آمریکا و تایوان در پی گفتگوهای اقتصادی برغم هشدارهای چین

رسانه های آمریکایی گزارش دادند آمریکا و تایون به رغم هشدارهای چین در حال برنامه ریزی برای گفتگو در مورد تجارت و اقتصاد هستند.

 به گزارش مشرق، دو مقام ارشد تایوانی روز جمعه به وقت محلی به سی ان ان گفتند که آمریکا و تایوان می توانند در چند هفته آینده گفتگوها را با هدف گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، این نشست ها "راه های تعمیق روابط تجاری و سرمایه گذاری میان آمریکا-تایوان" را بررسی خواهند کرد.

این گزارش به دنبال بیانیه هشدار آمیز سخنگوی ارتش چین در روز چهارشنبه مبنی بر انجام گشت‌زنی‌ها با هدف آمادگی رزمی و رزمایش های نظامی در اطراف تایوان منتشر می شود.

شی یی سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش چین  گفت: این یک هشدار جدی به تبانی های  اخیر آمریکا و تایوان است. اینکه اظهارات و عملکرد آمریکا با یکدیگر تفاوت داشته باشد و این کشور به صورت دائم نیروهای استقلال تایوان را تشویق کند، ریاکارانه و بیهوده است.

چند روز قبل از این بیانیه شی، جو بایدن رییس جمهور آمریکا به تنش‌های واشنگتن و پکن دامن زد. وی در اظهارات خود تأیید کرد در صورت حمله چین به تایوان ، آمریکا از تایوان دفاع  نظامی خواهد کرد و گفت: این تعهدی است که ما به عهده گرفته ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در سخنانی درباره سیاست های دولت بایدن درباره چین ادعا کرد: سیاست ما تغییر نکرده است، آنچه تغییر کرده است فشارهای فزاینده پکن مانند تلاش برای قطع روابط تایوان با کشورهای سراسر جهان و ممانعت از مشارکت آن در سازمان‌های بین‌المللی است.

بلینکن ادامه داد: رویکرد ما در طول دهه ها و دولت های گذشته آمریکا ثابت بوده است. آمریکا همچنان به سیاست "چین واحد" متعهد است. ما با هرگونه تغییر یک جانبه در وضعیت موجود از سوی هرکدام از طرف ها مخالفیم.

وزیر امور خارجه  آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات خود بر اساس قانون روابط تایوان ادامه خواهد داد و  به تایپه در حفظ "قابلیت کافی برای دفاع از خود" و حمایت از "مشارکت معنادار تایوان در جامعه بین المللی" ادامه خواهد داد.

بلینکن همچنین گفت  که آمریکا  از اقدامات چین مانند سیاست‌های انحرافی بازار و «لفاظی‌ها و فعالیت‌های تحریک‌آمیز فزاینده» در قبال تایوان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در سفر به شرق آسیا توسل به نیروی نظامی از سوی کشورش برای حمایت از تایوان در برابر چین را رد نکرد اما پس از بازتاب های گسترده رسانه ای و واکنش های فراوان به ویژه واکنش تند پکن، مجبور شد حرف خود را پس بگیرد.

به گزارش مشرق، بایدن که سخنانش به سرعت از سوی مقامات کاخ سفید اصلاح شد، گفت که هیچ تغییری در سیاست ابهام راهبردی نسبت به تایوان تغییری نکرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس