حمله موشکی روسیه به اوکراین

یک اندیشکده آمریکایی می‌نویسد ایران با دقت تحولات جنگ اوکراین را با تمرکز بر فناوری و حملات موشکی زیر نظر دارد، چرا که روسیه در حملات خود به اوکراین نزدیک به ۲۰۰۰ موشک بالستیک و کروز پرتاب کرده است.

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز سیاست امنیتی آمریکا در یادداشتی به قلم مایا کارلین، تحلیلگر دفاعی خاورمیانه در مرکز سیاست امنیتی و عضو سابق اندیشکده آی‌دی‌سی هرتزلیا رژیم صهیونیستی نوشت: ایران با دقت رویدادهای جنگ اوکراین را با تمرکز بر فناوری و حملات موشکی زیر نظر دارد، چرا که روسیه در تهاجم کنونی خود به اوکراین نزدیک به ۲۰۰۰ موشک بالستیک و کروز پرتاب کرده است. گستره و میزان موشک‌های شلیک‌شده در این حملات در قلمرو جنگ‌های قرن بیست و یکم بی‌سابقه است. در حالی که اکثر اعضای جامعه بین‌المللی، بمباران پیاپی شهرهای اوکراین توسط پوتین را تا حدودی محکوم کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران برداشت متفاوتی دارد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

ایران در حال درس گرفتن از جنگ اوکراین است

این اندیشکده می‌نویسد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ارتش روسیه تا حدودی دارای استراتژی و ظرفیت تاکتیکی مشابهی هستند. ایران شاهد ناتوانی روسیه در ارائه برتری هوایی در آسمان اوکراین بوده و به دنبال آن، اتکای مسکو به زرادخانه موشکی‌اش را برای حفظ برتری بر دشمن زیر نظر دارد.

در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توسعه زرادخانه موشکی به عنوان ابزاری کلیدی برای بازدارندگی وابسته بوده است. تهاجم روسیه به اوکراین مزایای این راهبرد را اثبات کرده است. در پنج سال گذشته، زرادخانه موشکی ایران به میزان قابل توجهی گسترش یافته و شامل موشک‌های بالستیک نقطه زن، موشک‌های کروز و انواع پهپاد شده است.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

موفقیت ایران در بکارگیری موشک‌های بالتسیک

در ادامه این گزارش آمده است: اولویت‌ دهی ایران به توسعه صنعت موشکی خود و موفقیت این کشور در استفاده از این سلاح‌ها در درگیری‌ها و مأموریت‌های اخیر، کارایی ذاتی آنها را به اثبات رسانده است.

سپاه پاسداران از زرادخانه جدید پیشرفته خود تاکنون برای انجام حملاتی علیه داعش در سوریه، تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و گروه‌های کرد در شمال عراق استفاده کرده است. ایران همچنین به شبه‌نظامیان خود در سرتاسر منطقه، پهپادهای تهاجمی و انتحاری ارائه می‌کند.

تأکید ایران بر نقش توانمندی‌های موشکی این کشور حتی در یکی از بولتن‌های داخلی سپاه پاسداران نیز بیان شده است. در این مطلب آمده است: موشک‌ها با ایجاد توازن هراس، می‌توانند از بروز جنگ جلوگیری کرده و دشمنان را مجبور به توسل به دیپلماسی نمایند.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

جنگ اوکراین تأییدی بر تلاش‌های ایران برای بازدارندگی

در حالی که این تلاش‌ها برای پیشبرد زرادخانه موشکی ایران، سال‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین آغاز شده بود، اما درگیری‌های کنونی، ادعاهای تهران را تقویت نموده است.

به گزارش مؤسسه خاورمیانه، سرلشکر عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، استفاده روسیه از موشک‌ها در اوکراین را رویدادی آموزشی می‌داند. وی افزود: درس کلیدی جنگ اوکراین این است که نمی‌توانید چشمان خود را بر روی بازدارندگی ببندید و درباره محدود کردن قدرت موشکی خود مذاکره کنید.

از سوی دیگر، حملات پیاپی موشکی به زیرساخت‌های اوکراین توسط روسیه، نمایش ضعیف نیروی هوایی این کشور را به حاشیه برده است. با وجود عملکرد ضعیف روسیه در آسمان، موشک‌باران‌های روسیه باعث تخریب و شکست‌های گسترده برای ارتش اوکراین شده است.

درس‌های ۲۰۰۰ حمله موشکی روسیه به اوکراین برای ایران / توسعه و پیشرفت قدرت موشکی تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر

روسیه عملکرد ضعیف هوایی خود را با زرادخانه موشکی بزرگش جبران کرد

اگر روسیه می‌تواند عملکرد ضعیف هوایی خود را با زرادخانه موشکی بزرگش جبران نماید، چرا ایران نتواند این اقدام را تکرار کند؟ این منطق که یک کشور نمی‌تواند برای تضمین امنیت خود به تضمین‌های قدرت‌های خارجی وابسته باشد، اولویت تاکتیکی ایران را تشکیل داده است.

این اندیشکده آمریکایی در پایان تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در وین در بهترین حالت، بی‌نتیجه بوده و به هر ترتیب، حکومت ایران این مذاکرات را مخاطره‌آمیز و غیرقابل اعتماد می‌داند. از نظر رهبری ایران، توسعه و پیشرفت قدرت موشکی این کشور، تنها راه دستیابی به بازدارندگی مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 99
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    31 39
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      21 6
      البته فقط موشکی نیست هسته ای هست که بتن ریختید خودتان را محدود کردید و اگر دبه نمی کردن....!
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      38 1
      وقتی دزفول زیر حملات موشکی بود مردم فریاد میزدند بنی صدر بنی صدر موشک جواب موشک. بعد رفسنجانی گفت عصر موشک گذشته الان دوره گفتگوست. از تاریخ باید عبرت گرفت و فریب وعده های پوچ بیگانگان را نخورد. سلاح دفاعی سقف ندارد.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      28 1
      درجنگ های اینده :سلاحهای برد بلند ، شلیک تعداد از کم تا زیاد ، استتار در مبدا ، ناشناس در مسیر ، تغییر مسیر سریع، تغییر ارتفاع سریع ، تغییر هدف سریع ، دقت در شناسایی هدف ، تغییر سرعت از خیلی کم به خیلی زیاد ، قابلیت حمل ریز موشک ، دارا ی تکنو لوژی نانوبالا و هوش مصنوعی بالا و ارزان تعیین کننده است
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 7
      یک نکته ی خیلی مهم هم این وسط هستش و اون بهای تمام شده ی هر یک موشک هستش.
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      7 0
      اگر تحلیل هجوم امریکا به عراق را هم بکنیم شاهد نزدیک شدن ناوهای هواپیما بر امریکا به عراق و شلیک صدها موشک کروز و بمباران هواپیماهای امریکا و بعد هجوم بالگردها هستیم. پس با داشتن موشک های برد بلند ابتدا ناوگان امریکا از ایران دور میشوند و بعد پایگاههای امریکا در محدوده برد موشک ها زیر تیر ایران میرود. یعنی هم هواپیماهایش را دور کرده ایم و هم امکان هلی برن را از امریکا گرفته ایم و تمام عصبانیت امریکا از موشک های ایران همین است. ضمن انکه امریکا عادت کرده بزند ولی درباره ایران میداند که اگر بزند بدجوری میخورد
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    40 16
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      17 9
      به ما چه اخه مثل غربگرا ها حرف نزن انگار اکراین ننه باباشون توشه برا ما فقط مرز های استراتژیکمون مهمه
    • ایران iran IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      30 7
      روس ها به هر دلیلی وارد این جنگ و نبرد شدن اهمیت ندارد ، مهم اینه که دشمنان اصلی ما ، یعنی غربی ها به شدت سرگرم خودشون شدن کشورهای غربی شرایط متزلزل و بسیار شکننده ای پیدا کردند جنگ به اروپا رفته ، اقتصاد اروپایی ها به خطر افتاده مشکلات و بحران انرژی گریبان غربی ها رو گرفته این اتفاق و مجموعه این اتفاقات رو باید به قتل نیک گرفت .. خدایا شکر و سپاس که دشمنان میهنم ،. دشمنان ملت بزرگ ایران این چنین درمانده و ضعیف و پریشان شدن، جانم فدای ایران بزرگ
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      9 5
      به فال نیک باید گرفت .. اصلاح میکنم !
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      12 0
      نظر ایران رو تایید میکنم واقعا خدارو شکر ک غربیها گرفتار خودشون شدن
    • علی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      سلام یک سؤال . اگر ما به فلسطین و لبنان و سوریه و یمن پدافند هوایی بدهیم دقیقاً اسرائیل و سعودی چه غلطی میخوان بکنن؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    26 4
    تاکتیک امریکا در تمام دنیا علیه ایران و روسیه همان تاکتیک داعش است یعنی سنگر گیری در شهر و گروگان گیری مردم و ایجاد جنگ درون شهری است روسیه باید بمانند سوریه ارایش نظامی پیدا کند نه ستون کشی تانک
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    11 7
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 63 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید با این کار مردم از شهرها خارج می شوند و تروریست ها و تانکهای روسی باقی می مانند اما چرا دستورات پوتین را ارتش روسیه اجرا نمی کند بنظر شکافی در تصمیم گیران هرم قدرت روسیه افتاده باشد
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    25 4
    در اصفهان پر از کلاس اموزش زبان ترکی استانبولی است در ترکیه یک‌کلاس زبان اموزش‌ کردی یا فارسی یا آذری وجود ندارد.
    • وطنم ایران IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 8
      بابا ولمان کن کنین شماهارو داری پاشنه پا رو به شقیقه میچسبانین،این داره درباره یه اندیشکده و راهبرد موشک حرف میزنه،ترکیه چه خریه چی دارین وات ده فاز،فازتان چس، داریم درباره مقاله حرف میزنیم وقدرت های جهانی آن وقت زبان فاحشه خانه ی ترکیه حرف میزنیم،بچه بازی هاتان ببرین جای دیگه شیر مادرتان
    • TR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 2
      شهرداری ها بصورت رایگان به صورت ترمیک زبان فارسی رو آموزش میدن و کلاس ها هم معمولا سریع پر میشه
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 2
      الان این خبر چ ربطی به ترکیه داشت ؟ خیلی خوشتون میاد همه چیز و به ترکها ربط بدین ؟والا الان شماها شدین دشمن هر چی ترک هس و این یعنی نژاد پرست
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 1
      این به خاطر ضعف دانشگاه‌های ایران است و‌دانشجوها مجبورند علی الخصوص در رشته پزشکی بروند ترکیه
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    15 4
    بن سلمان به ترکیه میرود دست نوازشی بر سر گدای درب خانه اش یعنی اردوغان میکشد. و سپس به عربستان بازمی گردد و آماده نبرد با ایران برای پس گرفتن خاورمیانه از چنکال ایران میشود. ولی همه میدانند تمدن فرانژادی ایرانشهر دیگر رشد پیدا کرده است. وکسی نمیتواند جلویش را بیرد
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    13 8
    ملت های مدرن فرانژادی جهان مثل امریکا، کانادا، ایران، اتحادیه اروپا، روسیه و ...، موشک به فضا میفرستند اونوقت ترکیه ی عقب افتاده تازه‌مثل قرون‌وسطی حرف از نژاد و نژادپرستی میزنه.‌ ترکیه آبروی خاورمیانه‌را برده‌ است. ترکیه‌بعلت نژادپرستی آبروی‌مسلمانان را برده است.
    • مهدی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      عمو کجایی؟ سطح سوادت چقدره ؟ تا حالا چندتا مقاله یا کتاب خونده ای؟ ترکیه در علم و صنعت بسیار پیشرفته تر از ایرانه
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    15 7
    متاسفانه برخی برادران فارس مان، آرمانهای شاه داریوش در گسترش مرزهای ایران را فراموش کرده اند ولی ما ترک ها راه آلب ارسلان را در گسترش مرزهای ایران ادامه میدهیم.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    22 3
    ضعف روسیه در هوا نیست بلکه با پیشرفت سامانه های پدافندی عملا استفاده از هواپیماهای پیشرفته هم نه کارایی دارد و نه توجیه
    • علیرضافرزنددشتستان IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      25 3
      دقیقا همین است فناوری پدافند های ضد هوایی تقریبا همه هواپیماهای جنگنده را از رده خارج کرده است//// فناوری موشک های ضد زره انفرادی نیز تقریباً همه زره پوش ها را غیر قابل استفاده کرده است../// انواع کشتی ها و ناوهای جنگی نیز با رشد فناوری های موشکی عملاً در صحنه نبرد استفاده ای ندارد و فقط یک سیبل آسان برای طرف مقابل هستند//// در حال حاضر موشک ها(بالستیک و کروز) و نیز پهپادها حرف اول در در صحنه نبردهای امروزی می زنند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      10 0
      زیردریایی های مدرن باقابلیت کف نشینی چندماهه دراعماق آبهای ساحلی دشمن چطور؟ایران تامیتوانه بایدزیردریایی باپیشران اتمی تولیدکنه،حضورنامرئی نامحسوس درکنارشاهرگ دشمن درآنسوی اقیانوس ودرکنارشهرهای مهم ساحلی فرانسه انگلیس آمریکا ودست برماشه سیلوهای عمود پرتاب زیردریاییهای تولیدایران ومجهزبه انواع موشک بالستیک فراصوت
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      8 1
      سرعت پیشرفت سامانه های پدافندی بیشتر از سرعت پیشرفت جنگنده ها هست ، الان در جنگ اکراین می بینیم . هر چی جنگنده پیشرفته تر در نتیجه گران تر و از دست رفتن آن اثرات روانی آن بیشتر است . الان خود آمریکا هم بی مهابا جنگنده ها را وارد کشوری برای جنگ نمی کند . فلسفه ساخت اف 35 همین است که با کوبیدن پدافند جاده صاف کن سایر جنگنده ها و بمب افکن ها شود .
    • رسول FI ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      5 10
      اگر اینطور است پس چرا آمریکا و اسرائیل هر وقت میخواهند رقیب خود را بمباران و نابود میکنند.روسیه موشک دوربرد نقطه زن هوا به زمین بدردخور ندارد.اگر او هم میتوانست از چند صد کیلومتری مثل آن دو کشور هدف خود را بزند عمرأ به این روز نمی افتاد که درجا میزند نسبتأ.دیگر بعد از این جنگ هیچ کشوری سلاح روسی نمیخرد.نه بالگردهایش به گرد آپاچی میرسند نه تانک هایش نه هواپیماهایش مثل مال آمریکا کارایی دارند......
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    6 7
    احسنت. تحلیل درست و راستای دکترین نامتقارن.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    11 4
    نقطه عطف موشک سازی ایران، ساخت موشک و موتور موشک از الیاف کربن است .
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      13 2
      علم و دانش ساخت باتری های جدیدیون لیتیومی و باتری های گرافنی،باتری ابرخازن،دانشمندان MITو ساخت ماده جدیدی که ده برابرازفولادمحکمترودهها برابرسبک ترازآلومنیوم،جالبه بدونید که هفتاددرصد معادن لیتیوم جهان درکشوردوست وهم‌پیمان ایران درآمریکای جنوبی احتمالاونزوئلاهست اماخودمون موسسه دانش بنیان برای تحقیق وتوسعه باتریهاو انواع چیپ وپردازنده وتراشه های چندنانومتری که درهمه جنگ افزارهای نبردامروزی نقش مهم دارند آنچنان که بایدتلاش نشده
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      21 0
      منابع لیتیوم اکثر در بولیوی هست نه ونزوئلا البته افغانستان هم معادن لیتیوم قابل قبولی داره
  • عین الاسد ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 0
    حمله به پایگاه عین الاسد !
  • ح ر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    18 4
    رهبری و ملت باید باجدیت تمام حامی رشد و بالندگی نیروهای مسلح در تمام عرصه های دفاعی خصوصا موشک و پهباد و وووو باشند
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    20 6
    افرین بر رهبر که همچین نظر بزرگوارانه و درستی داره
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    14 7
    موشک و پهپاد تنها راه نجات
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      23 1
      زیردریایی اتمی فراموش شداشاره کنی،آنهم باکمین زدن درکنارشهرهای ساحلی دشمن در آنسوی دریاها واقیانوس باقابلیت هفته هاکف نشینی دراعماق آب بی سروصدابیخ گوش شهرهای ساحلی کنارشاهرگ دشمن
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      10 4
      احمق جان هیچ حکومتی به موشک و پهباد نمی ماند اگر ملت پشتش نباشد.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 3
    کاملن تحلیل درستی هست
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 10
    هر آنکس که از اوکراین دل بشست/ نباشد ز او نیکویی ها نخست/ مده کارکرد نیاکان به یاد/ مبادا پند من اندر آیدت یاد/ چو نیکی کردند تو ای غرب و کدخدا پاداش کن/ ممان تا شود رنج اوکراین کهن/ کسی که او نیک بیند به هر دو سرای/ که نیکی رساند به خلق خدای. بلوک غرب از کدخدا گرفته تا کانادا و کره و ژاپن و ائتلاف دههاملیتی ناتو، به پاس جسارت، شجاعت، دلاوری و جنگاوی ۱۰۰ روزه دولت، ملت و ارتش اوکراین و به خصوص شاهکار جاویدانی گردان های ملی گرای آزوف در کارخانه آزوف استال ماریوپل و دفاع از ناموس و میهن در برابر ارتش متجاوز و تا دندان مسلح کفار روس بر آن شدند که با ارسال بی پایان تجهیزات، مهمات سنگین، موادغذایی و... ارتش سرخ را گوشمالی سختی داده و روحیه اوکراینی ها را برای ادامه و طولانی کردن جنگ و شکست قطعی روسیه در جنگ بالا ببرند و با نخریدن و تحریم کامل نفتی و گازی، غارت و توقیف و مصادره اموال و دارایی های دولت پوتین و میلیاردرها و الیگارش ها و نفتکش های روس و... در جهت توسعه و بازسازی و آبادانی اوکراین اقدام کرده و در این کار همایون و فرخنده سرسوزنی قصور را در راه دوشیدن کامل اوکراین و اهداف مقصود مبارک جایز نشمارند و دست آخر پدر روسیه را درآورده و تاریخ شوروی و و توسعه طلبی و جهانگشایی پوتین و روسیه را برای همیشه به موزه بفرستند.
    • محمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      19 9
      .اکراین داره با خاک یکسان میشه.درودبررزمندگان روسیه و پوتین عزیزمان
    • US ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      0 2
      محمد اف انقدر نوکری نکن انقدر حامی متجاوز نباش.چقدر اخه سرسپرده روس هستی.راستی با کمال تاسف و تاثر صاحبت ارباب هم که سرطان داره ان شاء الله در جهنم بهش بپیوندی
  • دلسوز IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    12 3
    نیروهای مسلح ایران در سالهای گذشته ب یک دکترین نظامی منحصر براساس تجارب سالها جنگ و درگیریهای خاورمیانه رسیده که وتبدیل ب نیرویی بازدارنده شده.فقط موشک قاره پیما با کلاهک هسته ای تکمیل کننده این پازله ک رویین تن بشود
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    28 6
    تبلیغات نظامی برای عوام یک چیزه واقعیت های نظامی چیز دیگر ، الان شما از مردم بپرسید مهم ترین جنگ افزار چیه اکثریت می گن جنگنده اما واقعیت این نیست دقت کنید آمریکایی ها به شاه اف 14 تامکت هم دادند اما شاه هر چی التماس کرد 2 چیز بهش ندادن 1 . موشک با برد بیش از 100 کیلومتر 2 . زیردریایی حتی آموزشی کوچک غیرمسلح دست دو ؛ تو جنگ 8 ساله هم صدام با خیال راحت مملکت ما را موشک باران می کرد ما مجبور بودیم جنگنده های خود را تو دل پدافندهای بی سر و ته عراق بفرستیم تا روی هدف شیرجه برن و بمباران کنند که اگر موشک داشتیم خیلی از این عملیات های بمباران با جنگنده که ریسک بسیار بالا دارد جاشو به حمله موشکی می داد یعنی درود بر روح طهرانی مقدم ها که موشکی ما را راه انداختند و درود به تفکر نخبه های نظامی مملکت که از دهه های قبل تشخیص عالی داشتند و فهمیدند جنگ آینده یعنی همین امروز ، 4 چیز نقش اصلی و تعیین کننده دارد موشکی ، پهبادی ، زیردریایی و پدافند و روی این 4 حوزه خیلی تمرکز داشتند خیلی از قدرت ها این ها را نفهمیدن همین روسیه تازه در این جنگ فهمید که قوای پهبادی و موشکی چقدر مهمه که اگر نصف توان پهبادی ایران را هم داشتند وضع شان خیلی فرق می کرد حتی حالا می شود ادعا کرد در یکسری زیرشاخه موشکی ، ما از روس ها هم قوی تر هستیم خدا رحمت کنه همه کسانی را که برای دفاع از میهن و ملت ، شهید شدن درود به شرفتون .
  • حسن IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    39 1
    وضعیت روسیه امرور دقیق مثل وضعیت ایران در جنگ با عراق است همچنانکه ایران در ظاهر با عراق می جنگید اما در حقیقت با انبوهی از کشورها می جنگید که از طریق نیروی انسانی و تامین هزینه جنگ و دادن اطلاعات نظامی و تسلیحات نظامی و تبلیغات رسانه ای عراق را حمایت می کردند روسیه نیز در ظاهر با اکراین می جنگد اما در واقع با کشورهایی می جنگد که با همه توان اکراین را حمایت و تجهیر می کنند و زبده ترین تروریستهای جهان را به اکراین می فرستند همراه با سلاحهای روز و پشتیبانی رسانه ای تا با روسیه بجنگند شباهت دوم همچنانکه ایران در مبارزه با عراق باید از آسیب رساندن به مسلمانان بی گناه در داخل عراق خودداری میکرد و در حقیقت در استفاده از تجهیزات نظامی خود را محدود می کرد روسیه نیز به علت اینکه خیلی از اکراینیها روستبار هستند و حفظ جان و مال آنها وظیفه روسیه است از استفاده از تجهیزات نظامی دارای محدودیت است
    • دفاع مقدس از میهن IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      16 1
      درود بر شما دقیقا" ، تشبیح خوبی بود ... جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و بخش زیادی از کشورهای جهان بود صدام حسین حزب بعث عراق این جنگ رو نمایندگی می‌کرد ، ایران یکطرف بود جهان یکطرف ... جوانان ایران در این جنگ نا برابر، در دفاع مقدس از میهن با غیرت و مردانگی با خون خود از خاک ایران و از ایرانیان پاسداری کردند روحشان شاد یادشان گرامی شهیدان دفاع مقدس
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    21 1
    حرف شما درست ولی مرتب باید تلاش بشه برد موشکها بیشتر و بیشتر بشه تا بتونیم اهداف بسیار دور دشمن رو هم با دقت بالا مورد هدف قرار بدیم . این از همه مهمتره
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      36 0
      بعدازمدتهامحدودیت برد۲٫۰۰۰دوهزارکیلومترموشک های ایرانی،ببینیم موشکی باهمون ابعادذوالفقارویا خیبرشکن جزیره دیه گوگارسیا«جزیره مارها»فاصله ۴٫۰۰۰چهارهزارکیلومترازجنوب ایران دراقیانوس هند رازیرپوشش حمله وضربه قرار بده درمدت زمانی که فقط۵پنج دقیقه بالای سراین جزیره باشه وباشتاب اولیه مافوق صوت
  • سیاوش IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 0
    اگر در سوریه (و لبنان) هم ضدهوایی‌های دوربرد و دقیق مستقر بشه برتری هوایی اسراییل از بین میره.
  • رضا IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 0
    واقعا خائنین آلبانیایی و ترکیه و عربستان برا خودشون کلی کارشناسن،البته کارشناسان مضحک ،حرف اینه که خدا بیامرزه تمام کسانی رو که با شرافت برای ایران مبارزه کردند،چه در جنگ چه سیاست و چه اقتصاد،ما به واسطه مبارزان و تئوریسین های نظامی امروز اینجا ایستادیم،امیدوارم که اقتصاد هم بتونه به پای ارتش و سپاه کشورمون برسه
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 22
    خخخ احمقها شیپور رو برعکس گرفتید! قدرت موشکی اربابتون پوتین صد هزار برابر شماست اما مثل خر توی گل گیر کرده
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 5
      ارباب شما هستند غربی ها شرقی ها شما ریست هستید در جستجوی ارباب !!! ما ایرانیان هزاران سال آقای جهان و منطقه بودیم و هستیم ، بدو برو زیر چتر اربابت پنهان شو کوچولو
    • خخخ IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 2
      زنده باد اینا کلا عادت دارن
    • ابوالقاسم فردوسی IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
      0 0
      آخه جوجو جان به تو چی میشه گفت؟ واقعا احساس میکنم یک بچه یا جوان بی تجربه ای هستی. اینو از کنه پیامت میشه فهمید و اگرم نه معلومه چنان در قیض و حسرتی از عقل تهی شدی. عزیز دل یکعمر قدرت این غربی ها و شرقی ها رو بر سرمون کوفتن حالا خودمونو باور نداریم بد نیست اینو بفهمی که اگر مقابل هر لاتی دوبار ایستادگی کنی دوتاهم بهت بزنه کافیه تو یکبار بهش بزنی در مرحله اول هیمنه اش میشکند بار دوم ترس وجودش را بر میدارد و در مرحله سوم که جوابشو میدی و میزنیش کوتاه میاد و تورو از خودش میدونه افتاد. حالا هم مشکل جهان غرب با ایران همینه نمیتونه بپذیره یک کشور صاحب نفت قدرت نظامی داشته باشه و اگر کوتاه بیاد یکی یکی تمام گاوهای شیرده اش میان اینور. پس کاری کاری که جانبرکفان جمهوری اسلامی کرده کاملا صحیح بوده. در ضمن این استراتژی آمریکاییهاست که میگه به دشمنت حمله کن اگر فرار کرد بسمتش برو تا نابودیش و اگر مقابلت ایستاد و بتو ضربه زد تو فرار کن و برگرد. البته مضمونش رو برات گفتم. یا علی زنده باد جمهوری اسلامی ایران به رهبری سید مقتدرش خامنه ای عزیز جانمان فدایش
  • FR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 1
    البته استفاده نکردن از بمباران هوایی کور که به غیر نظامیان و زیر ساختهای غیر نظامی هم هست دلیلی برای استفاده هر چه بیشتر روسیه از موشک های نقطه زن و دقیق است....چیزی که ایران هوشمندانه دریافته ست و سالهاست برای تجهیز موشک و پهپاد استفاده میکند
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    6 2
    اتفاقا نتیجه جنگ رو موشک ها تعیین نمیکنه. آتش ارزون قیمت مثل توپخونه تعیین میکنه
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 0
      پروفسور توپخانه برای مسافت های کوتاه تره ، موشک برای مسافت های بیشتر ... جغرافیای بزرگ تر .... برای جنگ تو مسافت های نزدیک از تیر و کمان و شمشیر و سر نیزه هم میشه استفاده کرد خخخخ
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    13 0
    به یانکیهای کثیف وتروریست چه مربوطه که ایران تحولات جنگ بین روسیه واکراین روبه دقت رصدمی کنه؟دلش میخوادکه تمام تحولات این جنگ را دقیقا زیرنظرداره تاکلاه سرمون نره،یکباردرزمان لیبرال‌های دوتابعیتی وخائن در قضیه برجام بی فرجام کلاه سر همه مردم ایران رفت،بسه ودیگه این اشتباه نبایددو باره تکراربشه
  • حسین IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    32 0
    تنها راه بازدارندگی برای ایران ساخت سلاح اتمی و توسعه موشک های کروز و بالستیک هست ،وقتی تقریبا همه همسایه ها و رقبای ایران نیروی هوایی به مراتب مدرن تر و مجهز تر از ایران دارند تنها راه برای ایران ساخت سلاح اتمی هست .
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    6 0
    درس و نکته مهم دیگر اینکه : دنیا قانون جنگل حکمفرماست به حکم همین قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است ، تنها کشور و ملت هایی در آینده این جنگل جهانی شانس بقا و حیات عزتمندانه خواهند داشت که قوی و قدرتمند باشند ، بازدارندگی قوی نظامی ایجاد کرده باشند ، بازدارندگی اتمی و موشکی و .... هر چه بازدارندگی قوی تر بهتر ایمن تر ... قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ..
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    واقعا موشک اینقدر تاثیر داره؟ توپخانه چطور؟
  • رضا IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    12 2
    تا کور شود هر آنکس که نتواند دید.تا پای مرگ پشت رهبرمان هستیم..
    • من IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      37 0
      بابا دم شما گرم
    • اریان IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      دمت گرم داداش ما تاپای جان پشت وطن مان هستیم جانم فدای خاک ایران و رهبر
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 26
    پیشاپیش صعود قهرمانانه اوکراین به جام جهانی فوتبال و هم گروه شدن با ایران را به پوتین و توده ای ها و عرازشه و عشاق روس و مشرق نیوز و کیهان تسلیت عرض میکنم. انشالله جمهوری اسلامی پرمدعا در آوردگاه دوحه بابت حمایت از روسیه در آغاز جنگ به اوکراین، انگایس و کدخدا حساب پس بدهد.
  • DE ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    16 3
    یادمون نمیره که یکسری خائنین به دروغ مثال آلمان و ژاپن را می‌زدند که موشک نمی‌خواهیم.
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      40 2
      درود بر شما ، دقیقا"... دقیقا" .. دشمنان ما هم که رسانه های زیادی به زبان فارسی راه اندازی کردند خیلی تلاش و تبلیغات منفی علیه صنایع دفاعی و صنعت موشکی ایران می کردند تا بلکه روی ذهن و افکار عمومی ایرانیان تاثیر گذاری کنند تا دولت و مسئولین لشگری از موضوع صنعت موشکی عقب نشینی کنند ه خدا رو شکر موفق نشدن این نیت شوم خودشون رو عملی کنند امروز همه ایرانیان خواهان یک ایرانی قوی و قدرتمند هستند ، البته شاید معدود افراد خائن هنوز در داخل کشور باشند ولی کم و اندک ، انگشت شمارند این خائنین ..
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 1
    مرگ بر دیکتاتورها
  • جاویدایران NL ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 1
    موسسه علوم و تحقیقات امریکا گفته فاصله ایران با سلاح اتمی صفر شده و ایران میتونه تا شش ماه حداقل ۵ بمب اتم داشته باشه، آژانس هم گفته اورانیوم ۶۰ درصد ایران به بیش از ۴۳ کیلو رسیده در حالی که برای یک بمب اتمی باید حداقل ۴۲ کیلو اورانیوم میبود، ایران دیگه یک‌کشور اتمی به حساب میااااااد اییییول. امریکا هزاربارگفته ما اجااااازه نمیدیم ایران به سلاح اتمی برسه، حالا فقط یک تصمیم سیاسی در ایران لازم هست که سلاح اتمی داشته باشه یانه و‌شما هم هیییییچ غلطی نمیتونیدبکنید، کو میگفتن اجازه نمیدیم خخخخ اگه میتونستی اجازه ندی باید خیییلی وقتها پیش جلوی ایران رو میگرفتی چون الان دیگه امکانپذیر نیست. صبح ایران اینترنشنال عربستان با یه مثلاً کارشناس دراین باره حرف زد اون کارشناش گفت اگر ایران به سمت تولید سلاح اتمی بره تبعات سنگین نظامی داره و امریکا و اسرائیل بهش حمله میکنن!! من نمیفهمم اینا چه کارشناسی هستن که ساده ترین امورات رو هم نمیفهمن، آخه ابله توهنوز نمیفهمی کشوری که به این مرحله از برنامه اتمی رسیده دیگه امکان حمله نظامی بهش وجود نداره؟؟ بی سواد بی عقل تو‌نمیتونی حتی یک نمونه در دنیا مثال بزنی که به یک کشوری که در این مرحله از برنامه اتمی هست حمله شده، آخه ابله تو چطور کارشناسی هستی بی شعور، فامیلی این کارشناس واژه «حقیقت» داره، احساس میکنم گرایشات اصلاح طلبانه هم داره مقیم خارج هم هست، ابله ایران دیگه از نقطه غیرقابل بازگشت عبورکرده و اگه بسازه یا نسازه دیگه به خودش مربوطه. دیگه رسماً ایران ما یک کشور اتمی شد، درود بر ایران هسته ای، آرزوی همیشگی وطن پرستان، درود بر فرمانده بزرگ
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      48 0
      خداروشکر،اما۴۳کیلوخیلی خیلی کم وناچیزهست و بایدبشه۴۳تن اورانیوم وپلوتونیوم بالای۹۰درصدحد اقل دیگه۴٫۳۰۰کیلوگرم اروانیوم۹۰درصدپرچرب پر ازسرشیروقیماق سهم اسرائیل،فرانسه،انگلیس وبه وسیله موشک قاره پیمای آینده ایران سهم یانکی ها فقط بالاغیرتابجنبیم،وقت تنگه،ازماگفتن ازشمامانند همیشه که نشون دادیدغیرت وهمت همراه باایمان ووطن پرستی سپاه که برای همه ثابت شده،ماشالا
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 3
    خوب نتیجه این ۲۰۰۰ حمله و موشک پرانی ادعایی در این گزارش چی شد؟ پوتین تونست کیف را فتح کند یا نه؟
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      زلنسکی میگه ۲۰ درصد خاک اکراین رو روسیه اشغال کرده اصلاح طلبان میگند اکراین روسیه را فتح وداره در خاک چین پیشروی می کنه
  • خخخ IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 7
    خوشم میاد روسیه الان خودش به شکر خوردن افتاده شما هی سایز قاشق شکر خوریشو بزرگتر می کنین خخخ میگن تازگیا دوست دختر پوتینم دیگه محل سگ بهش نمی زاره حالا شما هنو براش له له می زنی جالبه
  • TR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 2
    صدام و قذافي وقتي بخاطر خيانت و جنايت حمايت ملت رو از دست دادند به درك واصل شدن ، اين بايد درس عبرتي برا ساير جنايتكارها بشه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    23 0
    قدرت ایمان بالاتر هر چیزی حتی موشک هست
  • ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    به قول رائفی پور هرکسی هرچی به شما گفت شما فقط بپرس: «دلارچند؟»
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    23 1
    جالبه تو این گزارش تائید شده که حملات به تاسیسات نفتی بزرگ عربستان کار ایران بوده. از همان اول هم معلوم بود انثارالله یمن چنین قدرتی نداشته. مبارک باشه.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      خسته نباشید تازه فهمیدی؟ خواب تشریف داشتی تا الان؟!
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 0
      خوب مشخص که این اتفاق از سوی ما ایرانیان رقم خورده بود ولی به اسم انصارالله ثبت شد بازم اگر لازم باشد همین کارو خواهیم کرد باز هم انصارالله یمن اعلام خواهد کرد ما بودیم ما زدیم ..
  • حسين DE ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    10 1
    روزى روزگارى شيخكى بود كه ميگفت : دنياى فردا دنياى گفتمان است نه دنياى موشك.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 5
    دو هزار حمله موشکی با دستاورد تقریبا هیچ بله روسیه درسی شد برای همه کشورهای جنگ طلب
    • مقدس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 1
      آخه نادان اولا جمهورى اسلامى ايران جنگ طلب نبوده و نيست ليكن به حمدلله قدرت بازدارندگى كه ايجاد كرده اجازه عرض اندام را از همه تبهكاران صهيونيست زاده جمله شيخك هاى جنوب خليج فارس گرفته تا پان تركهاى بى هويت ابله و ساير اربابان جنايتكارشان .
  • بایراق IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    سلام‌اگر‌موشک‌به‌شهرها‌ومراکز‌‌جمعیتی‌صنعتی‌زده‌ شود‌یک‌تاثیر‌دارد‌اگر‌به‌مراکز‌نظامی‌زده‌بشود‌یک‌تاثیر‌دیگر.درحمله‌روسیه‌به‌اوکراین‌باحملات‌حجیم‌ موشکی‌روسیه‌‌وحملات‌همزمان‌هوایی‌و‌‌همچنین زرهی‌گسترده‌‌ارتش‌‌بیست‌برابرکوچکتراوکراین‌ نسبت‌به‌ارتش‌روسیه‌علی‌رغم‌‌پیش‌بینی‌روس‌امریکا و....تقریبا‌همه‌ناظران‌دراندک‌زمان‌درهم‌نشکست‌وهنوز‌مقاومت‌میکند‌‌امریکا‌وغرب‌سلاح‌هایی‌کنترل شده‌به‌‌اوکراین‌میدهند‌تا‌حدی‌توازون‌به‌نفع‌روسیه باشد‌وروسیه‌حریص‌به‌ادامه‌جنگ‌شود‌درنتیجه‌ با‌فرسایش‌در‌طول‌زمان‌قدرتش‌کاهش‌یابد‌و منجر به‌تجزیه‌روسیه‌شود‌.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 2
    امریکا پادتن همه نوع موشک رو داره
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      نه بابا...
  • حمید IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    جنگ روسیه و اوکراین در وحله اول بضرر اوکراین است و بعد اروپا. با بالا رفتن قیمت نفت و گندم، و همچنین گرفتن بخشهای مهمی از اوکراین، روسیه از این جنگ سود برده است. چین و هند هم نفت نسبتا ارزان روسیه و ایران را میخرند و کالای گران به دنیا میفروشند. همچنین این جنگ به چین بهانه لازم برای تصرف تایوان را میدهد.
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    12 1
    ههههههه این اندیشکده یادش رفته بیان کند که پوتین هم یک سپاهیست از نوع روسی ان. پوتین در جنگ سوریه و داعش ثابت کرد در واقع یک ضد غرب و در واقع یک سپاهی است اینکه به باورهای سپاه اعتقاد داشته باشد و مثل ان فکر کند یعنی پوتین یک سپاهی است هر ازاد مردی در چهان با هر دین و مسلکی که غرب وجشی ستیز باشد در واقع یک سپاهی است. پوتین اگر نبود حتما نقشه های امریکا و انگلیس و غرب حتما در سوریه و عراق در کالبد داعش با پیروزی همراه میشد.البته نقش سپاه و ارتش و نیروهای رزمنده ایرانی در عرصه جنگ سوریه و عراق بر همگان اشکار و عیان است و نیاز به توضیح نیست.
  • جعفری IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    53 12
    فرق ما اینست که متجاوز نیستیم وبرای دفاع وبازدارندگی خودرا مجهز میکنیم امریکا باکشاندن روسها به ورطه اوکراین قدرت نظامی روسیه راتحلیل برده ویکه تازی خواهد کرد ولو قربانی کردن اروپا هم اتفاق بیفتد مهم نیست سنگ مفت گنجشک مفت اگرکار به جنگ هسته ای هم بکشد باز اروپا وروسیه محو میشوند
  • سیدمرتضی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    1 0
    شکل جنگ و بمباران روسها از اول متفاوت بود روسها از اول به موشکهای کروز هواپرتا دریا پرتاب و زمین پرتاب دقیق بودن و هستند و اصلا اعتقاد زیادی به بمباران ندارند بر خلاف امریکایی ها که متکی به موشکهای دور ایستا هستند برای نابودی پدافند دشمن، روسها و امریکایی ها تقریبا برای نابودی پدافند شبیه هم عمل میکنند اما منتها تاکتیک متفاوته اول موشکهای تامهاواک یا کالیبر از طریق دریا و در هوا امریکایی ها پرتاب بمبهای دور ایستا و لی روسها متکی به موشک کروز هستند جمع قدرت هوایی کل کشورهای ارروپایی هم نمیتونن همچین قدرت بمبارانی رو حفظ کنن
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    2 0
    دقیقا برعکس گزارش شده استراتژی نظامی ایران بعد ازجنگ وتحریم نظامی ‌ فرسوده وضعیف شدن نیروی هوایی باعث شد که ایران به سمت موشک بالستیک وکروز وراکت برود وذخایر غنی از موشکهای دقیق ونقطه زن تا ضعیف وبی دقت وناوگان عظیم پهباد بادقت داشته باشد ودر درگیری های اخیر در عراق عربستان لبنان سوریه یمن عملکرد آن مشاهده شده اما روسیه به صورت کلاسیک ابتدا با بمباران هوایی وسپس حمله زرهی جنگ را شردع کرد که غرب با ارسال استینگر وجاولین عملا آنها را با مشکل روبرو کرد ودهها هواپیما وهلیکوپتر وصدها را ازبین برد این باعث شد روسیه استراتژی اش را عوض کند هواپیماها فقط برتری هوایی را حفظ می‌کنند اهداف اصلی با موشک وپهباد هدف قرار می‌گیرد سپس زرهی وپیاده پیشروی می‌کنند این دقیقا استراتژی ایران است
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    40 0
    تلفیق پهپاد و موشک
  • US ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 29
    روسیه استراتژی بسیار منطقی و مشخصی را در پیش گرفته و نیازی به استفاده از جنگنده در شرایط فعلی نیست و احتمالا موج بعدی حمله استفاده از پهپاد باشد و در مرحله تثبیت مواضع از جنگنده استفاده میشود. این مقاله جهت ناامید کردن ایران از دریافت جنگنده های نسل پنجم روسیه هست چون روسیه اعلام کرده که دیگر محدودیتی در صنایع نظامی برای ایران قائل نخواهد شد. روسیه با قدرت در حال رسیدن به اهداف خودش هست لیل تبیین بر اساس دروغ و تغییر رفتار با استفاده از بازی های روانی برقرار شده و این مقاله دقیقا در همین جهت نوشته شده. جنگنده های نسل پنجم روسیه قدرتی بیشتر از نوع غربی اش دارد حال چه برسد که کپی های تقلبی آن توسط کشورهای اروپایی استفاده میشود! ایران نیز انشالله به آخرین فن آوری های جنگنده تجهیز خواهد شد و البته پهپادهای فضایی و انواع بالگرد سنگین و هواپیماهای ترابری سنگین نیز فن‌آوری اش بدست خواهد آمد. ایران در حال حاضر میتواند حتی با همزن قدرت فعلی تمامی تهدیدات را در نطفه خفه کند و البته فن آوری های جدیدی در راه هست که میتواند ایران را به یک ابرقدرت تبدیل کند.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 0
      ۲۲:۴۰ بیش از اندازه داری چرت و پرت تحویل میدی خدا شفات بده
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    7 0
    در ادامه مطلب جنگ های آینده نویسنده . ماهواره هم لحاظ شود . به هر لحاظ ایران قبلا درس خود را گرفته سالهاست که استراتژی خود بر موشک و پهباد نهاده . حتی اگر هواپیما و کارائی لازم هم کامل باشد بدون موشک فایده ای ندارد .
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    باید دقت داشت پرتاب ۲۰۰۰ موشک برای روسیه هیچ برتری خاصی به جنگ نداده ، جنگ اصلی روی زمینه
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    مرگ بر روسیه و آمریکا و چین و انگلیس.
  • حسين DE ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    اين انديشكده آمريكائيها حرف مفت زده ، روسيه نيازى به بمباران اهداف نظامى بوسيله هواپيما ها و يا بمب اكفنها در اوكراين نداره و تا به امروز روسها توانستند تقريبًا بيش از هشتاد درصد اهداف نظامى خودشان را تحقق بخشند و نيازى به بمباران ندارند و در ضمن روسها كه مطابق ميل و نظر انديشكده يانكيها رفتار نميكنند و اسرتراتژى نظامى خودشان را خودشان تعين ميكنند،روسيه عليرغم همه چرندياتى كه غربى ها مطرح ميكنند دقيقًا ميدونند چگونه بايد رفتار كنند،و فعلًا دارند آهسته آهسته ولى پيوسته ميرن جلو و موفق هم هستند
  • NL ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    5 0
    پیشرفت و امنیت با پیشرفت اقتصادی حاصل میشود و بس! اگه شوروی اقتصاد درستی داشت الان با یکی از جمهوری های سابقش در جنگ نبود!!
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    0 0
    روسیه اگر سپاه پاسداران وبسیج مستضعفین را داشت العان پوتین درواشینگتن داشت تخت خوابش توکاخ سفید رو تحویل میگرفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس