فرانسه

وزارت خارجه فرانسه از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست کرد که دو نفتکش توقیف شده یونان در آب‌های خلیج فارس را آزاد کنند.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا دو نفتکش‌ یونانی توقیف شده در آب‌های خلیج فارس را آزاد کنند.

وبگاه «عرب نیوز» در این خصوص گزارش کرد، نیروی دریایی سپاه روز جمعه (۶ خرداد ماه)، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از مقام‌های ایران درخواست کرد که این نفتکش‌ها را آزاد کند و گفت: «ما از ایران درخواست می‌کنیم که فوراً خدمه و کشتی‌ها را آزاد کنند».

در ادامه این بیانیه‌ آمده است: «فرانسه تعهد خود را به قواعد حقوق بین‌الملل در حمایت از آزادی دریانوردی و ایمنی دریایی تکرار می‌کند. ما از ایران می‌خواهیم فورا اقدامات خود را که مغایر با این قوانین است، متوقف کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روز شنبه اعلام کردند که خدمه دو نفتکش یونانی در سلامت کامل قرار دارند و تحت بازداشت نیستند.

بیشتر بخوانید:

انتقال غیراستاندارد نفت ربوده شده ایران به یک نفتکش در آبهای یونان + عکس

پیش از این روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد:  «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior  و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

علی‌رغم آن‌که نفتکش‌های یونان به دلیل تخلفات انجام داده، توقیف شده‌اند، یونان توقیف این دو کشتی را «معادل دزدی دریایی» دانسته و محکوم کرده و به شهروندان خود هشدار داده است که به ایران سفر نکنند.

یونان مدعی است که یکی از نفتکش‌ها در آب‌های بین‌المللی حرکت می‌کرده است و نفتکش‌ دوم در هنگام توقیف در نزدیکی ساحل ایران بوده است.

وزارت خارجه یونان اعلام کرده است که ۹ شهروند یونانی در بین خدمه نفتکش‌ها بوده است اما توضیح بیشتری در خصوص دیگر ملوان‌هایی که سوار بر نفتکش‌ها بودند، ارائه نکرده است.

پیش از این نیز، ، «پیتر استانو» سخنگوی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای به توقیف دو نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران واکنش نشان داد و گفت: «ما با نگرانی زیاد توقیف غیرقابل قبول دو کشتی یونانی توسط ایران در خلیج فارس را پیگیری می‌کنیم».

استانو در این بیانیه افزود: «ما بلافاصله نگرانی شدید خود را با مقام‌های ایرانی در مورد این اقدامات ابراز کرده و خواستار شفاف سازی، حل و فصل و کاهش سریع تنش شدیم».

این مقام اتحادیه اروپا بدون اشاره به اقدام خصمانه چند ماه پیش یونان در توقیف نفتکش ایرانی و تحویل آن به آمریکا گفت: «آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت، اصل اساسی اتحادیه اروپا است».

روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه سال‌جاری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار کاردار یونان (در غیاب سفیر این کشور) به این وزارتخانه در پی توقیف محموله نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان و اعتراض شدید به وی خبر داد.

روز جمعه نیز کاردار سوئیس (در غیاب سفیر این کشور) به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد. از سوی دیگر جمعه شب ششم خرداد ماه نیز اخباری منتشر شد از این‌که ایران اقدام به توقیف دو کشتی یونانی در پاسخ به اقدام دولت یونان کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    22 0
    در دنياي جنگل وار بايد با جنكلي هاي چشم ابي و ناز و قشنگ و .... مطابق با قانون خودشان رفتار كرد.
    • فراهانی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      1 0
      زمانی که نفت کش ایران را ، آمریکا تخلیه می کرد ، فرانسه لال بوده قبلا در برجام نقش پلیس بد را بازی می کرد ولی حالا عوض شده و همه عالم هم می دانند چقدر عوضی است 90 سال پیش 3000 راهبه بی گناه را در اتیوپی سر بریده بود و اسکلت سر ها را به موزه پاریس انتقال داده اند حالا منجی بشریت شده اند!!!!
  • سید IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    20 0
    منتظر دستور مقامات فرنگ بودیم تا اطاعت امر کنیم! ظاهراً مقامات فرانسه گمان کرده اند که دولت ایران همچنان در دست گروه خوش خنده ها است!!!
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    6 0
    درخواست فرانسه از آمریکا برای آزاد سازی نفت کش ایرانی و اینکه آمریکا قول بدهد دیگه از این غلطا نکند.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    12 0
    این فرانسه هم حسای یابو ورش داشته. تو هر موضوعی خودشو قاطی می کنه. ثانیأ آن موقعی که یونان نفتکش ایرانی را توقیف کرد و نفت آن را تخلیه کرد و به آمریکا تحویل داد قوانین بین المللی کجا تشریف داشتند؟ ایران طبق قوانین بین المللی مقابله به مثل کرده است و نفت نفتکش ها و خود نفتکش ها تا جبران خسارت از طرف یونان و آمریکا از اموال ایران محسوب می شوند و فرانسه هم شکر زیادی بخورد تودهنی محکم می خورد.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    11 0
    آي آتيش ميگيرم از اينكه اين غربي ها از بالا با ما صحبت ميكنند . اما در هر صورت دم اين سپاهي ها گرم گرم با عملشون دلمون رو خنك ميكنند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    11 0
    نخود آش، به شما فرانسوی ها چه؟
  • حسين DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    5 0
    آمريكا تمامى قواعد و قوانين بين الملل را قلدر منشانه زير پا ميگذارد نفت ايران ميدزدد، بعد اقدام مشروع و برحق ايران را محكوم ميكند،يونان نفتكش حامل نفت ايران را ميدزدد و نفت ايران در اختيار يانكيها قرار ميدهد و فرانسه خفه خون ميگيرد،سخنگوى اتحاديه اروپاى راسيست در قبال عملكرد دزدى هاى دريائى انگليس و يونان خفه خون گرفت اما به اقدام تلافى جويانه ايران معترض ميشود،اين است ماهيت پليد و خبيث و كثافت اتحاديه راسيست اروپا.
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    5 0
    یارو رو تو ده راه نمیدادن سراغ کدخدا رو میگرفت
  • سیدمرتضی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    2 3
    در این موضوع غرب هیچ کاری نمیتونه بکنه چون ما با اروپا تجارتی نداری البته باید گفت متأسفانه از این سود محرومیم به دلیل این که اونها مارو تحریم کردن نه ما و از اون بدتر بعد از چندین سال رفتیم به سمت معامله و تجارت با شرق
  • GE ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    6 0
    دم سپاه گررررررررررررررم
  • ناصرزمانی NO ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    3 0
    همه اروپاییهامخصوصافرانسویهاغلط میکنندکه نگران قوانین بین المللی دریایی می‌شوند.آن زمان که یونان به دستورارباب وتاج سرش (آمریکای مورچه خوار)کشتی ماراتوقیف می‌کردنگرانی این کله پوکهاکجابودپس؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    3 0
    خدایی فرانسه یک دلقک بیش نیست در جنگ جهانی دوم 28 روز دوام نیاورد...تند تند پیام اخطار میده وتماس میگیره با ایران بزرگ کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا یک کشتی فرانسوی نمیگیریم؟؟؟؟؟
  • قاسم باویه IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    سلام فرانسه که پلیس بد مذاکرات ونماینده رژیم غاصب است غلط کرده دخالت کنه اگه مرده یک کشتی ازمابگیره تاببینه چطور میخوره احمق نادان
  • قاسم باویه IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    سلام فرانسه که پلیس بد مذاکرات ونماینده رژیم غاصب است غلط کرده دخالت کنه اگه مرده یک کشتی ازمابگیره تاببینه چطور میخوره احمق نادان
  • حسین IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    مذاکره با غربی ها و تعطیل کردن برنامه اتمی کشور در ازای مشتی دلار اشتباه محضه ،هر توافقی که انجام بسه نهایتا دو سال دوام خواهد داشت و بعد از دو سال مطمئن باشید با خروج دوباره امریکا از توافق اینبار قیمت دلار نه ۳۰ تومان بلکه ۵۰ تومان خواهد شد ،چین و روسیه ابر قدرت شدند بعد از امریکا البته نه با مذاکره بلکه با ساخت سلاح اتمی ،توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی توسط یونان و به دستور امریکا اون هم در هنگامه مذاکرات وین نشان داد که غربی ها جز با نابودی مردم و کشور ایران راضی نمیشوند و مذاکرات تاکتیکی نخ نما برای جلوگیری از اتمی شدن و بیمه شدن امنیت ایرانه.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    2 0
    فرانسه منقارت رو بببند
  • ش. AE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    2 0
    یکی نیست به این احمق که خودشو نخود هر آشی می‌کنه بگه به تو ربطی نداره وراجی کنی کشتی های شما هم توقیف میشه
  • ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    حمایت از جریان آزاد دریانوردی فقط برای غربی ها بدون در نظر گرفتن حق دیگران یعنی باد هوا و سخنانی بدون پشتوانه این تو بمیری دیگر از آن توبمیری ها نیست نفتش را که فروختیم کشتیتان را ول می کنیم
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    جناب ماکارون !! در شأن جایگاه و مرام جمهوری اسلامی ایران ب خودمون اجازه نمیدیم ک با بچه ها کلکل و یک به دو کنیم ، لطفا شما خفه شو ب اربابت ک از خودتان گنده تره بگو پیش قدم بشه اگ جرعت داره
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    پفیوز های منافق اروپایی و فرانسوی نجاست خوار چطور تا وقتیکه یونان نفتکش ایران رو توقیف کرده لال بودند و لذت می بردند ولی بعد از توقیف نفتکشهای یونانی خواستار ازادی دریانوردی و نفتکشها شده اند بدانند ایران هم همین خواسته رو دارند هر کس غلط زیادی کنه به غلط کردن زیادی هم مبتلا میشه .
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    فرانسه با کی کار داره این وسط :)
  • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 0
    فرانسه جیره خور آمریکا و اسراییل کودک کش است . تو هر کاری مجبورش می کنند که به نفع آنها اظهار نظر کنه .
  • ایرانی با غیرت IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    سخنگوی محترم وزارت خارجه فرانسه : درخواست شما مبنی بر آزاد سازی هرچه سریعتر نفتکش های یونانی واصل کردید و انرا با قید سه فوریت برای مسئوولین محترم سپاه ارسال نمودیم تا خارج از نوبت به ان رسیدگی نمایند . انها نیز قول دادند خارج از نوبت و سریعا موضوع را رسیدگی و تا اواخر سال 2032 پاسخ قطعی شما را برایتان ارسال نمایند. زیاده عرضی نیست به اقای امانوئل ماکرون سلام برسانید.
  • DE ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    0 0
    فرانسه بهتره چاک دهن کثیفشو ببنده و به ما امر نکنه. فقط باید از ما تشکر کنه که هنوز خودروهای اشغالشو میخریم. "پژو سرشو بجو" و "رنو را به ملت ما انداخته و ادعای حاکمیت هم میکنه. بزن بچاک غوغوغوغو ژوژوژوژو با اون زبون اسهال برنکیزتون. دایی جان هم خوب تر زد به ناپلئونتون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس