کد خبر 1386582
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
فرانسه

با اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی فرانسه، هیچ یک از ائتلاف‌ها موفق به کسب ۵۰ درصد آراء نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

به گزارش مشرق، نتایج دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که ائتلاف «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور این کشور ممکن است اکثریت مطلق پارلمان را از دست بدهد. 

براساس اعلام نتایج اولیه شمارش آراء توسط وزارت کشور فرانسه، حزب موسوم به ائتلاف با هم (Ensemble) ۲۵.۷۵ درصد آرا را کسب کرده و ائتلاف رقیب که احزاب سبزها و چپ‌ها (NUPES) را تشکیل می‌دهد ۲۵.۶۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. 

بیشتر بخوانید:

کاهش معنادار مشارکت در انتخابات پارلمان فرانسه

تحلیلگران فرانسوی معتقدند که در دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار خواهد شد، ائتلاف طرفداران ماکرون اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.

رادیو آزاد اروپا با اشاره به نتایج انتخابات در گزارشی نوشت، مساله مهمی که بعد از پایان انتخابات به دست خواهد آمد شمار زیاد کرسی‌هایی است که به ائتلاف چپ اختصاص خواهد یافت. 

شبکه سی ان ان نیز درباره این انتخابات نوشت، دور دوم انتخابات برای ۱۹ ژوئن برنامه ریزی شده است. و تحلیلگران معتقدند که حزب ماکرون ممکن است به اکثریت ۲۸۹ کرسی دست نیابد که در این صورت ماکرون اولین رئیس جمهور فرانسه خواهد بود که از زمان اصلاحات انتخاباتی در سال ۲۰۰۰ اکثریت پارلمانی را به دست نمی‌آورد.

سی ان ان همچنین به مساله کاهش میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه اشاره کرد و افزود، انتخابات اخیر تحت تاثیر کاهش تمایل رای دهندگان برای شرکت در پای صندوقهای رای بود به طوریکه میزان مشارکت در انتخابات به ۴۷ درصد رسیده است که پایینترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه از سال ۱۹۵۸ میلادی، زمان تاسیس جمهوری پنجم فرانسه، است.

براساس گزارشها، درست مانند انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی در فرانسه بر اساس سیستم دو مرحله‌ای انجام می شود. اگر در دور اول هیچ حزبی بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، تمام نامزدهایی که حداقل ۱۲.۵ درصد از رای دهندگان را به دست آورده باشند می‌توانند در دوم نیز رقابت کنند. 

در انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی ماکرون،  خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی بود. اما اینک با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و «ژان لوک ملانشون» رهبر ائتلاف چپها و سبزها به رقیب اصلی رئیس جمهوری تبدیل شده است. 

ائتلاف رقیب ماکرون به دنبال کسب اکثریت مطلق (۲۸۹ کرسی) و تعیین ملانشون به عنوان نخست وزیر است.

براساس نتایج اولیه شمارش آراء، حزب مارین لوپن با ۱۸ درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس