حسین موسویان

حسین موسویان می‌گوید توافق موقت بهتر از مرگ برجام است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: موسویان در سال ۸۲ عضو تیم مذاکره کننده همراه روحانی در مذاکرات با تروئیکای اروپایی بود. وی در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد اظهار داشت: برجام، توافقی است که ایران را از شر فصل۷منشور سازمان ملل به عنوان «تهدید صلح و امنیت جهانی» و «تحریم‌های اجماعی قدرت‌های جهانی» خلاص کرد و احیای آن هم باعث تامین این دو شاخصه مهم در بهبود روابط خارجی خواهد شد. اگر مذاکرات برجام شکست بخورد، احتمال زنده شدن شش قطعنامه قبلی شورای امنیت جدی می‌شود.

وی افزود: پس از اتفاقات سال ۸۴ و رفتن پرونده ایران به شورای امنیت، ما هشدارهای لازم را دادیم. هزینه کشور به‌قدری بود که با وجود نفت قیمت بشکه‌ای ۱۲۰ دلار و ۸۰۰ میلیارد درآمد طی ۸ سال، دلار از ۱۰۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رفت و تورم به ۴۰درصد رسید و قس‌علی‌هذا، به‌طوری‌که اگر امروز هم برجام شکست بخورد، مجددا کشور مورد تهدید قطعنامه‌های مذکور قرار خواهد گرفت.

منتها گذشته‌ها گذشت. اما با داشتن آن تجربه، درشرایط فعلی، نباید اشتباهات محاسباتی قبلی تکرار شود چون کشور و دولت آقای رئیسی با مشکلات متعددی روبه‌روست و ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل، شرایط را بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد. ضمن اینکه دفعه قبل یعنی در سال ۸۴ بحث غنی‌سازی زیر ۵درصد مطرح بود و الان غنی‌سازی ۶۰درصد انجام شده و لذا نگرانی قدرت‌های جهانی خیلی بیشتر شده است.

سفیر اسبق ایران در آلمان همچنین گفته است: اگر پرونده بخواهد از طریق مکانیزم ماشه یا اسنپ بک به شورای امنیت برود، که پروسه اسنپ بک ۶۵ روزه است. اگر پرونده از طریق قطعنامه آژانس به شورای امنیت برود که ایران مجددا در فصل ۷منشور قرار خواهد گرفت اما لزوما به معنی تحریم‌های جدید نخواهد بود چون تصویب این تحریم‌ها قابل وتو هست که رفتار چین و روسیه در آن مقطع تعیین‌کننده خواهد بود.

او اظهار داشت: منفعت کشور در این بود که در پایان دوره ریاست‌جمهوری آقای روحانی، مذاکرات برجام تمام می‌شد تا جاده بهبود شرایط اقتصادی و روابط خارجی برای آقای رئیسی هموار شود. منتها اکنون چون به انتخابات کنگره آمریکا نزدیک شده‌ایم، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تصمیماتی نخواهد گرفت که در سرنوشت انتخابات علیه حزب دموکرات تاثیر منفی داشته باشد. لذا چنانچه تیم مذاکره‌کننده ما به این نتیجه رسیده باشد که بایدن حداقل تا انتخابات نوامبر کنگره، قادر به تصمیم نیست، بهتر است برای جلوگیری از مرگ برجام، توافق موقت را انجام دهد.

درباره اظهارات آقای موسویان گفتنی است: اولاً عبرت‌ها و خسارت‌های برجام، اجازه تکرار اشتباهات قبلی را به هیچ وجه به طرف ایرانی نمی‌دهد. غیر از عدم توازن واگذاری امتیازات نقد در مقابل وعده‌های نسیه و بی‌تضمین، هیچ مکانیسم شکایتی مؤثر هم در این توافق به نفع ایران تعبیه نشده، اما طرف غربی اجازه پیدا کرده که هر گاه اراده کرد حتی بدون کسب رأی دیگر اعضای شورای امنیت، همه تحریم‌های تجمیع شده در یک قطعنامه را احیا کند.

دولت آمریکا هم اکنون به دنبال رسمیت دادن دوباره به عضویتش در برجام برای دسترسی به مکانیسم ماشه است و این اگر از طریق کلاهبرداری در احیای تضمین نشده برجام نشد، به واسطه «توافق موقت کذایی» امکان‌پذیر است و عجیب و سؤال‌برانگیز است که آقای موسویان ترفند سوخته مد نظر آمریکایی‌ها را تکرار می‌کند.

ثانیاً ایران هرگز با برجام از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج نشده بلکه همان گونه که گفته شد، همه قطعنامه‌های تحریمی قبلی در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شده و خود همین کار نیز، تعبیه مکانیسم ماشه دیگری برای گروگان گرفتن ایران بوده است. در این میان خبط آمریکا بود که با خروج از برجام بهانه دست ایران داد که کارشکنی‌های آمریکا را تلافی کند وگرنه شمشیر داموکلس قطعنامه ۲۲۳۱، بالای سر ایران قرار داشت. این هم یک شاهکار دولت روحانی است.

نکته سوم در خسارت باری روند برجام، این که آمریکا توانست بی‌هیچ هزینه‌ای، از آن خارج شود و هم به مدت قریب ۳ سال، ایران را معطل در برجام نگه دارد و هم ۸۰۰ تحریم را به ۱۷۰۰ تحریم افزایش دهد و فشار حداکثری را اعمال کند. بنابراین تحریم‌ها در چند سال اخیر در اوج خود قرار داشته و اقمار آمریکا و غرب هم غالباً آنها را رعایت کرده‌اند. به عبارت دیگر،‌دقیقاً در شرایطی که برجام برای ایران مرده بود- اگر نگوییم مرده متولد شد- تا همین یک سال گذشته در خدمت آمریکا و غرب کار می‌کرد و اظهار نگرانی درباره احتمال مرگ برجام، نوعی خودفریبی و روایت خلاف واقعیت است.

چهارم؛ اگر دلار بدون برجام و ۶ قطعنامه تحریمی سازمان ملل از هزار تومان به ۳۳۰۰ تومان رسید، با برجام و در دولت روحانی ۸ تا ۹ برابر شد و حتی تا ۳۳ هزار تومان هم رسید؛ البته به علاوه دو برابر تحریم، که آغاز آنها (ویزا، سیسادا، آیسا و...) در همان دولت اوباما اتفاق افتاد.

و نهایتاً این که آمریکا در اثر جنگ اوکراین، به شدت به لغو تحریم‌های ایران برای دسترسی بازار به نفت کشورمان و کاهش قیمت فوران کرده آن در بازار، نیازمند است اما ضمناً سعی می‌کند با عملیات فریب روانی و رسانه‌ای، فضای تیره و تار و ترسناک برای ایران ترسیم کند تا نیاز خود را به عنوان امتیاز به ایران بفروشد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مورخ ایرانی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    3 0
    خاک تو سرت برجام! نیامده به کما رفتی و در هنگامه تلاش برای احیایت مردی.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 1
      وقتی خود ظریف توی خاطراتش میگه برجام رو نخونده امضا کردم وبهم نگفته بودند که تحریمها لغو نمیشه دیگه چه امیدی به لغو تحریمها دارید
  • عبدالله IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    مرگ بر امریکا الموت لأمریقا مرگ بر اسرائیل الموت لإسرائیل
  • عبدالله IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 0
    بنده بعنوان کمترین شهروند ایران، این نوع واکنش به دشمن را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح مي‌نمایم.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 5
    اوباما تحریم را دو برابر نکرد ترامپ تحریم ها را زیاد کرد و با اسراعیل همکاری کرد و برای اولین بار یک رعیس جمهور در امریکا بعد از سال ۲۰۰۰ تک دوره ای شد
    • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      2 0
      فردای تصویب برجام آمریکا گردشگری ایران را تحریم کرد و تا روز رفتن اوباما هر روز یک تحریم جدید برعلیه ایران تصویب کرد که در دوره ترامپ ادامه پیدا کرد
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 0
    برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ برجام= خیانت بزرگ
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 2
    البته رفقای محمود که در جزیره با بابک در حال صفا در دبی هستند.. هیچ وقت دولت منحرف و فاسد محمود را زیر سوال نمی برند!!
    • سید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      8 0
      احمدی نژاد هرچند قبولش نداریم اما پاکدستی او کجا و فساد روحانی و دار و دسته اش کجا !؟ شما لطفاً هرکس می گوید پنیر، برای خودت لقمه نگیر!!!
  • سید IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    4 0
    اگر نادانانی که خود را اصلاح طلب می نامند و توهم دارند که زبان دنیا را بلدند، به نصیحت خردمندان گوش کرده بودند و زلف خود را به زلف برجام نافرجام گره نزده بودند و این قرارداد ننگین را به شیشه عمرشان بدل نکرده بودند، اکنون دلواپس فنای برجام که آن را فنای خود می بینند، نمی بودند!
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    اوباما وترامپ نهایت سعیشان را کردند که برجام نابود بشه
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    برجام از اول مرده بوده چون تجربه قبلی داشته بودید که با پلمپ در خاک کشور درخواست آنان را اجابت کرده بودید و دبه شده بود
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    بعیده موسویان اونقدرجاهل باشد که ادله های فوق رانفهمد . سوالی که جوابش معلوم است : پس چرا اینکارها را می کند ؟
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    مثل آمریکا رسما و علنا از برجام خارج شویم ، همینطور NPT
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    1 0
    اوج حقارته نظرات موسویان
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    0 0
    پس چرا ده ماهه آویزون وین هستید؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس