کد خبر 1383739
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵
مذاکرات بر سر «تعز» یمن مجددا از سر گرفته شد

هیأت سازمان ملل در یمن خبر داد که طرفهای درگیر در این کشور، بار دیگر، مذاکرات درباره تعز را آغاز کردند.

به گزارش مشرق، سازمان ملل متحد امروز یکشنبه خبر داد که طرفهای درگیر در یمن، مذاکرات بر سر تعز را از سر گرفتند.

شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از هیأت سازمان ملل در یمن گزارش داد، هیأتهایی از جنبش انصارالله و دولت خودخوانده یمن، دور دوم رایزنیهای مستقیم را در «امان» پایتخت اردن آغاز کردند.

این هیأت با بیان اینکه پس از توافق بر سر آتش‌بس، مذاکرات بر سر بازگشایی مسیرها در تعز و استانهای دیگر است، در عین حال جزئیات بیشتری درباره روند مذاکرات مطرح نکرد.

این در حالی است که طرفین درگیر در یمن، در دور قبلی مذاکرات، بر سر تعز، به توافق دست پیدا نکردند. این مذاکرات، اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شد.

منابع سیاسی آگاه نیز روز گذشته گزارش دادند که کمیته نظامی وابسته به صنعاء و شرکت کننده در مذاکرات بازگشایی مسیرها، مجددا از مسقط وارد اردن شده تا در دور دوم مذاکرات شرکت کند.

«عبدالله الرزامی» رئیس کمیته مذکور گفت، شرکت در دور دوم مذاکرات در ادامه مذاکرات سابق و اجرای نتایج دور اول است. الرزامی تأکید کرد، طرف مقابل باید از فرصت تمدید آتش‌بس برای اثبات حسن نیت خود استفاده و بندهای اجرا نشده در گذشته را اجرایی کند.

وی افزود، ابتکار عملی که طی دوره قبلی مذاکرات آغاز شد، هنوز ادامه دارد و بر بازگشایی بسیاری از مسیرها در تعز و دیگر استان‌ها کمک می‌کند. دور اول مذاکرات در این راستا در هفته گذشته بدون حصول سازوکاری برای بازگشایی مسیرها میان شهرها پایان یافت زیرا نمایندگان طرف مقابل، ابتکار عمل صنعاء برای بازگشایی مسیرها در تعز را نپذیرفت.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن پنجشنبه گذشته خبر داد که طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر تمدید شود.

گروندبرگ همچنین اعلام کرد که به اقدامات خود برای نهادینه کردن آتش‌بس تا زمان دست‌یابی به یک راهکار سیاسی دائم ادامه خواهد داد.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از مقصدهایی مشخص به فرودگاه صنعاء و بالعکس خبر داده بود. 

با این حال، «جلال الرویشان» نائب رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن اخیرا اشاره کرد که کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی همچنان به تضعیف آتش‌بس انسانی و نظامی در یمن ادامه می‌دهند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس