کد خبر 1386189
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
صرفاً ۵ دندانپزشک به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر داریم!

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با بیان اینکه صرفاً ۵ دندانپزشک به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر داریم، گفت: اکنون ما بیش از ۱۵ هزار دانشجو داریم و یک هزار و ۲۲۱ نفر رزیدنت تخصصی در کشور مشغول به تحصیل و ارائه خدمات هستند.

به گزارش مشرق، مهدی کدخدازاده اظهار کرد: سالانه نزدیک به ٢ هزار دندانپزشک فارغ التحصیل می‌شوند، از طرفی سالانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر دندانپزشک فارغ التحصیل از خارج کشور وارد و به جمع دندانپزشکان کشور اضافه می‌شوند.

وی با بیان این که در دانشکده‌های نوپا با چالش کمبود جدی هیئت علمی ماندگار مواجه هستیم، گفت: قوانین سختگیرانه موجود هم همه هیأت علمی‌ها را از دانشگاه جداکرده است، برای مثال این موضوع در دانشکده‌هایی همچون بوشهر، اراک، بندرعباس و ایلام به طور محسوس قابل درک است. 

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به تعداد دندانپزشکان در کشور گفت: در زمان انقلاب یک هزار و ۲۰۰ دندانپزشک در تهران و ۴۰۰ دندانپزشک در سایر استان‌ها داشتیم و اکنون بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی ۴۲ هزار و ۶۵۵ نفر دندانپزشک ثبت شده است که البته تعدادی مهاجرت کرده و تعدادی فوت شده‌اند.

وی ادامه داد: اکنون سرانه دندانپزشک در کشور ۵ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و این سرانه در آمریکا ۶.۱ بوده و پیش‌بینی ما این است که با همین ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی موجود در سال ۱۴۰۸ به ۶.۱ خواهیم رسید!

کدخدازاده افزود: سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر باید به مناطق کمتر برخوردار خدمت کنند و از سال ٩٢ تاکنون یک هزار و ۸۶۶ نفر از این امتیاز استفاده کرده و از دو سال پیش این گروه دندانپزشکان فارغ التحصیل شده‌اند تا توزیع دندانپزشک در کشور و دسترسی مردم در مناطق محروم اصلاح شود چرا که افزایش ظرفیت دندانپزشکی به جز تضییع بیت المال و آسیب به سلامت مردم دستاوردی نخواهد داشت.

وی پیشگیری بر درمان را راهکار بهبود سلامت دهان و دندان ایرانیان دانست و گفت: کشورهای اسکاندیناوی که شاخص پوسیدگی دهان و دندان DMFT را به صفر رسانده‌اند، روی شاخص نداشتن پوسیدگی برنامه ریزی و بر روی پیشگیری کار کردند و می‌توان برای حصول به این مهم از نیروهای بهداشتی و نیروهای حدواسط مثل بهورزان دهان بهره برد. در واقع اگر ارتقاء سلامت دهان و دندان مد نظر سیاست‌گذاران است؛ باید به بحث مهم بهداشت و پیشگیری پرداخته شود.

وی افزود: در شهر تهران، شاخص دندانپزشک وضعیت بسیار خوبی دارد و درواقع بیشترین تورم دندانپزشک را در تهران را داریم؛ اما سلامت دهان و دندان وضعیت مطلوبی ندارد، اگر به فکر سلامت دهان و دندان مردم هستیم؛ راه اصلی برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی‌های دندانی است و در حوزه درمان برای خدمات بهتر باید خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 1
    دندانپزشک نه دزد سر گردنه بگین بهتره ، واسه روکش چند تا دندون ۵۰ میلیون پول میخوان ، با این قیمتها معلومه که بهداشت دهان و دندان چی میشه عاقبتش ، از دهان و دندان هم هزاران درد و مرض حاصل میشه ، قیمتها رو پایین بیارین تا جوونا بتونن از بهداشت دهان و دندان بهره مند بشن
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      3 0
      کلا هرکسی هرجا نشسته شده دزد سرگردنه , سلطان دسته بیل سلطان گوجه سلطان خیار , تو دانمارک اون سر دنیا برنج ایرانی درجه 1 88000 تومن تو ایران قاطیش 120000 , پسته رو که دیگه همه خبر دارن صادراتش از داخل ارزونتره
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 0
    کشیدن یه دندون شده 700 تومن پر کردن بالای 1 تومن بقیه چیزها ک بماند دندون پزشک میخوایم چکار؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      2 0
      ای وااای
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 2
    بسیاری از خدمات دندانپزشکان متخصص توسط یک دیپلمه که چند ماه تجربه کسب کرده باشد قابل انجام است
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    من دندان دردداشتم به خاطرمخارج بالای دندان پزشکی به جای ترمیم دندانم آن راکشیدم
    • فاطمه IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      بعضی مراکز هست که ارزان هست من خودم تو ملارد دندونم رو درست کردم هم عصب کشی هم ترمیم باهم دیگه ۸۰۰تومن شد همین چند روز پیش بود تازه دندون ۶بالا بود که هزینش بیشتره دندونای دیگه رو ارزونتر میگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس