جنگ اوکراین و هسته‌ای شدن کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام

وزیر خارجه اسبق سنگاپور با اشاره به تبعات جنگ اوکراین تصریح کرد که کشورهای حاشیه اقیانوس هند و آرام به سمت هسته‌ای شدن حرکت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی استراتژیست در گفت‌وگو با «بیلاهاری کائوکیسان» وزیر خارجه اسبق سنگاپور نوشت: ملت‌های حاشیه اقیانوس هند و آرام با دقت تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را زیرنظر دارند و همزمان به سمت دسترسی به سلاح هسته‌ای حرکت می‌کنند.

وی گفت: در حال عقبگرد به سمت سیاست‌ قدرت‌های بزرگ هستیم و این یادآوری بی ادبانه‌ای است که بگوییم آنها هرگز نرفته بودند! آنها در حال متجلی کردن دوباره خود با شیوه‌ای خطرناک هستند.

این دیپلمات اسبق تصریح کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه از پاسخ قوی و هماهنگ غرب شوکه شد. ممکن است که او در خلال این جنگ از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده نکند اما هر زمانی و در هر جنگ دیگری، در صورتی که روسیه در آستانه شکست قرار بگیرد، به طور حتم از آن استفاده خواهد کرد.

کائوکیسان با بیان اینکه در حمله روسیه به اوکراین درس‌هایی برای ملت‌های اقیانوس هند و آرام وجود دارد، اظهار داشت: جهان جای خطرناکی است و شما باید برای آن آماده باشید. فکر می‌کنم هرکسی که به این موضوع باور ندارد، باید در نظر خود به طور بنیادین تجدیدنظر کند.

وی تصریح کرد: شکی ندارم که اگر پوتین از تسلیحات متعارف ناتو احساس نگرانی داشت، در مورد استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی درنگ نمی‌کرد. این دکترین نظامی روسیه است.

وزیر خارجه اسبق سنگاپور افزود: با وجود مقاومت جانانه اوکراینی‌ها اما آنها در نهایت شکست را خواهند پذیرفت. بنابراین فکر می کنم که در این مورد خاص، آنها از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی استفاده نخواهند کرد.

کائوکیسان درباره اینکه اگر روسیه به تهدیدات هسته‌ای خود ادامه دهد، آیا دیگر ملت‌ها به فکر تولید بمب هسته‌ای خواهند بود یا نه؟ گفت: احتمالا این اتفاق روی خواهد داد. شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن چند روز بعد از آغاز جنگ اوکراین تصریح کرد که باید در مورد استقرار تسحلیات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در خاک کشورش مانند چندین کشور مختلف ناتو، تجدید نظر شود. کره‌جنوبی نیز به طور آشکارا خواستار نوعی از بازدارندگی هسته‌ای مستقل شده است.

وی با بیان اینکه کره شمالی هم برنامه هسته ای خو را متوقف نخواهد کرد، افزود: براین اساس چین نیز به سمت مدرن سازی برنامه هسته‌ای و تسلیحات خود روی خواهد آورد.

وزیر خارجه اسبق سنگاپور خاطرنشان کرد: روند «موازنه چندجانبه نابودی متقابل» آغاز شده است. البته تا رسیدن به آن زمان فاصله داریم اما وقتی به آن نقطه برسیم، شرایط پایدار خواهد ماند. قدرت هسته‌ای هند و پاکستان را هم نباید فراموش کرد. چند قطبی طبیعی منطقه اقیانوس هند و آرام ما را منجمد خواهد کرد و اگر چنین مساله‌ای رخ دهد، به هر رویای چینی سلسله مراتبی پایان خواهد داد.

کائوکیسان با بیان اینکه راه هر توافقی در یک جهان خطرناک، ایجاد موازنه است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها در این منطقه از هسته‌ای شدن استرالیا از جمله دستیابی آن به زیردریایی‌های هسته‌ای حمایت خواهند کرد. استرالیا البته به تنهایی قادر به ایجاد موازنه نیست اما استرالیا، ژاپن، آمریکا و دیگر کشورهای همفکر آنها قدرت ایجاد موازنه را خواهند کرد. اگر من درست گفته باشم، در بلندمدت، شاهد یک موازنه قوای چند جانبه در منطقه خود خواهیم بود.

وی درباره اینکه اگر چین به تایوان حمله کند، آیا مردم تایوان به مانند اوکراینی‌ها از کشور خود دفاع خواهند کرد، گفت: حتما این طور خواهد بود. زمان در مورد تایوان به نفع چین نیست. هویت تایوانی به طور مستقل و متفاوت‌تر از چیزی که شی جی پینگ رییس جمهور چین می‌خواهد در حال تحمیل خود است و هر روز قوی‌تر می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    27 1
    عجب شما وقتی که آمریکا دو تا بمب اتم نثار ژاپن کرد یا به ویتنام حمله کرد به فکر ساخت بمب اتم نیفتادید
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    استراتژی های آمریکا در مناطق مختلف جهان ــــ بعد از جنگ اوکراین که هدفش پرورش گاوهای بولوند چشم آبی شیرده بود حالا نوبت ایجاد تنش و جنگ در شرق آسیا به منظور پرورش گاوهای چشم بادامی شیرده شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس