رایزنی جانسون و زلسنکی درباره نحوه ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در تماس تلفنی ضمن مرور آخرین اوضاع جنگ، درباره چگونگی ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، دفتر نخست وزیر انگلیس با صدور بیانیه ای نوشت که دو طرف در مورد محاصره اودسا، بزرگترین بندر کشتیرانی اوکراین صحبت کردند و «جانسون درباره اقدامات فشرده ای که با سایر کشورها برای یافتن راه های ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین و جلوگیری از بحران جهانی غذا درحال انجام است توضیحاتی را ارائه داد.»

وی افزود که انگلیس با کشورهای گروه هفت برای پیشرفت فوری کار در این زمینه، تلاش خواهد کرد.

زلنسکی مدعی شده که روسیه مانع صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات غذایی از این کشور جنگ زده شده است. رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که اگر به اوکراین در رفع محاصره بنادر و صادرات دوباره کمک نشود، بحران جهانی انرژی با بحران غذا جایگزین خواهد شد.

وزارت امورخارجه روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌ است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پنجشنبه گذشته گفت: "ما قاطعانه این اتهامات را نمی پذیریم، برعکس، کشورهای غربی را به انجام اقداماتی که منجر به این شده است، مقصر می دانیم. "

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده‌اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

در آغاز سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی حاد مواجه بودند، اما انتظار می‌رود در صورت ادامه درگیری در اوکراین، ۴۷ میلیون نفر به این افراد به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا افزوده شود.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون و زلنسکی درباره پیشروی روسیه در دونباس و شرق اوکراین هم گفت‌وگو کردند.  نخست وزیر در مورد اهمیت ادامه همکاری جامعه جهانی برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه گفت‌وگو و تاکید کرد که کشورها موظفند از اوکراین چه در حال حاضر و چه در درازمدت حمایت کنند تا هرگز در موقعیتی قرار نگیرد که مورد حمله قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

رئیس جمهور روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    خیالتونه باید خراج بدبن رد کنید درود بر پوتین خیلی باهوشه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس