کد خبر 1381034
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

چهارمین دوره لیگ ملت‌ها در حالی از ۱۸ خردادماه آغاز می‌شود که هدایت تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها برای نخستین بار برعهده سرمربی ایرانی خواهد بود.

به گزارش مشرق، لیگ ملت‌های سال ۲۰۲۲ در گروه مردان از ۱۸ خردادماه سال جاری آغاز می‌شود و دوم مردادماه با معرفی تیم‌های برتر به پایان خواهد رسید. در گروه مردان این رقابت‌ها  ۱۶ تیم برزیل، لهستان، فرانسه، آمریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، چین، آلمان، هلند، بلغارستان و استرالیا حضور دارند.

تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در سه دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) و ولادیمیر آلکنو (۲۰۲۱) دارد، در سال ۲۰۲۲ با سرمربی ایرانی (بهروز عطایی) شرکت خواهد کرد تا برای نخستین بار هدایت مردان والیبال ایران در این رقابت‌ها را یک مربی ایرانی برعهده داشته باشد. این در حالیست که تیم ملی والیبال کشورمان با نسلی جدید و جوان در این رقابت ها حضور پیدا خواهد کرد و مردان جوان والیبال ایران با حضور در این آوردگاه بین‌المللی از نام و اعتبار والیبال ایران دفاع خواهد کرد.

میانگین سنی تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها ۲۵ سال است که نشان دهنده جوانی و کم تجربگی بازیکنان است و مصدومیت چند بازیکن باتجربه نیز مشکلات پیش روی تیم ایران را در این مسابقات دو چندان می‌کند.

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها چگونه راه افتادند؟

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) از ابتدای دهه ۱۹۹۰ میلادی، بر اساس یک برنامه بازاریابی و جذب مخاطب عام در سراسر جهان برای رشته ورزشی والیبال، تورنمنت‌های سالانه لیگ جهانی (در بخش مردان) و جایزه بزرگ (در بخش زنان) را راه‌اندازی کرد.

این دو رویداد سالانه اگرچه از حیث تعداد تیم‌های حاضر، شیوه برگزاری و جوایز نقدی با یکدیگر تفاوت‌های بنیادین داشتند، ولی رفته‌رفته طی دو دهه برگزاری جایگاهی پراهمیت نزد کشورهای فعال در زمینه والیبال و همچنین مخاطبان والیبال پیدا کردند. تا جایی که حضور در این تورنمنت‌ها بخشی از اهداف و چشم‌اندازهای کشورها شد؛ چراکه لیگ جهانی و جایزه بزرگ به مقدمه‌ای بایسته برای طی‌کردن سیر تکاملی و پیشرفت تیم‌ها بدل شده بود.

رویارویی با کشورهای قدرتمند دنیای والیبال و کسب تجربه از حضور بین‌المللی در بالاترین سطح والیبال جهان در بازه‌ای دوماهه چیزی نبود که کشورها از کنار آن به سادگی عبور کنند. به‌ویژه اینکه از کانال این رقابت‌ها می‌توانستند خود را برای تورنمنت‌های مهم دیگر از جمله بازی‌های المپیک، قهرمانی مردان جهان، جام جهانی و قهرمانی قاره‌ها آماده کنند.

والیبال ایران نیز از جمله کشورهایی بود که لیگ جهانی را دروازه جهانی‌شدن و پیشرفت قلمداد کرد و برای حضور در این مسابقات هدف‌گذاری کرد، اما تیم ملی ایران در سال‌های۲۰۱۰  و ۲۰۱۱ در مرحله انتخابی این تورنمنت متوقف شد تا سال ۲۰۱۲ که سرانجام موفق شد با کسب دو پیروزی برابر مصر در قاهره و سپس ثبت دو پیروزی دیگر بر ژاپن در تهران، جواز حضور در لیگ جهانی ۲۰۱۳ را به دست آورد.

از آن سال تا سال ۲۰۱۷ که آخرین دوره لیگ جهانی برگزار شد، ایران همواره یکی از تیم‌های حاضر در این تورنمنت معتبر بود و بهترین نتیجه‌اش نیز در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که از مرحله گروهی به مرحله نهایی رسید و از این مرحله نیز به نیمه‌نهایی صعود کرد و نهایتا به عنوان چهارمی مسابقات دست یافت.

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

فدراسیون جهانی والیبال از سال ۲۰۱۸ با ترکیب و یکسان‌سازی لیگ جهانی (مردان) و جایزه بزرگ (زنان) از حیث تعداد تیم‌ها، نحوه برگزاری و میزان جوایز نقدی، مسابقات «لیگ ملت‌ها» را بنیان نهاد و اجرا کرد. مسابقاتی که ایران نیز یکی از حاضران ثابت آن است و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ با قهرمانی روسیه به پایان رسید. در سال ۲۰۲۰ نیز گسترش و شیوع ویروس کرونا سومین دوره این رقابت‌ها را لغو کرد و در سال ۲۰۲۱ نیز برزیل جام قهرمانی را بالای سر برد.

مرحله مقدماتی در یک نگاه

لیگ ملت‌های والیبال سال ۲۰۲۲ در گروه مردان از ۱۸ خردادماه آغاز می‌شود و مرحله گروهی این رقابت‌ها تا ۱۹ تیرماه با برگزاری ۹۶ مسابقه ادامه خواهد داشت. در گروه مردان ۱۶ تیم برزیل، لهستان، فرانسه، آمریکا، اسلوونی، صربستان، آرژانتین، ایتالیا، کانادا، ژاپن، ایران، چین، آلمان، هلند، بلغارستان و استرالیا در این رقابت‌ها حضور دارند.

تیم‌های شرکت کننده در سه هفته مرحله گروهی در شش گروه متفاوت به مصاف یکدیگر می‌روند که میزبان‌ها به قرار زیر هستند:

هفته نخست – گروه یک: برزیل شهر برزیلیا و گروه دوم: کانادا شهر اوتاوا

هفته دوم – گروه سه: فیلیپین شهر کوئزون و گروه چهار: بلغارستان شهر صوفیه

هفته سوم – گروه پنجم: ژاپن شهر اوزاکا و گروه ششم: لهستان شهر گداسنگ

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

نتایج تمامی دیدارهای دور مقدماتی لیگ ملت های والیبال در یک جدول ثبت می‌شود و در پایان مرحله گروهی هفت تیم برتر به مرحله نهایی صعود می‌کنند که به همراه تیم ایتالیا هشت تیم مرحله نهایی این رقابت‌ها خواهند بود. دیدارهای مرحله نهایی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ نیز از ۲۹ تیر تا دوم مرداد در شهر بولونیا ایتالیا پیگیری خواهد شد.

کادر فنی ایرانی با نسلی جوان در لیگ ملت‌ها

محمدطاهر وادی، علی رمضانی، رضا عابدینی، امیرحسین توخته، محراب ملکی‌سرخی، مرتضی شریفی، میلاد عبادی‌پور، اسماعیل مسافر، امیرحسین اسفندیار، مهدی جلوه، صابر کاظمی، امین اسماعیل نژاد، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا موذن ۱۴ بازیکن تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها هستند.

کادر فنی: امیر خوش‌خبر (سرپرست)، بهروز عطایی (سرمربی)، علیرضا طلوع کیان (دستیار اول)، توماس توتولو و عظیم جزیده (دستیار دوم)، رضا قلی‌پور (فیزیوتراپ)، یاناس وویچک مارک (مربی بدنساز)، حسین خوریانی (آنالیزور)

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

آماده‌سازی بیشتر در دیدار با شاگردان سرمربی پیشین

 تیم ملی والیبال ایران در مسیر آماده‌سازی برای حضور شایسته در لیگ ملت‌ها سال ۲۰۲۲ از روز یکشنبه، هشتم خردادماه اردوی تدارکاتی خود را در شهر بلگراد پایتخت صربستان آغاز می‌کند. بر اساس برنامه تدوین شده برای این اردو، شاگردان بهروز عطایی هر روز در دو نوبت صبح و عصر تمرین خواهند داشت و این تمرینات تا ۱۳ خرداد در شهر بلگراد ادامه دارد.

همچنین دو دیدار تدارکاتی در این شهر برای بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در نظر گرفته شده است که این دیدارها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۱ و ۱۲ خرداد ساعت ۱۹:۴۵ برگزار خواهد شد. ایگور کولاکوویچ سرمربی پیشین تیم ملی ایران در حال حاضر هدایت تیم ملی صربستان را برعهده دارد.

مردان والیبال ایران جمعه شب ۱۳ خرداد بلگراد را به مقصد برزیلیا ترک خواهند کرد و پس از سفری طولانی مدت، بامداد یکشنبه (۱۵ خرداد) وارد شهر برزیلیا خواهند شد.

مثل همیشه پیش قدم در اجرای مسئولیت اجتماعی

تیم ملی والیبال کشورمان در آخرین تمرین خود پیش از اعزام به دیدارهای تدارکاتی در صربستان برای حضور هر چه بهتر در رقابت های لیگ ملت های ۲۰۲۲ با زدن ربان سیاه بر روی سینه بازیکنان، یک دقیقه سکوت و نسبت به جانباختگان حادثه آبادان ادای احترام کردند و به مردم آبادان و ایران تسلیت گفتند.

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال گفت: حادثه تلخی که در آبادان اتفاق افتاد و قلب مردم را به درد آورد، تعدادی از هموطنان مان را دچار مشکل کرده است. تعداد زخمی ها و خانواده هایی که دغدار شده اند زیاد بوده است. از فرصت استفاده می کنم این مصیبت را به مردم خوب کشورم به ویژه خانواده داغدار این حادثه به نمایندگی از جامعه بزرگ والیبال کشور تسلیت عرض می کنم و امیدوارم که خداوند بزرگ هم درگذشتگان را مورد رحمت خودش قرار داده و هم صبر جمیل به مجموعه خانواده‌هایشان بدهد که بتوانند این مصیب را تحمل کنند.

برزیل پرافتخارترین تیم لیگ ملت‌ها

در مجموع ۳۱ دوره برگزار شده لیگ جهانی (۲۸ دوره) و لیگ ملت‌ها (سه دوره) تیم ملی والیبال مردان برزیل با ۱۰ قهرمانی، هفت عنوان نایب قهرمانی و چهار نشان برنز و مقام سومی، ۲۱ بار بر روی سکو رفته است و عنوان پرافتخارترین تیم را در اختیار دارد.

ایتالیا نیز با هشت قهرمانی، سه نایب قهرمانی و چهار سکوی سومی از نظر این داده آماری با ۱۵ مدال در رتبه دوم قرار دارد و روسیه نیز به ترتیب با پنج مدال طلا، پنج نقره و ۶ نشان برنز در جایگاه سوم پرافتخارترین‌ها قرار دارد. در سه دوره برگزار شده لیگ‌ ملت‌ها روسیه با دو قهرمانی و برزیل با یک قهرمانی بهترین عملکردا را به خود اختصاص دادند.

عملکرد ایران در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها

والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و از آن زمان تاکنون در این رقابت‌ها و لیگ ملت‌ها حضور داشته است. بهترین عملکرد تیم ملی والیبال ایران در هشت دوره حضور در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که از مرحله گروهی به مرحله نهایی رسید و از این مرحله نیز به نیمه‌نهایی صعود کرد و نهایتا به عنوان چهارمی مسابقات دست یافت که هدایت تیم ملی ایران را اسلوبودان کواچ برعهده داشت.

والیبال ایران دراندیشه تحقق یک رویای شیرین

تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در پنج دوره لیگ جهانی و سه دوره لیگ ملت‌ها را در کارنامه خود دارد، در سال ۲۰۲۲ و در نهمین حضور خود برای نخستین بار با سرمربی ایرانی (بهروز عطایی) شرکت می‌کند. تیم ملی والیبال ایران که تجربه حضور در سه دوره قبلی این رقابت‌ها را به ترتیب با ایگور کولاکوویچ (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) و ولادیمیر آلکنو (۲۰۲۱) دارد، در سال ۲۰۲۲ با سرمربی ایرانی (بهروز عطایی) شرکت خواهد کرد تا برای نخستین بار هدایت مردان والیبال ایران در این رقابت‌ها را یک مربی ایرانی برعهده داشته باشد.

این در حالی است میانگین سنی تیم ملی والیبال ایران در این رقابت‌ها ۲۵ سال است که نشان دهنده جوانی و کم تجربگی بازیکنان است و مصدومیت چند بازیکن باتجربه نیز مشکلات پیش روی تیم ایران را در این مسابقات دو چندان کرده است.

برنامه ۱۲ مسابقه تیم ملی والیبال ایران در مرحله گروهی به وقت تهران:

چهارشنبه ۱۸ خرداد؛ ایران – چین، ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد

جمعه ۲۰ خرداد؛ ایران – هلند؛ ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه

یکشنبه ۲۲ خرداد؛ ایران – استرالیا؛  ساعت چهار و ۳۰ دقیقه بامداد

یکشنبه ۲۲ خرداد؛ ایران – ژاپن؛ ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه

سه‌شنبه ۳۱ خرداد؛ ایران – بلغارستان؛ ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه

پنج‌شنبه دوم تیر؛ آمریکا – ایران؛ ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه

جمعه سوم تیر؛ ایران – برزیل؛ ساعت ۱۸

شنبه چهارم تیر؛ کانادا – ایران، ساعت ۱۵

سه‌شنبه ۱۴ تیر؛ ایران – لهستان؛ ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه

پنج‌شنبه ۱۶ تیر؛ ایران – ایتالیا؛ ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه

جمعه ۱۷ تیر؛ ایران – اسلوونی؛ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه

شنبه ۱۸ تیر؛ صربستان – ایران؛ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه

نتایج دیدارهای مرحله گروهی در یک جدول محاسبه خواهد شد و در پایان مرحله مقدماتی هفت تیم برتر جدول به اضافه ایتالیا (میزبان) به مرحله نهایی صعود خواهند کرد تا برای تعیین مقام اول تا هشتم به مصاف یکدیگر بروند.

دیدارهای مرحله نهایی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ نیز از ۲۹ تیرماه تا دوم مردادماه در شهر بولونیا ایتالیا پیگیری خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس