سناتورهای آمریکایی امیدی به احیای توافق با ایران ندارند

پس از جلسه طبقه بندی شده با مقامات ارشد کاخ سفید، سناتورهای آمریکایی می‌گویند که شانس موفقیت در مذاکرات با ایران بسیار کمتر از شش ماه پیش است.

به گزارش مشرق به نقل از نشنال، سناتورهای بلندپایه آمریکایی روز چهارشنبه نسبت به احتمال بازگشت ایران به توافق هسته‌ای ابراز بدبینی کردند و همزمان نسبت به وجود «طرح بی» در صورت عدم دستیابی به توافق با ایران هشدار دادند.

در این ارتباط گفته شده پس از یک جلسه محرمانه با حضور «برت مک گورک»، هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، و «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، سناتورها درباره بازگشت ایران به توافق هسته‌ای ابراز تردید کردند.

در همین ارتباط نیز «کریس مورفی»، نماینده دموکرات کنگره آمریکا گفته است: «امروز شانس موفقیت بسیار کمتر از شش ماه پیش است.»

علیرغم انتقادها، باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و میزبان جلسه استماع، گفت که دولت به جای عقب نشینی و تشدید تحریم‌ها به سمت ادامه مذاکرات غیرمستقیم تمایل دارد.

پیشتر نیز، روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان در گزارشی ضمن انتقاد از اقدامات غربی‌ها در ارائه و تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوضاع کنونی و چشم انداز منطقه و جهان را در صورت فروپاشی دائمی برجام تیره و تار توصیف کرد.

این گزارش به ویژه با تاکید بر شکست دیپلماسی بین المللی در شکل جنگ اوکراین، می‌نویسد که جهان از پیش از این هم شاهد اثرات دردناک جغرافیای اقتصادی در سراسر دنیا، به ویژه در بخش انرژی و کالا بوده است و چنانچه تنش‌ها بین غرب و ایران بالا بگیرد، این مسئله منجر به بالاتر رفتن هر چه بیشتر قیمت انرژی و احتمال وقوع یک نزاع خطرناک در منطقه‌ای حساس خواهد شد.

این روزنامه در ادامه با و انتقاد از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در کارزار ترور شخصیت‌های کلیدی ایرانی و همچنین انجام صدها حملات و اقدامات خرابکارانه برضد منافع ایران در سوریه، نوشت که این اقدامات وضعیت را بیش از پیش وخیم کرده است.

گزارش مذکور ادامه می‌دهد که برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن هر چه بیشتر اوضاع و داغ شدن تنور این جنگ سرد، احیای توافق هسته‌ای همراه با مهار رژیم صهیونیستی می‌تواند اقدامی کلیدی برای اعتمادسازی باشد.

همچنین این گزارش در پایان می‌افزاید که بنابراین هم بلوک غرب و هم ایران باید کمی انعطاف نشان دهند و به حد وسطی در حصول توافق دست یابند. زمان بسیار مهم است و دو طرف باید از لفاظی‌های بیشتر تقابلی به نفع یک وضعیت سازگارتر اجتناب کنند.

پیشتر و پس از تصویت قطعنامه انتقادی و ضدایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، نماینده ایران در واکنش به این قطعنامه گفته بود: درخواست ما برای همکاری با آژانس از طریق قطعنامه بی معنی و ناامید کننده است و برای پاسخ به تصمیم شورای حکام آژانس علیه خود اقدام مناسب انجام خواهیم داد.

دیپلمات‌های حاضر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید. روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند. این قطعنامه پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از سوی هند، لیبی و پاکستان به تصویب رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    0 0
    به پا بوس ایران می ایند. عجله نکنید.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس