در شرایط غفلت «سازمان سینمایی»؛ «برادران لیلا» بدون کسب «پروانه نمایش» در «کن» اکران عمومی می‌شود؟

تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها بخواهند کار را با لابی پیش ببرند، به عنوان کوچک‌ترین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگان محترم عرض می‌کنم، ما زیر بار قانون‌شکنی و دور زدن قانون در حوزه سینما نمی‌رویم.

به گزارش مشرق، روز گذشته بود که عوامل تولید فیلم «برادران لیلا» در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها کوشیدند تا طی یک فرار به جلو، وزارت ارشاد را سیبل انتقادات در خصوص ارسال غیرقانونی فیلم خود به جشنواره کن کرده و در قامت توجیه‌گر از سویی به رفع و رجوع موضع‌گیری‌های سیاسی بازیگران این فیلم پرداخته و از جانب دیگر تلاش‌های‌شان را برای دریافت مجوز اکران شدت بخشند. در حالی که واقعیت در این زمینه روشن است و به اعتراف پخش‌کننده فیلم در کشور و نیز به تصریح مقامات رسمی سینمایی کشور، این فیلم بدون دریافت مجوزهای قانونی به کن ارسال شده و صدور مجوز برای اکران آن در کشور، خلاف قانون است. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ددرباره واکنش احتمالی خود به صدور هرگونه مجوز اکران برای فیلم توضیح داده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

عضو کمیشیون فرهنگی مجلس : "در بحث شورای اکران و تایید نمایش فیلم‌ها سازوکار مشخصی در کشور داریم و تا وقتی این سازوکار طی نشود و تهیه‌کنندگان و کارگردانان آثار سینمایی، مجوز شورای اکران را دریافت نکنند، فیلم‌هایشان هم قابل نمایش نیست.
کن و اسکار به دنبال ایران‌هراسی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر رعایت ضوابط قانونی و جلوگیری از جوسازی و لابیگری به منظور اکران فیلم «برادران لیلا» گفت: جشنواره‌هایی مانند کن و اسکار نشان داده‌اند که به دنبال بیان واقعیت نیستند. آنها رویدادهایی سیاسی‌اند که تنها به خود شکل و شمایل هنری و فرهنگی می‌دهند، ولی در اساس به دنبال مبارزه با ملت‌های آزادیخواه و آزادی‌منش هستند.

وی با طرح این پرسش که چگونه گروهی هنوز ادعاهای فرهنگی این‌گونه جشنواره‌ها را باور می‌کنند، گفت: ما از لحاظ تمدنی و فرهنگی آنقدر دستمان پر است که از هر فرصتی برای عرضه حرف‌هایمان در سطح جهان در قالب هنر استقبال می‌کنیم اما این جشنواره‌ها به دنبال بیان حقیقت نیستند و به دنبال سیاه‌نمایی، ایران‌هراسی و نشان دادن تصویری عقب‌مانده از ایران انقلابی هستند. آنان به دنبال این هستند که دستاوردهای مقاومت را ناچیز جلوه دهند اما باید به آنان گفت اگر سردار شهید ما حاج‌قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش نبودند، شما اروپایی‌ها امروز جرأت نداشتید اصلا جشنواره برگزار کنید و باید در خیابان‌های پایتخت‌هایتان با داعشی‌ها می‌جنگیدید.


نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که به این جشنواره‌ها خوشبین نیستم، گفت: آیا تجربیات ما از چنین جشنواره‌هایی و موضعگیری‌هایشان کافی نیست؟ این جشنواره‌ها درباره انقلاب و ایران موضع دارند و تنها به دنبال اغراق کردن درباره ضعف‌ها و ایجاد جنگ روانی برای هجمه به ارزش‌های ما هستند.
 

توصیه به مسؤولان وزارت ارشاد
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم درباره موضع کمیسیون فرهنگی در صورت صدور مجوز فیلم برادران لیلا  گفت: فیلم برادران لیلا هم بنا بر اظهارات عوامل تهیه و ساخت و هم بنا به صراحت برخی مسؤولان وزارت ارشاد، فرآیند قانونی را برای دریافت مجوز طی نکرده و به صورت غیرقانونی به جشنواره کن فرستاده شده است.  وی افزود: همه باید بر مجرای قانون حرکت کنند و اگر قانون اجرا نشود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد، بنابراین اگر افرادی در وزارت ارشاد، دچار استنکاف از قانون، نقض قانون یا اجرای ناقص قانون شوند مسلما مجلس از بعد نظارتی و با اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی، با آنها برخورد خواهد کرد. توصیه من به مسؤولان این است که مر قانون را رعایت کنند و ملاحظه دیگری نداشته باشند وگرنه عواقب آن را متحمل خواهند شد.
میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس :فیلم برادران لیلا هم بنا بر اظهارات عوامل تهیه و ساخت و هم بنا به صراحت برخی مسؤولان وزارت ارشاد، فرآیند قانونی را برای دریافت مجوز طی نکرده و به صورت غیرقانونی به جشنواره کن فرستاده شده است

بگذارید دلشان به لابی‌گری خوش باشد


سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی درباره لابی عوامل فیلم برادران لیلا برای اکران در سینماهای کشور گفت: در بحث شورای اکران و تایید نمایش فیلم‌ها سازوکار مشخصی در کشور داریم و تا وقتی این سازوکار طی نشود و تهیه‌کنندگان و کارگردانان آثار سینمایی، مجوز شورای اکران را دریافت نکنند، فیلم‌هایشان هم قابل نمایش نیست. اصولا شرکت فیلمسازان در جشنواره فیلم کن و برخی رویدادهای دیگر از سال‌های قبل حواشی داشته است. با این‌که ما تهیه‌کننده‌های خوب هم داریم اما متاسفانه برخی هم فیلم را با این هدف و ذهنیت تولید می‌کنند که فقط آن را در جشنواره کن نمایش دهند و با حمایت رسانه‌های غرب و لابی صهیونیستی، تصویر دیگری از ایران ارائه کنند. به هر جهت، ما در کشور شورای اکران داریم و نماینده مجلس هم در این شورا، آقای نوباوه است. فیلم‌ها برای اکران در ایران حتما باید مجوز پخش بگیرند و حتی برای حضور در جشنواره‌های جهانی هم باید مراحل قانونی را طی کنند. بنابراین بحث‌هایی مثل لابی برای اکران، وجاهت قانونی ندارد. بگذارید دلشان را به این لابی خوش کنند.

یزدی‌خواه افزود: فارغ از این زمزمه‌ها و بحث‌ها، ما در کمیسیون فرهنگی مجلس دنبال اجرای قانون و ضوابط مربوط هستیم و از این ماجرا هم کوتاه نمی‌آییم. از مسوولان مرتبط با این موضوع در وزارت ارشاد هم درخواست دقت نظر و عمل به وظایف قانونی داریم و پیگیری‌های لازم در این خصوص را هم انجام می‌دهیم. مگر می‌شود فیلمی که مجوز اکران نگرفته در سالن‌های سینما نمایش داده شود؟ اگر  این‌طوری باشد که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و هر فیلمی را روی پرده سینما نمایش می‌دهند و نسل جوان و اخلاق و خانواده‌ها را نابود می‌کنند و ارزش‌های جامعه را به سخره می‌گیرند. چنین چیزی قابل پذیرش نیست.


این نماینده مجلس همچنین به سهل‌انگاری‌هایی در زمینه صدور پروانه ساخت فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: باید در مرحله تصویب فیلمنامه، دقت و نظارت لازم صورت گیرد تا فیلم‌های حاشیه‌ساز ساخته نشود. وقتی فیلم ساخته شد و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار میلیاردها تومان خرج کردند، مشکلاتی از این دست پیش می‌آید که شورای اکران تایید نمی‌کند و از آن طرف هم بحث خطر ضرر و زیان مالی مطرح می‌شود. بنابراین ماجرا از این جنبه هم باید موردآسیب‌شناسی قرار گیرد. اگر فیلمنامه مشکل دارد، باید از همان اول اصلاح شود. خیلی از این فیلمنامه‌ها می‌توانند با اصلاحاتی مجوز شورای اکران را دریافت کنند و فیلم‌ها به نمایش درآیند. اما این‌که تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها بخواهند کار را با لابی پیش ببرند، به عنوان کوچک‌ترین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نمایندگان محترم عرض می‌کنم، ما زیر بار قانون‌شکنی و دور زدن قانون در حوزه فیلم و سینما و سایر حوزه‌ها نمی‌رویم.

منبع: روزنامه جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس