های امروزدیروزش عجیب بودند...
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
      0 0
      برجام به زودی به زباله دان می رود
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • بی نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    ایران دقیقا داره درست عمل میکنه دقیقا طبق خواست آمریکا لولو شده سلاح هاشو آمریکا میفروشه به عربها چی بهتر از این برجام هم هیچ سود اقتصادی برای مردم نداره دل خوش به این مقدار نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس