کد خبر 1384885
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
اوکراین

منابع رسانه‌ای فهرستی از میزان کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین تهیه و منتشر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، منابع خبری گفته‌اند آمریکا تا کنون ۴ میلیارد دلار سلاح در اختیار اوکراین قرار داده است. پایگاه خبری «نکستا» در گزارشی فهرستی از سلاح‌هایی که آمریکایی‌ها تا کنون به کی‌یف ارسال کرده‌اند را منتشر کرده است.

مطابق این گزارش، دولت اوکراین تا کنون ۶۵۰۰ موشک جاولین، جنگ‌افزار ضدتانک ای‌تی ۴، نزدیک به ۱۴۰۰ سلاح‌های دوش‌پرتاب استینگر، ۱۰۸ قطعه پرتابگر هویتزر ام‌۷۷۷ و ۲۲۰ هزار گلوله برای آنها، ۴ راکت‌انداز ام‌۱۴۲، ۱۲۱ پهپاد فونیکس و ۷۰۰ پهپاد انتحاری سوئیچ‌بلید به کی‌یف تحویل داده است.

 برخی از کارشناسان و نمایندگان آمریکایی با اشاره به حجم قابل توجه کمک‌های تسلیحاتی کشورشان به اوکراین و در مقابل آن کاهش ذخایر سلاح ایالات متحده در مورد احتمال کمبود اسلحه در صورت افزایش موارد جنگ و درگیری هشدار دادند.

بیشتر بخوانید:

مصادره ۲ هواپیمای آبراموویچ از سوی دولت آمریکا

نگرانی اصلی کاهش ذخایر موشک‌های جاولین و استینگر است. پنتاگون از حدود ۲۰ سال پیش خرید موشک‌های استینگر را متوقف کرده بود و این در حالی است که شرکت سازنده این سلاح (Raytheon) اعلام کرده ذخایر این موشک و قطعات یدکی این آن محدود است. آمریکا تاکنون بیش از یک هزار و ۴۰۰ موشک استینگر را که یک چهارم داشته‌های این کشور محسوب می‌شود به اوکراین فرستاده است.

«آدام اسمیت» نماینده دموکرات و «مایک راجرز» جمهوری‌خواه دو عضو کمیسیون نیروهای نظامی مجلس نمایندگان آمریکا زنگ هشدار را در مورد حجم کمک های امریکا به اوکراین به صدا در آوردند. راجرز که در نامه‌ای به تاریخ ماه مارس (اسفند/ فروردین) به رئیس ستاد مشترک ارتش درباره فوریت این وضعیت هشدار داده بود، می‌گوید: تقریباً دو ماه است که از وزارت دفاع می‌خواهم طرحی برای تامین موجودی انبار موشک های استینگر و جاولین ارائه دهد.

«مارک کانسیان» سرهنگ سابق نیروی دریایی و کارشناس راهبرد بودجه پنتاگون که اکنون مشاور ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن است، گفت: ایالات متحده تاکنون حدود یک سوم ذخایر جاولین و استینگر خود را فرستاده است او می گوید وزارت دفاع این اطلاعات را تایید کرده است.

این کارشناس امور تسلیحاتی معتقد است آمریکا برای جایگزین کردن ذخایر ضدزرهی جاولین خود دستکم چهارسال زمان نیاز دارد. این کشور سالانه هزار فروند جاولین تولید می‌کند که ۲۰۰ فروند آن به دیگر کشورها فروخته می‌شود. از آنجا که آمریکا پنج هزار و ۵۰۰ جاولین را به اوکراین ارسال کرده باید آهنگ تولید خود را سرعت بخشیده و آن را دو برابر کند که این امر زمان‌بر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس