ویژه ها

نسخه اصلاح طلبان برای سیاست خارجی و اقتصاد نسخه ای تکراری و شکست خورده است. نسخه ای که در دولت روحانی امتحان داد و مردود شد و خسارت های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** با توجه به اشتیاق دموکرات ها، با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «آذر منصوری» دبیرکل حزب اتحاد ملت و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ نوشت: «هنوز هم برای احیای برجام فرصت وجود دارد. ظرفیتی که به گمان من در این شرایط ناامیدی جامعه و تشدید شکاف‌های دولت-ملت، اجماع ملی روی آن وجود دارد. حرف آخر اینکه چه در قالب برجام و چه توافق موقت اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود، دیگر با یک برجام و دو برجام و چند برجام هم نمی‌توان از این مهلکه جان سالم بدر برد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «انتخابات بعدی امریکا نزدیک است و قبل از این انتخابات با توجه به اشتیاق دموکرات‌ها از فرصت استفاده کنید و با مذاکره مستقیم با امریکا از منافع ملی ایران در این موقعیت خطیر دفاع کنید. باور کنید خواست اکثریت مردم ایران نیز همین است. اگر تردید دارید موضوع را به رفراندوم بگذارید.»

با توجه به اشتیاق دموکرات ها، با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم/ ادعای «حاکمیت یکدست» ترفند اصلاح طلبان برای پاک کردن ردپای بانیان وضع موجود

این فعال اصلاح طلب از اشتیاق دموکرات ها سخن گفته است. گویا منظور خانم منصوری اشتیاق دموکرات ها در تحریم مردم ایران است. همین دولت دموکرات آمریکا قانون وضعیت اضطراری علیه ملت ایران را تمدید کرد.

در دولت دموکرات جو بایدن، محموله نفتی ایران توسط آمریکا دزدیده شد و تحریم های متعددی علیه ایران وضع و تصویب شد.

جو بایدن پیش از این معاون اوباما بوده است. نکته قابل توجه اینجاست که دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش! رکورددار تحریم های ضدایرانی در ۴۰ سال اخیر است. در همان دولت اوباما بود که ترور دانشمندان هسته ای ایران صورت گرفت و تروریست های وحشی داعشی برای جولان دادن در کوچه و خیابان های ایران تجهیز و مسلح شدند.

جریان اصلاح طلب راه رفع مشکلات اقتصادی را مذاکره مستقیم با آمریکا قلمداد می کند. این در حالی است که این مسیر در دولت روحانی به صورت تمام و کمال طی شد. از گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا تا قدم زنی وزرای خارجه دو کشور و ارسال هدیه ویژه از طرف هیات ایرانی به هیات مذاکره کننده آمریکایی و گپ و گفت درباره نوه ها و... و.

اما این دست فرمان در نهایت موجب شد که از دلار ۳ هزارتومانی برسیم به دلار ۳۲ هزارتومانی. و همین رویکرد در سیاست خارجی موجب شد تا با افزایش ۲ برابری تحریم ها مواجه شویم.

نسخه اصلاح طلبان برای سیاست خارجی و اقتصاد نسخه ای تکراری و شکست خورده است. نسخه ای که در دولت روحانی امتحان داد و مردود شد و خسارت های هنگفتی به کشور و مردم تحمیل کرد.

** هجمه به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توسط حامیان «دیپلماسی التماسی»

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «سند همکاری راهبردی ۲۰ ساله، عملا ممکن نیست» نوشت: «حتی امضای اسناد همکاری جامع راهبردی با کشورها و ابرقدرت‌هایی مانند روسیه و چین در شرایط تحریمی کنونی برای ما خروجی ملموسی از نظر اقتصادی و تجاری در پی نداشته است، چه برسد به کشوری مانند ونزوئلا که در وضعیت به‌مراتب بدتر و بحرانی‌تری از ایران به سر می‌برد؛ بنابراین امضای این دست اسناد نمی‌تواند از نظر اقتصادی و تجاری چندان جدی تلقی شود.»

در ادامه این مطلب آمده است: «به‌هرحال باید بپذیریم، هم ایران و هم ونزوئلا وزنه اقتصادی و تجاری چندان بالایی چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌الملل ندارند...ما در یک بحران عمیق‌تر اقتصادی، اجتماعی و دیپلماتیک به‌مراتب عمیق‌تری از دولت نهم و دهم زیست می‌کنیم... دو کشور نمی‌توانند نهایتا خارج از حاکمیت دلار بر مناسبات اقتصادی و تجاری حرکت کنند.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «می‌توان به احیای برجام امیدوار بود به شرط آنکه ایران از واکنش‌های احساسی و تند نسبت به قطع‌نامه شورای حکام دست بردارد و سیاست‌ خارجی، منطقی، منعطف و هوشمند را در دستور کار قرار دهد تا بتوان از ظرفیت کنونی بازار جهانی انرژی در راستای تحقق منافع ملی استفاده کنیم.»

با توجه به اشتیاق دموکرات ها، با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم/ ادعای «حاکمیت یکدست» ترفند اصلاح طلبان برای پاک کردن ردپای بانیان وضع موجود

همان طیفی که پیش از این مدعی بود که بدون برجام و بدون FATF واکسن کرونا وارد کشور نمی شود و ما شاهد فوتی های ۱۰۰۰ نفری در روز خواهیم بود، حالا بهانه را عوض کرده و دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم را هدف قرار داده اند.

به این نمونه توجه کنید: در دولت قبل به دلیل قصور و تقصیرهای وزارت نفت و وزارت امور خارجه، تبادلات گازی با ترکمنستان و اتصال شبکه گاز ایران به این کشور متوقف شده بود و این مسئله قطع گاز و برق را در پی داشت. در این میان، استان‌های شمالی در فصل سرما با قطعی گاز مواجه شده و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم رقم زده بود.

اما در دولت سیزدهم، دیپلماسی جان تازه‌ای گرفت و در همین راستا قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان در جریان سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان- آذر ۱۴۰۰- به امضا رسید و چندی بعد اجرایی شد. این اقدام موجب شد که در زمستان سال گذشته شاهد قطعی گاز و برق نبودیم. به عقیده کارشناسان این قرارداد راه را برای قراردادهای بزرگتر در آینده و تبدیل ایران به‌هاب انرژی منطقه باز می‌کند.

در یک نمونه دیگر، «جواد اوجی» وزیر نفت- ۱۷ فروردین ۱۴۰۱- گفت: «در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم و در این مدت ۱۶، ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده است... در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند.»

این در حالی است که ارزش قرارداد توتال در دولت قبل حدود ۴، ۸ میلیارد دلار بوده است. بر همین اساس مجموع ارزش قراردادهای نفتی در هشت ماه نخست دولت سیزدهم بیش از ۳ برابر ارزش قرارداد دولت قبل با شرکت بدسابقه توتال فرانسه است. شرکتی که یکطرفه قرارداد را فسخ و بدون پرداخت خسارت کنار رفت.

 در دولت سیزدهم با به‌کارگیری دیپلماسی عزتمندانه و عبور از حصار برجام، شاهد تحولات قابل توجهی در دریافت درآمدهای کشور بودیم. برای نمونه درآمدهای نفت ایران در ماه‌های اخیر نه‌تنها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، بلکه همه منابع حاصل از فروش نفت ایران وصول شده و درآمد نفتی معوق در دولت سیزدهم وجود ندارد. گویا این وضعیت هم آمریکا را عصبی و نگران کرده و هم جریان غربگرا در داخل کشور را.

همان روزنامه ای که در دولت روحانی تاکید کرده بود که «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» حالا مدعی شده است «سند همکاری راهبردی ۲۰ ساله، عملا ممکن نیست» . هرچقدر آن ادعا به واقعیت نزدیک بود، این یکی نیز همانطور است.

** ادعای «حاکمیت یکدست» ترفند اصلاح طلبان برای پاک کردن ردپای بانیان وضع موجود

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «با توجه به اینکه دولت، مجلس، قوه‌قضائیه و یکدست هستند و این توان را دارند که با هم هماهنگی کنند، برنامه‌های اقتصادی را به صورت مشخص و مدون کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تنظیم کنند و برنامه هفتم را سریعا در مجلس به تصویب رسانده و همچنین برنامه بلندمدت چشم‌انداز بیست ساله دوم را تدوین کرده و بودجه یکساله را متعادل و هزینه‌ها را کم کنند. هزینه‌های جاری، دستگاه‌های مولد را کم کرده و کسری بودجه را برطرف کنند. از طرفی روی زیرساخت‌ها، بهداشت و درمان، آموزش و امنیت، سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر سیاست خارجی را متعادل کرده و با همسایگان از در تعامل درآیند و مردم را به رفاه اجتماعی و پیشرفت برسانند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «ایران دارای ذخایر نفت و گاز و منابع معدنی فراوان است و در موقعیت ژئوپلیتیک منطقه‌ای قرار دارد و از نیروی انسانی کارآمد و باسواد برخوردار بوده و همه اینها موجود است که می‌تواند کشور را به پیشرفت و توسعه برساند به شرطی که در داخل برنامه‌ریزی اقتصادی و اقدام عملی در جهت جلوگیری از تورم و هدر رفت منابع انجام شود و در خارج نیز با دنیا تعامل دوستانه‌تر در جهت منافع ملی را شاهد باشیم.»

با توجه به اشتیاق دموکرات ها، با آمریکا مستقیم مذاکره کنیم/ ادعای «حاکمیت یکدست» ترفند اصلاح طلبان برای پاک کردن ردپای بانیان وضع موجود

دقیقا از همان روز نخست فعالیت دولت رئیسی، رسانه ها و فعالین اصلاح طلب در حجمی وسیع، کلیدواژه «حاکمیت یکدست» را مطرح کردند. اینها همان طیفی هستند که پیش از این نیز برجام را «تصمیم نظام» جا زده بودند.

در حقیقت کلیدواژه «حاکمیت یکدست» و «برجام تصمیم نظام بود» هر دو دارای یک قابلیت مشترک برای جریان اصلاح طلب است و آن چیزی نیست جز بهانه ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت و ترفندی برای پاک کردن ردپا.

جریان اصلاح طلب همواره طیف مقابل را به داشتن «توهم توطئه» متهم می کند. اما اتفاقا این طیف اصلاح طلب است که شدیدا به «توهم توطئه» دچار است. چرا!؟ به این دلیل که این جریان سیاسی چه در انتخابات پیروز شود و چه شکست بخورد، مسئولیت این پیروزی یا شکست را به هیچ عنوان نپذیرفته و آن را به عوامل بیرونی و توطئه آمیز نسبت می دهد.

بر همین اساس وقتی این طیف در انتخابات شکست بخورد، بدون هیچ سند و مدرکی صرفا به این دلیل که نتوانسته رأی مرم را کسب کند، آن را ناشی از تقلب در انتخابات جا می زند!

همچنین وقتی این طیف در انتخابات پیروز شود باز هم بدون هیچ سند و مدرکی و براساس ادعاهای واهی، علت ناکامی خود را اختیارات محدود جا می زند.

در حقیقت این جریان سیاسی بجای پذیرش کارنامه اسف بار و غیرقابل قبول خود، ناکامی هایش را ناشی از دست های پشت پرده و توطئه دیگران قلمداد می کند.

از سوی دیگر این طیف با ادعای حاکمیت یکدست در واقع اعتراف می‌کند که در تمام سال‌های فعالیت‌ش هرگز به دنبال هم‌افزایی قوای سه‌گانه با یکدیگر در جهت رسیدگی به مطالبات مردم و پیشرفت کشور نبوده است، بلکه حاکمیتی چندگانه و چند دسته و پیوسته در تنازع با سیاست‌های کلی نظام را می‌پسندند. شاید به همین علت باشد که  این جریان سیاسی همیشه در یک سر آشوب‌ و فتنه ها و التهابات پس از انقلاب قرار دارد.

اصلاح طلبان این روزها قیافه حق به جانب به خود گرفته و راه برون رفت از مشکلات را تجویز کرده و از وضع موجود گلایه می کنند. انگار نه انگار که همین جریان سیاسی به مدت ۸ سال دولت را دربست در اختیار داشته و می توانسته اقدامات مذکور را انجام داده و به سرانجام برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NL ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 3
    غربگداها دلار رو از 5 تومن رسوندن به 30 هزار تومن هدفشون هم زمین زدن اقتصاد بود الانم طلبکار شدن! مسئولین دنبال خائنین ایرانی باشند که بدون اینکه جای تحریم جدیدی باشه دارن با قیمت ارز بازی میکنند.بعد ببینید چطور قیمت ارز عقب نشینی میکنه
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    6 7
    واقعا چه اشکالی داره با آمریکا مذاکره کنیم؟ روسیه ازمون دلخور میشه؟ به درک که دلخور میشه الان همه ملت مذاکره می خوان
    • رضا IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 2
      عزیز جان نمی دانم سن شما چند سال است؟ اما اگر کمی تاریخ بخوانی متوجه خواهی شد که دولت آمریکا هم بد عهد است و هم قلدر است منظور آنها از مذاکره این است که نظرات مستکبرانه خود را به طرف مقابل دیکته کنند. اگر دوره پهلوی را تجربه کرده بودی می دانستی که این گاوچران ها علاوه بر غارت منابع ملی ما از ما حق توحش می گرفتند با آنکه ایران تنها تمدن در طول تاریخ است بایستی به افرادی که سابقه ای جز قتل و جنایت و خون ریزی نداشتند حق توحش می دادند. آنان در کشور ما برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می کردند اما دستگاه قضایی و پلیس ما اجازه نداشت کوچکترین مداخله ای بکند و.... کافی است یا لازم است توضیح بیشتری ارائه کنیم.
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 1
      عجب این هم خودش را همه ملت معرفی می کند
    • US ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 1
      اصلاحطلبان می بایست زمانی که خردمندان اندرزشان می دادند که زلف تان را به زلف برجام نافرجام گره نزنید و آن را تبدیل به شیشه عمر نحله منحوس تان نکنید، این نصیحت را آویزۀ گوششان می کردند و به فکر امروزشان می بودند که دلواپس برجام خواهند شد چرا که مرگ آن یعنی مرگ اصلاح طلبان ایران!!!!
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      البته خواهش
    • NL ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      سلام رزمنده دفاع مقدس هستم و خواب تاریخ را بلد هستم روسیه بیشترین جنایت و بدعهدی به ایران در طول تاریخ کرده لطفا تاریخ نمدانید نظر ندهید
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      کاسبان تحریک
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 1
    گروه غربگدا های آبرو بر باد رفته به در و دیوار می زنند که بلکه با بی آبرو کردن دیگران برای خود همتایی دست و پا کنند این جماعت هر پیروزی ایران راکه از مقاومت بدست آید عزای خود می دانند اما بدانند به لطف حق دیگر به گرداب غربی های خائن وارد نشده و فریب آن ها را نخواهیم خورد و منتظریم که خائنان به وطن را خدای متعال رسواتر کند
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    مثل خانم آذر منصوری مثل نوکری است که اربابش یکعدد خیار را پوست کند و تکه تکه می کرد و تو دهن نوکر می گذاشت و نوکر با ولع خاصی می خورد و ارباب آخرین تکه از خیار را خودش خورد دید تلختر از زهرمار است از نوکر پرسید خیار به این تلخی را چطور خوردی نوکر گفت هر کوفت و زهرماری ارباب عنایت فرماید شیرینتر از عسل مصفاست
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 1
    بابا اصلاحدطلب , تومذاکره بلد بودی نمیزدی باگلوله دختر مردم و بکشی بعد پول جمع کنی رضایت بگیری !!!!! تومذاکره بلد بودی انتخابات و تحریم نمیکردی !!! تومذاکره بلد بودی پیام به امریکا نمیدادی ایران و تحریم کن .... تومذاکره بلد بودی تا الان ادم شده بودی شر باقی نمیموندی !!!!!!!
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    دوستان عزیز شما اگر کسی ذره ای با شما فاصله داشته باشد و نظری غیر از نظر شما داشته باشد غرب گرا خائن و وطن فروش هست و اگر کسی بگوید دولت مردان امروز هم در بوجود اوردن وضع موجود دخالت داشته اند خائن هستند مگر رئیس جمهور فعلی در دولت قبل رئیس دستگاه قضا نبود مگر در جلسات سران قوا اصولگرایان دو به یک در مقابل رئیس جمهور روحانی نبودند مگر تصمیمات سران قوا فرا قانونی نبود مگر ضمانت اجرایی نداشت پس در بوجود امدن وضع موجود همه دخیل بودند و هستند
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 0
    اکثر مدیران بانیان وضع موجود هنوز بر سرکارند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    یک سو موافق نگهداشتن روابطی با آمریکا هستم و آنهم ب این جهت که انتخابات آمریکا نزدیک است و ایران می‌تواند با هر دو جناح در تماس باشد. البته یادآوری میکنم در دولت کنونی تا بلینکن وجود دارد امیدی ب بهتر شدن اوضاع نخواهد بود
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس