.

در شرایطی که ائتلاف سه گانه صدر حاضر به تشکیل دولت توافقی با هیئت چارچوب هماهنگی نیست، با تداوم بن‌بست سیاسی عراق چندین سناریو پیش روی این کشور وجود دارد.

سرویس جهان مشرق _ حدود ۸ ماه از انتخابات پارلمانی جنجال‌برانگیز عراق می‌گذرد و در حالی که هنوز هم بسیاری از گروه‌ها و نیروهای ملی این کشور معتقدند نتیجه انتخابات صادقانه نبود و تحت تاثیر تحرکات مشکوک طرف‌های خارجی قرار گرفته است، این کشور در میان یک بن‌بست سیاسی بزرگ قرار دارد.  به طور کلی نتایج انتخابات باعث تقویت جناح هوادار آمریکا در عراق شد اما این جناح نتوانست بر قدرت سیطره یابد؛ زیرا جریان ملی مخالف واشنگتن دارای حضوری قوی در معادلات سیاسی این کشور است.

تک‌روی ائتلاف سه گانه صدر و بن‌بست سیاسی عراق

در این بین «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر که حزب او با ۷۳کرسی از ۳۲۹ کرسی به‌عنوان بزرگ‌ترین حزب در انتخابات ظاهر شد و صاحب بزرگترین فراکسیون پارلمانی است تلاش کرد تا یک ائتلاف بزرگ تشکیل دهد.

در همین چارچوب مقتدی صدر از نمایندگان مستقل پارلمان خواست به اتحاد او که او آن را «نجات میهن» نامید، بپیوندند. به این ترتیب ائتلاف جدید صدر شامل بلوک صدر، ائتلاف حاکمیت سنی (السیاده) و حزب دموکرات کردستان (KDP) تشکیل شد که تا ۱۸۰ کرسی را در اختیار دارند. اما برای تشکیل دولت، اکثریت دوسوم - یا ۲۲۰ عضو - باید ابتدا به رئیس‌جمهور کشور رای دهند که به‌دلیل تحریم نمایندگان مجلس در جلسات رای‌گیری تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

با اتحاد صدر با بلوک سنی و کردها (حزب دموکرات کردستان عراق) قرار بود سایر گروه‌های شیعه کنار گذاشته شده و به دولت راه پیدا نکنند. با این وجود، حکم دادگاه عالی فدرال در مورد حد نصاب لازم برای فرآیند تشکیل دولت بدان معناست که صدر به دلیل تحریم پارلمان از سوی رقبای خود قادر به انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر نیست.

مقتدی صدر سپس به ماندن در دولت فعلی تحت رهبری «مصطفی کاظمی» رضایت داد، اما دادگاه فدرال مجددا علیه او حکم صادر کرد و اعلام نمود که کابینه کاظمی تنها در نقش دولت موقت عمل می‌کند و نمی‌تواند تصمیمات مهم و ضروری را برای حفظ عراق اتخاذ کند.

در این بین جریان صدر در رقابت و اختلاف با «ائتلاف چارچوب هماهنگی» است که یک چتر بزرگ برای بسیج نیروهای شیعه محسوب می‌گردد. چارچوب هماهنگی شامل ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف فتح است که با برخی از جناح‌های وابسته به حشد شعبی و چند حزب شیعه دیگر ارتباط دارد. به علاوه، شمار اندکی از نمایندگان سنی پارلمان و برخی از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق هم به چارچوب هماهنگی پیوسته‌اند.

سناریوهای پیش روی عراق در بحبوحه بن بست سیاسی/ آینده مبهم مجلس عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

یکی از عمده مشکلات و موارد اختلاف میان دو ائتلاف شیعه نحوه تشکیل دولت جدید است؛ به گونه‌ای که ائتلاف صدر خواهان تشکیل دولت اکثریت است، به این معنا که هر گروه و ائتلافی که بیشترین کرسی را در انتخابات و پارلمان بدست آورده، به تنهایی نامزد نخست وزیری را تعیین کند و در مقابل ائتلاف چارچوب هماهنگی معتقد به تشکیل دولت توافقی است، به این معنا که نامزد مورد نظر برای نخست وزیری و تشکیل دولت مورد توافق همه گروه‌های سیاسی باشد.

رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی پس از مشاهده یکجانبه گرایی جریان صدر در فرآیند سیاسی تصمیم گرفتند تا یک طرح را به عنوان ابتکار عمل برای تشکیل دولت جدید ارائه دهند. طرح ارائه‌شده دارای ۴ بند است و در آن بر لزوم تشکیل دولت توافقی و نه انحصاری، تأکید شده است.

این خط مشی مقاومتی ائتلاف چارچوب هماهنگی باعث همراهی تعدادی از جریان های خارج از ائتلاف با آن شد و توانست با ارتقا متحدان خود در پارلمان تعداد کرسی‌ها را طبق اعلام «نوری المالکی» (یکی از قطب های ائتلاف چارچوب هماهنگی) به ۱۴۰ کرسی (هم وزن ائتلاف سه جانبه صدر) برساند.

در عین حال ائتلاف سه گانه صدر در تلاش برای حذف ائتلاف چارچوب هماهنگی از عرصه سیاسی عراق است و مقتدی صدر از همان آغاز، آب پاکی را بر دست ائتلاف چارچوب هماهنگی ریخته و گفته که حاضر به توافق با آنها نیست؛ درحالی که هیئت چارچوب هماهنگی اکنون تبدیل به یکی از قطب‌های سیاسی این کشور شده و قصد ندارد به هیچ اپوزیسیون دیگری بپیوندد.

در چنین شرایطی رهبر جریان صدر اخیراً به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، برای تشکیل دولت ۴۰ روز فرصت داده بود اما این مهلت دو هفته پیش درحالی پایان یافت که هنوز راه حلی برای بن بست سیاسی حاصل نشده است. در نهایت یکشنبه ۱۲ ژوئن مقتدی صدر از نمایندگان  جریان خود در پارلمان عراق خواست تا استعفای خود را به «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان ارائه دهند و در نهایت الحلبوسی با استعفای نمایندگان جریان صدر موافقت کرد. بعد از استعفای نمایندگان جریان صدر به نظر می‌رسد که بن‌بست سیاسی این کشور وارد مرحله جدیدی می‌شود و چندین سناریو پیش روی عراقی‌هاست.

سناریوهای پیش‌روی عراق در بحبوحه بن بست سیاسی

لازم به ذکر است که در عراق رئیس جمهور از بین نامزدهای کرد، نخست وزیر از بین شیعیان و رئیس پارلمان از اهل تسنن انتخاب می‌شود. انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمان گام اول تشکیل دولت در عراق است. «برهم صالح» رئیس جمهوری کنونی عراق از حزب اتحاد میهنی کردستان و «ریبر احمد بارزانی» وزیر امور داخلی اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان، دو نامزد اصلی انتخاب رئیس جمهور هستند.

با توجه به مواردی که گفته شد جریان صدر بدون توافق با ائتلاف چارچوب هماهنگی قادر به انتخاب رئیس جمهور یا نخست‌وزیر نخواهد بود. اما در شرایطی که جریان مذکور همچنان به تک‌روی در روند سیاسی و تلاش برای حذف قیب اصرار دارد پیش‌بینی می‌شود که بن‌بست سیاسی عراق همچنان تداوم داشته باشد و در این بین چندین سناریو پیش روی عراقی‌هاست.

-اولین سناریویی که توسط محافل عراقی مطرح شده و به گفته ناظران محتمل‌ترین گزینه به نظر می‌رسد، انحلال پارلمان این کشور است. کارشناسان عراقی معتقدند که انحلال پارلمان می‌تواند از بن‌بست فعلی و هرج و مرج به وجود آمده بهتر باشد؛ اما این اقدام در عین حال تبعاتی نیز دارد. بعد از انحلال پارلمان بحث برگزاری انتخابات زودهنگام مطرح می‌گردد که با چالش‌های متعددی همراه خواهد بود.

سناریوهای پیش روی عراق در بحبوحه بن بست سیاسی/ آینده مبهم مجلس عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

 محمد الصیهود، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در این زمینه می‌گوید که زمزمه انحلال پارلمان و برگزاری مجدد انتخابات طی روزهای اخیر بیشتر شده است و در صورت تداوم بحران سیاسی، انحلال پارلمان بهتر از گزینه‌های دیگر خواهد بود اما برگزاری انتخابات جدید با همان کمیساریای انتخابات و نظارت دولت کنونی، بی‌فایده است.

چند روز قبل «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» نیز که دارای ۱۵ نماینده در پارلمان بحث برانگیز فعلی است، از ایده برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت کرد.

در صورتی که این سناریو به مرحله اجرا برسد، طبق ماده ۶۴ قانون اساسی، پارلمان با اکثریت مطلق اعضای خود بنا به درخواست یک سوم اعضا یا درخواست نخست‌وزیر و با موافقت رئیس جمهور منحل می‌شود. پس از انحلال پارلمان، شخص رئیس جمهور خواستار برگزاری انتخابات جدید در مدت حداکثر ۶۰ روز پس از انحلال خواهد شد. در این حالت، کابینه دولت نیز مستعفی تلقی می‌شود و به دولت پیشبرد امور تبدیل خواهد شد.

سناریو بعدی توافق گروه‌های ملی و دو ائتلاف شیعه برای تشکیل دولت است. اما در شرایطی که ائتلاف صدر همچنان سقف خواسته‌های خود را بالا برده و راضی به اجماع با هئیت چارچوب هماهنگی نمی‌شود، اجرای این سناریو بعید به نظر می‌رسد.

سناریوهای پیش روی عراق در بحبوحه بن بست سیاسی/ آینده مبهم مجلس عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

در این بین سناریوی خطرناکی مطرح می‌گردد که مربوط به آغاز دور تازه‌ای از اعتراضات در عراق است که می‌تواند علاوه بر تداوم بن‌بست سیاسی سناریوهای مشابهی همچون اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ را رقم بزند.

در همین چارچوب «علی البیدر» تحلیلگر سیاسی عراقی درباره وقوع اعتراضات خشونت آمیزتر از اعتراضات قبلی این کشور در اکتبر گذشته هشدار داد. وی گفت که توده مردم عراق اعتماد به سیستم سیاسی را به طور کلی از دست داده است و انتخابات زودهنگام آخرین فرصت برای تصحیح روند سیاسی، دولتی، عمکرد قوه مقننه و دستگاههای نظارتی بود. خشم در بین محافل عراق آشکار است و به وضعیت انفجار رسیده است و با تشدید گرمی هوا که باعث کمبود انرژی می شود، این خشم تشدید می‌شود بنابراین احتمال می‌رود که اعتراضات آینده خشونت بارتر از اعتراضات مشابه در اکتبر باشد.

سناریوهای پیش روی عراق در بحبوحه بن بست سیاسی/ آینده مبهم مجلس عراق با استعفای نمایندگان جریان صدر

در سایه این موارد می‌توان گفت که بهترین گزینه برای خروج عراق از بن‌بست سیاسی به گونه‌ای که موجب ایجاد هرج و مرج یا تکرار اعتراضات خشونت‌آمیز نگردد، تشکیل دولت توافقی است. اما همانطور که گفته شد به نظر نمی‌رسد که ائتلاف سه گانه صدر قصد عقب‌نشینی از مواضع خود و توافق با ائتلاف چارچوب هماهنگی را داشته باشد. بنابراین  انتظار می‌رود عراقی‌ها همچنان با بن‌بست سیاسی و پیامدهای ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده و در نهایت به گزینه انحلال پارلمان متوسل شوند. البته برخی ناظران بر این باورند که  شاید انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام بتواند راهکار موثری جهت خروج از بن‌بست سیاسی باشد؛ مشروط به اینکه نتیجه آن به دور از دستکاری‌های سیاسی و مداخله‌های خارجی اعلام گردد.

** خبرنگار: حسن سلیمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    12 10
    استعفای نمایندگان جریان صدر تقصیر روحانیه
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    14 18
    آخرش دلار چند؟
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      16 7
      دشمن میخواست دلار را 60 هزار تومان بکند ولی دولت انقلابی موفق شده فعلا 34 هزار تومان نگه دارد.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 2
      احسنت دمت گرم بهترین نظر
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      8 7
      61 اقتصاددان ایرانی هشدار دادند: ایران در آستانه تورم سه رقمی است
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 7
      هنوز ده برابر نشده عزیزم که اینطور تیکه میندازی ... شما برو به هم پالگی هات تیکه بنداز که ده برابر کردند
  • سبحان IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 2
    فقر و فلاکت و جنگ و دشمنی و رادیکالیسم و هرج و مرج و... کل منطقه و جهان رو گرفته
  • DE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    10 1
    مردم بدی هستند.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    9 0
    سازمان حمایت به هیچ درخواست افزایش قیمتی نه نمیگه!
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      10 0
      روغن موتور 25 درصد دیگه گرون شد.
  • جاویدایران NL ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    10 0
    بازهم خبر از ترور احتمالی دو عضو هوافضای ایران در یک روز میدن!!!!!!! من نمیدونم ماجرا چیه اما اگه ترور اسرائیلی ها باشه این یعنی اجرای همون سیاست هزار زخم کوچک که اسرائیلی ها گفته بودن برای از پا درآوردن ایران!!!!!!! باید یک فکر اساسی کنید، باید پاسخ پیداکنید برای این رویدادها، این هم حیثیت ایران رو‌ کاهش میده و هم خطرات اساسی برای کشور داره، هدف اونها نابودی ایرانه، شما هم اونهارو نابود کنید. بازم میگم من نمیدونم دربرنامه اتمی باید چه رفتاری کرد اما من که از جوانب کار اطلاعی ندارم نظرم اینه که تا وقتی ایران از این مرحله اتمی عبور نکنه و اونها امیدوار باشن به اینکه هنووووووز وقت دارن و میتونن ایران رو از مسیر اتمی خودش منحرف کنن این نا امنی ها و اقدامات تروریستی برای بازداشتن ایران ادامه خواهد داشت و روز به روز هم بیشتر خواهد شد، ایران دو راه مشخص داره برای سد کردن این راه اسرائیلی ها، یک راه اینه که طبق خواسته اونها رفتاری داشته باشید که اونها از نظر اتمی نگران نشن و احساس خطر نکنن، این یعنی اینکه از لبه مرز اتمی مقداری فاصله بگیرید تا ا‌ونها هم کمی آرام بشن، راه دوم هم این هست که از این مرز اتمی پر قدرت رد بشید و ایران یک کشور اتمی بشه و‌تمام امید اونها برباد بره و دیگه اونها بدونن کاری از دستشون بر نمیاد و‌باید ایران اتمی رو رها کنن چون اگر رها نکنن دیگه با ایران اتمی طرف هستن و این براشون خطر بی سابقه داره، اگه راه اول رو برید خب شاید مقداری اوضاع برای مدتی آروم بشه اما در نهایت باید سرنوشت لیبی و اوکراین جلوی چشم ما باشه و اگر راه دوم رو برید موفقیت قطعی در پی داره اما عبور از این لبه مرز اتمی خطرات خودش رو‌داره که باید بسنجید میشه این کار رو کرد یا نه. اینکه نه اونوری باشیم نه اینوری نتیجش میشه همین ترورها و نا امنی ها و دست درازی ها، این راه نمیتونه ادامه پیداکنه
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 5
      اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید و از ترس پهباد های ایرانی جرات نزدیک شدن ندارد.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      8 3
      دلار چند؟
    • ماحسون IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      آره داداش حرفت درست هستش، البته طرح اسرائیل نابودی با هزار ضربه چاقو بوده، من فعلا 7 تا چاقو به خدا بهم زدن،بگذریم اگه ایران برای یک بار و آخرین بار موشک اتمی رو کنه دیگه نه برجام نه تحریم،هیچ کس هم جرأت نداره نام ایران به بد ببره، اعتبار پاسپورت میره اول،تمام شبکه ضد ایران تعطیل، خب دیگه چی بهتر از این
  • مهدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 8
    به نظر بنده این مسیر به تجزیه عراق یا کودتا منجر خواهد شد! کلا سازوکار نخست وزیری برای کشورهایی مثل عراق و ایران و لبنان و ... که کشورهای مختلف روی جریان های آن اعمال نفوذ می کنند مناسب نیست و مدل ریاستی بهتر است
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 5
    پارلمان منحل میشه و بازم روز از نو روزی از نو کشورایی مثل عراق و لبنان که ساختار فرقه ای دارن و با مدیریت آمریکا اداره میشن همیشه درگیر بحران سیاسی هستن
  • US ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    10 5
    عراق تنها در ماه آوریل 100 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است . اگر قیمت متوسط هر بشکه نفت خام را 110 دلار حساب کنیم. درآمد ارزی این کشور فقط در یک ماه 11 میلیارد دلار است با 40 میلیون نفر جمعیت . هر اتفاقی برای عراق بیفتد به ما چه . به فکر وضع فلاکت بار کشور خودمون باید بود و از دخالت در کشور های دیگر و به ویژه عراق احتراز کرد. ماجرا جویی بپ چه نفعی داره؟
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 5
      چه کامنت خوبی
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      سرمان مثل کبک زیر برف کردن هم صحیح نیست.مردم عراق هم هزینه انتخاب خود را خواهند داد!مثل انتخاب دولت بنفش توسط ما.
    • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      ما نمی‌توانیم مث شما احمقانه فک کنیم...آمریکا و اسراییل تمام نفوذشونو‌ در عراق و اسراییل بکار بردن تا ب ایران ضربه بزنن پایگاه درست کردن؛حالا تو هر چی میخوای اسمشو بزار دخالت هر چیزی دیگ؛ولی ایران نمیتونه نسبت ب این قضیه بی تفاوت باشه مسایل سیاسی با مسایل زناشویی فرق داره اشتباهی اومدی
    • بنیامین IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      آمریکا از نگاه نظامی از عراق خارج شده ولی چیدمان سیاسی بعد از سقوط صدام و آوردن ی آمریکایی به عنوان دولت موقت در عراق این فرصت رو به آمریکایی ها داد تا از نظر سیاسی عراق رو مستعمره خودش کنه و مهره های مورد نظر خودش رو بچینه و با وجود تولید نفت درآمد بالایی نداره چون بیشتر درآمد نفتیشو در اختیار آمریکایی ها قرار میده و هدف نهایی غربی ها که هر جا پاگذاشتن جز قارت ثروت ها کشورها کار دیگه ای انجام ندادن و اینکه آمریکایی ها موفقیتشون رو مدیون خائنینی هست که به کشورشون پشت کردن چه عراقی باشه چه ایرانی!
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    باراستعفای نمایندگان صدری نمایندگان علی البدل وارد پارلمان شوند
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    صدر کار درستی کرد .چرا باید با گروههایی که قابل اعتماد نیستند و کار شکنی می کنند هم پیمان شود ؟
  • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    همه وضعیت عراق و مردم عراق در تمام مناطق عراق رو می بینید نیاز به توضیح نیست البته همه کشورها مثل عراق هستند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    العجل یا مهدی ___ _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    با استعفا نمایندگان جریان صدر در مجلس نمایندگان، نفرات ذخیره وارد مجلس خواهند شد. در این صورت تعداد کرسی های ائتلاف دولت قانون به 41، فتح به 44، قوا الدوله به 15، امتداد به 16، اشراقه کانون به 7، ائتلاف العقد به 9 و جنبش حقوق به 6 خواهد رسید. به عبارت دیگر چارچوب هماهنگی دارای 138 نماینده خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس