رگبار و رعد و برق در ۸ استان | افزایش ارتفاع موج در جنوب ایران

سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد و برق در هشت استان و افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی و فراساحلی خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی در عرض‌های بالاتر و رشد ابرهای همرفتی در جنوب‌ شرق کشور از دوشنبه (۹ خرداد ماه) تا چهارشنبه (۱۱ خرداد ماه) اشاره کرد و از وقوع رگبار باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد خبر داد.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، زنجان، ارتفاعات و دامنه البرز، تهران، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، سه‌شنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات و دامنه جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه آذربایجان شرقی و نیمه شمالی آذربایجان غربی خواهد بود.

این مخاطره باعث اختلال تردد در جاده‌ های بین شهری، بالا رفتن احتمال برخورد صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر بطور محلی و افزایش احتمال آسیب به سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده خواهد شد.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط خودداری از اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و ... است.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش وزش باد از روز دوشنبه ( ۹ خرداد ماه) تا چهارشنبه ( ۱۱ خرداد ماه) با مخاطره‌ای نظیر افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی ۱.۵ تا ۲ متر خبر داد.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، سه‌شنبه نواحی شرقی دریای عمان و چهارشنبه مناطق شرقی و مرکزی دریای عمان خواهد بود.

حاکمیت این وضعیت جوی سبب افزایش احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک می‌شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی محدودیت در فعالیت‌های تفریحی، شنا و تردد با شناورهای سبک به‌ویژه در فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن با شناورهای نیمه سنگین و محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به ویژه در فراساحل در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد جوادزاهدی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام کارشناس هواشناسی باران رحمت الهی گرم می ربارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس